در بعضی شاخصهای توسعه جزو 10 كشور و در اكثر شاخصها در جایگاه 20 كشور نخست جهان قرار داریم
محمد حسین صفارهرندی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: اگر بدانیم كجا بودیم و زمانی كنونی خود را با آن مقایسه كنیم معلوم می شود كه مهمترین دستاوردهای انقلاب چیست. فاصله كنونی ما با پیش از انقلاب در یك نكته بسیار مهم است ؛ اینكه امروز صاحب وزنیم درحالی كه پیشتر وزنی نداشتیم . وزن یعنی اعتبار، آبرو، شناخته شدن و اهمیت داشتن.
وی افزود: در گذشته برای دانشجویان مثال می زدم و می گفتم در بقالی های قدیم كه ترازو داشتند ، هر ظرفی را كه برای خرید كالاهای فله ای مانند ماست می بردند ، وزن می كردند . چون ظرف ها وزن داشت ، باید در كفه دیگر ترازو آنقدر سنگ می گذاشتند كه توازن برقرار شود بعد سنگ یك كیلو را قرار می دادند تا ماست را بكشند. سنگ هایی كه آن طرف می گذاشتند تا تراز حاصل شود پارسنگ نام داشت.
صفارهرندی اضافه كرد: پارسنگ ها وزنه بودند اما وزن تلقی نمی شدند به این معنی كه مهم نبود كه چند گرم و چند كیلو است؛ مهم این بود كه تراز و توازن را برقرار كنند در حالی كه سنگ ها صد گرم ، نیم كیلو ، یك كیلو و با وزن های مختلف بودند.
وی گفت: ایران پیش از انقلاب ، مثال آن پارسنگ ها را داشت ، فقط به درد تراز كردن میان قدرت های بزرگ می خوردیم .در دست و بال قدرت ها بودیم و آنان برای این كه معادله قدرت را میان خودشان رقم بزنند از این پارسنگ ها می ریختند اما پس از انقلاب ، خودمان صاحب وزنیم.
صفارهرندی افزود: آن پارسنگ ها هویت نداشتند اگر می گفتید چقدر است می گفتند مهم نیست فعلا بریزید تا تراز برقرار شود . با كشور ما نیز مانند بسیاری كشورها این طور برخورد می كردند اما انقلاب اسلامی ما را در میان صاحبان اندازه، وزن و هویت قرار داد و اكنون صاحب وزنیم . من مهمترین دستاورد انقلاب را این می دانم. اگر بخواهید دستاوردهای جزئی را برشمارد به تبع این اتفاق ، خیلی دستاورد حاصل شده است كه خوشبختانه می بینم در برنامه های سیما نشان می دهید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در ارزیابی از نظام سازی و تحكیم جمهوریت و اسلامیت نظام گفت : پیشتر گفته می شد كه اگر كسی از مسایلی مانند دین و معنویت دم می زند نباید با دنیا كاری داشته باشد یعنی باید برود گوشه گیری و رهبانیت در پیش بگیرد و اگر كسی وارد دنیا شد حرف دین را نباید بزند . سكولاریسمی كه بر جهان حاكم بود از 200 سال قبل از انقلاب ما در حكومت ها نقش اصلی را ایفا می كرد.
وی افزود: اتفاقی كه در انقلاب افتاد نمایش نوعی رفاقت میان دین و دنیا بود ؛ البته ما معتقدیم كه این دو منفك نیستند اصلا در دین ما گفته شده كه دنیا كشتزاری برای آخرت است اما برحسب همین نگاه ظاهری ، ما از دینی صحبت می كنیم كه برای زندگی روزمره انسان تدبیر دارد و چاره اندیشیده است و از آخرتی حرف می زنیم كه زمینه هایش در این دنیا فراهم می شود.
