پس از گذشت 100 سال از ورود نخستین هواپیما؛ توانایی ایران درتولید هواپیمای سبك و فوق سبك

­رئیس پژوهشگاه هواوفضا: ایران به مدد متخصصان از توانایی ساخت هواپیماهای سبك و فوق سبك دو تا شش نفره برخوردار است

1397/11/14
|
15:48
|



به گزارش خبرگزاری صداوسیما فتح الله امی افزود: بطوركلی 100 سال از تاریخ ورود نخستین هواپیما به كشور می گذرد واقعیت اینكه به دنبال ورود هواپیما صنایع وابسته این حوزه نیز در قبل از انقلاب توسط كشورهای مختلف در ایران ساماندهی شد.
رئیس پژوهشگاه هوا و فضا گفت: برای مثال ساختارهای مورد نیاز تعمیر و نگهداری هواپیما بوسیله كشورهای توسعه یافته در مملكت پایه گذاری شد.
وی ضمن اشاره به اینكه صنایع وابسته بیشتر به لحاظ صنعت دفاعی هوایی وارد كشور شد، افزود: متاسفانه ایران پس از انقلاب دچار یك حصر تكنولوژی و فناوری از طرف كشورهای پیشرفته شد و توسعه این صنایع به دوش متخصصان داخلی افتاد.
امی در ادامه با بیان اینكه وضعیت كشور در صنعت دفاعی خیلی درخشان بود، اظهارداشت: خوشبختانه با اتكا نیروهای داخلی صنعت هوایی امروز در میهن اسلامی در آستانه چهل سالگی انقلاب توسعه خوبی یافته است.
وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: هم اكنون ایران در ساخت هواپیما های سبك و فوق سبك به مرحله بلوغ رسیده و به بیان دیگر این توانمندی در كشور حاصل شده كه بتوان هواپیما را هم طراحی (كلی و مهندسی) و هم ساخت.
رئیس پژوهشگاه هوا و فضا گفت: در حال حاضر چند مركز در كشور وجود دارد كه هواپیماهای سبك و فوق سبك دو، چهار و شش نفره را تولید می كنند ولی در هواپیماهای پهن پیكر ایران هنوز به بلوغ لازم نرسیده شاید هم از جنبه اقتصادی خیلی مقرون به صرفه نباشد كه در عرصه طراحی این نوع هواپیماها ورود پیدا كندچون بازار داخلی محدود و در سطح جهانی هم مشتری چندانی نخواهیم داشت.
وی افزود: البته در بحث اویونیك هواپیما باید تلاش های بیشتری صورت گیرد چون هنوز پكیج كامل این تجهیزات از خارج خریداری می شود.
امی در ادامه به بحث موتور هواپیما نیز اشاره كرد و اظهارداشت: طراحی موتورهای پرقدرت توربوفن با تراست های 34 تا 35 هزار پوند در داخل آغاز شده است.
وی ضمن اشاره به اینكه موتورهای توربوفن یكی از بهترین موتورهای هوایی است، اظهار امیدواری كرد كه هرچه سریعتر این موتورها به نتیجه برسد.






دسترسی سریع