از دهه فجر امسال؛ تجهیز هزار مدرسه‌ به بازی‌های مهارتی و آموزشی

نخستین گام در اجرای طرح ایجاد اتاق بازی در مدارس، با تجهیز هزار مدرسه كشور به بازی‌های مهارتی و آموزشی آغاز می‌شود

1397/11/02
|
08:59
|


به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، مركز فرهنگی هنری شماره 25 كانون استان تهران روز 30 دی 1397 میزبانِ كارشناسان و مدیران پروژه اتاق بازی و اسباب‌بازی مدارس 10 استان كشور بود. در این بازدید امكانی فراهم آمد تا این مهمانان با 90 نوع اسباب‌بازی تولیدی كه مهارت‌های اجتماعی – ارتباطی، زبان‌آموزی، تفكر و هوش ریاضی، خلاقیت و پرورش تخیل، حل مسأله و استدلال و... را تقویت می‌كنند، آشنا شوند.
سید‌محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش روز 26 آبان سال 1397 و در جریان برگزاری آیین گشایش چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در تهران از اجرای این طرح و تجهیز 10 هزار مدرسه تا پایان سال تحصیلی جاری با مشاركت كانون خبر داده بود و پس از آن مسؤولان و كارشناسان این وزارت‌خانه و كانون با برگزاری نشست‌های كاری و تخصصی زمینه‌های اجرای این طرح را به صورت عملی فراهم آوردند.
در این میان محسن حموله مدیركل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و مسؤول مركز فرهنگی هنری شماره 25 كانون استان تهران میزبانان برنامه‌ای بودند كه در حاشیه نشست دو روزه این كارشناسان با هدف آشنایی با اتاق‌های بازی و اسباب‌بازی و به دعوت معاونت ابتدایی آموزش و پرورش برگزار شد.
حموله در توضیح این رخداد گفت: «طرح تجهیز 10 هزار مدرسه به اتاق بازی و اسباب‌بازی، اتفاقی بود كه در آیین گشایش چهارمین جشنواره اسباب‌بازی عنوان شد، اما در نخستین گام قرار شد تا 10 استان تهران، كرمان، كردستان، قزوین، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان و فارس هریك با تجهیز 100 مدرسه اجرا كننده طرح باشند. قرار است هم بازی‌های حركتی مهارتی و هم اسباب‌بازی‌های آموزشی در این طرح مد نظر قرار بگیرند.»
وی ادامه داد: «با آغاز این طرح استفاده از تجربیات كانون نیز مد نظر قرار گرفت و بخشی از همكاری كانون، آموزش به معلمان شركت كننده در طرح خواهد بود كه مربیان هر استان این وظیفه را بر عهده خواهند داشت و با موفقیت در گام نخست تجهیز 10 هزار مدرسه آغاز می‌شود.»
حموله درباره حضور این كارشناسان در یكی از مراكز كانون استان تهران عنوان كرد: «از آنجا كه اسباب‌بازی‌ها هولوگرام خود را از شورای نظارت بر اسباب‌بازی دریافت می‌كنند و این اسباب‌بازی‌های استاندارد، امكان حضور در مدارس را دارند، قرار شد تا ضمن نمایش 90 عنوان از این اسباب‌بازی‌ها، این مهمانان با برخی از فعالیت‌های كانون در این حوزه نیز آشنا شوند. از آنجا كه مركز 25 فضایی را برای بازی اعضا فراهم آورده بود، نمایشگاه در این مركز تعبیه شد. قرار است پس از این بازدید‌ها و توجیه‌های اولیه، نخستین اتاق‌های بازی و اسباب‌بازی از دهه فجر فعالیت خود را شروع كنند.»
در ادامه این برنامه كه با حضور دانش‌آموزان و بهره‌مندی آن‌ها از امكان بازی‌های فكری آموزشی و مهارتی همراه بود، معاونت ابتدایی، مسؤول طرح و نماینده دفتر تكنولوژی آموزشی استان‌های یادشده در كنار مدیران كل كانون آن استان با اهداف هر بازی آشنا شدند و در كنار دانش‌آموزان به بازی پرداختند.
پس از این بازدید در نشستی دوستانه گام‌های اولیه و اهداف این طرح برای این مهمانان تشریح شد.
