كمبود معلم را جبران كرده ایم

وزیر آموزش و پرورش: با 16 روش كمبود معلم را در نظام آموزش و پرورش جبران كرده ایم.

1397/07/02
|
09:44
|


وزیر آموزش وپرورش: كمبود معلم را جبران كرده ایمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ سید محمد بطحایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما افزود: از چالش های آموزش و پرورش تامین نیروی انسانی است اما در سال تحصیلی جاری كلاس بدون معلم نداریم.
وی گفت: یك سوم از معلمانی كه شرایط بازنشستگی داشتند یكسال دیگر خدمت می كنند.
بطحایی افزود: مهر امسال حدود 33 هزار نفر ورودی جدید به­ دانشگاه فرهنگیان داشتیم و تلاش می كنیم ظرفیت پذیرش این دانشگاه را به حداكثر برسانیم كه بتواند 85 هزار دانشجو در خود جا دهد.
وی گفت: اینكه گفته می شود دانشگاه فرهنگیان 150 هزار دانشجو ظرفیت دارد مبالغه آمیز و غیرممكن است.
بطحایی افزود: در ابتدای سال تحصیلی سال 98، 18 هزار معلم از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می شوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این افراد با مدرك كارشناسی و كارشناسی ارشد امسال وارد دانشگاه فرهنگیان شده اند و پس از یكسال آموزش معلم می شوند.
وی افزود: برنامه ریزی كرده ایم كه دانشجو معلمان پس از دو سال تحصیل ضمن ادامه تحصیل در آموزش و پرورش مشغول به كار شوند.
بطحایی با بیان اینكه در افزایش تعداد دانش آموزان ­در 6 سال آینده با چالش روبرو هستیم گفت: امسال 6 درصد تعداد دانش آموزان به ویژه در پایه اول و پایه دوازدهم نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم.
وی افزود: اكنون 14 میلیون دانش آموز در داخل و 13 هزار دانش آموز در 111 مدرسه 60 كشور جهان مشغول به تحصیل هستند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینكه در پایه دوازدهم میزان ساعات آموزشی آنها از 24 ساعت به 35 ساعت افزایش یافته 350 هزار دانش آموز در سیستم آموزشی باقی مانده و نیاز ما به نیروی انسانی افزایش یافته است.
بطحایی افزود: در 6 سال آینده تعداد دانش آموزان كشور به 16 میلیون و 800 هزار نفر می رسد اما پس از یك دوره دو سه ساله تعداد دانش آموزان كاهش می یابد.
وی گفت: اكنون تعداد نیروی انسانی آموزش و پرورش با احتساب نیروهای حق التدریس 920 هزار نفر است.
بطحایی افزود: 830 هزار نفر آنها آموزشی و در مدارس هستند و 60 هزار نفر نیز نیروهای ستادی آموزش و پرورش را شامل می شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: دانشگاه شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان برای آموزش و پرورش نیرو تربیت می كند.
وی افزود: تغییر برنامه های درسی از مهمترین محورهای تحول نظام آموزش و پرورش است و باید همه ماموریت برنامه های درسی را با سند تحول آموزش و پرورش منطبق كنیم.
بطحایی با بیان اینكه در حوزه دانش، ابزار و روش دچار نقصان هستیم گفت: روش آموزشی ما كهنه و دانش​ آموزان را از مدرسه زده كرده است و نیازهای آنها را پاسخ نمی دهد.
وی افزود: اگر می خواهیم سند تحول نظام آموزش و پرورش اجرایی شود باید اداره مدارس در اختیار معلمان قرار بگیرد.
بطحایی گفت: از امسال نخستین بار برای پایه های چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم، 2 ساعت از برنامه درسی آموزشی را در قالب چارچوب ابلاغ شده در اختیار مدارس گذاشته ایم تا متناسب با نیازهای فردی و اجتماعی دانش آموزان از آن استفاده شود.
وی با بیان اینكه همه كتاب های درسی توزیع شده است افزود: در پایه دوازدهم به دلیل مشكلات اداری و ارسال آمار دانش آموزان چند روزی در توزیع كتاب آنها تاخیر ایجاد شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: البته نسخه پی دی اف كتاب های پایه دوازدهم در سامانه سازمان پژوهش وجود دارد.
