كارشناس مسائل سیاسی: از ابتدا برای فشار بر ایران طرح مشتركی بین اروپا و آمریكا وجود داشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، مهدی محمدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما افزود: شان جمهوری اسلامی ایران این نیست كه در چند سال اخیر دوبار در مذاكرات گزیده شود و اكنون تجربه برجام را به صورت نگران كننده ای را در مذاكره با اروپایی ها پیگیری می كنیم .
وی گفت : ایران كشوری است كه نظم مقاومتی در منطقه ایجاد كرده و بازیگر اصلی منطقه پس از داعش است و آنچه كه طرف مقابل را در توافق ها نگه می دارد بالا بردن هزینه پایبند نبودن آنها به تعهداتشان است .
كارشناس مسائل سیاسی افزود : ایران برای تحمیل هزینه به طرف های مذاكره كشوری دست بسته نیست و طرف های مقابل باید از هزینه های پایبند نبودن به تعهدات بترسند .
محمدی گفت : در دنیای كنونی امضای كری یا امضای مكرون و برجام نمی تواند تعهد ایجاد كند بلكه میزان توانایی ما در تحمیل هزینه به طرف ها تعهد برای آنها ایجاد می كند .
وی با بیان اینكه باید مشخص شود برنامه هسته ای برای چه چیزی تعطیل شد افزود: اروپا و آمریكا به طور شفاف اعلام كرده اند كه پس از پایان دوره برجام و سال 2025 میلادی فعالیت های هسته ای ما را نخواهند پذیرفت .
این كارشناس مسائل سیاسی برجام را توافقی بی سرانجام خواند و افزود: باید با شركای غیر غربی روابطمان را گسترده كنیم و نیاز اروپایی ها به برجام را گرو بگیریم تا آنها بفهمند هزینه انجام ندادن تعهداتشان بالاست .
محمدی گفت : اروپایی ها تصریح كرده اند كه كانال مالی ویژه (SPV) تحریم های آمریكا را دور نمی زند بلكه قرار است در كنار تحریم ها بخشی از روابط تجاری ایران با اروپایی ها را تسهیل كند البته اراده ای نیز در این باره در طرف اروپایی دیده نمی شود .
وی افزود: SPV كه اكنون مسئولان سیاست خارجی كشورمان با اروپایی ها درباره آن مذاكره می كنند از اقتصاد كشور پول زدایی می كنند و پول ایران را در حساب هایی بلوكه می كنند كه كشورمان به آن دسترسی نخواهد داشت.
این كارشناس مسائل سیاسی گفت: SPV یعنی نفت در مقابل آنچیزی كه اروپایی ها و آمریكایی ها بخواهند.
محمدی افزود: غربی ها می خواهند پولی در اختیار نظام اسلامی نباشد تا هزینه امور راهبردی خود كند و SPV خواست آمریكایی ها برای در اختیار قرار گرفتن منابع مالی ایران را محقق می كند.
وی گفت: در تحریم ها سیستم پیچیده ای باید ایجاد شود كه تحریم كننده طرف های روابط اقتصادی را نشناسد و ذینفعان و مبادله كنندگان در آن مشخص نشود اما SPV این موضوع را كامل مشخص می كند و مشتریان ایران را آشكار می سازد و این طرح در خدمت آمریكایی هاست .
این كارشناس مسائل سیاسی افزود : باید SPV را اصلاح و با طرف های اروپایی درست مذاكره كنیم .
محمدی گفت : نباید برنامه هسته ای را بدهیم و در ازای آن مذاكره بگیریم .
وی با بیان اینكه باید برای ادامه تعهدات برجامی مان زمانی را مشخص كنیم افزود : برای افزایش هزینه اروپایی ها در انجام ندادن تعهداتشان باید با شركای غیر غربی توافق های بزرگ و زیرساخت های مهم از جمله پیمان های دو جانبه پولی ایجاد كنیم و در بازنگری جدی در سیاست خارجی مان اعتماد شركای غیر غربی را به دست بیاوریم زیرا آنها می گویند ایران فقط زمانی سراغ ما می آید كه دچار مشكل شده است.
این كارشناس مسائل سیاسی گفت: SPV طرح مشخصی نیست اما آنچه كه تاكنون از آن مشخص شده طرحی برای ماندن ایران در برجام، موثر شدن تحریم ها، كشاندن ایران به توافق درباره توان موشكی و نفوذ منطقه ای و اجرای برنامه نفت در مقابل غذا است .
محمدی افزود:بر اساس SPVكه چارچوبی تهاطری است غربی ها برای پول نفت ایران تصمیم می گیرند كه كجا خرج شود.
وی گفت : مسئولان سیاست خارجی كشور راهبردی برای مذاكره با اروپایی ها برای دستیابی به توافق خوب ندارند .
این كارشناس مسائل سیاسی افزود : زمانی كه مبانی رفتار مسئولان سیاست خارجی ایران را مرور می كنیم آنها ابتدا می گفتند تا زمانی كه طرف مقابل در برجام باشد ما هم می مانیم بعد گفتند تا وقتی كه برجام منافع اقتصادی كشور را تامین می كند به آن پایبندیم و اكنون نیز می گویند هدف ما اقتصادی نبوده است بلكه تا زمانی كه منافع سیاسی امنیتی ما برقرار باشد پایبند به برجام هستیم .
محمدی گفت : تا زمانی كه با مبانی مخدوش وارد مذاكرات می شویم انتظاری برای توافق خوب وجود ندارد .
وی افزود : در حالی كه اروپا تحریم های یكجانبه آمریكا را اجرا می كند ما هنوز با اروپایی ها مذاكره می كنیم و این نشان می دهد هزینه پایبندی اروپایی ها به تعهداتشان صفر است.
