عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، استقلال سیاسی، بازدارندگی در برابر تهدید دشمنان و الهام بخشی به ملل ستم دیده جهان را مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برشمرد.
استقلال، بازدارندگی و الهام بخشی؛ مهمترین دستاوردهای انقلابمصطفی میرسلیم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ، استقلال سیاسی است ، گرچه شاید این موضوع پس از 40 سال عادی شده باشد و مردم كمتر قدر آن را بدانند ؛ به ویژه افرادی كه سنشان كمتر از 40 سال است ، طبعاً نمی دانند كه قبل از انقلاب در كشور چه وضعی حاكم بود.
وی افزود: نقطه مقابل استقلال، وابستگی است ؛ كسانی كه قبل از انقلاب زحمت كشیدند و شاهد بودند می دانند كه كشورمان از نظر سیاسی در شرایط بسیار نابهنجاری قرار داشت و دیگران برای كشور تصمیم گیری می گرفتند و كاری دست مردم نبود كه بخواهند سرنوشت سیاسی خود را تعیین و تصمیم گیری كنند.
میرسلیم اضافه كرد: حتی درباره انتخابات هم تصمیم گیری با بیگانگان و نمایندگان استكبار بود به نحوی كه وزرا و وكلا را تعیین می كردند و همه این ها تا حدود زیادی به تصمیم خارجی ها وابسته بود تا منافعشان تأمین شود.
وی گفت: مهمترین خواست مردم در شعارهای انقلابی ، شعار " استقلال آزادی جمهوری اسلامی " بود. استقلال از شعارهایی بود كه مردم بسیار به آن اعتقاد داشتند و به آن رسیدند گرچه برای تحققش هزینه های بسیار پرداخت شد و ارزان به دست ما نرسید.
عضو شورای مركزی حزب موتلفه ، شهدای انقلاب ، دفاع مقدس و مدافعان حرم را بخشی از هزینه انقلاب اسلامی در صیانت از استقلال ملی برشمرد.
میرسلیم گفت: كسب استقلال خیلی خوب است و حفظ آن به این سادگی نیست، ارزشی كه فقط جنبه انسانی هم ندارد ؛ ملت ایران در 40 سال گذشته از نظر اقتصادی هم با محدودیت های مختلف مواجهند و بهای آن را هم پرداخت كرده اند ، این محدودیت ها برای مردم ما ، ارزان تمام نشد.
وی افزود : در همین دوره اخیر هم محدودیت های اعمال شده بر ما، كم نیست ؛ گرچه جای نگرانی نیست چون تجربه تاریخی نشان می دهد كه ما از پس مشكلات بر می آییم و این دشمنان و بدخواهان ما هستند كه متوجه نیستند با چه پدیده ای مواجه هستند.
میرسلیم ، بازدارندگی را از دیگر دستاوردهای انقلاب دانست و گفت : ایرانیان همواره صلح طلب و همزمان، ظلم ستیز بوده و هستند و تحمل نمی كنند كه به آنان ستم شود. بازدارندگی یعنی به حدی از قدرت دست یابیم كه كسی هوس تجاوز به كشورمان نكند.
وی افزود: اوایل انقلاب كه با جنگ تحمیلی مواجه شدیم شرایط خوبی نبود و كشور هنوز برای دفاع از خودش آمادگی نداشت ؛ 8 سال طول كشید تا به پیروزی رسیدیم اما پس از آن و با تلاش نیروهای ما به مرحله بسیار خوبی از نظر تامین تجهیزات رسیدیم و اكنون كمتر هوس می كنند با سوء نیت به كشورمان بنگرند زیرا می دانند كه عواقب بسیار ناگواری برایشان دارد.
میرسلیم ، بازدارندگی را از دستاوردهای بسیار ارزشمند و افتخار آفرین دانست و گفت : البته دشمنان خیلی خوشنود نیستند و سعی می كنند به هر حیله، كاری كنند كه از این لحاظ تضعیف شویم اما در داخل همه متفق الرأی اند كه برای تضعیف قدرت بازدارندگی كوچكترین كاری نكنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، الهام بخشی را از دیگر دستاوردهای بسیار مهم انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: این در حالی است كه ایران كشوری بود كه در استضعاف بسر می برد و به ما ستم بسیار می شد.
وی گفت : در دنیا مردمان دیگری هم هستند كه تحت ستم هستند چنان كه ملت فلسطین از 70 سال قبل آواره اند و كشورهای پیشرفته هیچ وقعی به مصیبت هایشان ندارند.