صفارهرندی گفت: وقتی چنین است باید بگوییم انقلاب ، الگوی جدید نگاه كردن به جهان را عرضه كرد البته این بدیع نبود اما در قالب حكومت چیز جدیدی است در غیر این صورت همیشه مومنانی بودند كه همین طور فكر می كردند اما دستشان نمی رسید ؛ دلشان می خواست اما دسترسی نداشتند و در حد آرمان به آن می اندیشیدند . انقلاب اسلامی كه آمد این آرمان به مرحله ظهور رسید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره تاثیر و تحولات ناشی از انقلاب اسلامی بر عرصه فرهنگ اظهار داشت : در زمان پهلوی ما در عرصه فرهنگ به یك معنی به بیهودگی رسیده بودیم یعنی هیچ چیزی را به عنوان معنا قبول نداشتند سال های آخر عمر رژیم طاغوت را در نظر بگیرید ، مثلا جشن هنر شیراز ، وقتی اقدامی رخ داد كه آخرین نمونه های وقاحت و بی شرمی را در ملا عام به نمایش گذاشتند.
وی افزود : آن صحنه ، نمایشی بود كه شاید اگر همین امروز در برخی كشورهای غربی كه این رفتارها در آن عادی است انجام شود به نظر عده ای ، كار شگفت آوری می آید ؛ این كه در خیابان و در منظر مردم رفتاری را نمایش دهند كه مربوط به خلوت زن و مرد است این در سال 56 در سومین شهر زیارتی - مذهبی ما ، پیش روی مردم مومن و و پایبند به اخلاقیات به نمایش درآمد.
صفارهرندی گفت : این یعنی هر نوع وفاداری به هرگونه قیدی را زیرپاگذاشتن به اسم این كه هنر تراز روز و مدرن این است كه پای بندی نداشته باشند. ملت خود را از چنان وضعی خارج كردند . اكنون محاسبه كنید كه اگر با آن سرعت و دست فرمان می خواستند جلو بروند اكنون چه می شد؟
وی افزود: اما اكنون در شرایطی هستیم كه اگر روزی صدا و سیما بخواهد فیلمی را پخش كند كه بر حسب مسامحه از مرزهای اخلاقی جامعه عبور كند داخلی باشد یا خارجی ، سر و صدا بلند می شود . مثلا می گویند حجابش مطلوب نبود.
صفارهرندی اضافه كرد : كیفیت انتقاد در این مثال با آن چه در رژیم گذشته مطرح بود خیلی فاصله دارد . گاهی جوانان با غیرت كه به آنان حق می دهم ما را با امروز خودمان مقایسه كنند نه با گذشته كه مربوط به طاغوت بود . ما در مقایسه وضع كنونی با رژیم قبل ، خیلی خوبیم.
وی ادامه داد : البته آنان آرمان گرا هستند و ما را با وضع بهتری كه باید داشته باشیم مقایسه می كنند پس می گویند عقبیم اما یادشان نرود و این غلط در ذهن ها جا نیفتد كه ما پسرفت كردیم ؛ خیر ما از نظر اخلاقی پیشرفت كردیم و از نظر فرهنگی خیلی جلو آمده ایم.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به یكی از شاخص های مرتبط با پیشرفت در عرصه فرهنگ گفت: در آستانه سال 57 ، كل عناوین كتاب های تولیدی در كشور ، سالانه كمتر از 15000 عنوان بود آن هم در آستانه انقلاب كه به علت فضای سیاسی آن سال ، كتاب ها با سرعت بیشتر منتشر می شد اما این رقم اكنون به بیش از صد هزار عنوان رسیده است.
صفارهرندی افزود : نمی گویم كه تعداد عناوین خیلی خوب است اما اكنون امكان تولید در عرصه فرهنگ به حدی افزایش یافته است كه هر سلیقه ای می تواند گمشده اش را در این بازار تنوع بیابد درحالی كه در آن موقع ، دسترسی ها خیلی محدود بود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش كه در این 40 سال ، هنر انقلاب تا چه میزان تشخص پیدا كرده است اظهار داشت : بی تردید در شاخه هایی از هنر به تراز قابل قبول رسیدیم . یكی از برجسته ترین هنرها در جهان كنونی كه همچنان سرآمد محسوب می شود، هنر و صنعت سینماست. اكنون كسی این واقعیت را كه ایران جزو چهار ، پنج كشور صاحب مكتب سینمایی است رد نمی كند و اغراق آمیز نمی داند.
