ظریف: ایران برای از سرگیری روابط با عربستان مشكلی ندارد، اما این تصمیمات و رفتار ریاض بستگی دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، پایگاه اینترنتی روزنامه العربی الجدید چاپ لندن متن گفتگوی اختصاصی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را منتشر كرد.
این پایگاه اینترنتی ابتدا در قالب ارائه خلاصه ای از این مصاحبه نوشته است: ظریف اعلام كرد دولت های اروپائی حاضر نیستند هزینه اقتصادی حفظ برجام را بپردازند. وی تاكید كرد ایران قادر است نفتی را كه بازار جهانی به آن نیاز دارد صادر كند. ظریف گفت: ایران برای از سرگیری روابط با عربستان سعودی مشكلی ندارد اما توپ را به زمین سعودی انداخت و گفت این موضوع به ریاض و تصمیمات و رفتار آن بستگی دارد زیرا باید با بازنگری [در سیاست هایش] از تنش در منطقه بكاهد. وی گفت: تهران اطلاعاتی در اختیار دارد كه نشان می دهد سعودی طرح هایی برای ترور مسئولان ایرانی دارد. وی این خبر را كه تهران نامه هایی را از واشنگتن یا تل آویو از طریق مسقط دریافت كرده است، تكذیب كرد.
ظریف در پاسخ به این سئوال كه آیا طبق آنچه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران می گوید؛ اقدامات اخیر آمریكا علیه ایران واقعاً هیچ تاثیری بر اقتصاد كشورتان نداشته است؟ اگر این گونه است چرا تلاش می كنید شركایی بیابید كه مخالف این تحریم ها باشند؟ گفت: طبعاً این تحریم ها آثار اقتصادی دارد اما بر سیاست های ما تاثیری نخواهد داشت. سخنانی كه اخیراً مطرح می شود نشان می دهد دور جدید تحریم ها چیز تازه ای به همراه نداشته اند. ما در واقع از شش ماه پیش شاهد آثار اقتصادی تحریمها بودیم. یعنی از زمان خروج آمریكا از برجام یا از اكتبر سال گذشته كه فعالان اقتصادی پس از اظهارات ترامپ درخصوص راهبرد تازه علیه تهران متوجه شدند وی قصد دارد دست به این اقدام بزند. در واقع ملت ایران طرف این تحریم هستند. آمریكا امیدوار است كه این مسئله منجر به فشار مردم ایران علیه دولت شود تا سیاست هایش را تغییر دهد یا حتی كل نظام در معرض تهدید قرار گیرد.
وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ این پرسش كه پنجم نوامبر گذشت و علیرغم وعده هایی كه داده شده بود سازوكار اروپائی ها اعلام نشد. اتحادیه اروپا هنوز مكانی برای سازوكار اس پی وی یا مبادلات اقتصادی با ایران نیافته است؟ تا چه اندازه به نیّات اروپا برای ماندن در این مسیر تا پایان راه و شكست طرح آمریكا امیدوار هستید؟ نیز گفت: تامین منافع اقتصادی ایرانی ها اقتضا می كند كه برجام حفظ شود. اروپائی ها به تعهداتی كه در محافل سیاسی داده بودند به صورت جدّی عمل كردند. بسیاری به سبب روابط اروپائی ها با آمریكا چنین انتظاری نداشتند. اما اروپائی ها در عرصه عمل، با موانعی مواجه هستند. ما می دانیم كه دولت های اروپائی همچنان آمادگی ندارند هم به تعهدات سیاسی خود عمل كنند و هم هزینه های اقتصادی بپردازند. آنها ترجیح می دهند بدون پرداخت هرگونه هزینه ای دستاوردهایشان را حفظ كنند. این سیاست در دراز مدت به نفع اروپا نخواهد بود و هزینه های سنگین تری برایشان خواهد داشت. با وجود این ما همچنان با شركای اروپائی و چین و روسیه در تماس مداوم هستیم و تلاش می كنیم راهكارهایی برای مقابله با تحریم ها و به حداقل رساندن پیامدهای آن بیابیم. درست است كه آمریكا قدرت اقتصادی بزرگی است اما كشورهای جهان با تحریم های آن مخالفند اگرچه برخی شركت ها همچنان از پیامدهای آن هراس دارند.