میرسلیم افزود: چندین نسل از این ملت در آوارگی بسر می برند به نحوی كه برخی در آوارگی متولد می شوند ؛ در آن وضع زندگی می كنند و در آوارگی از دنیا می روند اما این ملت و دیگر ملل مظلوم از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته اند.
وی گفت : خیلی ها به این امیدوارند كه اگر از انقلاب ما الگو بگیرند می توانند به استقلال دسترسی یابند و نجات یابند ؛ این دستاورد مهمی از نظر سیاسی است و نباید به سادگی از آن عبور كرد.
عضو هیات علمی دانشگاه همچنین درباره تحقق شعار عدالت اجتماعی در 40 سال انقلاب اظهار داشت : ما در این باره خوب شعار دادیم و در ابتدای انقلاب هم ، عدالت اجتماعی بهتر از حالا مراعات می شد اما تحققش، ساده و منحصر به این دوره نیست كه بگوییم اگر نسل اول انقلاب در این زمینه خیلی موفق بود پس عدالت اجتماعی باقی می ماند بلكه هر نسلی موظف است در این زمینه كوشا باشد.
میرسلیم تاكید كرد : جنبه عملی این شعار این است كه باید مراعات كرامت انسانی بشود مانند اینكه هیچ كس نباید برای لباس، سمت یا رتبه علمی به دیگران فخر بفروشد و كرامت انسانی شهروندان باید محفوظ بماند.
وی گفت: كسی كه بتواند قدرتش را برای خیر و صلاح مردم هزینه كند، كرامت مردم را حفظ كرده است چنان كه امام (ره) می فرمودند دولت ها نوكر مردمند ؛ این جمله نشانگر بینش عمیق در قبال عدالت اجتماعی است.
میرسلیم افزود : طبق این نگرش ، افتخار كارمند دولت ، خدمت به مردم است چنان كه افتخار وزرا و رئیس جمهور نیز باید مراعات حیثیت و شأن مردم باشد.
وی تصریح كرد : از نظر اخلاقی باید به جایی برسیم كه شأن مردم محترم باشد اما متأسفانه اكنون بسیاری از مسئولان به این مسأله دقت نمی كنند و برخوردشان با مردم خوب نیست كه این اشكال دارد.
میرسلیم گفت: دولت شهید رجایی بسیار متواضع و خاكی بود و برای خدمت به مردم شب و روز نمی شناخت ؛ اعضای آن دولت اصلاً به چیزی جز خدمت به مردم فكر نمی كردند و نه فقط در پی منافع شخصی نبودند كه حتی اگر چیزی از خود داشتند از دست می دادند و به این افتخار می كردند.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به نورانیت حاكم بر افكار و رفتار و گذشت و مهربانی مردم در ابتدای انقلاب تاكید كرد: در آن دوره افراد با صله ارحام، برادرانه مراقب هم بودند اما به تدریج فراموش كردیم ؛ اگر می خواهیم عدالت اجتماعی متناسب با شأن جمهوری اسلامی باشد باید كاری كنیم كه هیچ كسی گرفتار فقر و مشكلاتی مانند نداشتن سرپناه نباشد و زندگی اش به سختی نگذرد.
وی با بیان این كه اكنون عدالت اجتماعی در زندگی ما رعایت نمی شود به شكاف طبقاتی در جامعه اشاره و تصریح كرد : نباید شاهد اختلاف فراوان دستمزدها باشیم به نحوی كه تفاوت میان كمترین و بیشترین درآمد، یك به صد و گاهی یك به هزار باشد در حالی كه طبق قانون این فاصله باید یك به هشت یا یك به 10 باشد. چرا چنین وضعی پیش آمده است ؟ ما در شعار عدالت اجتماعی نتوانستیم ابعاد مختلف این آرمان را به دقت مراعات كنیم.
میرسلیم همچنین با رد ادعای كسانی كه می گویند اگر انقلاب اسلامی نبود پیشرفت های كنونی محقق می شد، گفت: اگر عملكرد 37 ساله پادشاهی محمدرضا پهلوی را بررسی كنیم این پرسش مطرح می شود كه آیا اصلاًً می توان نام اقدامات آن دوره را پیشرفت بگذاریم ؟
وی افزود : آن چه در دانشگاه های ما در دوره پهلوی وجود داشت با دستاوردهای دانشگاهی پس از انقلاب اصلا قابل مقایسه است ؟ در آن زمان می گفتیم اگر دانشگاه های امریكا شكل منطقی دارند، دانشگاه های اروپا در قیاس با مراكز امریكایی مینیاتوری و بر اساس همان قیاس، دانشگاه های ایران زمان پهلوی ، كاریكاتور و مضحكه بود.
