دكتر علی عسكری در نشست منشور رسانه تاكید كرد؛ارتقای سرمایه اجتماعی؛ مهم‌ترین نیاز كشور

رئیس رسانه ملی: حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و تاب آوری ملی از مهم‌ترین نیاز‌های امروز كشور است.

1397/07/29
|
08:07
|



خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، رئیس رسانه ملی در ششمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با بیان اینكه دشمنان نظام برای پایین آوردن تاب‌آوری ملی در كشور تلاش می‌كنند، گفت: حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و تاب آوری ملی از مهم‌ترین نیاز‌های امروز كشور است.

دكتر علی عسكری، مهمترین كاركرد‌های حیاتی را در مقابله با سیاست‌های دشمن برای از بین بردن چهار ركن توانمندی در كشور تبیین كرد و به نقش رسانه ملی در بالا بردن سرمایه اجتماعی و تاب آوری ملی پرداخت.

وی با بیان اینكه درباره تاب آوری مباحث زیادی در دنیا مطرح و تعاریف بسیاری از آن شده است، گفت: بسیاری از كشور‌های دنیا سند تاب‌آوری ملی دارند و بر اساس این سند برای پیشبرد مقاصدشان برنامه ریزی و سیاستگذاری می‌كنند.

دكتر علی عسكری با ذكر نام كشور‌هایی مثل انگلیس، ژاپن، استرالیا و آمریكا به‌عنوان كشور‌هایی كه از این سند برخوردارند، افزود: گرچه كشورما یكی از تاب‌آورترین كشور‌های دنیاست، اما به صورت نظری بر روی این موضوع كارنشده و سندی در این خصوص تدوین نشده است.

وی گفت: ما باید در رسانه ملی در موضوع تاب‌آوری به درك درستی برسیم و برای آن اقدام كنیم.

دكتر علی عسكری به یكی از تعاریف عمیق و ساده و كاربردی تاب‌آوری پرداخت و افزود: یكی از تعاریف این است كه كشور در مقابله با تهدیدها، بتواند در چهار محور توانمندی داشته باشد؛ اول اینكه بتواند كاركرد‌های حیاتی‌اش را در مقابل تهدید‌ها حفظ كند و دچار فروپاشی نشود؛ دوم اینكه بحران‌ها را با هزینه معقولی پشت سر گذارد و قادر به بازسازی خودش باشد؛ سوم در خلال مقاومت و تلاش برای بقا از اهداف اساسی اش منحرف نشود و دشمنان نتوانند آن را از مسیر راهبردی اش منحرف كنند و چهارم اینكه هنگام تلاش برای تاب‌آوری و مقاومت، به طور دائم سرمایه اجتماعی اش را افزایش دهد و در پایان با احساس توفیق و پیروزی از آن بحران خارج شود.

رئیس رسانه ملی با بیان اینكه دشمن برای پایین آوردن تاب‌آوری در كشور می‌كوشد تا این چهار ركن را تهدید و از بین ببرد، گفت: دشمن از اول انقلاب برای این امر تلاش كرده است، اما در چندماه گذشته به علت اوضاع كشور با ایجاد فضای خاص رسانه‌ای كوشید تا لایه‌های اجتماعی مختلف را اغوا كند و این تصور را القا كند كه ایران نمی‌تواند مشكلاتش را حل كند و آینده‌ای ندارد.

وی افزود: دشمن تلاش كرد با عملیات روانی كاری كند كه مردم بر خلاف منافعشان عمل كنند و این وظیفه ماست كه این راهبرد‌های دشمن را درك و در مقابل آن روشنگری و اقدام كنیم كه الحمدالله با كمك مردم این كار در چند مرحله با موفقیت انجام شده است.

دكتر علی عسكری به كاركرد‌های حیاتی در این زمینه پرداخت و گفت: اولین كاركرد حیاتی این است كه مشكلات در مسیر طبیعی خود حل شوند؛ دشمن با بزرگنمایی مشكلات كوچك، دروغ‌پردازی و سانسور توفیقات كشور تلاش می‌كند این تصور را ایجاد كند كه مشكلات كشور لاینحل اند و دائم بیشتر می‌شوند.

