نمایندگان مجلس وظایف شورای عالی مدیریت بحران را مشخص كردند
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه كشور با ماده 7 این لایحه با 132 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع موافقت كردند.
در ماده 7 این لایحه آمده است: وظایف شورای عالی عبارت است از:
الف- تصویب و به روز رسانی سند راهبرد ملی مدیریت بحران طی مدت 3 ماه پس از تدوین آن
ب- تصویب و به روزرسانی برنامه ملی كاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی طی مدت 3 ماه پس از تدوین آن ها
تبصره- دبیر شورای عالی سایر موضوعاتی كه نیاز به طرح در شورای عالی دارد به آن شورا پیشنهاد می كند.
ارجاع بند مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای ارزی بانك مركزی
نمایندگان مردم در خانه ملت با ارجاع بند مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای ارز بانك مركزی به كمیسیون تخصصی برای بررسی بیشتر موافقت كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در بررسی بند 6 طرح یك فوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1397 كل كشور، پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان، این بند را برای بررسی و اصلاحات بیشتر با 148 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع موافقت كردند.
بند 6 طرح مذكور در رابطه با این بود كه بانك مركزی جمهوری اسلامی همانند دستگاه های دولتی و بانك ها نسبت به واریز مالیات علی الحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت یك دوازدهم در هر ماه اقدام كند.
موافقت مجلس با اصلاح برخی از بندهای قانون بودجه سال 97
نمایندگان مردم در خانه ملت، در بررسی طرح یك فوریتی اصلاح قانون بودجه سال 1397 برخی از مواد این طرح را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی اولین پیشنهاد اصلاحی كمیسیون مبنی بر حذف بند 1 ماده واحده با 146 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع موافقت كردند.
بر این اساس متن زیر به انتهای بند(هـ) تبصره (1) اضافه می شود:
تهاتر هزینه های اجرای آسفالت، قیر اندود( ایزولاسیون)، عایق كاری و همچنین تأمین مابه التفاوت مالی توسط كارفرما فقط برای این امور با تأیید مسؤولان دستگاههای اجرائی استانی ذی ربط، با تحویل قیر رایگان به میزان معادل ارزش ریالی روز آنها در سقف بودجه مصوب پس از اعلام به خزانه بلامانع است. خزانه مكلف است از طریق حسابهای استانی ذی ربط خود، معادل ارزش ریالی قیر مازاد تحویلی مربوط به هر یك از پروژه ها و دستگاهها جهت اعمال حساب را لحاظ كند.
در ادامه نمایندگان با حذف بند 2 ماده واحده با 161 رأی موافق، 20 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع موافقت كردند.
براساس این پیشنهاد؛ به دولت اجازه داده می شود در صورت درخواست متقاضیان، مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی كه در چهارچوب قوانین و مقررات تا پایان سال 1396 ایجاده شده و همچنین مطالبات نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شركتهای دولتی تابعه وزارتخانه های نیرو و جهاد كشاورزی بابت یارانه قیمتهای تكلیفی از دولت كه در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا پایان سال 1395 ایجاده شده است را با بدهی اشخاص یادشده به بانكها و مؤسسات اعتباری غیربانكی كه در چهارچوب قوانین و مقررات تا تاریخ های یاده شده ایجاد شده از طریق تسویه بدهیهای بانكها و مؤسسات غیر بانكی به بانك مركزی، تا مبلغ یك میلیون میلیارد (1٫000٫000٫000٫000٫000) ریال به صورت جمعی۔ خرجی از طریق انتشار اسناد تسویه خزانه به شرح زیر تسویه كند.
نمایندگان در ادامه با ابقای بند 3 ماده واحده با 174 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع موافقت كردند.
براساس بند 3 ابقا شده؛ متن زیر به جزء (1) بند «و» تبصره (5) الحاق می شود:
مطالبات شركتهای تولید كننده برق از شركتهای تابعه وزارت نیرو در حكم مطالبات آنها از دولت می باشد.
همچنین در ادامه نمایندگان با حذف بند (ف) الحاقی به تبصره 5 موضوع بند 4 ماده واحده با 153 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع با این حذف موافقت كردند.
براساس این پیشنهاد؛ بند «ف» الحاقی به تبصره (5) قانون موضوع بند (4) ماده واحده حذف شد.
ف - استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای تملك اراضی مربوط به همان طرح در طرحها و پروژه های ملی و استانی در چهارچوب قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و این قانون بلامانع است.
همچنین در ادامه نمایندگان با حذف فراز دوم بند (ص) الحاقی به تبصره 5 موضوع بند 4 ماده واحده با 170 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع موافقت كردند.