صفارهرندی افزود: پس از انقلاب ، سینمای ایران در جهان ، سینمای قابل بحثی است و این كه سینمای ما را به عنوان الگو معتبر می دانند درست است البته گاهی خودمان به برخی آثار كه در سطح عظمت فرهنگ ملت نیست ایراد می گیریم و اعتراض می كنیم اما در كل ، وضع كنونی را مقایسه كنیم با كیفیت سینما در آخرین سال های عمر پهلوی كه حداكثر تولید فیلمش 15 تا 20 فیلم بود.
وی اضافه كرد: اغلب فیلم های آن دوره "سری دوزی" و "كپی كاری" و در مجموع ، معروف به سینمای آبگوشتی بود یعنی كاباره ای و رقاصه ای را به تصویر می كشیدند و داستان حول محور ماجراهای عجیبی مانند این بود كه بچه روستایی به شهر می آمد و خاطرخواه دختری شهری می شد یا بالعكس و سیر داستان نیز تخیلی بود.
صفارهرندی گفت : اما بسیاری شاهدان سینمای امروز، احساس می كنند سبك گمشده ذهن شان را در آن جستجو می كنند یعنی سینمای انسانی. این در دیگر شاخه های هنری نیز با نسبت های مختلف صدق می كند . مثلا در هنرهای تجسمی ، بسیاری آثار ما، فاصله اش با گذشته بسیار است طوری كه وقتی این آثار ما در گالری ها و برخی اكسپوها به نمایش گذاشته می شود ، خریداران بسیار می یابد .
وی افزود: شاخه های مختلف هنری به هر نسبتی كه متاثر از پیام انقلاب ، پیروی و خود را در آن چارچوب تعریف كرده ، نگاه ها در دنیا به سمتش متمایل شده است .
صفارهرندی گفت : به عنوان نمونه ، رسانه ملی با دو سه مجموعه تلویزیونی جهانی شد . وقتی مجموعه یوسف پیامبر ، مردان آنجلس ، مریم مقدس، مختار و سریال هایی مانند آن نمایش داده شد علاوه بر كسانی كه داخل مرزهای جمهوری اسلامی طالب و مشتاق این آثارند كسانی هم از خارج مرزها به آن اشتیاق نشان دادند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود : روسای یكی از كشورهای همسایه در این باره گفته بود "با پخش وقتی فیلم یوسف پیامبر ، خیابان های شهر خلوت می شود " چون در آن جا نیز همزمان می توانستند امواج ما را دریافت كنند.
وی گفت : اگر می خواهیم جهانی شویم معبرش این است كه به سینمای ملی و اعتقادی خود تكیه كنیم كه این را انقلاب برای ما فراهم كرد ؛ سینمای معناگرایی از این جنس كه مردم به آن نسبت نزدیك دارند و باورها و تاریخشان به آن گره خورده است .
صفارهرندی همچنین درباره شاخص های سینمای پس از انقلاب اظهار داشت : البته در این عرصه افت و خیز داشتیم در مقاطعی ، رشد سینمای انسانی و اخلاقی فوق العاده بوده است و گاهی نیز از سطحی ترین ذائقه ها پیروی كردیم و صرفا در پی گیشه بودیم البته من مخالف گیشه نیستم و معتقدم سینما باید گیشه داشته باشد و بتواند اقتصادش را تامین كند اما صرفا بندبودن به گیشه و نادیدن ملاحظات دیگر ممكن است در مقاطعی سبب درجا زدن شده باشد.
وی گفت: در مجموع آهنگ عزیمت به سمت تعالی دیده و مشاهده می شود و ثمره اش این است كه گاهی آثار سینمایی ما مانند فیلم بچه های آسمان می تواند مربی و معلم جامعه باشد و تاثیری داشته باشد كه از صد كتاب برنمی آید و معادل ده ها منبر است .
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مقایسه تجربه روزنامه نگاری و تصدی وزارت و سختی ها و علاقه به هر یك از دو عرصه اظهار داشت : نمی توانم بگویم كدام را بیشتر دوست دارم چون وقتی عهده دار مسئولیت وزارت شدم یكی از كارهایی كه با آن ذوق می كردم این بود كه با دوستان رسانه ای و روزنامه نگار می توانستم محشور باشم چون یكی از وظایف من خدمت به آن جماعت بود.
