معاون سازمان ملی استاندارد: تمامی دستگاهها مكلف به استاندارد سازی هستند و مراتب را به این سازمان اعلام كنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مسلم بیات در برنامه تیتر امشب درباره كیفیت افزود: با 5 رویكرد كیفیت در دنیا تعریف شده كه یكی از تعریف ها رویكرد متعالی به كیفیت است كه كالای بی نقص و عیب را كالای باكیفیت می دانیم.
تعریف دوم كیفیت از نظر دیدگاه مشتری به محصول است كه گفته می شود محصول مناسب مصرف كننده است و در این دیدگاه مشتری به نوع كاربری كالا نگاه می كند.
در رویكرد كارخانه یا شركتی كیفیت یك نوع الزامات و ویژگی هایی است كه اگر كالا منطبق با آن و یژگی ها باشد با كیفیت است. رویكرد چهارم نیز ویژگی های ذاتی است كه به عنوان كیفیت تلقی می شود و در نهایت ویژگی كه بر اساس ارزش است و میزان پولی كه یك مشتری تمایل دارد برای كالا پرداخت كند.
او درباره وضعیت كیفیت در كشور گفت: چون هنوز شاخص های نرخ كیفیت بر اساس قانون جدید تعریف و تدوین نشده است آنچه در كشور وجود دارد بر مبنای استاندارد است. استاندارد حدی از كیفیت است كه قابلیت اندازه گیری به صورت كیفی و كمی را دارد به عبارتی كیفیت سقف نیست بلكه بیسی از كار است كه در آن ایمنی وسلامت مشتری و مصرف كننده تامین می شود بر همین اساس وضعیت ما در همه گروههای كالایی یكسان نیست.
در برخی گروههای كالایی مثل گروه غذایی و شوینده ها بد نیست اما در ارتباط با خودرو و قطعات خودرو مشكلاتی داریم كه متناسب با زیرساخت های توسعه باید كارهایی انجام شود.
بیات گفت: یكی از الزامات در زیرساخت كیفیت تست است كه در تست خودرو هنوز مركز تست جامع خودرو در كشور نداریم كه لازمه آن سرمایه گذاری لازم است.
او افزود: كیفیت یك موضوع مطلق نیست بلكه نسبی است و در كشور ما درباره محصولات مختلف متفاوت است زیرا توسعه زیرساخت های كیفیت دركشور ما به طور كامل شكل نگرفته است.
وی گفت: خیلی از جوایز در حوزه كیفیت مورد تایید نیست و تنها جایزه مورد تایید سازمان استاندارد جایزه ملی كیفیت است.
جایزه ملی كیفیت بر اساس ساز وكار قانونی ارائه می شود و در استانداردها تمركز در ویژگی محصول در كارخانه است و در سیستم ها در مقابل كلیه ذینفعان مسئول هستیم بنابراین اگر تولیدی پایدار نباشد رقابت پذیرهم نیستند. فرهنگ كیفیت باید در جامعه توسعه پیدا كند.
معاون ارزیابی كیفیت سازمان ملی استاندارد افزود: اگر تولیدی نتواند به موفقیت پایدار برسد، رقابت پذیر هم نخواهد بود. تمامی سازمان ها در مقابل تاثیر تصمیمات و حتی اقدامات در مقابل تمامی ذینفعان مسئول هستند بنابراین در قانون جدید آمده است: فرهنگ كیفیت باید در جامعه توسعه پیدا كند. كیفیت محصول یك سازمان نیست و سازمان ملی استاندارد ارزیابی انطباق را انجام می دهد و اگر نهادی تصمیم گرفت فراتر از سازمان ملی استاندارد كاری انجام دهد باید در راستای استراتژی كشور باشد.
فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت كیفیت دیگر مهمان برنامه درباره كیفیت گفت: كیفیت مقوله ای متفاوت و استاندارد سازی ابزاری برای توسعه كیفیت است اما تمام كیفیت را نمی تواند تعریف كند. ما جایزه مدیریت كیفیت در نظام مدریت در سطح خرد می دهیم بنابراین برای رسیدن به كیفیت باید نظام، سیستم و زیرساخت لازم را داشته باشیم كه یكی از محورهای مدیریت كیفیت استاندارد است و كیفیت در سطح خرد و بنگاه ها به وضعیت بنگاه ها بستگی دارد.
در مدل ارزیابی ملی كیفیت كه منجر به جایزه می شود، مدیریت كیفیت در حد اعلا به صورت كاملا جامع در یك بنگاه اقتصادی و كارخانه اندازه گیری و بعد بر اساس آن نظام امتیازاتی داده و بعد از رسیدن به رتبه خاص منجر به گواهی و تشویق و تندیس می شود.
او افزود: استاندارد و تدوین استاندارد بیشتر نگاه ایمنی دارد. سازمان ملی استاندارد در محدوده قانون انجام وظیفه و اعمال قانون می كند اما در رویكرد ضمانت اجرا ما یك رویكرد قدیم داریم كه در كشورهای دیگر منسوخ شده اما در كشور ما هنوز اجرا می شود. در این نظام حاكمیت موظف هستند مجموعه را به گونه ای مدیریت كنند كه رضایت مصرف كننده لحاظ شود.
اما رویكرد جدید كاملا متفاوت و در قانون جدید فقط قانون نظام استاندارد سازی است و حكومت در قوانین مردم كمتر دخالت می نماید و قانون استاندارد را می نویسد و نظارت می كند.
او درباره ضمانت اجرایی گفت: دولت به اندازه ظرفیت خود می تواند ضمانت كند. استانداردهای سیستم برای كیفیت در سطح خرد برنامه ریزی شده است. ضمانت اجرا زمانی است كه از طریق قانون حمایت از مصرف كننده قدرت دفاع به مصرف كننده داده شود.
جلوداری كارشناس كیفیت و بهرهوری در ارتباط تلفنی ارزیابی جایگاه كیفیت در كالا و خدمات در كشور گفت: میزان فاصله ما از سطح بین المللی بستگی به برداشت های ما از موضوع دارد. برای كیفیت استاندارد و رضایت مشتری نیاز است و ما نمی توانیم استاندارد را از كیفیت جدا كنیم.
برای استاندارد در یك خودرو اقداماتی در جهت رضایت مشتری انجام می شود. در وهله اول نیاز داریم مردم از حقوق خود در زمینه استاندارد آگاهی داشته باشند. در ارزیابی استاندارد تمركز بر استانداردهای محصول است درحالیكه ارزیابی خدمات نیز مهم است.
جلوداری در ادامه درباره شاخص استاندارد در چشم انداز ایران 1404 گفت: اهداف می تواند قابل دسترسی باشد و نگاه سطحی به آن نداشته باشیم. ما بیشتر به دنبال مراسم و گواهی نامه هستیم كه این ها فرهنگ سازی می كند اما اعتبارسنجی فرهنگ سازی ها جای سوال دارد.
در كشورمان هزاران جایزه در زمینه كیفیت داریم اما هنوز در صنعت خودرو مشكلات زیادی در زمینه كیفیت خودرو داریم.
زیرساخت های خودروسازی و استانداردهای آلایندگی هنوز به طور كامل انجام نشده است. جایزه ملی كیفیت و بهره وری موضوعی ملی است بنابراین اگر نگاه ها سطحی باشد مشكلات برطرف نخواهد شد