راهبرد جدید رادیو در تولید برنامه‌های كودك

معاون رئیس سازمان در امور صدا، خبر از تدارك راهبرد جدید در حوزه برنامه سازی كودك داد.

1397/05/22
|
15:47
|

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، حمید شاه آبادی در نخستین جلسه هم اندیشی تخصصی ارتقای كمی و كیفی برنامه‌های كودك رادیو به لزوم تشكیل شورای سیاستگذاری در حوزه كودك به صورت هر سه ماه یكبار اشاره كرد و ایجاد كار گروه كودك كه لزوماً جنبه اجرایی دارد در ذیل آن ضروری برشمرد.

معاون صدای رسانه ملی با اشاره به جامعه آماری مخاطبان رادیو و تلویزیون گفت: در حال حاضر شنونده‌های رادیو 7/35 درصد است كه در دوسال گذشته 3 درصد به آمار رادیو افزوده شده است.

وی با بیان اینكه عمدتا در تلویزیون برنامه و سریال دیده می‌شود تا شبكه، افزود: در یك بازه زمانی رادیو خانواده وجود داشت و برنامه‌های جدی تری ساخته می‌شد؛ اما در حال حاضر مباحث كودك و نوجوان در دل برنامه‌های شبكه ساخته می‌شود و خوشبختانه استقبال از شنیدن این برنامه‌ها وجود دارد.

شاه آبادی با بیان اینكه جامعه شنیداری آمار مخاطبان رادیو در گذشته روزی یك ساعت و 33 دقیقه بوده است كه در حال حاضر به یك ساعت و 56 دقیقه افزایش پیدا كرده است، گفت: موضوع ما روی آمار نیست، به طور مثال رادیو گفتگو نیم ساعت شنونده دارد، اما مرجعیت بسیاری از مطالبی است كه در رسانه ها دیده می‌شود.

وی با بیان اینكه مرجعیت مستقل‌تر از حجم شنونده است، افزود: من معتقدم اگر كیهان بچه‌ها در زمانی با استقبال خواننده مواجه بوده است، تیمی كه آن محتوا را تولید می‌كردند درحال حاضر در درگاه دیگری آن مطالب را در اختیار كودك و نوجوان جامعه قرار می‌دهد.

شاه آبادی گفت: تدارك راهبرد جدید در حوزه برنامه سازی كودك هستیم.

در ابتدای این نشست صمیمی كارشناسان كار گروه كودك به بیان نظرات خود پرداختند.

تولید كتاب گویا برای كودك

قائم مقام معاون صدا نیز در این نشست گفت: یكی از مخاطبان هفت گانه رادیو كودكان هستند و در برنامه ریزی‌های همه شبكه‌ها متناسب با ماموریت شبكه به این مخاطبان پرداخته می‌شود. كنداكتور گوناگون و رنگارنگ رادیو نشان می‌دهد كه در حال حاضر رادیو توجه ویژه‌ای به این قشر دارد.

نورالدین جعفری افزود: در میان مخاطبان چه قدیم و جدید وقتی صحبت از برنامه‌های كودك می‌شود، حس نوستالژیك به ما دست می‌دهد و همه ما خاطره از این برنامه‌ها داریم به دلیل تاثیری كه توانسته برمخاطب خودش داشته باشد.

قائم مقام معاون صدا با اشاره به تغییراتی كه در جامعه وجود دارد، گفت: تقریبا خانواده‌ها از خانواده گسترده به سمت خانواده هسته‌ای روی آورده اند كه عملا شاید در خانواده هسته‌ای جدید پدر و مادر به دلیل مشاغلی كه دارند، خیلی فرصتی برای تعامل مستقیم با فرزندان ندارند طبیعتا نقش رسانه‌ها در اینجا قابل توجه است به خصوص رادیو به خاطر عنصر تخیلی كه دارد می‌تواند بر روح بچه‌ها اثر بگذارد و هم در حوزه‌های فردی وآموزه‌های دینی موثر است.

