تغییر مسیر كشتی كریستال به سمت راست كه در 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث تصادف شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، نادر پسنده در گفتگو با خبرنگاران گفت: جلسه نهایی حادثه سانچی هفته گذشته در چین با مشاركت كشورهای چین،هنگ كنگ، پاناما و ایران كه به نمایندگی از بنگلادش هم حضور داشت برگزار شد و در این جلسات تمامی اسناد، مدارك و جعبه های كشتی دو كشور مورد سانحه و دو كشتی دیگر نزدیك به محل برخورد مورد كار كارشناسی دقیق قرار گرفت.
وی با اشاره به توافق همه كشورها بر روی دو موضوع ادامه داد: هر دو كشتی كریستال و سانچی در دیدبانی قصور داشتند و نتوانستند خطر تصادف را در زمان مناسب تشخیص دهند.
ریس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی تصریح كرد: در خصوص علت اصلی تصادف اختلاف نظر وجود دارد بطوریكه كشورهای چین و هنگ كنگ كشتی سانچی را مقصر اصلی می دانند اما بر اساس بررسی های تیم ایرانی تغییر مسیر كشتی كریستال به سمت راست كه در 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت تصادفی رخ نمی داد.
وی ادامه داد: طبق قانون 15 مورد اشاره چین و هنگ كنگ كشتی ای كه در سمت راست كشتی دیگر قرار می گیرد باید نسبت به جلوگیری از سانحه اقدام و كشتی دیگر باید مسیر خود را حفظ كند.
نادر پسنده تاكید كرد: مطابق قانون 17 هم اگر كشتی ای كه باید راه می گرفت متوجه شود كشتی راه دهنده اقدام مناسب نكرد باید اقدام می كرد. پس طبق این قانون كشتی كریستال هم قصور داشته است.
مدیركل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص علت تغییر مسیر كشتی كریستال گفت: در مصاحبه ما با خدمه روشن شد افسر اول كریستال كه مسئول ناوبری بوده برای بازگرداندن كریستال به مسیر اصلی پس از انحراف به سمت چپ، اقدام كرده بود اما از آنجایی كه سیگنال سانچی را بصورت سیستم اتوماتیك دریافت می كرده است تصور نمی كرد كشتی سانچی بزرگ باشد.
وی ادامه داد: كریستال حتی تا لحظات قبل از برخورد هم متوجه نزدیك شدن به سانچی نبود و علی رغم هشدار سانچی با پرتاب نور افكن اما باز هم متاسفانه متوجه خطر نشده بود. درصورتیكه اگر كریستال در 5 دقیقه آخر اقدامی می كرد شاهد این حادثه به این شدت نبودیم.
مدیركل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینكه ایجاد ارتباطات رادیویی در زمان خطر در صنعت دریانوری عرف نیست تاكید كرد: همه این شرایط در حالی بود كه سانچی در مجاورت با یك كشتی ماهیگیری یك مانور هم انجام داده بود.
وی در خصوص امكان مانور و تغییر مسیر سانچی برای فرار از موقعیت خطر تصریح كرد: 5 دقیقه زمان باقی مانده فرصتی برای تغییر مسیر برای كشتی سانچی با ابعاد 275 متر طول 50 متر عرض و 15 متر در عمق آب هرگونه تغییر جهت و تمام شدن آن حداقل ده دقیقه زمان می برد.
نادر پسنده اظهار داشت: متاسفانه سانچی در لحظه گرفتار شده بود و امكان نجاتی وجود نداشت و در ساعت 19:50 به وقت محلی با كشتی كریستال برخورد كرد.