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت : در آن دوره كاری نداشتند كه عده ای در دانشگاه ها درس می خوانند و مسائل صنعتی و اجتماعی هم در جای خودش محفوظ بود ، نام این را نمی توان پیشرفت گذاشت.
میرسلیم تاكید كرد: مدعی نیستم كه به هر آن چه انتظار داشتیم رسیدیم اما اكنون توقع بسیار زیاد است و باید هم این طور باشد ، باید رتبه های علمی خیلی خوبی داشته باشیم چنان كه پیشرفت های خیلی خوبی كرده ایم اما آیا از نظر آرمانی به آن چه می خواستیم رسیده ایم؟ خیر، هنوز باید كار زیادی كنیم.
وی گفت: در دوره پهلوی منابع ما به تاراج رفت و خسارت بسیاری به منابع نفتی ما وارد آمد منابعی كه در اختیار بیگانگان قرار داشت و به رغم این كه در سال های 1330 تا 1332 صنعت نفت داشتیم و مردم زحمت كشیدند اما دوباره براندازی شد و حكومت برانداز سر كار آمد و انگلیسی ها و امریكایی ها را دوباره بر صنعت نفت مسلط كردند.
میرسلیم افزود: آنان با سرعت تمام منابع ما را استخراج می كردند و به فكر این نبودند كه از آن به درستی استفاده كنند پس خسارات زیادی به ما وارد شد كه هنوز آثارش باقی است .چنان كه می بینید كه هنوز بسیاری از مشعل ها در خوزستان وجود دارد و حال آن كه این ها منابع ملی هستند و نباید بسوزند.
وی ، عملكرد دوره پهلوی را تاراج امكانات دانست و گفت : در آن دوره ، خیر معادن ملی به دیگران می رسید و اگر امكانات محدودی هم در كشور ایجاد می شد برای تسهیل در رسیدن به چاه های نفت و پالایشگاه ها بود چنان كه برای لوله كشی نفت باید كارگر استخدام می كردند . پس این ادعا كه در آن دوره از نظر شغلی پیشرفت داشتیم اشتباه است زیرا برای بهره مندی از منابع به استفاده از كارگران ارزان نیاز داشتند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با ادامه آن روند، تاراج منابع و ستم ها ادامه می یافت ، وابستگی برقرار بود و پیشرفتی در كشور ایجاد نمی شد.
میرسلیم با طرح این پرسش كه چه پیشرفت قابل بیان و افتخاری از دوره پهلوی وجود دارد ؟ تصریح كرد : چیزی نداشتیم كه بگوییم با انقلاب از دست دادیم آن چیزی هم كه موجود بود خیرش به دیگران می رسید مانند راه آهن سراسری كه ایجاد كردند تا با اتصال شمال و جنوب ، بیگانگان از این مسیر استفاده كنند.
وی گفت: نمی خواهم بگویم صددرصد وضعیت در آن دوره چنین بود ؛ استثناء هم وجود داشت اما آن چه پس از انقلاب تاكنون انجام شده بالعكس دوره طاغوت است یعنی تمام موارد طبق برنامه و تنظیماتی بوده و هست كه در دولت ها تدوین و اجرا شد و بسیاری از ثمراتش به كشور رسید.
میرسلیم افزود: البته خودمان به وضع كنونی نقد داریم زیرا كسب دستاوردهای بهتر نیز ممكن بود و اگر عرضه بیشتری داشتیم بهتر از این هم ممكن بود اما این كه برخی مدعی پیشرفت با ادامه حكومت طاغوتند باید بدانند كه در آن دوره اصلا پیشرفتی وجود نداشت.
وی همچنین درباره این كه موفقیت های علمی و فناوری تا چه حد ثمره خودباوری ناشی انقلاب است تاكید كرد: تردید نكنید كه هرآن چه در زمینه های علمی ، فناوری ، صنعتی ، كشاورزی و دیگر حوزه ها به دست آوردیم بر این مبناست.
میرسلیم گفت: فعالیت های مردم مبتنی بر پشتكار ، پیگیری و این خودباوری است كه به هر آن چه هدف گذاری می كنیم می توانیم برسیم و بر اساس همین تفكر تلاش كردند ، به اهداف رسیدند و از آن خشنودند.