وی تولید كتاب گویا را از مهمترین اقدامات رادیو در حوزه كودك دانست.

اهداف رسانه ملی از تولید برنامه‌های كودك

مدیر گروه خانواده شبكه سلامت نیز در این نشست با اشاره به اهداف و ماموریت رسانه ملی كه در حوزه كودك در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به تعریفی كه سازمان یونسكو از رده سنی كودك انجام داده، كودك و نوجوان را از رده سنی صفر تا 18 سال تعریف كرده است، همچنین این طیف سنی حدود سی و هفت درصد از جمعیت كشور ما را به خودش اختصاص داده كه بر این اساس برنامه ریزی و برنامه سازی برای حوزه كودك از اهمیت خاصی برخوردار است.

طاهره راستی پیشه با اشاره به آیات قرآن و روایاتی كه در خصوص اهمیت تربیت كودك بیان شده است، افزود: بنا به نظر و صحبت آقای شاه آبادی درباره حوزه كودك متاسفانه در حوزه كودك ضعف‌های جدی وجود دارد و شبكه‌ای در حال افزایش نخواهد بود، اما با توجه به تهدیدات رسانه‌های دیگر لزوم شبكه‌ای به نام كودك از ضروریات است.

وی گفت: مهمترین اهدافی كه در برنامه‌های رسانه ملی وجود دارد، تاثیر گذاری بر رفتار و كردار است به خصوص در مخاطب كودك این تاثیرگذاری بر رفتار كودك به راحتی امكان پذیر نیست مگر اینكه ما بتوانیم بر اندیشه و فكر مخاطب تاثیر بگذاریم.

راستی پیشه افزود: الگوسازی و بسترسازی بنیان‌های معنوی و تربیت دینی در كودكان، كاهش فاصله و گسست نسل‌ها بین والدین و فرزندان، تقویت زبان محاوره‌ای در شعر كودك، تقویت نشاط، شادابی و سرگرمی‌های سالم و سرزنده، ایجاد فرصت‌های خود باوری و پرورش اندیشه‌های خلاق و نوآور، تقویت روحیه امید به آینده نسل نو ظهور و دلبستگی به كشور و نظام، تربیت نسل آینده با تاكید بر مفهوم امامت و ولایت مداری، تقویت اخلاق و فضائل اخلاقی به ویژه احترام به پدر و مادر و معلم و پذیرش هنجار‌ها و تقویت سختكوشی و مسئولیت پذیری و تمایل به فرهنگ كار، تولید و پخش نوا‌های موزون متناسب با گروه سنی كودك از اهدافی است كه رسانه ملی برای برنامه‌های كودك در نظر گرفته است.

وی گفت: موضوعاتی همچون مباحث تربیتی، مذهبی و اخلاقی، مهارت‌های اجتماعی و خودمراقبتی، دانش افزایی و اطلاعات عمومی، بحث و مباحث ایمنی، مباحث آموزش‌ها و مهارت‌های یادگیری و رفتار اجتماعی و نقش پذیری در جامعه می‌تواند در برنامه سازی‌های كودك لحاظ شود.

دوران رادیو برای شنونده كودك و نوجوان سپری شده است

رضا سرشار با بیان اینكه خیلی سال هست كه من از رادیو فاصله گرفته ام با بیان این سوال كه در حال حاضر نمی‌دانم رادیو چقدر مخاطب كودك دارد، گفت: رادیو به آن شكل شنونده كودك و نوجوان ندارد، دوران رادیو برای شنونده كودك و نوجوان سپری شده است، حالا ما می‌خواهیم برای آن عده كم باقی مانده برنامه ریزی كرده تا همان اندك مخاطب خود را حفظ كنیم؟ بنابراین باید برای برنامه‌هایی كه وجود دارد آماری تهیه كنیم.

وی افزود: بالاخره جذابیت‌های شبكه دیداری باعث شده تا كودكان به رسانه‌های دیگر تمایل داشته باشند.