بطحایی افزود: رویكرد آموزش و پرورش كاهش كتاب های كمك آموزشی است اما تا زمانی كه اولیا دانش آموزان برای حل این مسئله همراهی نكنند كاهش این كتاب ها بسیار سخت است.
وی گفت: استفاده از كتاب های كمك آموزشی بدلیل وارد كردن صدمات روحی و روانی به دانش آموزان دوره ابتدایی در این دوره اكیدا ممنوع است.
بطحایی درباره كاهش ارزش بیمه تكمیلی معلمان نیز افزود: افزایش تعرفه های پزشكی از مهمترین مشكلات ادامه بیمه تكمیلی معلمان است.
وی گفت: مجبور بودیم برای حفظ كیفیت خدمات پزشكی سهم بیمه شده و دولت را افزایش دهیم اما نمی توانیم به بیمه شده بگوییم سهم خود را افزایش دهد بنابراین در حال گفتگو با دستگاه های مختلف و بررسی كاهش نیافتن ارزش بیمه طلایی معلمان هستیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز افزود: گزارش های بسیاری از عملكرد این صندوق به سهامداران ارائه شده و این گزارش ها در سامانه وزارت آموزش و پرورش موجود است.
بطحایی گفت: در مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان پول یا سرمایه ای از معلمان هدر نرفت و این مسائل مربوط به موسسات وابسته به این صندوق بود كه با پیگیری مراجع قضایی بیشتر آنها در حال بازگشت به خزانه است.
وی افزود: این مسائل بدلیل سوءمدیریت شركت های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان ایجاد شد.
بطحایی با بیان اینكه معلمان به آنچه كه درباره صندوق ذخیره فرهنگیان در فضای مجازی منتشر می شود توجه نكنند گفت: سود پیش بینی شده قطعی این صندوق در سال مالی منتهی به مهر امسال 2/2 برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
وی افزود: امسال نخستین بار سه نفر از سهامداران صندوق ذخیره با رای مستقیم معلمان عضو هیات مدیره این صندوق شدند.
بطحایی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ساعات حضور دانش آموزان پایه دوازدهم­ در مدرسه­35 ساعت اما ممكن است فشار زیادی به این دانش آموزان وارد شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برای كاهش فشار به دانش آموزان پایه دوازدهم در تلاش هستیم به مدرسه اختیار بدهیم كه برخی از دروسی كه امتحان نهایی ندارند و در كنكور سهم كمتری دارد با موافقت اولیای دانش آموزان غیرحضوری برگزار شود.
وی با بیان اینكه همچنان كنكور بر آموزش و پرورش سیطره دارد گفت: در شورای برنامه ریزی كنكور با هدایت وزیر علوم برنامه ریزی می كنیم كه 20 درصد امتیاز ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی و 10 درصد بر اساس تاثیر مثبت تلقی­ شود.
بطحایی افزود: كنكور در­ 4، 5 سال آینده حذف نمی شود اما به سمت كاهش نقش آن در ورود به دانشگاه ها حركت می كنیم.
وی گفت: از نظر كمی در حوزه معلمان پرورشی با كمبود نیروی بیشتری نسبت به معلمان دیگر روبرو هستیم اما نمی توانیم تصمیمات عجولانه و شتاب زده بگیریم و نباید كار پرورشی فقط در مربی پرورشی خلاصه شود.
بطحایی درباره معوقات معلمان نیز افزود: امسال پرداخت معوقات در مقایسه با سالهای گذشته وضع بهتری داشته است و 15 درصد در مقایسه با سالهای قبل در پرداخت مطالبات بهتر بوده ایم.
وی گفت: خدمات رفاهی در آموزش و پرورش صفر است و در مقایسه با دیگر دستگاه ها در این زمینه با تبعیض روبرو هستیم.
بطحایی افزود: دولت و مجلس كمك كنند كه این تبعیضها كاهش یابد.
وی گفت: تلاش می كنیم برای سال 98 ردیف اعتبارات خدمات رفاهی آموزش و پرورش با دستگاه های دیگر برابر شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: لایحه رتبه بندی كه امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود برخی از این تبعیضها را از بین می برد.
وی گفت: بررسی كارشناسی در زمینه تعطیلات زمستانی همچنان ادامه دارد و در این زمینه به جمع بندی نرسیده ایم.
بطحایی افزود: رویكرد آموزش و پرورش تبدیل به مدرسه به محیطی برای تمرین زندگی و اولویت ما در مدارس گسترش مهارت های زندگی بر اساس الگوی ایرانی اسلامی است.­

دسترسی سریع