مدیركل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش كه با این گروه همراه بود، عنوان كرد: «نكته قابل تامل در این طرح فرمولی و تجهیزی نبودن اتاق‌های بازی است. ممكن است شما در استان خودتان تعریفی متفاوت از اتاق بازی داشته باشید، به همین دلیل است كه معتقدیم این اتاق‌ها را می‌شود به صورت تركیبی تعریف كرد. چرا كه اگر تعریفی اختصاصی و دستوری برای اتاق‌ها درنظر بگیریم این طرح به تفاوت‌های فردی احترام نگذاشته است. نیاز دانش‌آموزان در بافت و جغرافیا متفاوت است. ما با دانش‌آموزان مضطرب روبروییم. با دانش‌آموزانی روبروییم كه ممكن است نیاز‌های متفاوت‌تری داشته باشد. به همین دلیل است كه این طرح نیازمند نگاه كارشناسانه است.»
رخساره فضلی در ادامه گفت: «آنچه مد نظر است انجام بازی‌های فیزیكی و فكری توامان است. به همین دلیل است كه مجریان طرح بایستی انعطاف و هدف‌مندی را فراموش نكنند.»
وی ادامه داد: «همانطور كه می‌دانیم این اتاق‌ها مناسب مقاطع ‍پیش دبستان و دبستان‌اند. اما كاربردی جداگانه دارند. پیش دبستانی خود متكی بر بازی است و اگر ما بچه‌ها را پشت میز و نیمكت می‌نشانیم اشتباه است. اما برای اجرایی كردن این اتاق‌ها برای مقطع دبستان نیاز به سناریو و تدوین برنامه و راهكار داریم. در این راستا ابتدا معلمان بایستی حمایت شوند؛ و پس از آموزش‌های اولیه امكان استقلال برایشان فراهم بیاید تا با نیازسنجی به تدوین برنامه دست بزنند.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در ادامه این نشست، گام‌های نخستین طرح و شیوه اجرایی كردن آن‌ها را تشریح كرد.
مقصود رزم‌آرای‌شرق، نگاه به موضوع بازی را دارای تنوع و تكثر دانست و بخشی از سخنان خود را معطوف به هدف فعلی طرح یعنی یادگیری در بستر بازی كرد. این كارشناس در بخشی از صحبت‌های خود به اهداف این پروژه اشاره كرد و از مسئولان و ناظران این طرح در هر استان خواست در گام‌های عملی طرح به شیوه‌نامه مراجعه كنند و فلسفه وجودی این طرح را دنبال كنند. وی ادامه داد: «اجرا كنندگان فعلی این طرح، مدارس داوطلب‌اند. چرا كه مهم‌ترین ‍پیش‌نیاز این طرح داشتن فضای كافی است. اما خرید و تجهیز این اتاق‌ها به دو صورت می‌تواند انجام شود. نخست این‌كه هر مدرسه پس از نیازسنجی فهرستی را در اختیار آموزش و پرور‍ش استان قرار دهد. در دومین راهكار، خود مدارس می‌توانند به خریداری این تجهیزات بپردازند و بودجه آن را دریافت كنند.
رزم‌آرای، استفاده از اسباب‌بازی در كلاس درس را بلامانع دانست، در عین حال اشاره كرد: «ممكن است با موضوعی خاص و در ساعتی خاص «معلم»‌ی به ضرورت استفاده از اتاق بازی پی ببرد و كلاس درس خود را آن‌جا برگزار كند.»
وی همراهی دیگر نهاد‌ها را در این طرح لازم دانست و افزود: «گاهی هم به تشخیص مدرسه می‌توان از فضای دیگر مراكزی همچون كانون در این طرح بهره برد.»
در انتهای این برنامه مهرانگیز اخوی مسؤول مركز فرهنگی هنری 25 كانون استان تهران از تجربه اخیر خود درباره بهره‌گیری از تاثیر‌های اسباب‌بازی در ترویج خواندن توضیح‌هایی را ارائه كرد و گفت: «حدود چهار ماه است كه این مركز كارگاهی را برای انجام بازی‌های فكری تعریف و اجرایی كرده‌ایم و تاثیر‌های این طرح برای ما مشهود بوده است و در جذب مخاطب و عضو موفق بوده‌ایم. به طور محسوس تغییر انگیزه‌های كتاب‌خوانی را در اعضا دیده‌ایم.»
او گفت: «تقویت قدرت حل مسأله، تقویت اعتماد به نفس، تقویت مهارت‌های حركتی، تقویت مهارت كلامی و توسعه قدرت تخیل موضوع‌هایی‌اند كه با بازی امكان پذیر می‌شود و ما در این چند ماه آن را تجربه كردیم. ‍پس از آن كودكان را به سوی كتاب سوق داده‌ایم. با این حال تصور می‌كنم حتی اگر ما هدف اولیه بازی یعنی شادی و خوشحالی را نیز دنبال كنیم به سلامت روان بچه‌ها كمك كرده‌ایم.»