سرشار با اشاره به اینكه در دوره‌ای مخاطبان رادیو بیشتر از تلویزیون بودند و با توفیق خداوندی، برنامه كودك دومین برنامه پرشنونده رادیو بعد از صبح جمعه بود، گفت: در حال حاضر هم مجلات كودك همچون «كیهان بچه ها» زیاد خواننده ندارد.

وی افزود: زمانی كه برای قشر كودك برنامه می‌ساختیم سعی می‌كردیم اصلا حرف نزنیم ما حتی مطالب علمی را در قالب نمایش می‌گفتیم، دوستان همواره در پی طراحی‌های قالب‌های تازه بودند، ضمن اینكه سعی می‌كردیم در سنین خردسالی، همه آموزش‌ها با بازی توام باشد و از عناصر طنز و شادی هم غفلت نمی‌كردیم.

زنده شدن شور كودكانه

فرزین مهدی پور با بیان اینكه كودك بیش از همه چیز به تخیل نیاز دارد، گفت: وقتی كه شور كودكانه زنده شود، هم در باره كودك و هم برای كودك می‌توانیم برنامه سازی كنیم؛ اینكه آمار چقدر به ما اطلاعات می‌دهد كار محاسباتی خوبی است، اما كسانی كه برای كودك كار می‌كنند باید به این نكته توجه كنند، هر كار خوب ارزشمندی كه برای كودك صورت پذیرد به طبع مخاطب خود را پیدا خواهد كرد.

رسانه می‌تواند جانشین والدین باشد

ساسان امیر پور با بیان سوالی گفت: آیا پژوهشی تاكنون در حوزه رادیوی كودك در شبكه‌های مشابه خارجی انجام شده است؟ دوم اینكه اگر چنین پژوهشی است در اختیار ما قرار بدهید تا عمیق‌تر به مسئله نگاه كنیم كه هدف اصلی چیست و قرار است به كجا برسیم. رسانه تلویزیون و رادیو با توجه به وضعیتی كه از نظر تعداد مخاطب دارد، كاركردهایش متفاوت است.

وی اظهار تاسف كرد: هم والدین و هم معلمان دانش اندكی دارند و رسانه تلویزیون و رادیو می‌تواند جانشین مناسبی برای والدین و معلمان و آموزش و پرورش باشد.

وی گفت: متاسفانه برنامه‌هایی كه برای كودكان در رسانه تولید می‌شود اصلا مناسب قشر كودك نیست.

بعد از جنگ نسلی را جذب رادیو كردیم

عذرا وكیلی گفت: خیلی خوشحالم كه بعد از سال‌های سال به آرزویم رسیدم كه جلسه‌ای با محوریت كودك در رادیو برگزار شود و با حضور كارشناسانی درمورد آن صحبت كنیم.

وی افزود: تقریبا حدود 50 سال است كه برای كودك برنامه می‌سازم، اما بعد از انقلاب با سختی‌هایی مواجه شدیم كه خوشبختانه با حضور، كمك و همفكری آقایان سرشار و میر كیانی توانستیم بعد از جنگ و گرفتاری‌ها با نبود امكانات هنری و موسیقی، ولی با بیان و طرح‌هایی كه ریخته شد و داده شد، نسلی را جذب رادیو كنیم و كودك را راه اندازی كردیم.

وكیلی گفت: در حال حاضر مخاطب شناسی در رادیو وجود ندارد، اما با همفكری و برنامه ریزی درست و بهره گیری از كلام اساتید و نویسندگان خوب و گویندگان مجرب می‌توان مخاطب را به رادیو برگرداند.

وی افزود: ما وظیفه داریم كه مهد‌های كودك و آموزشگاه‌ها را در گیر برنامه سازی خودكنیم وطوری برنامه تولید كنیم كه محتوای آن از مهدكودك‌ها تأمین شود.

تهیه كننده پیشكسوت برنامه‌های كودك گفت: شناخت مخاطب در رادیو خیلی مشكل است و كار هر كسی نیست بنابراین برای تهیه و تولید برنامه‌های كودك از هر تهیه كننده‌ای استفاده نكنید.

