گفتگوی ویژه؛ نرخ جدید حمل ونقل جاده‌ای، به زودی

مصوبه جدید محاسبه نرخ حمل و نقل جاده‌ای بر اساس تن بر كیلومتر تا یك ماه دیگر اجرایی می‌شود

1397/08/20
|
08:42
|



به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما داریوش امانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: این مصوبه ابهاماتی دارد كه در حال بررسی و رفع آنها هستیم.
وی گفت: در بحث اضافه دریافت كمیسیون از رانندگان با هزار و 850 شركت متخلف برخورد شده است و 230 شركت حمل و نقل تعطیلی یك تا چند ماهه داشته اند.
­معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور گسترش شركت های تعاونی در زمینه حمل بار را از جمله سیاست های این سازمان اعلام كرد و افزود: هم اكنون 170 شركت تعاونی در این زمینه در كشور در حال فعالیت هستند.
دبیر اتحادیه سراسری انجمن های صنفی كامیون داران كشور هم در این برنامه گفت: محاسبه نرخ حمل بار در جاده ها بر اساس تن بر كیلومتر از خواسته های اصلی كامیون داران است كه تصویب شده اما هنوز اجرایی نشده است.
احمد كریمی افزود: در این محاسبه جدید همه شاخص ها دیده شده و مورد توافق رانندگان كامیون قرار گرفته است.
وی گفت: نرخ كمیسیون بر اساس قانون درصدی از كرایه حمل است كه برخی شركت ها با تخلف، تا 50 درصد حق كمیسیون دریافت می كنند.
كریمی نبود لاستیك در بازار و قیمت بالای آن را از جمله مشكلات كامیون داران دانست و افزود: در حالی كه 8 ماه از سال گذشته است تنها 2 حلقه لاستیك به خودروهای سنگین حمل بار تحویل شده در حالی كه هر خودرو نیاز به تعویض 6 حلقه لاستیك دارد.
وی گفت: لاستیك خودروهای سنگین تا 3 برابر قیمت دولتی در بازار موجود است و رانندگان مجبور به تهیه آن هستند.
كریمی افزود: این در حالی است كه قیمت برخی قطعات خودروهای باری سنگین تا 6 برابر افزایش یافته است.
مدیركل امور اقتصادی و تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دولت تمهیدات لازم را برای واردات لاستیك مورد نیاز یك میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سنگین اندیشیده است.
محمدرضا كلامی افزود: از این تعداد 400 هزار دستگاه خودروی باری و 51 هزار دستگاه مسافربری است.
وی گفت: خودروهای سنگین كشور سالانه به 4 میلیون و 800 هزار حلقه لاستیك نیاز دارند كه از این تعداد یك میلیون حلقه در داخل كشور تولید و بقیه وارد می شود.
كلامی با اشاره به افزایش نرخ ارز وارداتی لاستیك از 3 هزار و 300 تومان به 4 هزار و 200 تومان افزود: همین مسئله خود باعث افزایش قیمت لاستیك خودروهای سنگین شده است.
وی گفت: در مهر ماه گذشته150 میلیون دلار برای واردات یك و نیم میلیون حلقه لاستیك ثبت سفارش و 300 هزار حلقه لاستیك توزیع كردیم.
كلامی با بیان اینكه در مجموع 320 میلیون دلار برای واردات لاستیك خودروهای سنگین ثبت سفارش صورت گرفته است افزود: با تخصیص ارز مورد نیاز در آبان و آذر یك میلیون حلقه لاستیك برای خودروهای سنگین وارد كشور می شود.
رئیس كمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با بررسی های صورت گرفته دریافتیم كه بیشتر مطالبات رانندگان كامیون ها به حق و سال هاست كه دستگاه های اجرایی به خواسته های آنان توجه نكرده اند.
محمدرضا رضایی افزود: خیلی از شركت های حمل و نقل با صاحب كالا به توافق می رسیدند تا كمتر از حق رانندگان كامیون ها به آنان پرداخت شود.
وی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته در برخی از موارد رانندگان كامیون ها تنها 50 تا 60 درصد حقشان را دریافت می كردند.
رضایی افزود: ناهماهنگی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزی برای تأمین ارز مورد نیاز به منظور واردات لاستیك مشكلاتی را برای رانندگان خودروهای سنگین كشور ایجاد كرده است.

دسترسی سریع