وی دومین كاركرد حیاتی جامعه را برقراری و عمق بخشی به ارتباطات میان بخش‌های جامعه و ایجاد تعاون و همكاری بین آن‌ها برای عبور از مشكلات دانست و افزود: دشمن برای ایجاد تفرقه در كشور تلاش می‌كند و داخل را متفرق نشان می‌دهد در این مسیر سرویس‌های اطلاعاتی دشمن همواره به دنبال افزایش راه‌های اختلاف‌انگیزی هستند تا در مردم خستگی ایجاد كنند و بین مسئولان، رسانه‌ها، نخبگان و... اختلاف ایجاد كنند.

یكی دیگر از كاركرد‌های حیاتی كه دكتر علی عسكری از آن یاد كرد حفظ هویت دینی و ملی بود.

وی گفت: دشمن می‌كوشد هویت ملی و دینی ما را تحقیر كند و این تصور را در مردم ایجاد كند كه وجود مشكلات به علت هویت دینی و ملی آن‌ها و روحیه انقلابی مردم است، تا جاییكه سیاستمداران آمریكایی به طور مستقیم به كمك رسانه‌ها تلاش می‌كنند تا به مردم القا كنند كه همه مشكلات به علت داشتن روحیه انقلابی آنان است.

رئیس رسانه ملی كاركرد حیاتی دیگر را حفظ شعائر، ارزش‌ها و آرمان‌های كشور دانست كه دشمن سعی در تخریب آن‌ها دارد.

وی گفت: دشمن در این زمینه كاملا شكست خورده و مردم كشور ما در این زمینه همواره با قدرت عمل كرده اند؛ مردم ایران بر ارزش‌های تاریخی اش پا برجاست و اگر اعتراضی از طرف مردم باشد اعتراض بر این نكته است كه چرا برخی در كشور بر اساس ارزش‌ها و شعائر عمل نمی‌كنند.

توان بسیج عمومی و شكل دهی به عمل دسته جمعی و ملی برای حل مشكلات از كاركرد حیاتی دیگری بود كه ریاست سازمان بر آن تأكید كرد و افزود: دشمن برای ترویج فرهنگ فردگرایی تلاش می‌كند و می‌خواهد با تزریق آن به جامعه مردم را متفرق كند تا به دنبال منافع ملی شان نباشند.

وی گفت: اگر در جامعه‌ای فرهنگ فردگرایی رواج یابد حفظ منافع ملی افول می‌كند.

دكتر علی عسكری كاركرد دیگر را وارونه جلوه دادن واقعیات برشمرد و افزود: دشمن می‌كوشد با عوض كردن مفهوم دشمنی چهره بدترین دشمنان مردم را بازسازی و اصلاح كند و چهره افراد خادم به مردم را تخریب كند.

رئیس رسانه ملی حركت به سوی آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های دینی را یكی دیگر از مهترین كاركرد‌ها عنوان كرد كه دشمن از تمام توانش برای تخریب آن‌ها بهره گرفته تا سعادت آینده را تحقق آینده‌ای غیر دینی و پوشالی ترسیم كند و آینده‌ای كه مردم كشور ما برای تحقق آن جنگیده‌اند، تغییر دهد.

وی ایجاد مشكلاتی به طور همزمان در كشور را یكی از راهبرد‌های دشمن برای پایین آوردن تاب‌آوری مردم دانست و گفت: دشمن با ایجاد سلسله مشكلاتی در كشور به طور همزمان می‌كوشد افكار عمومی را به سمتی كه می‌خواهد پیش ببرد.

دكتر علی عسكری تجمیع انواع خرابكاری‌های دشمن در كشور را از ترور افراد تا حملات سایبری و فشار‌های بین‌المللی در كنار گرانی و مسائل قومیتی به طور همزمان را از راهبرد‌هایی خواند كه دشمن برای سیاه و منفی كردن اذهان مردم به كار می‌گیرد تا تصور ضعیف بودن كشور را ایجاد كند.