تجهیز هزار مدرسه‌ به بازی‌های مهارتی و آموزشی


نخستین گام در اجرای طرح ایجاد اتاق بازی در مدارس، با تجهیز هزار مدرسه كشور به بازی‌های مهارتی و آموزشی آغاز می‌شود



به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از روابط عمومی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، مركز فرهنگی هنری شماره 25 كانون استان تهران روز 30 دی 1397 میزبانِ كارشناسان و مدیران پروژه اتاق بازی و اسباب‌بازی مدارس 10 استان كشور بود. در این بازدید امكانی فراهم آمد تا این مهمانان با 90 نوع اسباب‌بازی تولیدی كه مهارت‌های اجتماعی – ارتباطی، زبان‌آموزی، تفكر و هوش ریاضی، خلاقیت و پرورش تخیل، حل مسأله و استدلال و... را تقویت می‌كنند، آشنا شوند.
سید‌محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش روز 26 آبان سال 1397 و در جریان برگزاری آیین گشایش چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در تهران از اجرای این طرح و تجهیز 10 هزار مدرسه تا پایان سال تحصیلی جاری با مشاركت كانون خبر داده بود و پس از آن مسؤولان و كارشناسان این وزارت‌خانه و كانون با برگزاری نشست‌های كاری و تخصصی زمینه‌های اجرای این طرح را به صورت عملی فراهم آوردند.
در این میان محسن حموله مدیركل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و مسؤول مركز فرهنگی هنری شماره 25 كانون استان تهران میزبانان برنامه‌ای بودند كه در حاشیه نشست دو روزه این كارشناسان با هدف آشنایی با اتاق‌های بازی و اسباب‌بازی و به دعوت معاونت ابتدایی آموزش و پرورش برگزار شد.
حموله در توضیح این رخداد گفت: «طرح تجهیز 10 هزار مدرسه به اتاق بازی و اسباب‌بازی، اتفاقی بود كه در آیین گشایش چهارمین جشنواره اسباب‌بازی عنوان شد، اما در نخستین گام قرار شد تا 10 استان تهران، كرمان، كردستان، قزوین، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان و فارس هریك با تجهیز 100 مدرسه اجرا كننده طرح باشند. قرار است هم بازی‌های حركتی مهارتی و هم اسباب‌بازی‌های آموزشی در این طرح مد نظر قرار بگیرند.»
وی ادامه داد: «با آغاز این طرح استفاده از تجربیات كانون نیز مد نظر قرار گرفت و بخشی از همكاری كانون، آموزش به معلمان شركت كننده در طرح خواهد بود كه مربیان هر استان این وظیفه را بر عهده خواهند داشت و با موفقیت در گام نخست تجهیز 10 هزار مدرسه آغاز می‌شود.»
حموله درباره حضور این كارشناسان در یكی از مراكز كانون استان تهران عنوان كرد: «از آنجا كه اسباب‌بازی‌ها هولوگرام خود را از شورای نظارت بر اسباب‌بازی دریافت می‌كنند و این اسباب‌بازی‌های استاندارد، امكان حضور در مدارس را دارند، قرار شد تا ضمن نمایش 90 عنوان از این اسباب‌بازی‌ها، این مهمانان با برخی از فعالیت‌های كانون در این حوزه نیز آشنا شوند. از آنجا كه مركز 25 فضایی را برای بازی اعضا فراهم آورده بود، نمایشگاه در این مركز تعبیه شد. قرار است پس از این بازدید‌ها و توجیه‌های اولیه، نخستین اتاق‌های بازی و اسباب‌بازی از دهه فجر فعالیت خود را شروع كنند.»
در ادامه این برنامه كه با حضور دانش‌آموزان و بهره‌مندی آن‌ها از امكان بازی‌های فكری آموزشی و مهارتی همراه بود، معاونت ابتدایی، مسؤول طرح و نماینده دفتر تكنولوژی آموزشی استان‌های یادشده در كنار مدیران كل كانون آن استان با اهداف هر بازی آشنا شدند و در كنار دانش‌آموزان به بازی پرداختند.
پس از این بازدید در نشستی دوستانه گام‌های اولیه و اهداف این طرح برای این مهمانان تشریح شد.