ظریف در پاسخ این سئوال كه آیا روابطی كه با چین، تركیه و هند دارید برای حفظ سلامت اقتصاد ایران كافیست؟ گفت: اقتصاد ایران قدرت ادامه توسعه و تحول را دارد. روابط با كشورهای دیگر یكی از عوامل این موضوع است. ما توانمندی های داخلی و انسانی و طبیعی و علمی و فنی داریم. این عوامل همگی بر آینده اقتصاد مؤثر هستند. روابط خارجی مهم هستند اما تنها عامل توسعه اقتصادی نیستند. همین موضوع موجب می شود ایران با دیگر كشورهای منطقه كه بدون رابطه با دیگران، قادر به مقاومت نیستند متفاوت باشد. این موضوع موجب می شود افزون بر مقابله با تحریم ها بتوانیم فراتر از آن برویم.
محمد جواد ظریف در پاسخ این پرسش كه درخصوص نفت، آیا مستثنی شدن و معافیتی را كه دولت آمریكا برای هشت كشور در نظر گرفته است تا موقتاً و به صورت مشروط به خرید نفت ایران ادامه دهند كافی می دانید؟ نیز گفت: در گذشته گفته ایم كه آمریكا نمی تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند. این موضوع اكنون محقق شده است و در آینده نیز تحقق خواهد یافت. آمریكا قادر نخواهد بود صادرات نفت ایران را به نحو جدی كاهش دهد. ایران قادر است نفت خود را صادر كند و بازار جهانی به نفت ایران نیاز دارد. ایران در آینده به همه ثابت خواهد كرد كه در این بازار حضور قوی خواهد داشت.
وی همچنین در پاسخ این سئوال كه اخباری از توقف فروش سوخت به هواپیماهای ایرانی در لبنان و تركیه وجود دارد. نقش فشارهای آمریكا در این مسئله چیست و تا چه اندازه می توانید این مسئله را پشت سر بگذارید؟ نیز گفت: ما راههای بسیاری برای ادامه این پروازها داریم و از این راهها استفاده خواهیم كرد. در گذشته نیز ما این تجربیات را داشته ایم و آن را تكرار خواهیم كرد. آمریكائی ها قادر به توقف پرواز هواپیماهای ایران یا توقف كشتی های ایرانی نیستند.
ظریف همچنین در جواب این سئوال كه آیا این بدان معناست كه شما تحریم ها را دور خواهید زد؟ گفت: ما به شیوه های مختلفی متوسل خواهیم شد. فقط دور زدن تحریم ها نیست.
وزیر امور خارجه كشورمان در ادامه این گفتگو و در پاسخ این پرسش كه شما حتی دشمنانی در میان اروپائی ها دارید. برخی از آنها می گویند شما برای تسهیل تقابل اروپا با سیاست خارجی آمریكا به اندازه كافی كاری نمی كنید. موضوع به نقش منطقه ای ایران و اصرار بر پرونده موشكی اشاره دارد. حتی رئیس جمهوری فرانسه كه به برجام پایبند است سفر برنامه ریزی شده اش به تهران را انجام نداد. به آنها چه خواهید گفت؟ آیا فكر نمی كنید این سیاست های ایران روابط شما را با اروپا پیچیده می سازد؟ گفت: ما با اروپائی ها در برخی موارد توافق و در برخی موارد اختلاف داریم. از نگاه منطقه ای ما معتقدیم كه به عنوان بخشی از این منطقه سیاست های مان منطقی و واقع گرایانه تر از سیاست های غرب است. اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم پاسخ بسیاری از پرسش ها را خواهیم یافت. چه كسی از صدام دفاع كرد و سرانجام ناچار شد با او مقابله كند؟ چه كسی از القاعده در برابر شوروی سابق حمایت كرد و سرانجام ناچار شد با آن وارد جنگ شود؟ كدام كشورها طالبان را جنبشی رسمی به شمار آوردند؟ كدام كشورها به داعش و جبهة النصرة كمك كردند؟ چه كسی نخست وزیر كشوری دیگر را بازداشت كرد؟ كدام كشور قطر را محاصره كرد؟ این درحالیست كه ایران در همه این پرونده ها نقش مثبت ایفا كرده است و مانع از موفق شدن سعودی در محاصره قطر شد. این درحالیست كه سعودی مورد حمایت غرب است. در نتیجه سیاست ما عامل مشكلات منطقه نیست بلكه سیاست های دوستان آمریكا و غرب عامل این مشكلات است. درخصوص مسئله نظامی نیز باید بودجه های نظامی را با یكدیگر مقایسه كنیم. من از اعداد و ارقامی كه نهادهای بین المللی منتشر كرده اند سخن می گویم. امارات 22 میلیارد دلار و عربستان سعودی 67 میلیارد دلار تسلیحات خریداری كرده اند. سعودی ها موشك هایی با برد 2500 كیلومتر در اختیار دارند. این درحالیست كه بودجه نظامی ایران بین 12 تا 16 میلیارد دلار است و برد موشك های ایران از دو هزار كیلومتر فراتر نمی رود. بطور خلاصه آمریكا منطقه را به انبار سلاح تبدیل كرده است. سلاح هایی كه علیه یمن به كار گرفته می شود آیا غربی نیستند؟ كسی كه باید سیاست هایش را تغییر دهد غرب است نه ایران.