تشدید عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای از راهبرد‌های دیگری بود كه دكتر علی عسكری در این همایش از آن سخن گفت و افزود: دشمن در این برهه به طور جدی بر این راهبرد متمركز شده گرچه پیش از این نیز از این راهبرد‌ها بهر می‌برده، اما اكنون آمریكایی‌ها و دیگر دشمنان كشور برای تخریب افكار عمومی اولویت بیشتری به آن بخشیده اند آن‌ها میلیارد‌ها دلار برای سیاه‌نمایی اوضاع كشور در فضای مجازی و رسانه‌ها صرف می‌كنند.

وی تزریق ادبیات فروپاشی را از راهبرد‌های دیگر دشمن خواند و گفت: دشمن از ابتدای انقلاب تاكنون تلاش كرده بین نخبگان، اصحاب رسانه، نویسندگان و... نوعی ادبیات تخریبی تزریق كند كه چنین ادبیاتی امروز گریبانگیر برخی رسانه‌ها در كشور نیز شده است.

دكتر علی عسكری خطاب به مدیران رسانه ملی افزود: در این بین شما باید گوهر شناس باشید، نباید آنتن رسانه ملی را به كسی كه ادبیات سیاه نمایی دارد بدهید، ما باید كسی كه دارای ادبیات سازنده و فكر سازنده است، بشناسیم و به آن‌ها فرصت بیان افكار بدهیم كه البته این موضوع با نقد عالمانه كاملا متفاوت است.

وی یكی دیگر از روش‌های دشمن را ایجاد اختلال در فرایند حل مشكلات كشور دانست و گفت: دشمن با دخالت در محاسبات عمل كننده‌ها می‌كوشد اطلاعات را مخدوش كند و دیدگاه‌های مدیران را برای گرفتن تصمیم درست تغییر دهد.

ایجاد تردید در اهداف تاریخی یك ملت یكی دیگر از راهبرد‌های دشمن برای كاهش تاب آوری مردم است كه دكتر علی عسكری از آن یاد كرد و افزود: این راهبرد بسیار حیاتی است، ملتی كه در زمینه اهداف بلندش دچار تردید شود تاب آوری اش كاهش می‌یابد با این هدف دشمن برای زیر سوال بردن آرمان‌های اصلی تلاش می‌كند.

وی گفت: طرحی كه آمریكا به عنوان طرح نرمال‌سازی در پیش گرفته و می‌كوشد بالا بردن توانایی نظامی، اقتدار منطقه‌ای و... را اموری غیر عادی جلوه دهد تا مردم از آرمان‌های بلندشان دست بردارند در همین چارچوب است.

رئیس رسانه ملی افزایش سرمایه‌های اجتماعی را راه حل اساسی برای بالا بردن تاب‌آوری ملی دانست و افزود: رسانه ملی برای افزایش سرمایه اجتماعی و بالا بردن تاب‌آوری ملی بسیار اثر گذار است.

وی با بیان اینكه رسانه ملی تنها عامل اثرگذاری بر بالا بردن سرمایه اجتماعی نیست، گفت: لایه‌های دیگری نیز از جمله دولت و نهاد‌های دیگر جامعه نیز بر این عامل اثر گذارند و رسانه ملی یكی از عوامل آن است.

دكتر علی عسكری مفهوم سرمایه اجتماعی را كه میزان اعتماد اعضای جامعه به یكدیگر و به نظام حاكم است، مفهومی مدرن و برگرفته از ادبیات جامعه شناسی دانست و گفت: سرمایه اجتماعی بخش معنوی جامعه را تبیین می‌كنند.

وی سرمایه اجتماعی را زیر ساخت توسعه اقتصادی و مقدمه آن خواند و افزود: سرمایه اجتماعی عامل اصلی تاب‌آوری در مقابل مشكلات و بحران‌هاست.

