رونمایی از سامانه نظرسنجی الكترونیك؛

مخاطبان، بزرگ‌ترین سرمایه‌های صداوسیما

1397/05/15
|
12:12
|

رئیس رسانه ملی: باید با نظرسنجی‌های دقیق نظرات مختلف مخاطبان را بشناسیم و برای طراحی درست رسانه برنامه‌ریزی كنیم.

مخاطبان، بزرگ‌ترین سرمایه‌های صداوسیمابه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، دكتر علی عسكری در آیین رونمایی سامانه نظرسنجی الكترونیك مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسیما با تاكید براهمیت انجام تحقیقات در تولیدات صداوسیما تصریح كرد: تحقیقات پایه همه كارهای ما در رسانه ملی است و باید مطالعات و تحقیقات اجتماعی در سازمان صداوسیما جدی گرفته شود.

رییس صدا و سیما با اشاره به تأكید مسئولان تحقیقاتی كشور مبنی بر اهمیت و جایگاه مركز پژوهش و افكارشناسی در تحقیقات اجتماعی تصریح كرد: رسانه ملی با تمام توان از این نوع تحقیقات در حوزه‌های اجتماعی حمایت می‌كند و آن را كمك به حوزه‌های تصمیم‌گیر كشور می‌داند.

دكتر علی عسكری به تجربه‌های موفق كشورهای مختلف در استفاده از نتایج نظرسنجی و تحقیقات اشاره كرد و افزود: سیاست‌گزاری، تصمیم‌گیری و تصدی‌گری مجموعه‌ای است كه در رأس آن تحقیقات و مطالعات دقیق اجتماعی است.

رئیس رسانه ملی با بیان اینكه مدیران استامی مركز پژوهش و سنجش افكار باید از زوایای مختلف استان شناخت دقیق و كافی داشته باشند گفت: باید خلأ شناخت فرهنگی و اجتماعی استان‌ها را با تلاش عالی و هدفمند پر كنید و این شناخت را مبنای تصمیم‌گیری‌های درست برای كشور قرار دهید.

وی افزود: اگر شما در این زمینه دقیق و درست عمل كنید، استان را در مسیرهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... رو به رشد حركت خواهید داد و باعث رشد و پیشرفت استان می‌شوید.

رئیس سازمان صداوسیما با تأكید بر اینكه در رسانه ملی نسبت به شناخت و رفع نیازهای رسانه‌ای مردم وظیفه سنگینی داریم گفت: هم باید توانمندی خود را در عرصه شناخت نظرهای مردم حفظ كنید و هم باید به گونه‌ای حركت كنید كه اعتبار شما در این عرصه خطیر حفظ شود.

دكتر علی عسكری با ابراز امیدواری نسبت به بهبود كیفیت نظرسنجی‌ها با استفاده از سامانه نظرسنجی الكترونیكی افزود: بعد از این حركت امیدواریم كه تحقیقات و نظرسنجی‌های شما بهتر از گذشته، دقیق‌تر و لحظه‌‌ای ارائه شود تا بتوانیم تصمیمات مؤثر بگیریم.


دستاوردهای افتتاح سامانه نظرسنجی الكترونیك

در ادامه این مراسم، حسین رضی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما با بیان اینكه با مساعدت‌ها و دستورات صریح رئیس رسانه ملی شاهد سطح جدیدی از اقدامات در حوزه پژوهش هستیم گفت: حوزه پژوهش سازمان به عنوان قدیمی‌ترین مجموعه پژوهشی كشور همواره مورد رضایت بوده و قریب به 52 سال از عمر آن می‌گذرد. مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسیما كه در سال 1345 تأسیس شده است، قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین مركز كشور در زمینه مطالعات اجتماعی و رسانه محسوب می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان، پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری 96 را از افتخارات مركز پژوهش و سنجش افكار عنوان كرد و افزود: مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسیما با كمك مدیران و كارشناسان، دقیق‌ترین نتیجه انتخابات را پیش‌بینی كرد و این امر نشان دهنده بی‌طرفی و رعایت ضوابط و چارپوب‌های علمی و دقیق پیش‌بینی در مركز پژوهش و سنجش افكار سازمان است.