این كارشناس مسائل سیاسی گفت: مسئولان سیاست خارجی كشورمان با رفتارشان به طرف مقابل می گویند ما پایبند برجام هستیم و اگر شما می خواهید خارج شوید خارج شوید.
محمدی افزود: اینكه گاهی مسئولین سیاست خارجی كشور طرف مقابل را تهدید به خروج از برجام می كنند دیگر معتبر نیست زیرا به گونه ای رفتار كرده اند كه هر نقضی طرف مقابل انجام داده است آنها در برجام باقی مانده اند .
وی گفت : غربی ها دیگر امتیازی به ما نمی دهند چون می بینند خود به خود در برجام مانده ایم .
این كارشناس مسائل سیاسی افزود: به دلایل امنیتی اروپا برجام را می خواهد اما پس از خروج آمریكا از برجام باید شرایطی ایجاد می كردیم كه اروپایی ها در پی ما بیایند اما اكنون ما دنبال اروپایی ها راه افتاده ایم.
حسین حاجیلو كارشناس دیپلماسی اقتصادی نیز در این برنامه گفت : آنچه كه اروپایی ها پس از خروج آمریكا از برجام مطرح كردند اجرای قانون مسدود سازی و راه اندازی SPV بود اما آنها اجرای قانون مسدود سازی را از 15 مرداد یعنی حدود سه ماه پس از خروج آمریكا از برجام و زمانی كه همه شركت های بزرگ اروپایی از ایران خارج شدند مطرح كردند كه دیگر این قانون مصداقی برای اجرا در كشورمان و اجرای آن نیز اثری بر اقتصاد كشور نداشت .
وی افزود: SPV باید طرحی باشد كه در آن به هر میزانی كه می خواهیم نفت بفروشیم و فراتر از محدودیت های آمریكا هر كالایی كه می خواهیم بخریم و اگر این طرح این ویژگی ها را نداشته باشد در چارچوب تحریم های آمریكاست .
این كارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت : مسئول سیاست خارجی آمریكا گفت،SPV مخصوص تجارت مشروع و این نشان می دهد كه منظور اروپایی ها همان تحریم هاست و SPV در چارچوب تحریم های آمریكاست .
حاجیلو افزود : اینكه تاكنون كشوری در اروپا میزبانی SPV را نپذیرفته است به دلیل نا توانی و وابستگی اروپا و آمریكاست كه نمی گذارد اروپا در مقابل آمریكا بایستد.
وی گفت: بانك های آمریكایی و اروپایی تعاملات بسیاری با یكدیگر دارند و بخشی از سهام بانك های اروپایی متعلق به آمریكایی هاست و به این دلیل از همكاری با ایران عقب نشینی می كنند.
این كارشناس دیپلماسی اقتصادی افزود : اروپایی ها فقط می توانند از بخش كوچك اقتصادی برخی شركت های خود كاری انجام دهند اما اراده سیاسی برای این موضوع نیز وجود ندارد .
وی گفت : اروپا در سه مسئله نفوذ منطقه ای ایران، اقتدار موشكی و برجام پس از 2025 كه آمریكایی ها مطرح كردند با آنها هم عقیده اند .
حاجیلو افزود : رفتار سیاسی اروپا نشان می دهد آنها اراده ایستادگی در مقابل آمریكا را ندارند.
این كارشناس دیپلماسی اقتصادی گفت: اجرای FATF و SPV در جنگ اقتصادی موجب لو رفتن شبكه های مالی ایران می شود و هر كسی FATF در كشور مطرح می كند خیرخواه اقتصاد ایران نیست.
وی افزود: باید در مقابل رفتار غربی ها بخش زیادی از فعالیت های هسته ای كشورمان را باز گردانیم و با طرف های غیر غربی مبادلات دو جانبه از جمله مبادلات پولی برقرار كنیم.
مجید شاكری كارشناس مسائل مالی نیز در این برنامه گفت : تناقض هایی در SPV وجود دارد كه از ابتدا اجرای آن را دچار مشكل می كند .
وی افزود : سخنگوی وزارت خارجه كشورمان گفت SPV برنامه نفت در مقابل غذا نیست اما منطق SPV این گونه است .
شاكری با بیان اینكه روابط مالی اروپا و آمریكا مویرگی است گفت: اگر آمریكایی ها فقط یك موسسه مالی اروپایی را برای همكاری با ایران هدف قرار دهند بقیه موسسات اروپایی نیز پشت سر آن حركت می كنند.
كارشناس مسائل مالی افزود: حضور امنیتی آمریكا در اروپا نیز باعث می شود هیچ تراكنش مالی از چشم آمریكایی ها دور نماند .
وی گفت : اینكه شركت های كوچك اروپایی بتوانند برای تسهیل روابط اروپا و ایران كاری كنند منطق ضعیفی دارد چون این شركت ها به آسانی به وسیله شركت های دیگر اروپایی ایزوله می شوند.
شاكری افزود : اروپا به جای اینكه شركت های كوچك را برای تسهیل روابط تجاری با ایران مطرح كند باید از شركت های بزرگ دولتی خود كه آمریكا فقط در تئوری می تواند به آنها فشار بیاورد اما در عمل هزینه این كار برای آنها بسیار زیاد است در روابط با ایران استفاده كند .
این كارشناس مسائل مالی گفت : اروپایی ها ساختاری در كنار آمریكایی ها می سازند نه اینكه بخواهند تحریم های آمریكا را دور بزنند .
وی با بیان اینكه ما طرحی برای گذاشتن روی میز مذاكره با اروپایی ها نداریم افزود : اروپا فكر می كند نیازمند آنها هستیم .
شاكری گفت : رفتار ما به گونه ای است كه اروپا سقف درخواست ایران را SPV می داند و بیش از آن را نیز به ما نمی دهد