عضو هیات علمی دانشگاه تصریح كرد : اما این كه آیا تمام مسئولان نیز خودباورند را دارند؟ خیر ، نمی توانم در این باره سوگند یاد كنم زیرا بسیاری از مسئولان هم بوده اند كه به اندازه مردم ، خودباور نبوده اند افرادی كه فكر می كردند باید دست نیاز به سوی بیگانگان دراز و نیازها را از خارج تامین كنیم.
وی افزود: البته اعتقاد به خودباوری به معنی این نیست كه مبادلات علمی و فنی با خارج نداشته باشیم زیرا در دنیا بسیاری كشورها در برخی زمینه ها پیشرفته ترند و برخی كشورها نیز در زمینه های دیگر سرآمدند و باید با هم تبادل علمی ، فنی و خدمات كنند كه این برای پیشرفت جهانی خوب است.
میرسلیم گفت: براساس تفكر خودباوری است كه در بسیاری زمینه ها خودكفا هستیم و اگر در برخی زمینه ها نیازها را از خارج تامین می كنیم به این علت است كه تولیدش از نظر اقتصادی در داخل توجیه پذیر نیست و اگر روزی دچار مشكلاتی مانند تحریم شویم در این شرایط می توانیم نیازها را تامین كنیم چون در چنین وضعی دیگر ، مسئله توجیه ناپذیری اقتصادی مطرح نیست .
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به این كه به عملكرد دوره مسئولیتش در این وزارتخانه چه نمره ای می دهد گفت : من كه نباید به خودم نمره بدهم ، یادم نمی آید كه از كارم تعریف كرده باشم ؛ باید اهل نقد ، ارزیابی كنند و به ابهامات پاسخ بدهند . من در آن چهار سال سعی كردم كه به نفع ارتقای فرهنگ كشور فعالیت كنم.
وی افزود: اگر عملكرد این وزارتخانه را در 40 سال گذشته بررسی كنیم شاید نتوانیم نمره خیلی خوبی به اقدامات بدهیم البته عللی دارد ؛ در دوره دفاع مقدس ، گرفتاری های جنگ نمی گذاشت كه وارد صحنه هایی بشویم كه ظرافت های فرهنگی و هنری دارد و شرایطی می طلبد كه امنیت خاطر باشد تا بتوانیم فرهنگ را ارتقا دهیم ؛ باید در محیطی قرار می گرفتیم كه امنیت توام با آرامش كافی باشد تا تفكر به خلاقیت بیفتد.
میرسلیم گفت: پس از دفاع مقدس هم درگیر اقدامات بازسازی كشور بودیم زیرا خرابی های متعدد ناشی از تجاوز دشمن روی داده بود و بازسازی به امكانات اقتصادی نیاز داشت كه لازمه آن سرمایه گذاری مالی برای تامین مصالح و نیروی انسانی است.با آغاز فعالیت های اقتصادی ، امكانات مادی در جامعه وارد شد كه مفتون كننده بود و مشكلات فرهنگی پدید آورد.
وی اقتصاد را اثاث یعنی ابزار پیشرفت است و فرهنگ را اساس یعنی مبنا دانست و این پرسش را مطرح كرد: كه اصلا ابزار را چگونه می خواستیم به دست بیاوریم ؟ به روشی كه عدالت اجتماعی برقرار بماند ؟ یا كاری به عدالت اجتماعی نداشتیم و اگر رشوه خواری ، تبعیض و ظلم پیش می آمد مهم نبود و فقط می خواستیم ثروت در كشور ایجاد شود ولو با اختلاف طبقاتی خیلی شدید ؟
میرسلیم تصریح كرد: اشتیاقی كه در میان برخی مسئولان برای سازندگی و رسیدن به ثروت وجود داشت سبب شد كه به موازات اقدامات اقتصادی ، نتوانیم در عرصه فرهنگی پیش برویم .
وی گفت: در برخی قوانین برنامه این جمله درج شد كه پیوست فرهنگی باید باشد یعنی كاری نكنیم كه همزمان پیشرفت اقتصادی به فرهنگ و معنویت مردم آسیب وارد شود ؛ اما متاسفانه این طور نشد و از این نظر ، كم و كسری هایی داریم كه باید جبران كند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره این كه در چهل سال گذشته چقدر به رهنمودهای امام(ره) و مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ توجه شد اظهار داشت : امام (ره) در این عرصه خیلی دقیق بود ، ایشان نه فقط مخالف پیشرفت فرهنگی نبودند بلكه بر اعتلای فرهنگی و دقت در ارتقای معنویت جامعه تاكید می كردند.
