وزیر امور خارجه كشورمان در باره ادعای كنترل چهار پایتخت عربی از سوی ایران: این یك اهانت به مردم منطقه است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پاریس؛ وزیر امور خارجه كشورمان در مصاحبه با روزنامه لوفیگارو چاپ پاریس در پاسخ سئوال «رونو ژیرارد» خبرنگار این روزنامه درباره این موضوع كه برخی مسئولان عالی رتبه ایرانی به این مباهات می كنند كه ایران كنترل چهار پایتخت عربی ( بغداد، دمشق، بیروت و صنعا ) را در دست دارد شما به تهدیدهای آمریكایی ها در این زمینه چه پاسخی می دهید؟ نیز گفت: این گونه مباهات كردن نه محتاطانه است و نه درست. هیچ كس مدعی این نیست كه مردمی كه مردم خودش محسوب نمی شوند را زیر كنترل خود دارد. این یك اهانت است هم برای مردمان عربی كه این موضوع به آنها مربوط می شود و هم اهانت به ایرانی هاست.
وی در ادامه افزود: ایران فقط به دنبال داشتن روابط خوب با همسایگانش است . و اختلاف بین آمریكایی ها و ایرانی ها، بر سر این است كه ما در خاورمیانه ای قرار داریم كه خانه (منطقه) خودمان محسوب می شود. ما به هیچ كشوری در این منطقه تهاجم نظامی نداشته ایم. آمریكا هم چیز دیگری غیر از این نمی تواند بگوید. ما مخالف مداخلات نظامی هستیم كه به دنبال دیكته كردن راه حل هایی برای مردم دیگر كشورهاست. ما تسهیل كننده امور هستیم خواه در افغانستان باشد یا در سوریه یا در یمن یا در عراق.
محمد جواد ظریف در پاسخ به سئوال خبرنگار لوفیگارو كه پرسید آیا شما در روز 23 نوامبر وقتی خانم موگرینی (مسئول عالی رتبه سیاست خارجی اتحادیه اروپایی) اعلام كرد كه با وجود برقراری تحریم های آمریكایی علیه ایران ، اتحادیه اروپایی یك صندوق مشترك مالی ( موسوم به SVP ) برای حفظ تجارت با ایران تاسیس می كند، شگفت زده شدید؟ گفت:
ما از ماه ها پیش، از بعد داخلی و بین المللی خود را با فرض خروج آمریكا از توافق برجام آماده كرده بودیم. این بعد از آن بود كه ترامپ در كمپین های انتخاباتی اش آن را مطرح كرد. روسیه و چین و سه كشور اروپایی حاضر در این توافق ( فرانسه، انگلیس و آلمان ) همه فرض ها را مد نظر داشتند. خانم فدریكا موگرینی نیز خیلی فراتر از توافق ، برجام را پیش بینی كرده بود. و این مكانیسم مالی ( SVP ) ابتكار ممتازی از سوی اتحادیه اروپایی است و باید ( با این حال ) عضوی از اعضا را پیدا كند كه پذیرای میزبانی مقر این ساختار مالی جبرانی باشد.
خبرنگار روزنامه لوفیگارو با اشاره به خروج شركت نفتی فرانسوس توتال از پروژه منابع گازی پارس جنوبی پرسید: به نظر می رسد شركت ملی نفت چین عجله ای برای جایگزینی شركت نفتی توتال ندارد. توتالی كه برای اجتناب از مقابله به مثل تحریم آمریكا علیه این كشور، از این طرح بیرون رفت... ( و در ادامه می پرسد ) آیا چینی ها هم شما را رها می كنند؟
ظریف در پاسخ گفت: چین همواره و حتی در زمان اوج تحریم های قبلی نیز، شریك قابل اعتمادی برای ایران بوده است. الان نیز چین مشكلات خاص خود را دارد و آمریكایی ها وارد یك جنگ تجاری با چین شده اند. ما نیز متوجه ایم كه چین اولویت های خود را داشته باشد. اما از این كشور نیز همانند سایر امضاء كنندگان توافق برجام این انتظار را داریم كه به الزامات خود پایبند باشد و به سرمایه گذاری هایش در ایران ادامه دهد. زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سیزدهمین بار تایید كرده است كه ایران به طور كامل به توافق هسته ای ژوییه 2015 پای بند بوده است.