براساس بند ص الحاقی به تبصره 5 موضوع بند 4 ماده واحده ؛ به منظور انجام تعهدات مندرج در بند ه این تبصره و سایر بدهیهای دولت، سقف اوراق موضوع این بند حداكثر تا شصت درصد( 90٪) مقادیر بند «ه» از محل كاهش سقف اوراق موضوع بند «ب» آن افزایش می یابد.
مبلغ ده هزار میلیارد ریال ناشی از این افزایش بابت تسویه بدهی پیمانكاران و طرح توسعه و تكمیل راه روستایی و عشایری به شماره طبقه بندی 1303019200 و كمك به تكمیل پروژه های نیمه تمام طرحهای هادی و بهسازی معابر روستاها به شماره طبقه بندی 1502012001 به نسبت 70 درصد و 30 درصد اختصاص می یابد.
در ادامه نمایندگان با حذف بند 5 ماده واحده با 169 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع موافقت كردند.
متن زیر به انتهای بند «د» تبصره (6) اضافه می شود:
دولت مكلف است منابع موضوع این بند را به صورت صددرصد (100٪) تخصیص داده و به شركت ذی ربط پرداخت كند.
نمایندگان همچنین در بررسی بند 6 ماده واحده؛ این بند را با 148 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع برای بررسی بیشتر به كمیسیون مربوطه ارجاع دادند.
در این بند ارجاعی به كمیسیون آمده است؛ متن زیر به عنوان بند ق به تبصره (1) الحاق می شود
ق- بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران مشمول مفاد ماده (4) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مبنی بر واریز مالیات علی الحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت یك دوازدهم در هر ماه است.
نمایندگان با ابقای بند 7 ماده واحده با 162 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع موافقت كردند.
بر این اساس؛ اصلاحات زیر در تبصره (16) به عمل می آید:
الف - احكام زیر به ذیل جدول این تبصره اضافه می شود.
سازمان هدفمندسازی یارانه ها مكلف است وجوه دریافتی بابت آب بها و بهای برق مصرفی را مطابق جدول فوق عینا طی مدت دو هفته به حساب شركتهای ذی ربط واریز كند. و مبلغ سی و دو هزار میلیارد(32٫000٫000٫000٫000) ریال مربوط به عوارض شهرداری ها و دهیاری ها از محل فروش فرآورده های نفتی موضوع ماده (38) قانون مالیات بر ارزش افزوده به حساب تمركز وجوه وزارت كشور واریز میشود تا به نسبت پرداخت مصارف و منابع موجود براساس مقررات قانونی توزیع شود.
نمایندگان همچنین در بررسی جزء (ب) بند 7 ماده واحده؛ این جزء را با 147 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع برای بررسی بیشتر به كمیسیون مربوطه ارجاع دادند.
در این جزء آمده است؛ متن زیر به انتهای بند «الف» این تبصره اضافه می شود:
همچنین سازمان برنامه و بودجه مكلف است از محل منابع این جابه جایی نسبت به تأمین و واریز سیزده و نیم درصد (13.5 ) حق بیمه كلیه رانندگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری به مبلغ بیست و دو هزار میلیارد (22٫000٫000٫000٫000) ریال اقدام كند.
نمایندگان همچنین در بررسی بند 8 ماده واحده؛ این بند را با 153 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع برای بررسی بیشتر به كمیسیون مربوطه ارجاع دادند.
در این بند ارجاعی آمده است؛ بند «و» تبصره (19) به شرح زیر اصلاح می شود:
و - به منظور تسویه بدهی دریافت كنندگان تسهیلات از بانكها و مؤسسات اعتباری غیربانكی كه تمام یا بخشی از تسهیلات خود را تا پایان شهریور 1397 پرداخت نكرده اند، كلیه بانكها و مؤسسات اعتباری غیربانكی موظفند حسب تقاضای تسهیلات گیرندگان به ترتیب زیر عمل كنند:
1- ملاك محاسبه بدهی تسهیلات گیرندگان مشمول این بند، قرارداد اولیه است. در صورتی كه قرارداد اولیه، یك یا چند نوبت تمدید یا امهال شده، یا بانك یا مؤسسه اعتباری غیربانكی برای تسویه آن، تسهیلات جایگزین به تسهیلات گیرنده اعطا كرده باشد، كلیه قراردادهای بعدی باطل و ملغی الاثر می باشد.
2- بانكها و مؤسسات اعتباری غیربانكی موظفند بدهی تسهیلات گیرندگان مشمول این بند را به شرح زیر محاسبه و حداكثر یك ماه پس از ابلاغ این قانون به آنها و بانك مركزی اعلام كنند.
1- 2- اصل و سود تسهیلات مورد نظر را براساس نرخ سود مندرج در قرارداد اولیه، تا تاریخ تسویه به صورت ساده (غیر مركب) محاسبه كنند.