«سلام كوچولو»، «شب بخیر كوچولو» و «قصه ظهر جمعه» از موفق‌ترین برنامه‌های كودك رادیو

مصطفی رحماندوست گفت: تنها جایی كه من دیدم برنامه‌های كودك مخصوصا برنامه خانم وكیلی طرفدار دارد در بیمارستان هاست.

وی برنامه «سلام كوچولو»، «شب بخیر كوچولو» و «قصه ظهر جمعه» را از موفق‌ترین برنامه‌های كودك رادیو در گذشته دانست و افزود: در رادیو‌های جهانی تاكید بسیار زیادی بر موسیقی كودك است كه بچه‌ها موسیقی را ترجیح می‌دهند نسبت بر مسائل دیگر.

رحماندوست گفت: ورزش، قرآن، بهداشت، سلامت همه این‌ها موضوعات خوبی است كه دربرنامه‌های كودك پرداخته شود البته بچه‌هایی كه مشتری این جور برنامه هستند فركانس رادیوی مورد علاقه خود را پیدا می‌كنند و آن را گوش می‌دهند.

رادیو دست از فعالیت بر نمی‌دارد

مهدوی زاده با اشاره به صحبت‌های آقای رهگذر و همچنین بیانات معاون صدا گفت: قرار نیست با وجود رسانه‌های نو ظهور كه گوی رقابت را از رادیو گرفته اند، كركره رادیو پایین كشیده شود و از فعالیت دست بردارد، اگر روزی خانم وكیلی در رادیو موفق بوده است آیا می‌توان با حضور این استادان برنامه‌هایی را برای كودكان تولید كرد؟

مخاطب تغییر كرده است
گیتی خامنه با بیان اینكه تعریف مخاطب تغییر كرده است، گفت: مخاطب امروز مخاطب جدیدی است كه ما احتیاج به یك باز تعریف جدیدی داریم.

وی افزود: اگر قرار هست حتی یك ساعت برنامه برای كودك تولید كنیم احتیاج به چند مولفه داریم اینكه ما بایستی با دنیا تعامل كنیم، نمی‌توانیم بار‌ها خودمان را تكرار كنیم، همچنین با تعامل با فضای مجازی و تلویزیون كار راحت‌تر پیش می‌رود.

خامنه گفت: «وقت داستان» یكی از شبكه‌هایی هست كه به داستان می‌پردازد، اگرروند برنامه سازی كودك را رها نكنیم و به كار دیگری بپردازیم حتما موفق خواهیم شد.

نخستین جلسه هم اندیشی تخصصی ارتقای كمی و كیفی برنامه‌های كودك رادیو با حضور آقایان میركیانی كارشناس و نویسنده كودك و نوجوان، رضا سرشار كارشناس و نویسنده كودك و نوجوان، مصطفی رحماندوست كارشناس، شاعر و نویسنده كودك و نوجوان، ساسان امیرپور استاد دانشگاه و مدرس تهیه كنندگی كودك و نوجوان، فرزین مهدی پور كارشناس، تهیه كننده و كارگردان كودك و نوجوان، قنبر مهدوی زاده كارشناس ارزیابی و نظارت حوزه كودك و نوجوان، سارا الهیان كارشناس و نویسنده كودك و نوجوان، عذرا وكیلی كارشناس، تهیه كننده و نویسنده كودك و نوجوان، گیتی خامنه كارشناس، مجری و نویسنده كودك و نوجوان، جعفری قائم مقام معاون صدا، فاتحی مدیر روابط عمومی معاونت صدا، كبابیان مشاور اجرایی و مدیر دفتر معاون، اسماعیل پور مدیر اطلاعات و برنامه ریزی، قهرمانی مدیر آرشیو و كتابخه معاونت صدا، ایزدی مشاور معاون صدا، شمشیری كارشناس حوزه كودك و نوجوان و محسن عظیمی تهیه كننده رادیویی برگزار شد.

دسترسی سریع