بایدها و نبایدهای واردات خودرو

رئیس انجمن واردكنندگان خودرو: تحلیل نامناسب باعث می شود كه تصور كنیم واردات خودرو اشتباه است این درحالی است كه مهمترین كالاهایی كه وارد كشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است كه در داخل كشور تولید می شوند.

1395/10/15
|
09:35
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ثبت سفارش واردات خودرو پس از یك روز وقفه از روز سه شنبه دوباره برای بخشی از واردكنندگان كه مجاز هستند فعال شد البته این موضوع موافقان و مخالفانی داشت كه برنامه تیتر امشب شبكه خبر به آن پرداخت.

احتشام زاده رئیس انجمن واردكنندگان خودرو در ادامه افزود: براساس دستور معاون اول ریاست جمهوری و با هدف كنترل ارز و حمایت از تولید داخل در بند شش آن امده است كه وزارت صنعت و معدن و تجارت درباره واردات خودرو مختار است، ملزم به خدمات پس از فروش است و این وزارتخانه می تواند در این باره تصمیم گیری كند.

وی گفت: براساس این تصمیم گیری تحلیل های زیادی در خصوص قیمت گذاری خودروهای وارداتی صورت گرفته است، این تفسیر بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد تا بدانیم تعریف ما از نمایندگی های خودرو چیست و اینكه تنها نمایندگی هایی می توانند خودروهای لوكس را وارد كنند یا اشخاص شخص ثالث هم می توانند در این زمینه وارد عمل شوند؟

رئیس انجمن واردكنندگان خودرو گفت: پس از 24 ساعت مذاكره و گفتگو با بخشهای مرتبط با بحث واردات خودرو كه همچنان هم ادامه دارد تصمیم گرفته شد كه نمایندگان رسمی وارد كننده خودرو فقط كسانی باشند كه ارتباط مستقیمی با شركت های تولید كننده اصلی خودرو دارند و صرفا این افراد مجاز به ثبت سفارش واردات هستند.

او افزود: در نتیجه 24 ساعت پیگیری و شفاف سازی هایی كه در این حوزه انجام شد در حال حاضر نمایندگان رسمی به كسانی اطلاق می شود كه كه ارتباط مستقیمی با شركت های تولید كننده اصلی خودرو داشته باشند، همان طوركه خود وارد كنندگان هم مطابق ضوابط فنی خودرو نماینده رسمی متعهد به ارائه خدمات فروش و پس از فروش هستند.

وی درباره نظرات واردكنندگان خودرو درباره تصمیم نهایی اتخاذ شده گفت: نمایندگان رسمی علاقمند هستند تا با شركت مادر در ارتباط باشند، اما تصمیم گیری باید در فضای واقعی صورت بگیرد.

رئیس انجمن واردكنندگان خودرو اضافه كرد: در سالهای گذشته كه در شرایط تحریم ناعادلانه قرار داشتیم واردكنندگان شرایط سختی برای ارائه خدمات پس از فروش داشتند اما در حال حاضر در موضع مذاكره و برابر با تولید كنندگان هستیم.

وی گفت: هم اكنون حجم واردات خودرو در كشور 4 درصد از سهم بازار كل كشور است و این مقدار كمتر از نیم درصد در كل جهان است از این رو خودروسازان خارجی سهم 99 و نیم درصدی خود را در جهان با سهم نیم درصدی ایران به خطر نمی اندازد.

احتشام زاده گفت: تحلیل نامناسب باعث می شود كه تصور كنیم واردات خودرو اشتباه است این درحالی است كه مهمترین كالاهایی كه وارد كشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است كه در داخل كشور تولید می شوند در عین حال قیمت خودروهایی كه در كشور تولید می كنیم و پیشتر وارد می شدند تفاوت چندانی با خودروهای واراداتی ندارد.

وی اضافه كرد: دولت در قبال واردات هر خودرو 85 درصد سود می كند، ما نیازمند واردات هستیم.

وی با بیان اینكه هم اكنون سهم عمده ای از واردات ما به قطعات خودرو مربوط می شود افزود: من خواهش می كنم خودمان را با چین و هند مقایسه نكنیم، زیرا فضای بی ثبات قوانین، میزان ارتباطات با كشورهای دیگر و جمعیت كشور با این كشورها قابل مقایسه نیست، لذا اگر كشورهایی حاضر به سرمایه گذاری در كشور ما شده اند به معنای تقاضای تمامی خودروسازان جهان برای سرمایه گذاری در ایران نیست.

رئیس انجمن واردكنندگان خودرو گفت: سهم واردات در بودجه كشور جذاب است اما در عمل اینگونه نیست، نیسان مورانو و سوزوكی نشان داد كه واردات خودرو باعث كاهش راندامان نیروی انسانی در ایران خودرو شده است، بنابراین این امر تجربه موفقی در كشورمان نبوده است.