صفارهرندی افزود: یكی از معاونت های وزارت ارشاد ، معاونت مطبوعاتی بود از این منظر ، احساس غربت نمی كردم اما بالاخره مسئولیت های حوزه وزارت خیلی سنگین است به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه در كشور ما به حسب ماموریت هایش ، معادل چند وزارتخانه در برخی كشورهای دیگر است.
وی اضافه كرد : كار این وزارتخانه خیلی سنگین و متنوع است و من از تنوع فعالیت های آن ، تعبیر"از ساز تا نماز" را بیان می كردم گرچه بعضی تعابیر دیگری بیان می كردند اما وقتی احساس شود كه كار موثری می شود رضایتمندی حاصل خواهد شد. گاهی چنین حالتی برای ما ایجاد می شد كه احساس رضایت بود ؛ البته همیشه این طور نبود زیرا خیلی وقت ها انسان در برآوردن آرمان ها و خواسته های متعالی اش احساس ناكامی می كند.
صفارهرندی گفت: روزنامه نگاری نیز برای من به اعتبار كار جدی كه از صبح به روزنامه می آمدم و تا پاسی از شب مشغول بودم نوعی رضایت هر روزه به همراه داشت به ویژه آن كه وقتی انسان اثرش را مشاهده می كند لذت می برد.
وی افزود: در آن جا دست روزنامه نگاران هم مقداری بازتر است و با آن كه در كنار مجموعه ای از همكاران ، جزئی از كل بودیم اما احساس می كردیم كه آثارمان ، مولود زحمات خودمان است احساسی كه لزوما ممكن است جای دیگری دست ندهد.
صفارهرندی با پرهیز از نمره دادن به عملكرد دوران وزارتش گفت: انسان نباید به كار خودش نمره بدهد بهتر است دیگران ارزیابی كنند اما سخن كلی آن است كه در قیاس با آن چه قبلا بود ، ركورد زدیم و وضعمان خیلی بهتر شد اما در قیاس با آن چه كه باید می شد خیلی فاصله داشتیم بنابراین پایین بودیم.
در دوران پهلوی ما سه یا چهار روزنامه مانند كیهان و اطلاعات داشتیم كه در صدرش دو سناتور انتصابی شاه بودند
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره میزان پیشرفت در روزنامه نگاری در 40 سال پس از انقلاب اظهار داشت : در دوران پهلوی ما سه یا چهار روزنامه مانند كیهان و اطلاعات داشتیم كه در صدرش دو سناتور انتصابی شاه بودند و دو روزنامه دیگر هم این اواخر منتشر شد كه یكی رستاخیز وابسته به حزبی به همین نام و دیگری آیندگان بود .
وی افزود: غیر از این ، شاید در استان ها نیز روزنامه خراسان منتشر می شد كه اكنون هم هست ؛ در استان گیلان نیز یك روزنامه چاپ می شد و در مجموع تعداد روزنامه ها به تعداد انگشتان دو دست نمی رسید .
صفارهرندی گفت: اما اكنون وقتی دكه روزنامه فروشی ها را نگاه می كنید با تنوع گسترده ای از عناوین ، اسامی و ذائقه های مختلف مواجه می شوید . البته معتقدم به علت كمبود تیراژ روزنامه ها ، نباید از وضع موجود خرسند باشیم اما برای افرادی كه می خواهند به سراغ مطالب متنوع بروند اكنون شرایط بسیار ایده آل است.
وی افزود: این واقعیت را باید در نظر گرفت كه آزادی كنونی به حدی است كه مطالب نقادانه درباره مسایل مختلف كشور از صدر تا ذیل منتشر و به راحتی اظهارنظر می شود و ارزیابی ها بعضا سنجیده و عالمانه است و می شود گفت كه با گذشته قابل قیاس نیست.
صفارهرندی گفت: انفجار اطلاعات از طریق فضای مجازی و گسترش دیگر رسانه ها به نحوی است كه هركسی با تلفن همراهش ، جای خبرنگار و روزنامه نگار را در سطح جهانی گرفته است و می تواند اطلاعاتی مخابره كند كه همه دنیا از آن مطلع شوند ؛ این موضوع روزنامه نگاری را دستخوش تجدید نظر كرده و خیلی ها در حال تعطیلی این شغلند.
