رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاهها:


تاكید رهبر معظم انقلاب بر حلِ عالمانه مشكلات كشور

1397/03/21
|
09:39
|


رهبر انقلاب تأكید كردند: مسائل و مشكلات كشور باید عالمانه حل شود و استفاده از توانایی ها و ظرفیت های دانشگاهها و اساتید و دستان توانا و مستعد جوانان پر تلاش و پر انگیزه در این مسیر، بسیار اساسی و مهم است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حضرت آیت الله خامنه‌ای عصر امروز (یكشنبه) در دیدار صدها نفر از اساتید، اعضای هیئت‌های علمی و پژوهشگران دانشگاهها و مراكز علمی موارد مطرح‌شده از طرف اساتید در این دیدار را بسیار خوب و معطوف به مسائل و چالشهای كشور ارزیابی كردند و گفتند: در سخنان اساتید محترم به مقولات مهمی همچون اقتصاد، آسیبهای اجتماعی، برجام، آب، هواوفضا، نوآوری، دیپلماسی علمی، سینما و هنر و ازدواج و خانواده پرداخته شد كه نشان‌دهنده حركت پیشرونده فكری و انگیزه‌ایِ جامعه دانشگاهی است.
ایشان دانشگاه را مركزی مهم برای «تربیت قوه عاقله كشور» خواندند و افزودند: دانشگاه خوب برای اداره كشور حیاتی است و در فرآیند ایجاد و پرورش قوه عاقله كشور، اساتید عزیز نقشی بسیار برجسته و حساس برعهده دارند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به سه الزام و سرفصل اساسی برای تحقق این هدف مهم و نقش آفرینی مؤثر دانشگاهها در پیشرفت كشور اشاره كردند.
ایشان در بیان اولین سرفصل، بر «لزوم درگیر شدن دانشگاه با مسائل كشور» تأكید و خاطرنشان كردند: مشكلات امروز و فردای كشور باید عالمانه حل شود، زیرا مواجهه غیرعلمی و غیرمدبرانه با مشكلات موجب پیچیده و افزون شدن آنها خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس با اشاره به برخی مسائل و مشكلات كشور كه نیازمند ورود جدی و عالمانه دانشگاه است، گفتند: به عنوان نمونه در مسئله مهم اقتصاد كه برخی معتقدند مشكلات آن ناشی از بعضی شیوه‌های مدیریتی ضعیف یا غلط است، دانشگاه باید با كار علمی و راهگشا ورود كند.
ایشان در همین زمینه افزودند: چندین بار به مسئولان عالی‌رتبه دولتی توصیه كرده‌ام كه دیدگاههای متنوع اساتید اقتصاد را جمع‌آوری و از آنها استفاده كنند، زیرا دیدن و شنیدن این نظرات راهگشاست.
رهبر انقلاب اسلامی، «صنعت» را زمینه‌ای دیگر برای ورود پیشرفت‌آفرین و رونق‌بخش دانشگاهها برشمردند و با تأیید تصویب فرصت مطالعاتی یك‌ساله برای اساتید در صنعت، گفتند: دانشگاه باید از نزدیك با مشكلات صنعت آشنا شود و آنها را حل كند تا نیاز نباشد برای حل مشكلات صنعت نفت یا صنعت برق چشم به بیگانگان بدوزیم.
ایشان با اشاره به برخی سخنان از جمله ابراز ناچاری در استفاده از فناوری‌های پیشرفته شركت‌های خارجی برای افزایش استخراج نفت، گفتند: نتیجه ناچاری در بستن قرارداد با شركت‌های خارجی آن است كه آنها مواردی را به كشور تحمیل می‌كنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تجربه غنی‌سازی 20درصد را نمونه‌ای درخشان از توانایی و استعداد جوانان كشور برشمردند و خاطرنشان كردند: در دوره‌ای كه برای فروش اورانیوم غنی‌شده 20درصد شرط و شروط گذاشته بودند و برخی مسئولان نیز به دادن امتیازاتی در این زمینه گرایش پیدا كرده بودند، با تلاش جوانان و با پافشاری و استقامت توانستیم به اورانیوم 20درصد دست یابیم و دنیا در كمال ناباوری دید كه ما به اورانیوم امریكا وروسیه و فرانسه احتیاج نداریم.