میرسلیم افزود: ایشان در هر سخنرانی به مسایل معنوی و فرهنگی می پرداختند و توصیه می كردند كه حواسمان را جمع كنیم كه گرفتار مفاسد و انحراف نشویم. امام (ره) مخالف این بودند كه در كشور ، لاابالی گری ، بی توجهی به مسائل اعتقادی و ساده انگاری پیش بیاید.
وی گفت: امام (ره) نه فقط مخالف مظاهر پیشرفت مادی نبودند بلكه آن را لازم می دانستند و ادعای مخالفت اسلام با پیشرفت های مادی را نادرست می دانستند و می فرمودند طوری عمل كنیم كه از نظر روحی ، فكری ، فرهنگی و هنری سبب خوشنودی خداوند باشد.
میرسلیم افزود:دیدگاه امام (ره) این بود كه نمی خواهیم در جهت ابتذال پیش برویم بعد نگاه كنیم كه در غرب چه می گذرد و مسیر آنان را پیش برویم كه این بی بند وباری است ؛ این اهدافی نیست كه بخواهیم به آن برسیم و افتخار كنیم بلكه این روش ، سبب كسر شان ماست .
این استاد دانشگاه تاكید كرد: نباید كاری كنیم كه ارزش خانواده در جامعه از دست برود همانند غرب كه اصلا خانواده دیگر مطرح نیست، اما خانواده برای ما كانون اصلی تشكیل دهنده جامعه است.
وی درباره این كه چگونه باید فرهنگ خانواده را حفظ و تقویت كنیم تصریح كرد: چرا باید در كشور نرخ ازدواج هر سال و مستمر كمتر شود و به قول یكی از وزرا سالانه پنج درصد كاهش یابد؟ این تضعیف خانواده است. چرا باید طلاق افزایش یابد ؟ این یعنی ازن ظر اجتماعی دچار آسیب شده ایم . پس در عرصه فرهنگی آن طور كه می خواستیم نتوانستیم جای خود را باز و طبق خواست امام (ره) عمل كنیم.
میرسلیم همچنین بااشاره به دیدگاه های فرهنگی رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان در سال 68 درباره شبیخون فرهنگی هشدار دادند و خطاب به مردم فرمودند مراقب باشید، حمله نظامی تمام شده اما حمله دشمنان پایان نیافته است و بعد خطیر و حساسی پیدا كرده و آن بعد فرهنگی است.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : آن زمان ، موضوع ویدئو مطرح بود و در طول سال های مختلف مسائل مربوط به ماهواره ، اینترنت و فضای مجازی مطرح شد كه گرچه همه این ها حاوی پیشرفت هایی است اما آثار استفاده نادرست آن سبب می شود كه از نظر فرهنگی آسیب ببینیم پس باید به دقت و درست از آن استفاده كنیم .
وی تصریح كرد : آن چه سبب ابتذال ، انحطاط و تخریب فرهنگ ما شده و ابتذال و بی بند و باری را در جامعه تشدید كرده ناشی از كمرنگ یا رها شدن اعتقادات است و باید مراقب باشیم كه ناهنجاری ها شكل نگیرد ؛ گرچه شكل گرفته و اثر منفی نیز گذاشته است.
میرسلیم ریشه مشكلات اقتصادی و ناهنجاری های اجتماعی را دارای جنبه فرهنگی دانست و افزود: هشدارهای رهبری بسیار بهنگام و دقیق بود چنانكه آنچه امام (ره) مطرح فرمودند و در وصیت نامه ایشان نیز هست بسیار دقیق است اما نتوانستیم این رهنمودها را مراعات كنیم و شاید بسیاری از مفاسد، تباهی ها و مشكلات ناشی از همین باشد. اگر در عرصه فرهنگ خیلی محكم عمل می كردیم از نظر اجتماعی و اقتصادی آسیب پذیر نمی شدیم.
رئیس نخستین مركز تحقیقات موتور ایران همچنین درباره این كه چرا با گذشت 40 سال از انقلاب همچنان در عرصه خودروسازی وابسته ایم گفت: تولید خودرو در كشور به پس از سال 45 باز می گردد كه خطوط رو به ورشكستگی از شركت تالبوت انگلیس را وارد كشور كردیم و تولید پیكان با مونتاژ قطعات آن آغاز شد.