رضی با بیان اینكه امروز در رسانه ملی موضوع استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه تحقیقات در دستور كار قرار گرفته است و در تلاش هستیم تا با سرعت و دقت بیش‌تر، نظرسنجی‌های سنتی را با روش‌های نوین انجام دهیم گفت: نظرسنجی الكترونیك بر بستر اینترت و همچنین توجه به سامانه‌های الكترونیكی در دسترس مردم ما را بر آن داشت كه امروز اولین سامانه سامانه نظرسنجی الكترونیك را در مركز پژوهش و سنجش افكار سازمان راه‌اندازی كنیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان با تأكید بر ضرورت توجه جدی به سامانه‌های نظرسنجی تلفنی تصریح كرد: باید ضرورت توجه به سامانه‌های نظرسنجی تلفنی گسترش پیدا كند و بتوانیم با سرعت بیش‌تری كارهای قوی‌تری انجام دهیم. همچنین استفاده از داده‌های تلفنی در حوزه‌ پژوهش‌ها، پژوهشگر را به سمت برآوردهای دقیق راهنمایی كنیم.

رضی به دستاوردهای افتتاح سامانه نظرسنجی الكترونیك در مركز پژوهش و سنجش افكار سازمان اشاره كرد و افزود: صرفه جویی در مصرف كاغذ، به صفر رسیدن احتمال خطا، بازبینی پرسشنامه‌ها با سرعت و دقت، امكان پردازش و ارائه گزارش و تحلیل‌های اولیه و لحظه‌ای، كنترل آنلاین یا برخط موقعیت پاسخ دهنده و... از جمله مزایای سامانه نظرسنجی الكترونیك است كه با عنایت به دستورهای اكید دكتر علی عسكری، رئیس رسانه ملی، این سامانه تحول جدی در حوزه نظرسنجی در كشور و مركز پژوهش و سنجش افكار ایجاد خواهد كرد.


تولید روزانه 2.5 گزارش خام پژوهشی

در بخش دیگری از این مراسم، علی طلوعی، رئیس مركز پژوهش و سنجش افكار صداوسیما با بیان اینكه این مركز روزانه بیش از 2.5 گزارش خام پژوهشی تولید می‌كند كه قابلیت تبدیل به گزارش‌های تحلیلی را دارد گفت: در دو سال گذشته و بعد از بررسی مطالبات رئیس رسانه ملی در حوزه پژوهش، از پژوهش سطح خرد به كلان، از نظرسنجی سنتی به نظرسنجی سبز، از مسئله‌مداری به مسئله شناسی، از عرضه محوری به تقاضا محوری و... رسیدیم.

رئیس مركز پژوهش و سنجش افكار با اشاره به اینكه در زنجیره تولید، قیمت پژوهش، بالا و غیراقتصادی است خاطرنشان كرد: مرامنامه رئیس مركز پژوهش و سنجش افكار، انجام كار تمیز فرهنگی بر اساس فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب است و آن را نصب‌العین فعالیت‌هایش قرار داده است و بر همین اساس كارهای پژوهشی ویژه با عنوان «معماری و آرایش رسانه‌ای»، «اطلس جامع مخاطب ایرانی»، «گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی» و «مدیریت تصویر رهبر انقلاب» در رسانه‌های بیگانه در دستور كار این مركز قرار گرفت كه 70 درصد از آن‌ها آماده شده است و تا پایان سال نیز 90 درصد از آن‌ها محقق خواهد شد.

طلوعی تأكید كرد: مركز پژوهش و سنجش افكار باید مرجع سواد رسانه‌ای در كشور باشد و در زمینه‌های روندپژوهی حجاب و عفاف، مصرف رسانه‌ای و... ترجمه و تألیف‌های خوبی نیز در دست اقدام است.

دسترسی سریع