ایشان افزودند: آن استعدادی كه قادر به انجام دادن چنین كار حیرت‌انگیزی است، چرا نتواند راندمان چاههای نفت را افزایش دهد؟
رهبر انقلاب اسلامی «آسیب های اجتماعی» را زمینه دیگری برای درگیر شدن جامعه دانشگاهی با مسائل كشور دانستند و خاطرنشان كردند: حدود سه سال است دستگاههای مختلف سه قوه را در این مسئله فعال كرده ایم و كارهای خوبی هم شده است كه در درازمدت نتیجه می دهد اما دانشگاهها می توانند با پیشنهادات و راه‌حل‌های خود، حل مسئله مهم آسیب های اجتماعی را تسریع كنند.
«كمك به اصلاح زنجیره چرخه تولید و مصرف» از دیگر توصیه های حضرت آیت الله خامنه ای به اساتید و پژوهشگران دانشگاهی بود.
ایشان بررسی علمی «موانع تولید كالای با كیفیت داخلی» و «ریشه یابی روان شناختی و جامعه شناختی تمایل برخی قشرها به كالاهای خارجی» را از دیگر مسائلی دانستند كه جامعه دانشگاهی می تواند درباره آنها راه‌حل‌های عالمانه، عینی و قابل تحقق دهد.
رهبر انقلاب اسلامی در جمع بندی اولین محور سخنانشان در جمع اساتید یعنی «درگیر شدن جامعه دانشگاهی با مسائل و چالشهای كشور»، بر نكته مهمی تأكید و خاطرنشان كردند: همانطور كه بارها گفته ام تحقق این همكاری، نیازمند طلب و خواست مدیران و مسئولان كشور است بگونه ای كه مدیر باید به در خانه دانشمندان برود نه اینكه دانشمند پشت در اتاق مدیر معطل بماند.
ایشان از مسئولان دولتی حاضر در جلسه خواستند مسئله ارتباط مراكز و دستگاهها با دانشگاهها را به‌طور جدی در جلسات دولت مطرح و پیگیری كنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین محور دوم بحث‌شان در نشست با اساتید و محققان گفتند: عقل در نگاه اسلامی، دستگاه محاسبه كننده مادی نیست بلكه عامل تعالی و رشد انسان، معتقد كردن فرد به سبك زندگی اسلامی و تأمین كننده ارتباطات مختلف زندگی است و برای تحقق این ظرفیت عظیم، قوه عاقله باید تربیت فرهنگی، معنوی و اخلاقی یابد.
ایشان به جامعه دانشگاهی تأكید كردند: جوان پاك دانشجو را با ایمان، شجاع، اهل اقدام، اهل كار و تلاش، دارای اعتماد به نفس، حق پذیر، حق طلب، اهل مبارزه با ظلم و تعرض، و اهل مهربانی و گذشت بار بیاورید تا بتواند در آینده، جامعه را به درستی مدیریت كند.
رهبر انقلاب اسلامی به عنوان مثالی در ضرورت تربیت معنوی و اخلاقی، به ناهنجاری های رایج در فضای مجازی از جمله تهمت، بدگویی، بردن آبروی مؤمن، و برجسته كردن ضعفهای كوچك اشاره كردند و افزودند: تربیت معنوی می تواند جلوی این مشكلات را بگیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: جوان امروز را با هویت بار بیاورید چرا كه اگر جامعه ای احساس هویت نكرد، در مقابل صداهای بلند تحكم آمیز به راحتی مغلوب می شود اما برخورداری از هویت دینی، ملی و انسانی به جامعه احساس عزت و ایستادگی می دهد.
محور پایانی مباحث حضرت آیت الله خامنه ای به بیان مصادیق عینی ضرورت «صیرورت و اصلاح و تحول دائم دانشگاهها» اختصاص داشت.
ایشان، تبدیل «رویكرد مصرف‌كنندگی علم به تولیدكنندگی علم» را از جمله این مصادیق دانستند و گفتند: بارها گفته ایم در مقابل علم دیگران شاگردی می كنیم اما شاگردی با تقلید و مصرف كردنِ همیشگی فرق دارد.
حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از كسانی كه معتقدند نباید دنبال تبیین و تدوین علوم انسانی اسلامی برویم زیرا علوم انسانی در همین نظریات رایج منحصر است، افزودند: این همه دیدگاههای متعارض در اقتصاد، مدیریت، فلسفه و دیگر علوم انسانی آیا نشان‌دهنده بطلان برخی دیدگاهها نیست؟ ضمن اینكه حتی در علوم تجربی نیز غلط بودن برخی حرفها ثابت شده و می‌شود، پس چرا برخی علوم انسانی اسلامی را رد می كنند.
ایشان منتقل نشدن صحیح یا كامل علوم دیگران و به‌روز نشدن اینگونه علوم در داخل را از دیگر نشانه های ضرورت حركت به سمت تولید علم خواندند و افزودند: نباید تجربه های غلط دوران رژیم گذشته را تكرار كرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری پیشرفت های تحسین برانگیز كشور در نانو، سلولهای بنیادین، هسته ای، زیست فناوری، پزشكی و علوم دیگر گفتند: برخی، این پیشرفتهای عینی را كه حتی مراكز جهانی نمی توانند آنها را انكار كنند، حبابی می خوانند تا مردم و جامعه دانشگاهی را مأیوس كنند، اما اینگونه حرفها صددرصد اشتباه است.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان درباره مصادیق عینی ضرورت تحول در دانشگاهها افزودند: «هدفمند كردن تحقیقات» مهم است و پژوهشها باید با دو هدف اساسی «تأمین نیازها و حل مسائل كشور» و «رسیدن به اوج و مرجعیت علمی و حضور در جمع سرآمدان جهانی علم» صورت گیرد.
ایشان خاطرنشان كردند: موضوع مقاله محوری موافقان و مخالفانی دارد، البته مقالاتی كه مورد استناد قرار می گیرد برای كشور آبرویی است اما نباید در مسیر ارتقای علمی استادان، تولید مقاله اصل و ضابطه قرار گیرد.
رهبر انقلاب «آمایش آموزش عالی» را از دیگر تحولات لازم در دانشگاهها برشمردند و افزودند: این سند در سال 95 در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده اما اجرای آن پیشرفت نداشته است.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: آمایش آموزش عالی نوعی تقسیم كار ملی میان دانشگاهها در بخشهای مختلف علمی است كه ضمن هم افزایی، برنامه ریزی برای رشد علمی و ارزیابی وضع علمی كشور را آسان می كند.
«تحقق كامل نقشه جامع علمی كشور» از دیگر مسائلی بود كه رهبر انقلاب آن را در مسیر اصلاح و تحول مستمر دانشگاهها ضروری دانستند.
ایشان نقشه جامع علمی كشور را خوب ارزیابی كردند اما گفتند: بدنه دانشگاهی كه باید این نقشه را اجرا كند از آن، به حد كافی مطلع نیست بنابراین باید جلساتی برای تبیین و عملیاتی كردن نقشه جامع علمی در دانشگاهها برگزار شود.
«خطر نامتوازن شدن رشته های دانشگاهی و افزایش گرایش به رشته های درآمدزا» كه باعث كم شدن گرایش به رشته های بسیار مهمی همچون ریاضی و فیزیك شده است و تأكید بر حل این مشكل، خواسته دیگر رهبر انقلاب از جامعه دانشگاهی بود.
رهبر انقلاب در نوعی جمع بندی خطاب به استادان و اعضای هیأت های علمی دانشگاهها تأكید كردند: دانشجویانِ خود را امیدوار و خوشبین به حال و آینده كشور، معتقد به توانایی ها و ظرفیت های داخلی و آشنا به موقعیت كشور تربیت كنید تا مطمئن شوند همانگونه كه پیشرفتهای كشور نسبت به دو سه دهه گذشته، تحسین برانگیز است، آینده كشور نیز در مقایسه با امروز به مراتب درخشان تر خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه رفیع جمهوری اسلامی در میان توده های اكثر ملت ها افزودند: ایران اسلامی در میان دولت های مستكبر و بی ارزش بیشترین دشمنان را دارد همانگونه كه در توده های مردم منطقه و اغلب كشورها بیشترین آبرو، طرفداری و نفوذ را دارد و همین موجب شده است كه دشمنان خبیث دائم به فكر توطئه باشند كه به فضل الهی در مقابل ملت ایران و جمهوری اسلامی همچنان شكست خواهند خورد.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به مظلوم‌نمایی شمرِ زمان یعنی نخست وزیر كودك‌كش رژیم اشغالگر در سفر به اروپا گفتند: این جنایتكار كه سرآمد همه ظالمان تاریخ است به اروپایی ها به دروغ گفت ایران می خواهد ما و چند میلیون یهودی را نابود كند در حالی كه راه حل ما برای مسئله فلسطین كاملاً منطقی و منطق بر موازین دموكراسی است.