ظریف در پاسخ این سئوال كه كشورهای اروپائی اتهامات مكرری را درخصوص نقشه های ایران برای هدف قرار دادن مخالفان در خارج مطرح می كنند. این موضوع در چه چارچوبی قابل بررسی است؟ آیا این موضوع در شرایط حساس دیپلماتیك و اقتصادی ایران بر روابط با اروپا تاثیر نمی گذارد؟ نیز گفت: زمان طرح این اتهامات مهم و قابل توجه هستند. متهم شدن ایران به بمب گذاری در كنفرانس مخالفان در پاریس در روز 29 اكتبر به موازات سفر رئیس جمهوری ایران به سوئیس و اتریش صورت گرفت. همان روزی كه قرار بود ساز و كار اس پی وی اروپا اعلام شود فردی به اتهام طرح ریزی برای كشتن مخالفان اهوازی بازداشت می شود. باید به برخی حقایق نیز اشاره كرد. برخی در دانمارك از طریق تلویزیونی كه مقر آن در لندن است مسئولیت حمله در اهواز را برعهده گرفتند. برخی از آنها كه در فرانسه زندگی می كنند مسئولیت عملیاتی كه طی آن 15 هزار ایرانی كشته شده اند را برعهده گرفته اند. بنابر این كسانی كه از تروریسم حمایت می كنند كشورهای اروپائی هستند كه به آنها پناه می دهند. آنها باید به این حقایق بسیار بیندیشند. ایران نمی خواهد اروپا را در معرض تهدید امنیتی قرار دهد. ما در گذشته آمادگی خود را برای همكاری و ارائه اطلاعاتی در خصوص این اشخاص به فرانسه و دانمارك اعلام كرده ایم.
محمد جواد ظریف در جواب این سئوال كه طرح آمریكا برای تاسیس ناتوی عربی با هدف محاصره ایران به سبب بحران خلیج [فارس] و وقوع جنایت قتل خاشقجی ناكام مانده است. به نظر می رسد آمریكا برای احیای این طرح شتاب دارد. آیا شما واقعاً از آن هراسی ندارید یا كوچك نمائی آن بخشی از دیپلماسی ایران برای مقابله با جنگ روانی علیه دشمنانش است؟ نیز گفت: ما هیچ گونه جنگ روانی علیه كسی آغاز نكرده ایم و اوضاع منطقه را واقع گرایانه می نگریم. ما معتقدیم كه این سیاست ها به نفع منطقه و امنیت آن نیست. ما در گذشته پیشنهادهایی نظیر ایجاد تشكّلی برای گفتگوهای منطقه ای و همكاری میان كشورهای منطقه ارائه كردیم. متأسفانه برخی كشورها تلاش می كنند امنیت را خریداری كنند. ما به نوبه خود معتقدیم كه امنیت خریدنی نیست بلكه توسط قدرت های منطقه ایجاد می شود. ما معتقدیم آمریكا می خواهد ثروت های منطقه را غارت كند. هزینه این سیاست های خرابكارانه را خود كشورهای منطقه می پردازند. از سوی دیگر آمریكا و رژیم صهیونیستی تلاش های منظمی برای منحرف كردن نگاه ها از موضوع فلسطین و دگرگون كردن معادلات می كنند. برخی كشورهای عربی نیز امروز به دنبال سازش هستند و راه دشمنی با ایران را در پیش گرفته اند. دوستان در جهان عرب باید با دقت به قطب نمائی كه با اتكا به آن قدم در راه گذاشته اند، نگاه كنند.