2- 2- جمع مبالغی را كه تسهیلات گیرنده از ابتدای انعقاد قرارداد اولیه تحت هر عنوان (اصل، سود، جریمه یا وجه التزام به بانك با مؤسسه اعتباری غیربانكی پرداخت كرده است، محاسبه كنند.
2 - 3- مابه التفاوت بندهای (1-2) و (2-2)، بدهی قطعی تسهیلات گیرنده خواهد بود كه وی برای استفاده از مزایای این بند باید تا پایان سال 1397 به بانك یا موسسه اعتباری غیربانكی پرداخت كند. در هرحال، هیچ گونه وجهی توسط بانك یا موسسه اعتباری غیربانكی به تسهیلات گیرنده مسترد نمی شود.
3- در صورتی كه تسهیلات گیرنده تا پایان اسفند 1392 بدهی خود را تسویه نكند، بانك می تواند در محاسبه بدهی وی، به جای استفاده از نرخ سود مندرج در قرارداد، نرخ وجه التزام (نرخ سود مندرج در قرارداد به علاوه 6 درصد) را مبنای محاسبه بدهی وی قرار دهد.
4- حكم این بند، شامل تسهیلات گیرندگانی كه اصل تسهیلات دریافتی آنان به موجب قرارداد اولیه 40 میلیارد ریال یا كمتر از آن بوده است، می شود.
5- تسهیلات موضوع این بند، اعم از تسهیلاتی است كه توسط بانكها و مؤسسات اعتباری غیربانكی پرداخت شده و تسهیلاتی كه به دستور بانك مركزی از مؤسسات اعتباری دیگر به آنها منتقل شده است.
6- بانكها و مؤسسات اعتباری غیربانكی مجازند در صورتی كه در نتیجه اجرای حكم این بند متحمل زیان شوند، زیان مزبور را به تدریج طی مدت پنج سال در صورتهای مالی خود مستهلك كنند.
7- بانكها و مؤسسات اعتباری غیربانكی كه از اجرای حكم این بند استنكاف كنند، مشمول مجازات های انتظامی مصوب 18 تیر 1351می شوند.
8- نظارت بر حسن اجرای این بند، به ویژه استفاده نكردن بانكها و مؤسسات اعتباری غیربانكی از روشهایی كه منجر به دریافت سود با جریمه مركب از تسهیلات گیرندگان می شود، برعهده بانك مركزی است بانك مركزی موظف است گزارش اجرای این بند را هر پانزده روز یكبار به كمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه كند.
در ادامه نمایندگان با حذف فراز آخر متن الحاقی به بند (ط) تبصره 16 قانون موضوع بند 9 ماده واحده شامل عبارت «تسهیلات اتحادیه مركزی... مفاد این حكم می شود.» با 142 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع موافقت كردند.
براساس پیشنهاد اصلاح مذكور؛ متن زیر به بند«ط» تبصره (19) الحاق می شود:
ط - سقف بخشودگی سود تسهیلات زیر یك میلیارد (1٫000٫000٫000) ریال مشروط به بازپرداخت اصل تسهیلات و بخشش جریمه های متعلقه، هفتاد و سه هزار و دویست میلیارد (73٫200٫000٫000٫000) ریال تعیین می شود.
هر یك از مشمولین بخشودگی سود تسهیلات زیر یك میلیارد ریال می توانند از زمان تصویب این قانون صرفا یك فقره از بخشودگی سود تسهیلات موضوع این بند استفاده كنند.
بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران موظف است بدون رعایت مبلغ حداكثر تسویه مطالبات بانك مركزی از بانكها به تفكیك هر بانك مندرج در جدول ضمیمه تبصره (35) قانون اصلاح بودجه سال 1395 كل كشور به اجرای طرح بخشودگی سود تسهیلات زیر یك میلیارد (1٫000٫000٫000) ریال اقدام كند. "
تسهیلات اتحادیه مركزی تعاونی های عشایری ایران در صورت باز پرداخت اصل آن، مشمول بخشودگی سود و جریمه و استفاده از مفاد این حكم می شود.»
نمایندگان همچنین با حذف بند 10 ماده واحده با 149 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع موافقت كردند.
براساس بند حذف شده مذكور؛ متن زیر به ذیل جدول شماره (7-2) اضافه می شود:
تغییرات شماره طبقه بندی برنامه های مندرج در جدول (7-2) ردیفهای متفرقه منتقل شده به جدول شماره (7) با تأیید سازمان برنامه و بودجه كشور مجاز است.
رئیس مجلس با اشاره به ارجاع سه بند از مواد بررسی شده در نشست امروز، عنوان كرد: با توجه به اینكه قرار است پس از 22 بهمن وارد بررسی لایحه بودجه شویم، ضرورت دارد كمیسیون برنامه و بودجه هرچه سریعتر این موارد را در دستور كار خود قرار دهد و نهایتا تا هفته آینده به صحن علنی مجلس اعاده شود.