رئیس رسانه ملی گفت: سرمایه اجتماعی مكمل سرمایه اقتصادی است كه اگر به خوبی شكل نگیرد ملت تهی می‌شود و توانایی اش را برای شكل‌دهی به ثروت اجتماعی از دست می‌دهد.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینكه سرمایه اجتماعی بر مفاهیمی چون صداقت، همبستگی، فداكاری، استقامت و... اشاره دارد و فضای كلی جامعه را تشكیل می‌دهد، افزود: سرمایه اجتماعی روح حاكم بر یك جامعه است و جامعه‌ای سالم است كه بین افراد جامعه حس اعتماد، دوستی و صداقت ساری و جاری شود.

وی گفت: بسیاری از اندیشمندان سرمایه اجتماعی را مقدمه توسعه ملی و فرهنگی می‌دانند و معتقدند اگر سرمایه اجتماعی جامعه‌ای بالا برود هر تصمیم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ساده‌تر عملی می‌شود.

دكتر علی عسكری سرمایه اجتماعی را زمینه ساز رابطه سالم بین مردم با یكدیگر و رابطه درست مردم و حاكمیت عنوان كرد و با بیان اینكه ظرفیت جوهر اجتماعی همكاری، اعتماد و ارتباط بین نهاد‌های جامعه را ارتقا می‌دهد، افزود: سرمایه اجتماعی متغیر مستقلی است كه بر بسیاری از متغیر‌ها از جمله، انسجام، همبستگی، هویت و ثبات سیاسی تأثیر مستقیم دارد.

وی با بیان اینكه دو عنصر اعتماد و رابطه اجتماعی دو عنصر اصلی سرمایه اجتماعی اند، گفت: سنجش سرمایه اجتماعی كاری پیچیده و سخت است بنابر این باید كوشید تا مؤلفه‌هایی را برای سنجش آن تعریف كرد.

دكتر علی عسكری سپس اعتماد اجتماعی را یكی از شاخصه‌های مهم سنجش سرمایه اجتماعی برشمرد و افزود: اعتماد در چند سطح تعریف می‌شود؛ اعتماد «بین اشخاص» به معنای اعتماد داشتن مردم به همدیگر، اعتماد «تعمیم یافته» به معنای اعتماد میان اصناف و مشاغل، و اعتماد «بین نهادی» به معنای اعتماد میان نهاد‌ها و دستگاه‌ها.

وی روابط اجتماعی صمیمانه، مشاركت اجتماعی، مشاركت سیاسی و دیگر خواهی و توجه به همنوعان را از دیگر عوامل سنجش سرمایه اجتماعی دانست.

باید در بالاترین سطوح جامعه برای افزایش سرمایه اجتماعی برنامه‌ریزی كرد

رئیس سازمان صداوسیما سپس به راه‌های بالابردن سرمایه اجتماعی اشاره كرد و گفت: توسعه سرمایه اجتماعی با گسترش فضای همكاری و مشاركت پذیری در جامعه افزایش می‌یابد، هر چه زمینه فعالیت مردم و مشاركتشان در كار‌ها بالا رود مانند تشكل‌های صنفی و محلی، سرمایه اجتماعی افزایش می‌یابد، تلاش برای افزایش سرمایه اجتماعی كار ساده‌ای نیست، باید در بالاترین سطوح جامعه برای آن برنامه‌ریزی كرد.

وی این امر را امری بلند مدت دانست كه باید همه بخش ها برای آن برنامه‌ریزی كنند تا به طور مداوم بازآفرینی و رشد داشته باشد.

رئیس رسانه ملی از افزایش اعتماد اجتماعی به عنوان روش دیگری برای بالا بردن سرمایه اجتماعی یاد كرد و گفت: بالابردن حسن ظن یكی از زمینه‌هایی است كه رسانه‌ها در ایجاد ان نقشی جدی دارند.