ظریف همچنین در پاسخ این سئوال كه اما ایران اكنون حتی در مسئله فلسطین با نوعی سرزنش مواجه است. انتقاد شما از سفر نخست وزیر اسرائیل به سلطان نشین عمان در مقایسه با برخی كشورهای دیگر نرم تر بود. نظر شما در این خصوص چیست؟ درباره نقش مسقط در معامله قرن چه اطلاعاتی دارید. در بخش دوم این پرسش؛ موضوع ایران تا چه اندازه در گفتگوهای اسرائیل و عمان مطرح است؟ گفت: ما دیدگاه هایمان را به صورت شفاف با كشورهای همجوار مطرح می كنیم. این دیدگاهها بر پایه واقعیت ها است و نمی خواهیم آن را به كسی تحمیل كنیم. ایران معتقد است كه معامله قرن به نتیجه نخواهد رسید زیرا حقوق فلسطینی ها در آن نادیده گرفته شده است. بسیاری تلاش كرده اند در آن چانه زنی كنند. موضع ما درخصوص این موضوع روشن است و بدون تعارف و بدون آنكه بخواهیم در امور كشورهای عربی همجوار مداخله كنیم دیدگاه هایمان را به آنها منتقل می كنیم. در خصوص پرونده ایران در گفتگوهای عمان و اسرائیل، قطعاً رژیم صهیونیستی به دنبال تحمیل سیاست های خود و ایجاد دشمنی میان ایران و كشورهای عربی است و دست از این كار برنخواهد داشت. كشورهای عربی باید بهترین تصمیمات را اتخاذ كنند.
ظریف در ادامه افزود: ما با شفافیت دیدگاههایمان را به همسایگان منتقل میكنیم ، دیدگاه های ما بر اساس واقعیت است و نمی خواهیم آنها را به كسی تحمیل كنیم. ایران مطمئن است كه معامله قرن بدست نمیآید زیرا حقوق فلسطینیان را در نظر نمیگیرد. در این راستا موضع ما واضح است و آن را بدون هیچ تعارفی به كشورهای عربی همسایه منتقل میكنیم.
ظریف در پاسخ این سئوال كه اما مسقط شریك راهبردی تهران است؟ گفت: بله، سلطان نشین عمان كشور همسایه و شریك خوب و راهبردی ما است. اما ما در روابط خارجی این كشور مداخله نمی كنیم. این موضوع درخصوص تركیه و روسیه نیز صدق می كند. این دو كشور نیز با اسرائیل رابطه دارند. ما دیدگاههای مان را به دوستان در مسقط منتقل كرده ایم. اما چیزی را به آنها تحمیل نمی كنیم. كشورهای همجوار می دانند كه ایران با این سیاست ها كه به نفع منطقه نیست موافق نیست.
ظریف در جواب این پرسش كه آیا از طریق میانجی گران عمانی نامه ای از اسرائیل و آمریكا دریافت كرده اید؟ گفت: نه از آمریكا و نه از اسرائیل.
وزیر امور خارجه كشورمان همچنین در پاسخ این سئوال كه آیا می توانیم انتظار داشته باشیم كه در آینده از میانجی گری تازه عمان میان شما و آمریكا شبیه به آنچه طی سالیان گذشته روی داد بشنویم؟ آیا در صورت تحقق شروط ایران پای میز مذاكره ای كه ترامپ خواستار آن شده است خواهید رفت؟ نیز گفت: قبلاً گفته ایم كه هرگونه گفتگویی مشروط بر احترام متقابل است نه اعتماد متقابل. این احترام از طرف مقابل و پایبندی به تعهداتش آغاز می شود. هرگاه مشاهده كنیم كه آمریكا این شروط را پذیرفته ممكن است گفتگوها آغاز شود. اما در شرایط فعلی درباره چه چیزی گفتگو كنیم؟ ما در گذشته چندین سال با آمریكا گفتگو كرده ایم و به نتیجه ای رسیدم كه خلاصه آن برجام است. اما امروز هیچ تضمینی نداریم كه آمریكا دوباره همان رفتار را تكرار نكند و تصمیم نگیرد تعهداتش را نقض كند.
