به آب انداختن نخستین شناور اقیانوس پیما

نخستین شناور اقیانوس پیمای كشور با بدنه ترالر (Trawler) در استان بوشهر به بهره برداری رسید.

1395/11/06
|
13:00
|

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مركز بوشهر، ترالرها از پیشرفته ترین شناورها هستند كه قابلیت صید و دریانوردی در شرایط بسیار بد جوی را دارند و كشورهای اندكی در دنیا قادر به طراحی و ساخت شناور های ترالر هستند.

این كشتی به چهار تونل انجماد با ظرفیت روزانه 36 تن و دو انبار نگهداری صید با ظرفیت 550 متر مكعب مجهز است و گنجایش 230 هزار لیتر سوخت و بیش از 70 هزار لیتر آب را دارد.

نخستین شناور اقیانوس پیمای كشور با بدنه ترالر 40 متر طول و 9 متر و 60 سانتیمتر عرض دارد و ارتفاع عرشه اصلی آن چهار متر و 40 سانتیمتر است.

این شناور را شركت پارس مارین طراحی كرده و شركت صنایع دریایی ایران (صدرا) در بوشهر ساخته است.

این كشتی اقیانوس پیما با سرمایه گذاری 80 میلیارد ریال در هشت ماه طراحی و ساخته شده و هزینه آن یك سوم مشابه خارجی است.

این شناور می‌تواند با تورهای سازگار با محیط زیست و روشی مطمئن و پایدار در دریاهای دور به صید بپردازد.

بومی سازی سامانه صید متناسب با روش صید جنوب ایران، پایداری بسیار، مكانیزه بودن سامانه صید و فرآوری، دریامانی بیشتر، افزایش چشمگیر صید، امكان صید در هر گونه شرایط جوی، تسلط كامل و دید 360 درجه كاپیتان بر فرایند صید از مزایای این شناور است كه می‌تواند 20 خدمه را به راحتی جای دهد.

تا كنون در كشور ما شناورهای ترالر فرسوده، ازخارج خریداری می‌شد یا با ایجاد تغییرات و صرف هزینه بسیار بر روی شناورهای دیگر مانند كشتی های باری، از آن به عنوان یك ترالر تك عرشه‌ای و بسیار ناكارآمد در مقایسه با سایر ترالرها استفاده می‌شد.

بنا به تحقیقات صورت گرفته، صید از دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به سقف بیولوژیك برداشت رسیده در حالی كه در غرب اقیانوس هند، امكان افزایش تولید وجود دارد. از این رو تجهیز ناوگان صیادی كشور به كشتی‌های نوین و اقیانوس پیما امری حیاتی است تا تمركز صید بر منابع محدود داخلی كاسته و بهره برداری از آب‌های بین المللی برای ناوگان صیادی كشور میسر شود.


دسترسی سریع