اجرای 308 طرح برای بهسازی بافت‌های فرسوده

وزیر راه: بیش از 2 هزار محله فرسوده در كشور وجود دارد كه معادل یك سوم جمعیت شهری كشور در آن زندگی می كنند.

1397/05/07
|
08:52
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، عباس آخوندی در استودیوی نگاه یك شبكه یك سیما افزود: عدم قطعیت یعنی اینكه ما ندانیم فردا چه اتفاقی رخ می دهد و به این تناسب خرید و فروش شكل نمی گیرد حتی سرمایه گذاری هم صورت نمی گیرد.
او ادامه داد: بزرگترین عدم قطعیت ما به تأثیرات خروج آمریكا از برجام و تصمیمات ما برمی گردد و سردرگمی و نامعلوم بودن تصمیم ما در مورد خروج آمریكا از برجام، عدم قطعیت فعلی اینگونه شكل گرفت و بر این اساس تأثیرات نامطلوبی را در فضای اقتصادی كشور و دلار و سكه شاهد بودیم.
آخوندی گفت: به نظر من ترامپ بسیار گستاخ است چون منافع كشور خودش را بر منافع جهان ترجیح می دهد و حتی با متحدانش هم برخورد می كند ما باید با كسانی كه از رفتار ترامپ آسیب می بینند ارتباط اقتصادی برقرار كنیم.او خاطر نشان كرد: در شرایط پس از خروج ترامپ از برجام و پیش آمدن عدم قطعیت در بازارهای چهارگانه ایران عده ای هم به انتظارات تورمی دامن زدند و هدفشان هم مخالفت با یك گروه سیاسی خاص بود حال آنكه مسئله بوجود آمده به منافع ملی ربط پیدا می كرد آن عده پس از مدتی دریافتند این دوگانگی تنها به ضرر مردم است.
آخوندی گفت: در خصوص افزایش قیمت ها باید در بخش اقتصاد كلان صحبت كنیم زیرا بسیاری از نرخ گذاری ها به سبب نزدیكی با یكدیگر قابل تفكیك نیستند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: قیمت بخش مسكن از دو مؤلفه تبعیت می كند یكی اقتصاد كلان و دیگری سوداگری است در حوزه سوداگری اثرات مخربی شاهد بوده و هستیم زیرا كسانی می توانستند از یك سو اقدام به خرید زمین كرده و از سوی دیگر با گرفتن مجوزهایی از شهرداری زمین ها را با 150 درصد افزایش قیمت بفروشد. در حال حاضر توانسته ایم با جلوگیری از ضوابط شهرسازی، سوداگری و افزایش قیمت ها را مهار كنیم و نگذاریم شهرفروشی صورت پذیرد.
آخوندی خرید و فروش ضوابط شهرسازی را علل عمده افزایش قیمت های مسكن عنوان كرد و افزود: هر جا دولت اقدام به دخالت در امور اقتصادی كند حتماً مشكلات افزایش می یابد در جایی كه اقتصاد رقابتی وجود دارد و مردم اجازه خرید و فروش ملك دارند دلیلی برای دخالت دولت در ساخت وجود ندارد.
او در خصوص سرنوشت مسكن مهر هم گفت: یك دولتی آمده مقوله ای به نام مسكن مهر عرضه كرده ما باید حق خریداران و ذی نفعان را تا ریال آخر حفظ كنیم اما برخی از واحدهای مسكن مهر روی زمین هایی ساخته شده كه بیابان محسوب می شود این واحدها لزومی ندارد كه تكمیل شود برخی هم در مكان هایی است كه بر سر زمین هایش دعوا مطرح شده و تا زمانی كه تكلیف دعاوی معلوم نشود دولت اقدامی نمی كند.
بخش اعظم طرح هایی كه امكان اتمام داشتند به پایان رسید اما حدود دویست و خرده ای هزار واحد هم یا آب و یا انشعاب برق ندارد كه این بخش به دیگر دستگاه های خدماتی مربوط می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال 308 طرح را برای بهسازی بافت های فرسوده اجرا می كنیم.
عباس آخوندی افزود: 2 هزار و 700 محله فرسوده در كشور وجود دارد كه باید سالانه 270 محله را بهسازی كنیم.
وی گفت: حدود 20 میلیون نفر در این بافت ها كه به ظاهر خانه است اما در باطن خانه نیست معادل یك سوم جمعیت شهری كشور زندگی می كنند.
آخوندی افزود: كانون مسئله مسكن در بافت های فرسوده است و تلاش می كنیم این بافت ها به وسیله صاحبان آنها بهسازی شود.
وی گفت: دولت در بافت های فرسوده برای خدمت عمومی، نبود زیرساخت ها را مشخص و آن را ایجاد می كند.
آخوندی افزود: باید با تسهیلات ارزان قیمت ساكنان بافت های فرسوده را برای بهسازی آنها توانمند كنیم و اكنون به ساكنان این محلات تسهیلات 6 درصدی پرداخت می شود.
وی درباره بحث اجاره بهای مسكن نیز گفت: پیشنهادی كه ما به دولت مجلس در این زمینه دادیم افزایش مدت اجاره به بیش از 2 سال است.
آخوندی افزود: بر اساس این پیشنهاد برای خانه هایی كه بیش از 2 سال اجاره داده می شود مشوق هایی از جمله معافیت های مالیاتی در نظر گرفته می شود.