وی تأكید كرد: باید در تمام زمینه‌ها چه تهیه كار‌های مستند، فیلم و سریال چه قالب‌های دیگر تلاش كنیم حسن ظن مردم را بالا ببریم.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینكه ایجاد اعتماد اجتماعی امر ساده‌ای نیست، گفت: اگر اعتماد اجتماعی لطمه بخورد به سادگی بازسازی نمی‌شود.

وی عدالت و تضمین منافع مردم را از عوامل ایجاد اعتماد اجتماعی برشمرد و افزود: اگر مردم معتقد باشند كه عدالت تأمین می‌شود اعتمادشان تقویت می‌شود.

رئیس رسانه ملی آگاهی بخشی از واقعیت‌های جامعه و تقویت حس مسئولیت مردم نسبت به جامعه را در افزایش سرمایه اجتماعی مؤثر دانست و گفت: اگر بتوانیم در مردم احساس مشاركت در كار‌ها را ایجاد كنیم احساس همدلی و همیاری در آن‌ها ایجاد می‌شود كه تأثیر بسزایی در رشد سرمایه اجتماعی خواهد داشت.

وی دوقطبی‌هایی كه در جامعه ایجاد می‌شود را عامل مهمی برای تخریب سرمایه اجتماعی دانست و افزود: فرهنگسازی و نهادینه كردن ادبیات فعالیت‌های مشاركتی و داوطلبانه سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد.

دكتر علی عسكری با مهم خواندن نقش رسانه ملی و دیگر رسانه‌های كشور در افزایش سرمایه اجتماعی، گفت: رسانه‌ها می‌توانندشاخص همكاری، همدلی، نوع‌دوستی و تعهد ملی را تقویت كنند و در این راه استفاده از نماد‌های ملی و شخصیت‌های ملی می‌تواند در تحقق این هدف بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: نقش شخصیت‌های استانی هم در استان‌ها قابل انكار نیست و رسانه می‌تواند با حس همزیستی مسالمت آمیز و اعتماد متقابل سرمایه اجتماعی را بالا ببرد.

دكتر علی عسكری سپس با اشاره به رشد كشور در سال‌های پس از انقلاب گفت: با وجود آنكه هیچگاه رشد كشور سیر نزولی نداشته است، اما دشمن تلاش می‌كند تا با وارونه جلوه دادن واقعیت‌های نظام رشد اجتماعی را در كشور تضعیف كند.

وی با اشاره به اینكه بنا به گزارش‌های دولت شاخص‌های رشد اقتصادی بیش از پیش رشد كرده اند، افزود: با این وجود شاخص‌ها نشان می‌دهند كه سرمایه اجتماعی افت كرده كه علت اصلی آن به تحولات در دنیای رسانه باز می‌گردد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به تعدد ماهواره‌ها و شیب تند بالا رفتن تعداد شبكه‌های معاند ماهواره‌ای و بالا رفتن پهنای باند و گستره فعالیت شبكه‌های اجتماعی و فضای مجازی گفت: فشار رسانه‌ای بر افكار عمومی هر چه پیشرفت كند دشمن بهتر می‌تواند تصویر سازی غلط كند.

وی تأكید كرد: اگر نتوانیم در مقابل این راهبرد دشمن تصمیم بگیریم در آینده دچار مشكل خواهیم شد.

دكتر علی عسكری به تلاش رسانه ملی برای مطالعه و بررسی راهبرد‌های دشمن در این زمینه اشاره كرد و گفت: صداوسیما هوشمندانه در مقابل این تهدید دشمن ایستاده است و اگر رسانه ملی نبود امروز كشور اوضاع دیگری داشت.

وی خطاب به حاضران در این نشست افزود: هر كدام از شما برای امید بخشی به مردم و نشان دادن پیشرفت‌ها وتوفیقات كشور فعالیت می‌كنید و این فعالیت تأثیرش را بر جامعه گذاشته است.

رئیس رسانه ملی سپس به سیاست‌ها و الگو‌های رسانه برای بالابردن تاب‌آوری پرداخت.