رهبر انقلاب با انتقاد از سكوت اروپایی ها در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و قدس افزودند: همیشه گفته ایم برای تعیین نوع حكومت در كشور تاریخی فلسطین باید براساس شیوه ای كه همه جهان قبول دارد به افكار عمومی مراجعه كرد و از همه فلسطینیان واقعی اعم از مسلمان و یهودی و مسیحی كه حداقل 80 سال در این سرزمین بوده اند چه در داخل و چه در خارج از سرزمینهای اشغالی نظرخواهی و همه پرسی شود.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این طرح جمهوری اسلامی كه رسماً در سازمان ملل به ثبت رسیده است آیا با موازینی كه جهان قبول دارد منطبق نیست؟ پس چرا اروپایی ها حاضر نیستند آن را بفهمند؟
در ابتدای این دیدار 13 نفر از اساتید و اعضای هیأتهای علمی حدود دو ساعت به بیان مطالب و دغدغه های خود پرداختند. آقایان:
دكتر شاهین آخوندزاده – استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران
دكتر شهاب اسفندیاری – استادیار دانشگاه هنر
دكتر محمد جمشیدی – استادیار دانشگاه تهران
دكتر محمدرضا جوادی یگانه – دانشیار دانشگاه تهران
دكتر فرزاد جهانین – استادیار دانشگاه شاهد
دكتر دهقانی فیروزآبادی – دانشیار دانشگاه صنعتی شریف
دكتر محمدمهدی طهرانچی – استاد دانشگاه شهید بهشتی
دكتر پیمان صالحی – استاد دانشگاه شهید بهشتی
حجت الاسلام دكتر سیدعباس موسویان – استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
دكتر كامران داوری – استاد دانشگاه فردوسی مشهد
دكتر شاهین محمد صادقی – دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
دكتر جعفر اصلانی – استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران
و خانم دكتر مریم حاج عبدالباقی – استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
در سخنان خود بر این محورها تأكید كردند:
- انتقاد از اختلافات جناحی و انكار موفقیت‌های كشور
- ضرورت توجه به پژوهش و بالابردن سهم آن در بودجه
- انتقاد از نگاه سیاست‌زده به دانشگاه و تغییر رؤسای دانشگاه‌ها پس از تغییر دولت‌ها
- اهمیت توجه به سینما و سیاستگذاری صحیح در حوزه فرهنگ و هنر
- ضرورت درس گرفتن از برجام و فهم تجربه آن
- لزوم یافتن راه حل پایدار و اقدامات فوق العاده در برخورد با آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی
- ابراز نگرانی از كاهش جمعیت و افزایش سن ازدواج و پیشنهاد ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط با خانواده
- ابزار نگرانی از ركود علمی در حوزه علوم فضایی
- تأكید بر لزوم جهاد علمی با الگوگیری از تجربه موفق دفاع مقدس
- لزوم توسعه صنعت هسته‌ای بویژه رآكتورهای كوچك هسته‌ای
- ضرورت اقدام عاجل درباره وضعیت آب و انجام تغییرات بنیادی برای بهبود آن
- لزوم قرار گرفتن صنعت بانكداری در خدمت اقتصاد واقعی
- توجه به دیپلماسی علمی و دیپلماسی سلامت
- لزوم برطرف كردن موانع استفاده فراگیر از كالاهای ایرانی
در پایان دیدار، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران، روزه خود را همراه با ایشان افطار كردند.

دسترسی سریع