هزار میلیارد تومان طرح عمرانی فرودگاهی و نصب سامانههای راداری در 60 نقطه در 3/5 سال گذشته انجام شده است.
اجرای هزار میلیارد تومان طرح عمرانی فرودگاهی در 3.5 سال گذشتهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، رحمت الله مه آبادی در مراسم آغاز به كار دوره پرورش مدیران آتی صنعت فرودگاهی (اینگما) گفت: همچنین در این دوره تمام طرح های نیمه تمام صنعت فرودگاهی كه عمر برخی به بیش از دو دهه نیز می رسید پایان یافت و به بهره برداری رسید.
وی افزود: حل بحران هواپیمای فلایت چك و اجرای دهها طرح مبتنی بر فناوری اطلاعات در عرصه فرودگاهی و نوسازی و مدرن سازی زیرساخت های فرودگاهها از دیگر اقداماتی بود كه در سه سال و نیم گذشته به انجام رسید.
مه آبادی با اشاره به اینكه پرورش مدیران آینده صنعت فرودگاهی در تراز جهانی از امروز آغاز میشود تا یكی از مشكلات قدیمی كشور ما در زمینه نبود مدیر متخصص را جبران كند افزود: كشور ما برغم دارا بودن منابع مادی و غیرمادی، شرایط مطلوبی در بخش مدیریت نداشته و برخی آن را ناشی از سوء مدیریت می دانند.
وی افزود: به اعتقاد من، علت نداشتن شرایط مطلوب اداره كشور، كم توجهی به بخش مدیریت است هر چند كه معتقدم ریشه سوءمدیریت و فساد در برخی مدیریت ها در كم توجهی به این امر مهم است.
مه آبادی خاطرنشان كرد: این بی توجهی ها سبب شده تا هزینه كار سالم نیز افزایش یافته و كار مدیریت حرفه ای و درست، سخت شده است.
مدیرعامل شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: نظام مدیریتی ما با این معضل روبرو است كه مدیران سالم و آرمان طلب بیشتر مورد پرسش هستند و پرونده هایی كه به دلیل ایرادات قانونی برای آنها ایجاد میشود بیشتر از مدیرانی است كه كاری نكرده اند.
وی با اشاره به اقدامات مدیران فعلی شركت فرودگاهها در 3/5 سال گذشته گفت: این شركت نمونه ای از عینیت مدیریت جهادی منسجم، معتقد به كار تیمی و پاسدار بیت المال است. ما امروز به جرم مسئولیت پذیری و كار موفق مواخذه می شویم كه لازم است شرایط كشور از این نظر بار دیگر آسیب شناسی شود.
مه آبادی ادامه داد: متاسفانه آنچه امروزه در جامعه و برخی رسانه ها می بینیم با اصول دینی ما هم متضاد است و از فرایندی كه خلق بر آن بنا شده تبعیت نمی كند. خلقت جهان با خلقت مدیران جهان آغاز شد و خداوند جهان آفرینش را با تعلیم و تربیت رهبران آغاز كرد.
مه آبادی خاطرنشان كرد: در این 3 سال و نیمی كه در شركت فرودگاهها حضور داشتم در دو حوزه ناوبری هوایی و مدیریت فرودگاهها فقط به درونِ بخش اعتماد كردم و حاصل آن هزار میلیارد تومان خرید سامانه های فرودگاهی در دوره محدود پسابرجام و اجرای هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در 60 نقطه فرودگاهی و همچنین اتمام طرح های نیمه تمام كه برخی از آنها دو دهه معطل مانده بود به همراه نوسازی قریب به اتفاق سامانه های امنیتی، كمك ناوبری و راداری و ساماندهی به بحران فلایت چك را می توان نام برد.
وی در پایان در خصوص طرح پرورش مدیران آتی صنعت فرودگاهی گفت: هزار نفر در این طرح ثبت نام كرده اند كه 300 نفر انصراف داده و از 700 نفر گزینش به عمل آمد، سیستم را نیز طوری طراحی كردیم كه امكان سفارش از جانب اشخاص مختلف برای ورود افراد به این طرح وجود نداشت. طی سه مرحله به 100 نفر منتخب آموزش های تئوریك و عملی و همچنین حضور در فرودگاههای برتر دنیا ارائه خواهد شد.
وی افزود: این مدیران به ترتیب در گروههای ده نفره پس از طی مراحل آموزشی درون كشور زیر نظر اساتید خارجی ، دوره های كارآموزی را در فرودگاههای بین المللی جهان فرا گرفته و بعد از دو ماه و نیم به كشور بازمی گردند تا به عنوان مدیران نسل جدید در فرودگاههای كشور به خدمت مشغول شوند.
مدیرعامل شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره فرایند عملیات حج امسال گفت: یكی از موفقیت های ما آمار پائین تاخیرات پروازهای حج بود كه در عملیات پروازهای رفت، عملكرد هواپیمایی جمهوری اسلامی از نظر تاخیرات پروازی به مراتب بهتر از رقیب عربی خود بود.
وی درباره ساخت فرودگاه جدید نیز تصریح كرد: پیشنهاد داده ایم تا نسل سوم فرودگاهها از این پس بنیانگذاری شود كه شامل اداره فرودگاههای كم هزینه از سوی مردم و دولت های محلی و با منابع غیردولتی است.
به گفته مه آبادی نگاه غیرحرفه ای به صنعت فرودگاهی سبب شده تا یا مردم بسیاری از شهرها از فرودگاه محروم شوند یا اینكه هزینه های بالای به مردم بابت فرودگاهداری تحمیل شود.
همچنین علی اكبر دلوریان زاده مدیركل آموزش و توسعه نیروی انسانی شركت فرودگاهها به خبرگزاری صداوسیما گفت: این دوره بر اساس سند چشم انداز افق 1404 كه شركت فرودگاهها باید به عنوان پیشرو منطقه در بخش مدیریت و خدمات ایمن و اثر بخش فرودگاهی و ناوبری هوایی عمل كند طراحی شده است.
وی افزود: این طرح هم اكنون در بخش های زیادی در حال طراحی و توسعه است كه از جمله می توان به وزارت نفت و نیرو و آموزش و پرورش و دستگاههای زیر نظر وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، راه آن و ... اشاره كرد اما شركت فرودگاهها اولین شركتی است كه تمام مراحل اجرایی این طرح را به اتمام رسانده و دوره خود را با ویژگی بومی سازی متناسب با شرایط جوی و اقلیمی ایران به سازمان توسعه گر سفارش داده و پس از باز طراحی دوره ، آن را رسما افتتاح می كند.