احتشام زاده با تاكید بر اینكه میزان اشتغال با راندمان رابطه تنگاتنگی دارد افزود: بازدهی نیروی انسانی در كشورما 50 درصد است كه به معنی اشتغال زایی دو برابری با بهره وری نصف است البته همه ما به عنوان یك ایرانی افتخار می كنیم اگر بتوانیم همه كالاها را در كشورمان تولید كنیم اما حساسیت بیش از حد روی 4 درصد از سهم بازار بی مورد است، این واردات پوشش تقاضای كیفی در كشور را برعهده دارد.

وی گفت: در سال 93 دستور العمل ساماندهی واردات خودرو را در دستور كار داشتیم،در حال حاضر 53 درصد از وارات توسط اشخاص ثالث و مابقی توسط نمایندگی ها صورت می گیرد كه حدودا 47 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: از سال 93 به این سو مشخص شد كه شركتهای واردكننده باید با نمایندگی رسمی قرارداد ببندند تا خدمات پس از فروش به این خودروها هم تعلق بگیرد از این رو در مهر 95 اصالت خودروها را مورد ارزیابی مجدد قرار دادیم و اكنون با احتمال 99 درصد دیگر شاهد خودروهای دزدی و غیره در بازار واردات خودرو نیستیم.
رئیس كمیسیون تسهیل كسب و كار اتاق بازرگانی تهران دیگر مهمان حضوری در برنامه تیتر امشب با بیان اینكه واردات خودرو در شرایط فعلی مكروه است گفت: در زمانی كه كشور نیازمند رشد اقتصادی و اشتغال است، این دو امر با واردات خودرو ممكن نیست، ما باید خودروساز را وارد كنیم، چین و هند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار می شوند زیرا بهترین نمایندگان خودروسازان در این كشورها، خودرو تولید می كنند.

نجفی منش با تاكید بر اینكه بازار ایران بازار خوبی است و باید از این پتانسیل بالا استفاده كرد اضافه كرد: خوشبختانه با توجه به قراردادهای اخیر ایران با سیتروئن، پژو و رنو در عمل خودروساز خارجی وارد كشور شده است.

وی ابراز عقیده كرد: شركتی مانند رنو كه در ایران مشغول به كار شده بهتر است واردات خودرو را هم زیر نظر خود صورت بگیرد و اگر واردكننده به شركت مادر متصل نباشد قادر نیست خدمات قابل قبولی به مصرف كنندگان ارائه كند.

نجفی منش ادامه داد: با توجه به فشار تحریم ها، توانایی تولید خود را در كشور حفظ كردیم و اینكه دولت رشد اقتصادی كشور را 7.4 درصد اعلام كرده است، بیش از 2 درصد از آمار اعلامی مربوط به شركتهای خودروسازی در كشور است و این حكایت از سهم واقعی صنعت خودروسازی در اشتغال و رونق اقتصادی دارد.
رئیس كمیسیون تسهیل كسب و كار اتاق بازرگانی تهران تصریح كرد: برخی علاقه دارند خودروهای لوكس داشته باشند، ما با این امر مخالفتی نداریم اما می توانیم از واردات خودروسازها به كشور به عنوان اهرمی برای اشتغال زایی و شكوفایی اقتصاد كشور بهره ببریم.

علی علی آبادی مدیر كل مقررات صادرات و واردات كه به صورت تلفنی در برنامه حضور یافت گفت: تصمیم هیات وزیران در شرایط كنونی بر اساس حفظ حقوق مصرف كنندگان بوده است.

وی با بیان اینكه در سال 93، 120 هزار خودرو وارد كشور شده است افزود: باید به سمت واردات خودروسازها به كشور حركت كنیم.

وی گفت: در كشور امكان تولید قطعات وجود دارد و این گونه نیست كه نیازمند واردات باشیم، از این رو با افزایش تولید می توانیم رشد اقتصادی را در كشور بالا ببریم.

علی آبادی با رد خبر برخی از سایتها كه اعلام كرده اند واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف شده است اضافه كرد: وقفه چند ساعته در این باره به علت به روز رسانی سیستم بوده است.
اكبریان رئیس كمیسیون صنایع مجلس دیگر مهمان تلفنی برنامه تیتر امشب هم گفت: باید واردات خودرو به كشور ادامه یابد اما نباید خودروهای برندی وارد شوند كه امكان ارائه خدمات پس از فروش نداشته باشند.

وی تصریح كرد:برای افزایش كیفیت و قدرت رقابت هیچ منعی برای وارادات خودرو وجود ندارد مضاف بر اینكه خودروهای داخلی نیز باید كیفیت خود را ارتقا دهند.

دسترسی سریع