وی افزود: به تدریج در این صنعت ، كمی در زمینه تراشكاری و ریخته گری پیشرفت كردیم به نحوی كه در ابتدای پیروزی انقلاب تا حدی توانستیم به جنبه هایی از تولید به شكل ناقص مسلط شویم اما همچنان همان خط تولید و همان برنامه و فعالیت ها ادامه یافت.
میرسلیم گفت: پس از انقلاب و با اتمام جنگ تحمیلی درهای كشور به سوی فرانسوی ها و كره ای ها باز شد و آنان خیلی مسلط وارد صحنه شدند طوری كه در اواخر دهه 70 در یكی از نمایشگاه های بین المللی ، علاوه بر اختصاص وقت سخنرانی برای رئیس جمهور وقت ، برای سفرای فرانسه و كره جنوبی نیز وقت سخنرانی تعیین كرده بودند كه اعجاب انگیز بود .
وی افزود : اكنون صنعت خودروسازی ما افتخارش به این است كه سود فرانسوی ها و كره ای ها را تامین می كند و اخیرا هم كه چینی ها وارد صحنه شدند و بسیاری از خودروسازان ، مجوز ساخت خودروهای چینی را گرفته اند و واردكننده محصولات این كشور شدند كه این نشان از وابستگی صنعت خودروسازی كشور است.
میرسلیم گفت: این كشورها منافعشان را در ایران به راحتی رها نمی كنند و برای تحقق این هدف ، شبكه ای در كشورمان ایجاد كرده اند كه كارش این است كه نگذارد منافعشان از بین برود پس به سراغ مدیران ، مهندسان و كارشناسان ما می روند و سعی می كنند آنان را راضی كنند كه مدافع و ضامن منافعشان باشند و برای این كار هزینه می كنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: این شبكه " نفوذ " است و كسی نمی تواند منكرش شود ، این كار را كرده اند.
وی در پاسخ به این پرسش كه چرا برغم شناسایی این شبكه نفوذ، فعالیتشان همچنان در كشور ادامه دارد اظهار داشت: این شبكه ای قوی است كه منافعی دارد اما مردم هم زندگی دارند و می گویند مشكلاتشان باید رفع شود این كه گفتم در عرصه مسائل فرهنگی باید كرامت انسانی و خودباوری حفظ شود به همین علت است كه خیلی از مدیران ما ، خودباوری ندارند.
ناظر عالی طراحی و ساخت نخستین موتور پایه گازسوز ملی با تبیین فرایند ساخت موتور ملی گفت: 20 سال قبل ، پس از كنار رفتن از وزارت ، فعالیت تخصصی در مركزی تحقیقاتی را آغاز كردم در آن مركز ، راهبردی را برای طراحی، ساخت و تولید قوای محركه تعریف و در دولت تصویب كردیم كه ابلاغ شد و برای پیشبرد كار از افراد صاحب تجربه كمك گرفتیم تا كار را تسریع كنیم كه اگر این كار را نمی كردیم اقدامی كه پنج ساله باید به نتیجه می رسید 10 سال طول می كشید.
میرسلیم افزود: به همین علت در را به روی خودمان نبستیم و از همكاری های علمی ، فنی و مهندسی نیروهای داخلی استفاده كردیم كه وارد صحنه شدند و تمرین خوبی كردند كه به طراحی ، نمونه سازی و تولید ساخت داخل مسلط شدند و از آن سو نیز تولید بدنه آغاز شد و با جمع بندی این دو بخش توانستیم به تولید خودروی ملی برسیم.
وی با طرح این پرسش كه چرا برغم تولید خودروی ملی ، اقدام به واردات خودروهای خارجی می كنیم گفت: تصور كنید كارخانه تویوتا در ژاپن همزمان با تولید این محصول ، خودروی بی ام و را نیز تولید كند ؛ این بی معنی است. آنان خودروی ملی دارند و سعی می كنند بهترین پیشرفت ها را نیز در آن اعمال و با جلب مشتری ، تولیداتشان را به دیگر كشورها نیز صادر می كنند.
میرسلیم افزود: آنان در رقابت با دیگر شركت های مطرح دنیا ، بازار را تسخیر كردند و در برخی سال ها اصلا در زمینه تولید و صادرات در جایگاه نخست جهان قرار گرفتند.