رونو ژیرارد در ادامه با اشاره به همكاری های مسكو و تهران می پرسد: آیا به نظر نمی رسد كه روس ها خیلی از شما حمایت می كنند؟
ظریف در پاسخ گفت: روسیه یك شریك ممتاز تجاری و سیاسی برای ماست. روسیه وضعیت ما را درك می كند زیرا خود روسیه نیز قربانی تحریم های آمریكاست. آمریكایی ها همه همسایگان ما را تحت فشار قرار می دهند تا ما را بایكوت كنند اما این كار به سرانجام نخواهد رسید ( و نتیجه نمی دهد ).
وزیر امور خارجه ایران در ادامه، در پاسخ این سئوال كه روسیه حمایت هایش از توافق برجام را به نزدیكی مواضع شما ( به مواضع این كشور ) در مسئله سوریه مشروط كرده است؟ گفت: نه. در پرونده سوریه ما همكاری ممتازی با روسیه و همچنین با ترك ها داریم و همین هم به ما اجازه داده است در زمینه ای كه دیگران كاملا شكست خورده بودند، موفق شویم. این سه كشور روی این موضوع كه واقعیت های میدانی را آنطور كه هستند بپذیرند با هم توافق دارند، تا بتوان وحدت سوریه را برقرار كرد و تروریست را از بین برد و برای همیشه به این حمام خون پایان داد. و من به دوستان سوری و روسی توضیح داده ام كه نباید به قیمت كشته های جدید باشد كه دمشق بتواند كنترل منطقه ادلیب را به دست بگیرد.
ظریف در ادامه افزود: ایران را به این متهم می كردند كه فقط خواهان راه حل نظامی برای سوریه است. اما واقعیت خلاف این است ، به عبارت دیگر ما خواهان یك راه حل سیاسی هستیم تا با انتخابات جدیدی كه در آن همه سوریه ای ها از جمله پناهندگان بتوانندآزادانه نظرشان را بدهند.
وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ این سئوال كه آیا این موضوع همچنان سیاست رسمی ایران است كه اسرائیل باید از نقشه پاك شود؟ گفت: صهیونیسم یك توسعه طلبی است. صهیونیست ها ناتوان از برقراری و باقی ماندن بر صلح با همسایگان شان ظاهر شده اند. ولی ما هیچ وقت به فكر این نبوده ایم و یا علنا تهدید نكرده ایم كه از قدرت نظامی علیه دیگری (هر كس كه می خواهد باشد) استفاده كنیم. ما فقط فكر می كنیم كه همه آن كسانی كه در فلسطین زندگی می كنند خواه یهودیان یا مسیحیان یا مسلمانان بتوانند برای سرنوشت آینده خودشان و به شكلی دمكراتیك تصمیم بگیرند.
ظریف در ادامه افزود: صهیونیست ها ایران را مقصر جلوه می دهند و ادعا می كنند كه ایران تهدیدی موجودیتی برای آنان است. حتی نتانیاهو تا آنجا جرائت پیدا كرده است كه از نیروگاه اتمی دیمونا ایران را تهدید كند!. و هیچ كدام از اعضای شورای امنیت نیز به این كار اعتراضی نكرده اند!. صهیونیست ها همانند چوپان دروغگو فریاد می كشند تا این حقیقت كه در سرزمین های تحت اشغالشان یك منطقه آپارتاید بوجود آورده اند را از نظرها مخفی كنند.
ظریف در جواب این سئوال كه آیا نگرانی های اسرائیل درباره استقرار نیروهای نظامی شما در طول مرزهای آن را درك می كنید؟ گفت: ما در سوریه حضوری نظامی داریم و ما به دعوت دولت سوریه در این كشور حاضر شده ایم و فقط هم برای مقابله با جهادی هاست. همه مشاركت ایران در مبارزه با تروریسم و افراطی گری را قبول دارند. ما به دلایل دیگری در آنجا حضور نداریم.