وی تعامل بین بخش‌های اجرایی جامعه و رسانه ملی را ضروری خواند و گفت: ما باید با برگزاری كارگاه‌های پژوهشی و آموزشی به این مهم بپردازیم كه هم مدیران ارشد، مدیران شبكه‌های ملی و استانی و هم دیگر دست‌اندركاران رسانه بتوانند درك بهتری از تاب‌آوری و راه‌های افزایش سرمایه اجتماعی داشته باشند.

پیگیری مطالبات مردم از راهبرد‌های اصلی صداوسیما

وی ایجاد تصویر روشن از آینده و امید آفرینی را از راهبرد‌های رسانه ملی برای بالا بردن تاب‌آوری دانست و گفت: مردم باید از درون برنامه‌ها درك كنند كه بن‌بستی در كشور نیست و مشكلات در حال رفع شدن هستند.

وی تأكید كرد: اگر مدیران در برنامه‌ها پاسخگو باشند به اعتماد و روحیه امید در مردم كمك می‌شود.

دكتر علی عسكری نمایندگی از مطالبات بحق مردم رادر برنامه‌ها از راهبرد‌های دیگر رسانه ملی برشمرد و گفت: رسانه باید در كنار مردم باشد وقتی رسانه حرف مردم را بزند مردم متوجه می‌شوند حاكمیت از اوضاع آن‌ها با خبر است و برای حل مشكلاتشان تلاش می‌كند.

وی افزود: ما باید به مردم نشان دهیم رسانه ملی وسیله‌ای برای توجیه مشكلات نیست بلكه وسیله‌ای برای حل مشكلات است.

رئیس رسانه ملی حفظ و تقویت وحدت را از عناصر و مؤلفه‌های انسجام ملی برشمرد و گفت: حفظ وحدت نقش مؤثری در بالابردن تاب آوری ملی دارد و اگر مردم بدانند مدیران و مسئولان با یكدیگر متحدند و با هم برای رفع مشكلات تلاش می‌كنند انگیزه شان بالا می‌رود.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان تلاش رسانه ملی در ایجاد و نمایش وحدت بین مسئولان افزود: رسانه ملی در این زمینه تلاش زیادی كرده و كار‌های هوشمندانه بسیاری كرده است.

وی یكی از علل اصلی ناكام ماندن توطئه‌های دشمن را معلول عملكرد خوب رسانه ملی درتقویت وحدت در داخل كشور دانست و گفت: باید با هوشمندی در این مسیر حركت كنیم.

وی با تاكید بر پیگیری هوشمندانه مبارزه با مفاسد اقتصادی در رسانه ملی افزود: وقتی مردم بدانند حاكمیت برای از بین بردن فساد تلاش می‌كند تاب‌آوریشان بالا می‌رود.

رئیس رسانه ملی بر راهبرد حل مشكلات با رویكرد دینی و انقلابی تأكید كرد و گفت: رویكرد دینی حلال مشكلات است و ما هرگاه كه در جامعه مومنانه، دینی، جهادی و انقلابی با موضوعی مواجه شدیم آن مشكل حل شده است.

رئیس سازمان صداوسیما واقعی نشان دادن توان دشمن را از راهبرد‌های دیگر رسانه عنوان كرد و گفت: دشمن در نمایش قدرتش اغراق می‌كند و ماباید توان واقعی دشمن را به مردم نشان دهیم.

وی از راهبرد دیگر دشمن یاد كرد كه می‌كوشد خارج از كشور را بهتر از داخل آن جلوه دهد و افزود: اگر بتوانیم با مطالعات مقایسه‌ای مواهب داخل كشور را تبیین كنیم و تراز بالای توانمندی كشور را در مقایسه بادیگر كشور‌ها معرفی كنیم می‌توانیم بر این ترفند فائق آییم.

وی تقویت باور‌های دینی و اعتقادی را ازموضوعاتی دانست كه مورد غفلت واقع شده است و گفت: ما باید بدانیم آنچه موجب بقای ماست تفكر دینی، مومنانه و انقلابی است و ما باید در برنامه هابا تقویت باور‌های دینی به آن بپردازیم.