این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین درباره دیدگاه برخی مسئولان كه وارد كردن مدیر از خارج را بدون اشكال می دانند تصریح كرد: به طرح این دیدگاه انتقاد كرد و گفت این حرف بسیار زشت و تحقیر ملی است این ناشی از قدرنشناختن انقلاب و قابلیت هایی است كه در ملت شریف ایران وجود دارد.
وی گفت: نشناختن این قابلیت ها ، نداشتن دانش ، تجربه و خودباختگی سبب وابستگی است و همین سبب می شود كه خودروسازی كشور آن طور كه باید پیشرفت نكرده است گرچه زمینه هایش وجود دارد.
میرسلیم افزود: آن زمان كه خودروی ملی را تولید كردیم به موتوری تجهیز شد كه جزو پنج موتور برتر دنیا بود و چون موتور گازسوز بود از انرژی خودمان استفاده می كردیم و از قابلیت های مصرفی خوبی برخوردار بود و سبب كاهش آلاینده ها شد كه همین ویژگی ها سبب شد دارای رتبه باشد.
وی گفت: ما در صنعت خودروسازی به این نكته توجه نكردیم كه در سال های گذشته نباید صرفا بر توسعه بیش از حد خودروهای سواری متمركز می شدیم زیرا در شهرهای بزرگ مانند تهران با 10 میلیون جمعیت ، گرفتار راه بندان های طولانی هستیم كه سبب اتلاف وقت مردم، عصبی شدن آنان ، تولید آلاینده ها و بیماری های تنفسی می شود كه این افتخار آمیز نیست.
میرسلیم افزود : این كه سیاست راهبردی نبود ؛ قرار بود برای ارتقای ترابری عمومی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برنامه ریزی كنیم و خودروسازان ما باید برای تولید خودروهای عمومی سرمایه اختصاص می دادند نه اینكه اتوبوس و خودروهای باری را از خارج وارد كنیم .
وی اضافه كرد : باید تولید را به این سمت سوق می دادیم كه نیاز طبیعی كشور است اما برای كسب سود بیشتر به تولید در خطوط قبلی ادامه دادیم و روزانه فقط هزار دستگاه خودرو وارد تهران كردیم.
میرسلیم ادامه داد: باید به نحوی عمل می كردیم كه مردم سریع تر به محل كار برسند و نیازهایشان رفع شود اما بیشتر گرفتار شدند و وقت و اعصابشان تلف شد . این ضعف اساسی ناشی از بینش حاكم بر صنعت خودروسازی است كه متاسفانه هنوز اصلاح نشده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با رد دیدگاه افرادی كه مجمع را ناقض قانون اساسی می دانند گفت: مجمع در جلوگیری از ایجاد بن بست در كشور خیلی موثر بوده است و در بسیاری موارد ، قوانینی در مجلس مطرح می شد كه با مبانی شرعی سازگار نبود یا با قانون اساسی تطبیق نداشت.
وی افزود: در چنین مواردی ، شورای نگهبان نیز طبق وظیفه ، این مصوبات را باز می گرداند و مجلس دوباره آن را رسیدگی می كند كه گاهی اشكلات را رفع كرده است و گاهی نیز بر مصوبه قبلی اصرار كرده اند كه مقبول شورای نگهبان قرار نمی گرفت ؛ در این مواقع چه باید كرد ؟
میرسلیم گفت: این جا این موضوع مطرح می شود كه گرچه این گونه مصوبات ، خلاف شرع است اما به عنوان اضطرار ناگزیریم آن را بپذیریم ؛ چنان كه خوردن گوشت مرده حرام است اما اگر در شرایطی قرار بگیریم كه چیزی برای خوردن نداشته باشیم و جانمان در معرض خطر باشد در حد اضطرار می شود اكل میته كرد . این جا نمی گویم كه خلاف كرده ایم چون در حالت اضطرار قرار داریم.
وی افزود: زمانی كه مجلس بر مصوبه خود پافشاری می كند و شورای نگهبان نیز بر رایش می ایستد بالطبع موضوع باید در جای دیگری یعنی مجمع بررسی شود كه آیا آن مصوبه از موضوعاتی است كه جزو اضطرار محسوب می شود ؟ در چه مدت این اضطرار حاكم است ؟ و اگر بپذیریم كه به عنوان قانون اجرا شود در چه محدوده ای رواج یابد ؟
میرسلیم گفت: فعالیت دیگری كه در مجمع انجام می شود این است كه به عنوان مشاور رهبر معظم انقلاب ، سیاست های كلی پیشنهادی در حوزه های مختلف را تنظیم و تقدیم می كند كه در این چارچوب تاكنون صدها بند از سیاست های كلی در عرصه هایی مانند انرژی، پزشكی، بهداشتی ، اداری ، قضایی یا اقتصادی تدوین و تقدیم شده كه پس از تصویب در اختیار قوای سه گانه قرار گرفته است تا اعمال كنند.