ظریف همچنین در پاسخ این سئوا كه دولت دیگری هم هست كه دقیقا سیزده سال قبل از اسرائیل تاسیس شده است و آن پادشاهی سعودی است آیا این پادشاهی مشروعیت بیشتری از اسرائیل دارد؟ گفت: این به عهده ایران نیست كه تصمیم بگیرد كه چه كسی باید بر شبه جزیره عربستان حكومت كند. خود مردمش هستند كه تصمیم می گیرند. حداقل قضیه این است كه مردمانش سرزمین های متعلق به دیگران را اشغال نمی كنند. مردمانش! مردم شبه جزیره عربستان هیچكس دیگری را از آنجا بیرون نكردند. ما با عربستان سعودی اختلاف نظرهایی داریم. هیچ ادعایی هم درباره سرزمین آن نداریم.
ظریف در پاسخ این سئوال كه سیاست ایرانی رئیس جمهوری ماكرون بر چهار پایه استوار است : توافق برجام ، بندهای مربوط به پایان دهی به تعلیق غنی سازی، برنامه موشكی بالستیك و استراتژی منطقه ای ایران. آیا این كه دیگران درباره توسعه طلبی پارس ها ( ایرانی ها ) در منطقه خاورمیانه تردید كنند، برای شما قابل درك است؟ گفت: رئیس جمهور ماكرون به خوبی می داند كه ما با او موافق نیستیم. بندهای مربوط به پایان دهی ( به غنی سازی ) موضوعیت ندارد زیرا ما به درخواست طرف فرانسوی بود كه به توافق برجام تعهدی را اضافه كردیم كه هیچ وقت سلاح هسته ای نداشته باشیم. از بعد تجهیزات نظامی و در بحث مربوط به بی ثباتی در منطقه نیز ، این ایران نیست كه باید در معرض انتقاد باشد. این غرب است كه دهها میلیارد دلار تسلیحات به عربستان فروخته است كه از همان تسلیحات برای بمباران مردم یمن استفاده می كند. از بعد هزینه های نظامی ، ایران بسیار عاقلانه تر از همه دیگر كشورهای منطقه عمل می كند.
ظریف در ادامه افزود: امارات متحده عربی سالانه 22 میلیارد دلار برای خریدهای تسلیحاتی است هزینه می كند در حالی كه مردم بومی این كشور بیشتر از یك میلیون نفر نیستند. بودجه نظامی ایران با یك جمعیت هشتاد میلیون نفر حدود 15 میلیارد دلار است.
خبرنگار لوفیگارو در ادامه با اشاره به این كه رئیس جمهور ترامپ به طور علنی پیشنهاد كرده است كه بدون پیش شرط با رهبر معظم { انقلاب اسلامی }ایران گفتگو كند و چرا ایران، همانند كره شمالی این فرصت را مغتنم نشمرد؟ ادعا می كند آیا رد این پیشنهاد به این علت نیست كه نهادهای كشور شما پیچیده هستند یا اینكه همیشه فقط یك نفر درباره همه چیز تصمیم می گیرد ؟
وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ گفت: ما دو سال و نیم برای مذاكرات برجام با هیات آمریكایی وقت گذاشتیم. از دید ما مهم نیست رهبران آمریكا عوض شوند؛ زیرا ما فقط دولت ها را به رسمیت می شناسیم و نه تشكیلات اداری كه یكی بعد از دیگری وارد كاخ سفید می شوند. این توافق بواسطه قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد كه خود آمریكایی ها هم به آن رای داده اند ( در حالیكه ما به آن رای نداده ایم و عضو شورای امنیت هم نبوده ایم !) از چنین اهمیت فراوانی برخوردار شده است.
ظریف در ادامه افزود: اما بعد از آن ، آمریكا به یكبار از این توافق بیرون می رود ! ما برای خودمان احترام فوق العاده ای قایل بوده ایم كه پذیرفته ایم در این شرایط مذاكره كنیم.
وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ به این سئوال كه امانوئل ماكرون گفته است وقتی شرایط اجازه بدهند به ایران سفر می كند. آیا شما آماده هستید شرایط مطلوب را برای این سفر فراهم كنید؟ گفت: این تصمیم به خود رئیس جمهور ماكرون بر می گردد. آنچه به ما مربوط می شود این است كه ما خواهان آن هستیم كه حوزه همكاری مان با فرانسه را توسعه ببخشیم. فرانسه و ایران دو كشوری هستند كه هدف تروریسم بوده اند. به نفع ماست كه همكاری بیشتری در این زمینه داشته باشیم.