رئیس رسانه ملی با تأكید بر اهمیت حفظ مرجعیت نهاد‌های انقلابی و پیشگیری از انتقال مرجعیت از افراد شایسته به گروه‌ها و چهره‌های مسئولیت ناپذیر افزود: رسانه چهره ساز است و ما نباید كسانی كه اعتقاد عمیق به این نظام و مردم ندارند را بزرگ كنیم و به كسانی امكان رشد دهیم كه ویژگی تاب اوری و مقاومت در شخصیتشان نباشد.

وی گفت: نباید كسانی كه در زمین دشمن در شرایط بحرانی بازی می‌كنند را بزرگ كرد و ما هم در رسانه و هم فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی باید به این امر توجه كنیم.

اطلاع رسانی به موقع و درست از وقایع و اتفاقات جامعه از راهبرد‌های دیگر رسانه بود كه ریاست سازمان از ان یاد كرد و گفت: رسانه ملی رسانه‌ای هوشمند با تجربه و كاركشته است كه دارای شاخص‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی فراوانی است و باید با اتكا به این ویژگی‌ها سریعترین و دقیقترین خبر را تولید و به كمك آن اعتماد مردم را جلب كند.

تعامل و همكاری بدنه دولت و مسئولان برای چگونگی حل مشكلات مردم از موضوعات دیگری بود كه رئیس رسانه ملی از آن یاد كرد و افزود: تاب‌آوری مسئولان مكمل تاب‌اوری مردم است و مدیران هم باید در میدان باشند و اثبات كنند كه شبانه روز برای خدمت به مردم تلاش می‌كنند.

وی نقش رسانه ملی را در تحقق این امر جدی دانست و گفت: مسئولان باید به كمك رسانه برای مردم شرح دهند كه چگونه به آن‌ها خدمت می‌كنند و این واقعیت كه جمهوری اسلامی به طور دائم در حال پیشرفت است را برای مردم تببین كنند.

دكتر علی عسكری با بیان اینكه جمهوری اسلامی امروز قدر بزرگ منطقه‌ای است و در حال تبدیل شدن به قدرت بزرگ جهانی است، گفت: این اقتدار بی‌نظیر باید برای مردم تبیین شودتا دشمن نتواند مانع ما شود.

وی با اشاره به چهلمین سال انقلاب اسلامی افزود: باید به طور افتخار آمیز پیشرفت‌های چهل ساله نظام را تبیین كنیم و با امید آفرینی و اعتماد بخشی به مردم سرمایه اجتماعی را ارتقا بخشیم.

دكتر علی عسكری تقویت مردم سالاری دینی را از عوامل مهم در تقویت سرمایه اجتماعی دانست و گفت: مردم سالاری دینی جوهره نظام اسلامی است كه كانونش ارتباط مردم با رهبری و ارتباط امت با امامت است.

وی ارتباط مردم با رهبری نظام را در دنیا بی‌نظیر خواند و آن را منشا تولید قدرت دانست و افزود: این ارتباط چشمه جوشان قدرت ملی، اقتدار، غرور و تاب‌اوری ملی است و ما باید به نحوی شایسته این امر را تبیین كنیم.

رئیس رسانه ملی در پایان با اشاره به اربعین حسینی و با ذكر نام ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان الگو‌های تاب اوری از تاب اوری حضرت زینب سلام الله یاد كرد و گفت: حضرت زینب سلام الله برای تكریم راه اباعبدالله قدم به راهی گذاشت كه زمینه ظهور امام زمان (عج) را فراهم می‌كند امامی كه مسیر تاریخ را عوض می‌كند.

وی ظلم‌هایی كه استكبار می‌كند معلول افزایش توانمندی جمهوری اسلامی دانست و افزود: به امید خدا و با توكل به او كشور در این جنگ رسانه‌ای نیز پیروز خواهد شد چراكه این وعده در كلام نورانی خداوند در قرآن به مومنان بشارت داده شده است و ما باز هم این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌كنیم.






دسترسی سریع