محمد جواد ظریف در جواب این پرسش كه گزارش های مطبوعاتی حاكی از سفر فرستاده ای از سوی ولیعهد سعودی به ایران است و اینكه پرونده یمن یكی از پرونده های همراه او بوده است. آیا این مطلب را رد می كنید یا تأیید می كنید؟ نیز گفت: من هیچ اطلاعاتی در خصوص این خبر ندارم. معتقدم چنین چیزی اساسا ممكن نیست.
ظریف همچنین در پاسخ این سئوال كه آیا آمادگی دارید هیئتی سعودی را بپذیرید؟ چه مسائلی را مطرح خواهید كرد؟ نیز گفت: ما كوچكترین مشكلی برای ازسرگیری روابط عادی با سعودی نداریم. این موضوع به ریاض و تصمیمات و رفتار آن بستگی دارد كه باید از تنش در منطقه بكاهد. سیاست هایی كه علیه ایران و سوریه و عراق و قطر و یمن وجود دارد از جانب سعودی است نه از جانب ما.
وزیر امور خارجه كشورمان در جواب این پرسش كه برخی اخبار از جنگ الحدیده حكایت از آن دارد كه متحدان حوثی [جنبش انصارالله یمن] شما در وضعیت خوبی نیستند و امارات و سعودی تصمیم دارند قبل از رفتن به گفتگوهای سوئد توازن قوا را به نفع خود تغییر دهند. ایران در كجای این معادله قرار دارد؟ آیا شما در جریان فضای از دست دادن پرونده یمن هستید؟ گفت: ما شاهد سیاست خرابكارانه در این كشور بوده ایم كه گرفتاری هایی را برای ملت این كشور به همراه داشته است. ما از نخستین روز آمادگی خود را برای حل بحران یمن اعلام كردیم. از زمانی كه ائتلاف ضد یمن ، بمباران را آغاز كرد. ایران گفت، در آنجا راه حل نظامی به نتیجه نخواهد رسید. ریاض معتقد بود می تواند طی چند هفته پرونده یمن را ببندد اما چندین سال بدون هیچ نتیجه ای گذشته است. آنها در الحدیده تلاش های بسیاری كرده اند اما مشكل برخی كشورهای همجوار این است كه به راه حل سیاسی اعتقادی ندارند و می خواهند تحت پوشش سیاسی، مسائل را از طریق نظامی حل كنند و این ممكن نیست. باید آتش بس فراگیر را بپذیرند و سرانجام همگان به این نتیجه برسند كه باید اقدامات نظامی متوقف شود و به غیرنظامیان كمك رسانی شود و از دولت فراگیر یمن حمایت شود و گفتگوهای یمنی - یمنی صورت گیرد. ایران آوریل 2014 این چهار نكته را اعلام كرد.
ظریف در پاسخ این سئوال كه آیا شاهد خواهیم بود كه ایران در پرونده یمن شبیه به پرونده سوریه گفتگو خواهد كرد؟ آیا برای گفتگوی احتمالی حوثی ها[جنبش انصارالله] با سعودی ها شروطی دارید؟ گفت: ما هیچ شرطی نداریم. ما فقط می خواهیم بحران یمن پایان یابد. كشورها باید برای دستیابی به راه حل نقش تسهیل كننده داشته باشند نه آنكه راه حل ها را تحمیل كنند. این كاری است كه ما در پرونده های یمن و سوریه انجام می دهیم.
محمد جواد ظریف در پاسخ این پرسش كه توضیح شما درباره اخبار مبنی بر نقشه های سعودی برای ترور مسئولان برجسته ایرانی و از جمله قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و تشكیل اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران چیست؟ نیز گفت: ما در این خصوص اطلاعاتی داشتیم. سعودی سالهاست از گروههای تروریستی فعال در ایران حمایت می كند. ریاض در گذشته رسماً اعلام كرده است كه جنگ را به عمق ایران می كشاند و پس از آن نیز شاهد افزایش تحركات گروههای مسلح و تروریستها در شرق كشور و حمله داعش به مجلس بوده ایم. این سیاست های سعودی تازگی ندارد. ما از آن مطلع هستیم. رژیم سعودی در تلاش برای سلطه جوئی است. خبرهای اخیر كذب بودن ادعاهای مبنی بر تحركات ایران علیه ریاض را ثابت می كند و نشان می دهد كه اوضاع بالعكس است. سعودی از گروههای تندرو حمایت می كند تا به ایران ضربه بزند. مطلب روزنامه نیویورك تایمز فقط بخش كوچكی از رفتار سعودی علیه ما است. امیدواریم چشمان بقیه طرف ها نیز درخصوص اقدامات ریاض باز شود كه قطر را محاصره كرده است و یمن را بمباران می كند و (سعدالحریری) نخست وزیر لبنان را بازداشت كرد و علیه جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی مرتكب جنایت شد كه البته تركیه به صورت جدّی آن را دنبال می كند.