حضور وزیر نیرو در مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان
وزیر نیرو به منظور پاسخ به سوال ملی تعدادی از نمایندگان درباره اقدامات راهبردی در حوزه آب در نشست علنی مجلس حضور یافت.
رضا اردكانیان به منظور پاسخ به سوال ملی شكور پورحسین نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار و شش تن دیگر از نمایندگان در مجلس حضور یافت.
اقدامات وزارت نیرو در حوزه مطالعه جامع و استراتژیك در زمینه حفظ حقآبه داران ، اجرا نكردن دقیق و عادلانه توزیع آب در تسهیم آب ارس و همچنین نحوه هزینه كرد منابع تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی و میزان دستیابی به اهداف مورد نظر در مهار آبهای مرزی از جمله محورهای اصلی طرح سوال از رضا اردكانیان است.
تشكیل كارگروهی درباره موضوع حقآبه در وزارت نیرو
وزیر نیرو با اشاره به تشكیل كارگروهی درباره موضوع حقآبه در وزارت نیرو گفت: این كارگروه وظیفه بررسی كلیه اطلاعات مستند و قانونی در زمینه حقآبه ها را بر عهده دارد.
رضا اردكانیان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در بررسی طرح سوال شكور پورحسین شقلان نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار درباره موضوع حقآبه، افزود: موضوعی كه در سوال به آن اشاره شده موضوع بسیار مهمی است كه به مسئله مدیریت آب كشور اشاره دارد.
وزیر نیرو گفت: پس از بازدیدی كه از منطقه حوزه انتخابیه نماینده سوال كننده داشتیم جلسات كارشناسی متعددی برای حل مشكل حقآبه كشاورزان برگزار و مقرر شد ضمن اجرای قانون توزیع عادلانه آب و رعایت حقوق بهره مندان قدیمی از آب رودخانه هیچگونه دخل و تصرفی در میزان تخصیص آب به حكم قانون پذیرفتنی نباشد.
وی ادامه داد: همچنین درباره نحوه هزینه كرد درآمدهای ناشی از منابع مالی تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی در طرح های مهار آب های مرزی گزارشهای دوره ای منظمی به سازمان برنامه و بودجه و مراجع رسمی كشور در این باره ارائه می شود و بنده هر هفته ساعاتی را در جلسه خاص این طرح به نظارت درباره اجرای این طرح ها اختصاص می دهم.
اردكانیان گفت: در حال حاضر اقدامات براساس برنامه ریزی های 4 ساله، احداث زیرساخت های لازم مشتمل بر 140 كیلومتر تونل انتقال آب، طراحی و ساخت و نصب تجهیزات 142 واحد ایستگاه پمپاژ اصلی، یك هزار كیلومتر سامانه انتقال آب برای تامین آب كشاورزی و طرح های متعددی در این راستا به بهره برداری رسیده كه به مناسبت ایام بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مطابق برنامه ها به بهره برداری خواهد رسید و زمینه اشتغال 300 هزار نفر در دوره ساخت و بهره برداری از این پروژه ها فراهم شده است.
این عضو كابینه دولت دوازدهم افزود:در زمینه توسعه بهره مندی شهرها و روستاهای مرزی سعی شده از حقآبه های قانونی جمهوری اسلامی صیانت و در جهت تامین آن ها از آب شرب اقدام شود.
اردكانیان گفت: درباره موضوع حقآبه ها كارگروهی در وزارت نیرو فعال شده كه مبانی قانونی و كلیه اطلاعات مستند در این زمینه را گردآوری می كند و توجهاتی كه نمایندگان در این حوزه دارند موجب تسریع در اقدامات كارگروه شده است .
انصراف محمود شكری از سوال خود از وزیر نیرو
نماینده مردم تالش و رضوانشهر در مجلس از سوال خود از وزیر نیرو انصراف داد.
علیرضا رحیمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با قرائت نامه رضا اردكانیان به محمود شكری از انصراف نماینده تالش و رضوانشهر از طرح سوال خود به وزیر نیرو خبر داد.
متن نامه به شرح زیر است:
باسمه تعالی
پیرو جلسه با جناب آقای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه در خصوص تسریع در حل مشكلات پروژه اجرایی سد شفارود، در روز جاری با موضوع تغییر دستگاه اجرایی با همان شكل توافق شده، در دستوركار و تصویب هیات محترم وزیران خواهد بود. در خصوص حل مشكلات پرداخت به كارگران و نیز تزریق منابع مالی به پروژه نیز در اسرع وقت به ویژه كارگران اقدام موثر معقول می گردد.
براین اساس طرح سوال محمود شكری از وزیر نیرو از دستوركار جلسه علنی امروز مجلس خارج شد.