وی افزود: در این شرایط بعضی كه باهوش ترند ، كاركرد خبری روزنامه را رها كردند و در حوزه نظر ، تحلیل و گزارش فعالیت می كنند كه به این ترتیب ماندگار شدند اما كسانی كه كاركردشان فقط خبری بود از بین رفتند.
ایران در بسیاری شاخص های توسعه در ردیف 10 تا 20 كشور نخست جهان است
صفارهرندی با بیان این كه ایران در بسیاری شاخص های توسعه در ردیف 10 تا 20 كشور نخست جهان است افزود: طبق روایت مجامع جهانی ما دارای هجدهمین اقتصاد جهانیم و باوجود مشكلات كنونی در داخل ، قدرت اقتصادی ما طبق اعلام بانك جهانی و صندوق بین المللی پول در رتبه هجدهم است و جالب آن كه می گویند با همین آهنگ رشد تا چندسال دیگر به رتبه پانزدهم ارتقا می یابدیعنی مسیرمان هم رو به افول نیست ، مسیر رشد است.
وی گفت : موسسه و نشریه تخصصی فوكویاما نیز اعلام كرد ایران جزو هفت كشور قدرتمند جهان است كه این برای ایرانیان خیلی مایه مباهات و افتخار است.
صفارهرندی افزود: وقتی آقای رضازاده وزنه ای 260 كیلویی را بالای سر می برد همه بالا می پریم ؟ مگر ما وزنه را بالا بردیم ؟ خیر، یك نفر زده اما چون او به نمایندگی از ایرانیان این كار را می كند ، ملتی به هوا می پرند و از بالاترین مقام كشور تا افراد كوچه و بازار ابراز خرسندی می كنند ؟ همه ما به این افتخاركردن ها نیاز داریم . بعد از انقلاب است كه بهانه های مختلف سبب شده است كه بالا بپریم و بگوییم ما این كار را كردیم.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : ما هستیم كه سرعت رشد علم مان 13 ، 12 و گاه 11 برابر میانگین سرعت رشد علم در جهان است. ماییم كه در شاخه هایی از علم رتبه مان چهارم دنیاست. ماییم كه مراجع جهانی رصد علم در دنیا پیش بینی می كنند كه تا چند سال آینده جزو 5 كشور نخست علمی جهان خواهیم بود.
صفارهرندی اضافه كرد: ماییم كه به عنوان یكی از قدرتمندترین ارتش های جهان ارزیابی می شویم درحالی كه از نظر هزینه كرد ، یكی از كم هزینه ترین ارتش ها در مقایسه با بسیاری كشورها هستیم به نحوی كه از نظر هزینه كرد رتبه سی ام یا چهلم جهان را داریم اما از نظر بازدهی و تاثیر در مقایسه با ارتش كشورهای منطقه ، قدرتمندترین هستیم.
وی ، مجموع این شاخص ها را سبب اعتباربخشی و افزایش عزت ملی دانست و گفت: اگر همین مایه های افتخار و مباهات را ملاحظه كنیم می فهمیم كه راه را درست آمده ایم ؛ فقط موانعی وجود دارد و یكی از راهكارهای رفع موانع این است كه به جای به كار گرفتن افراد خسته مانند من ؛ از نیروهای جوان استفاده كنیم. من وقتی از وزارت كنار رفتم قصد و عهد كردم كه دیگر هیچ كار اجرایی نكنم زیرا سن نشاط و سرزندگی ندارم و از آن عبور كرده ام وقتی آدم 45 ساله می شود باید برود متناسب با سنش مسئولیت به عهده بگیرد.
صفارهرندی تاكید كرد: من باید مشورت بدهم و در جایی مطلب بنویسم ، حداكثر بروم از سخن گفتنم استفاده كنم نه این كه منزوی شوم باید كار كنم اما متناسب با ظرفیت ها . باید به جوان ها میدان دهیم تا ببینیم كارهایی كه ما خیال می كردیم نشدنی است شدنی می كنند .