ظریف در پاسخ این سئوال كه درخصوص تركیه، باید گفت شما روابط قوی و مستحكمی دارید. شما درخصوص سوریه اختلافات بسیاری داشتید اما در عراق اتفاق نظر داشتید. به ویژه آنكه شما همه پرسی برای استقلال كردستان عراق را رد كردید اما اكنون تركیه از شما در برابر تحریم ها دفاع می كند. از نظر شما اختلافات علنی و غیرعلنی شما كجاست و چه چیزی در روابط شما تعیین كننده است و چه چیزی عامل خرابی آن است؟ نیز گفت: روابط ما با تركیه بسیار خوب و حتی راهبردی است. اما این موضوع به معنای اتفاق نظر در همه موضوعات نیست. ما درخصوص سوریه با هم اختلافات اساسی داشتیم. اما این اختلافات را كاهش دادیم و به این نتیجه مشترك رسیدیم كه تروریسم به زیان همه است و گروههای جدائی طلب تهدیدی هستند كه منطقه را به سمت جنگی تازه می برند. ما مشتركاً می دانیم كه حمایت آمریكا از برخی طرف ها كه احتمالاً تهدیدی برای یكپارچگی سوریه و ایجاد كننده جنگ داخلی هستند به معنای وجود مشكل است. ما نمی توانیم اجازه دهیم اختلافات قومیتی در سوریه و عراق به وجود آید زیرا این مسئله بسیار خطرناك است. بله ما با تركیه درخصوص همه پرسی برای تجزیه عراق اتفاق نظر داریم و با سناریوهای مشابه در سوریه مخالفیم. ممكن است درخصوص برخی مسائل محدود مرتبط با نحوه اجرای راه حل سیاسی در سوریه اختلافاتی داشته باشیم كه امری طبیعی است. ما كشورهای مؤثری هستیم و باید تسهیلاتی فراهم كنیم تا سوری ها دور یك میز بنشینند و درباره سرنوشت كشورشان تصمیم بگیرند.
ظریف همچنین در پاسخ این پرسش كه در سوریه گزارش هایی وجود دارد كه نشان می دهد برخی طرف های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب ایران اعم از اینكه ایرانی یا لبنانی باشند براساس توافقات روسیه و اسرائیل از جنوب سوریه و خصوصاً منطقه هم مرز با جولان اشغالی خارج شده اند. اما گزارش هایی بالعكس نیز وجود دارد. واقعیت چیست؟ گفت: نیروهای ایرانی اساساً در جنوب سوریه حضور نداشته اند كه بخواهند خارج شوند.
ظریف در جواب اینكه حزب الله چطور؟ نیز گفت: درباره حزب الله نیز همین طور است. براساس اطلاعاتی كه من از حزب الله دریافت كرده ام آنها اگر حضور داشته اند موقتی و برای مقابله با تروریستها بوده است. كمك های ما به سوریه اساساً برای مقابله با تروریسم بوده است. حضور حزب الله در این كشور به درخواست دولت سوریه بود و هیچ هدف دیگری وجود ندارد.
ظریف در جواب این سئوال كه آیا مقصود شما این است كه در خصوص حضور ایران و نیروهای وابسته به ایران در جنوب سوریه با مسكو هیچ اختلافی ندارید؟ گفت: براساس اطلاعاتی كه من دارم ممكن است اختلاف نظرهایی درخصوص برخی نقاط از نظر میدانی وجود داشته باشد. اما چیزی درخصوص اختلافات درخصوص نوع و شكل حضور ایران در سوریه نشنیده ام