مدیركل دفتر پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش كه با این گروه همراه بود، عنوان كرد: «نكته قابل تامل در این طرح فرمولی و تجهیزی نبودن اتاق‌های بازی است. ممكن است شما در استان خودتان تعریفی متفاوت از اتاق بازی داشته باشید، به همین دلیل است كه معتقدیم این اتاق‌ها را می‌شود به صورت تركیبی تعریف كرد. چرا كه اگر تعریفی اختصاصی و دستوری برای اتاق‌ها درنظر بگیریم این طرح به تفاوت‌های فردی احترام نگذاشته است. نیاز دانش‌آموزان در بافت و جغرافیا متفاوت است. ما با دانش‌آموزان مضطرب روبروییم. با دانش‌آموزانی روبروییم كه ممكن است نیاز‌های متفاوت‌تری داشته باشد. به همین دلیل است كه این طرح نیازمند نگاه كارشناسانه است.»
رخساره فضلی در ادامه گفت: «آنچه مد نظر است انجام بازی‌های فیزیكی و فكری توامان است. به همین دلیل است كه مجریان طرح بایستی انعطاف و هدف‌مندی را فراموش نكنند.»
وی ادامه داد: «همانطور كه می‌دانیم این اتاق‌ها مناسب مقاطع ‍پیش دبستان و دبستان‌اند. اما كاربردی جداگانه دارند. پیش دبستانی خود متكی بر بازی است و اگر ما بچه‌ها را پشت میز و نیمكت می‌نشانیم اشتباه است. اما برای اجرایی كردن این اتاق‌ها برای مقطع دبستان نیاز به سناریو و تدوین برنامه و راهكار داریم. در این راستا ابتدا معلمان بایستی حمایت شوند؛ و پس از آموزش‌های اولیه امكان استقلال برایشان فراهم بیاید تا با نیازسنجی به تدوین برنامه دست بزنند.»
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در ادامه این نشست، گام‌های نخستین طرح و شیوه اجرایی كردن آن‌ها را تشریح كرد.
مقصود رزم‌آرای‌شرق، نگاه به موضوع بازی را دارای تنوع و تكثر دانست و بخشی از سخنان خود را معطوف به هدف فعلی طرح یعنی یادگیری در بستر بازی كرد. این كارشناس در بخشی از صحبت‌های خود به اهداف این پروژه اشاره كرد و از مسئولان و ناظران این طرح در هر استان خواست در گام‌های عملی طرح به شیوه‌نامه مراجعه كنند و فلسفه وجودی این طرح را دنبال كنند. وی ادامه داد: «اجرا كنندگان فعلی این طرح، مدارس داوطلب‌اند. چرا كه مهم‌ترین ‍پیش‌نیاز این طرح داشتن فضای كافی است. اما خرید و تجهیز این اتاق‌ها به دو صورت می‌تواند انجام شود. نخست این‌كه هر مدرسه پس از نیازسنجی فهرستی را در اختیار آموزش و پرور‍ش استان قرار دهد. در دومین راهكار، خود مدارس می‌توانند به خریداری این تجهیزات بپردازند و بودجه آن را دریافت كنند.
رزم‌آرای، استفاده از اسباب‌بازی در كلاس درس را بلامانع دانست، در عین حال اشاره كرد: «ممكن است با موضوعی خاص و در ساعتی خاص «معلم»‌ی به ضرورت استفاده از اتاق بازی پی ببرد و كلاس درس خود را آن‌جا برگزار كند.»
وی همراهی دیگر نهاد‌ها را در این طرح لازم دانست و افزود: «گاهی هم به تشخیص مدرسه می‌توان از فضای دیگر مراكزی همچون كانون در این طرح بهره برد.»
در انتهای این برنامه مهرانگیز اخوی مسؤول مركز فرهنگی هنری 25 كانون استان تهران از تجربه اخیر خود درباره بهره‌گیری از تاثیر‌های اسباب‌بازی در ترویج خواندن توضیح‌هایی را ارائه كرد و گفت: «حدود چهار ماه است كه این مركز كارگاهی را برای انجام بازی‌های فكری تعریف و اجرایی كرده‌ایم و تاثیر‌های این طرح برای ما مشهود بوده است و در جذب مخاطب و عضو موفق بوده‌ایم. به طور محسوس تغییر انگیزه‌های كتاب‌خوانی را در اعضا دیده‌ایم.»
او گفت: «تقویت قدرت حل مسأله، تقویت اعتماد به نفس، تقویت مهارت‌های حركتی، تقویت مهارت كلامی و توسعه قدرت تخیل موضوع‌هایی‌اند كه با بازی امكان پذیر می‌شود و ما در این چند ماه آن را تجربه كردیم. ‍پس از آن كودكان را به سوی كتاب سوق داده‌ایم. با این حال تصور می‌كنم حتی اگر ما هدف اولیه بازی یعنی شادی و خوشحالی را نیز دنبال كنیم به سلامت روان بچه‌ها كمك كرده‌ایم.»

دسترسی سریع