وی افزود: هنگامی كه قانونی، برنامه ای یا مقرراتی تدوین می شود باید طبق سیاست های كلی باشد و در واقع این سیاست ها اسناد بالادستی است كه پس از قانون اساسی ، مبنای تصویب قوانین و برنامه ها قرار می گیرد و باید مراعات شود.
میرسلیم تصریح كرد: با كمال تاسف در بیست سال گذشته شاهد اجرای دقیق سیاست های كلی نبوده ایم و گاهی اصلا این سیاست ها تعطیل شده و معطل مانده است.
وی در عین حال ، موفقیت مجمع در خارج كردن كشور از بن بست را از افتخارات نظام دانست و افزود : این نهاد در تدوین سیاست های كلی نیز فعالیت های بسیار ارزنده ای انجام داده اما در اجرا همواره توام با موفقیت نبوده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به این علت پارسال كه رهبر معظم انقلاب احكام اعضای مجمع را صادر كردند درباره نظارت بر اجرای سیاست های كلی هم ابلاغ مستقل داشتند و خواستند كه هیات عالی نظارت بر سیاست ها تشكیل شود تا بر نحوه اجرای سیاست های ابلاغی نظارت كند.
میرسلیم افزود: خلاف آن چه كه قبلا رها شده بود و اجرا نمی شد حالا برخی نمایندگان مجلس فكر كردند كه تداخلی در كارشان ایجاد شده است و دقت نكردند كه هدف مقام معظم رهبری این بود كه این سیاست ها به كار گرفته شود چون در تدوین آن دولت ، مجلس و متخصصان، تشكل های مردم نهاد ، دانشگاه ها و مراكز علمی سهیم بودند و همه دانش و تجربه خود را به كار گرفتند تا آنچه به صلاح كشور است برای 15-10سال آینده پیش بینی شود.
وی تاكید كرد: همان طور كه در تصویب قوانین باید به قانون اساسی و شرع مقدس توجه كرد، سیاست های ابلاغی نیز باید مراعات شود زیرا این سیاست ها برای بازی نبوده بلكه هدف از تصویبش این است كه كشور به سوی اهداف حركت كند.
این عضو هیات علمی دانشگاه همچنین درباره پیش بینی اش از افق آینده نظام نیز تاكید كرد : آینده را بسیار خوب می بینم زیرا مردم پشتكار دارند و به ارزش های انقلاب معتقدند چنان كه در 40 سال گذشته با مشاركت سازنده ، پای صندوق های رای آمدند و در اداره امور كشور مشاركت كردند كه این كار ساده ای نبوده و نیست.
میرسلیم گفت: مردم فداكاری كردند و این بسیار ارزشمند است و آنچه به ما امید می دهد همین است كه مردمی فداكار ، دارای پشتكار، صادق و مشاركت كننده در امور داریم كه باید قدرشان را بدانیم.
وی تاكید كرد: به ویژه باید رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در نظر گرفت كه این هم بسیار مهم است ؛ پایمردی ایشان یكی از نكات برجسته ای است كه ما را به آینده امیدوار می كند.
میرسلیم افزود: اگر مسئولان هم تن دهند و بپذیرند كه خود را با مردم تطبیق بدهند خیلی سریع می توانیم به رتبه های بسیار خوب برسیم كه برازنده نظام جمهوری اسلامی ایران است ؛ من آینده را بسیار امیدبخش می دانم و اگر دست به دست هم بدهیم این امید را عملیاتی می كنیم.
وی در پایان تاكید كرد: 40 سال گذشته انقلاب ، مرهون فداكاری ها ، شهادت ها و شهامت های بسیار مردم ، به ویژه جوانان و آینده كشور نیز به دست آنان است كه باید با اتكا به ارزش هایی كه در 40 سال گذشته وجود داشت امیدوار و در صحنه باشند و بدانند كه وقتی امید باشد لطف خداوند هم شامل جماعت خواهد شد.