وی با بیان اینكه هزینه جابجایی مستأجر معادل یك ماه اجاره است گفت: سیاست اصلی ما برای كاهش هزینه های مستأجر، افزایش مدت اجاره است.
آخوندی افزود: در این زمینه در طرحی تشویقی تمام كسانی كه با الگوی مصرف خانه می سازند اگر هزار خانه نیز بسازند و در این چارچوب اجاره دهند معافیت مالیاتی داشته باشند و اگر بزرگتر از الگوی مصرف نیز ساخت و ساز كنند اما طول دوره ای كه ساختمان خود را اجاره می دهند بیش از دو سال باشد معافیت مالیاتی داشته باشند.
وی گفت: در بسیاری از كشورها مستأجر حق تمدید یك دوره اجاره را دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه طرفدار اقتصاد رقابتی هستم افزود: پیشنهاد اولیه ما این است كه سالانه 10 درصد به مبلغ اجاره بها افزوده شود.
آخوندی گفت: در قراردادها اگر دولت دخالت كند میزان خانه های اجاره ای كاهش می یابد و مشكلات زیادی از جمله زیرزمینی شدن قراردادها ایجاد می شود.
وی افزود: دخالت دولت در قراردادها میان مؤجر و مستأجر موجه نیست.
آخوندی گفت: در سال 92 و 93 و در اوج ركود نمی توانستیم مالیاتی برای خانه های خالی تعیین كنیم زیرا در زمان ركود مالیات گرفتن تمایل برای سرمایه گذاری را كاهش می دهد.
وی افزود: در آن زمان قانونی برای اخذ مالیات از اراضی بایر و خانه های خالی تصویب و وزارت مسكن ملزم شد سامانه ای برای ثبت خانه های خالی ایجاد كند در حالی كه ایجاد چنین سامانه ای مشكلی را حل نمی كرد.
آخوندی گفت: وزارت راه و شهر سازی سازمانی سیاستگذار است و هیچ وزارتخانه ای اطلاعات ثبتی املاك را ندارد.
وی افزود: بر این اساس وزارت راه و شهر سازی نمی تواند مالیاتی از صاحبان خانه های خالی یا زمین های بایر دریافت كند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه فقط شهرداری ها اطلاعات پلاك ثبتی را دارند گفت: شهرداری ها باید مالیات این عرصه ها اخذ و در خود شهرداری استفاده كنند.
وی افزود: با توجه به اینكه در بیشتر شهرها اداره راه و شهرسازی نداریم و مالیات بر املاك و مستغلات جنبه ملی دارد افزود: هیچ دولتی نمی تواند اطلاعات 27 میلیون خانه را داشته باشد و هر سال سركشی كند كه كدام خانه خالی است.
آخوندی گفت: مالیات خانه های خالی را باید مقامات محلی اخذ كنند.
وی افزود: از لایحه مالیات بر خانه های خالی و زمین های بایر استقبال اما از افزایش مدت اجاره انتقادهای زیادی شده است.
آخوندی گفت: من مخالف مالیات بر عایدی سرمایه هستم زیرا اگر بر سرمایه، مالیات قرار داده شود سرمایه گذاری را تهدید كرده ایم و به معنای مخالفت با سرمایه گذاری است.
وی افزود: با هر تهدید سرمایه گذاری مخالفت می كنم.
آخوندی گفت: نمی توان سیاست كمالگرای مطلق در اخذ مالیات داشته باشیم زیرا تهدید سرمایه آثار زیاد منفی دارد و جایی كه ارزش افزوده ایجاد می كند نباید تهدید شود.
وی درباره مسئله كامیون داران نیز افزود: از ابتدا حرف من این بود كه كامیون داران حق اعتراض مدنی دارند.
آخوندی گفت: ما درباره صنوف مختلف كامیون داران و مسائل اجتماعی، روابط با شركت ها، حق الزحمه، سوخت و تأمین لوازم یدكی گفتگو كردیم كه بیشتر آنها حل شده است.وی افزود: اصلی ترین بحث كامیون داران كه بسیار مهم است موضوع بیمه تكمیلی آنها و خانواده هایشان بود كه در مجموع 900 هزار نفر هستند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با شركت ها صحبت كردیم كه باید رانندگان بیمه تكمیلی شوند و این كار آغاز شده است.
آخوندی افزود: در چند روز اخیر 70 هزار نفر در سامانه بیمه تكمیلی ثبت شده اند.
وی با بیان اینكه قرارداد كامیون داران با شركت ها شفاف شده است گفت: اگر كامیون داران شكایتی از قرارداد دارند می توانند به سامانه 3000141 اطلاع دهند و زمان رسیدگی به شكایت 48 ساعت است.
آخوندی افزود: اكنون رابطه رانندگان با شركت ها خوب است.
وی گفت: شرایط برای مردم بسیار سخت است و این به دلیل مسائل پیرامونی و تصمیم ما بر مستقل زندگی كردن است كه هزینه هایی برای ما دارد و همه آن را پرداخت می كنیم.
آخوندی افزود: نباید مسائل اقتصادی را سیاسی كنیم زیرا سیاسی كردن اقتصاد مشكلات را بیشتر می كند.

دسترسی سریع