معاون شهردار تهران از ارائه تسهیلات ویژه به ساكنان محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد در سال آینده خبر داد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محسن پورسیدآقایی در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران، در خصوص اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد در سال جاری گفت: هر مصوبهای كه از سوی شورا ابلاغ شود لازمالاجراست و اگر قرار است دوباره تغییراتی در آن ایجاد شود نیاز به ابلاغیه جدید دارد و تا زمانی كه ابلاغیه جدید نداشته باشیم مصوبه قبلی؛ قانونی است.
وی با بیان اینكه كسانی كه تخلف میكنند باید عوارض پرداخت كنند، گفت: كسی كه خلاف كرده باید بر اساس قانون عوارض خود را پرداخت كند و در حال حاضر بر اساس مصوبه شورا این امر اجرایی میشود. اگر شورا نظری غیر از این دارد باید ابلاغ كند.
به گفته پورسیدآقایی كسانی كه در روزهای مخالف پلاكشان در محدوده زوج و فرد تردد كردهاند بر اساس مصوبه شورا جریمه میشوند.
وی در خصوص اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد در سال آینده گفت: بر اساس قانون جدید شهروندان میتوانند در هر فصل 20 روز رایگان تردد كنند و این قابل انتقال به سایر فصلها نیست.
به گفته وی همچنین شهروندان میتوانند در سال 80 روز تردد رایگان داشته باشند و مازاد آن را باید عوراض پرداخت كنند.
معاون شهرداری تهران با بیان اینكه عوارض را كاهش دادهایم گفت: دریافت عوارض در محدوده زوج و فرد نصف طرح ترافیك است و همچنین تمهیداتی برای ساكنین طرح ترافیك و زوج و فرد در نظر گرفتهایم كه سال آینده به ازای هر خانه یك خودرو اجازه تردد نیم بها در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك را دارند. همچنین مانند سال قبل میتوانند قبل از 8 و نیم و بعد از 17 در محدوده به صورت رایگان تردد كنند.
وی با بیان اینكه افرادی كه معاینه فنی برتر داشته باشند، سال آینده میتوانند از تخفیف 25 درصدی استفاده كنند.
پورسیدآقایی در خصوص طرح ترافیك سال 98 گفت: به شهرداری تهران اجازه داده شد تا آخر سال صبر كرده و بر اساس نرخ تورم قیمت را اعلام كند. اگر نرخ تورم بالا باشد بیشترین میزانی كه طرح افزایش پیدا میكند 15 درصد است و اگر تورم كم باشد قطعا نرخی كمتر كاهش مییابد.
وی در خصوص سهمیه جانبازان، معلولان و خبرنگاران گفت: هیچ مشكلی ندارند و مانند سال گذشته است.
پورسید آقایی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینكه سال گذشته خبرنگاران مشكلات زیادی در خصوص طرح ترافیك داشتند و بخش عمدهای از خبرنگاران طرح دریافت نكردند، گفت:در اختیار شهرداری نیست. كلیت موضوع تغییر نكرده است. فقط قرار است امسال آئیننامه نحوه دادن طرح ترافیك به خبرنگاران در كیمسیون فرهنگ و حمل و نقل تصویب شود.
وی گفت: به مانند سال گذشته خبرنگارانی كه طرح دریافت نكردهاند از كارت تردد رایگان در حمل و نقل عمومی استفاده میكند.
جزئیات لایحه ورود به محدوده طرح ترافیك شهر تهران مصوب شد
اعضای شورای شهر تهران پس از تصویب كلیات تعیین نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیك وارد بررسی جزئیات آن شدند.
بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در ابتدا خواستار تغییر عنوان این لایحه به لایحه كاهش آلودگی هوا در محدودههای شهر تهران در سال 98 شد.
محمد علیخانی در مخالفت با این پیشنهاد اظهار داشت: این عنوان در طول سالیان برای این لایحه وجود داشته است و از طرفی دیگر ما در این لایحه به دنبال تعیین نرخ هستیم و باید به صورت شفاف این موضوع را به مردم عنوان كنیم ضمن اینكه موضوع كاهش آلودگی هوا در متن این لایحه آمده است.
ناهید خداكرمی، اما در موافقت با پیشنهاد تغییر عنوان گفت: ما باید در تعیین عنوان لایحه به اصل كاری كه انجام میدهیم باید توجه داشته باشیم كه كاهش آلودگی هوا است و این در حالی است كه عنوان كنونی شاید تنها 100 هزار خودرویی كه به محدوده طرح وارد میشوند را شامل میشوند.
در نهایت این پیشنهاد با رای اعضای شورای شهر تهران تصویب شد.
دیگر پیشنهاد ارائه شده توسط سید حسن رسولی بود كه عنوان كرد: در كمیسیون مشترك بین كمیسیونهای برنامه و بودجه و كمیسیون عمران و حمل و نقل مقرر شده بود كه حداكثر افزایش 15 درصدی برای این موضوع در سال آینده در نظر گرفته شود.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در تشریح این موضوع گفت: این پیشنهاد به این مفهوم است كه اگر تورم سال آینده 12 درصد شد افزایش نرخ طرح همان 12 درصد شود، اما اگر 20 درصد نرخ تورم باشد ما بیش از 15 درصد افزایش نخواهیم داشت.
در نهایت این موضوع بدون مخالف به تصویب رسید.
ناهید خداكرمی نیز در زمان بررسی جزئیات این لایحه پیشنهاد اعمال تخفیف به دستیاران پزشكی بیمارستانهای آموزشی كه ملزم به حضور در بیمارستانهای در محدوده طرح هستند را ارائه كرد.
حجت نظری در مخالفت با این موضوع گفت: من به لحاظ محتوایی با این موضوع مخالف نیستم، اما معتقدم كه به لحاظ شكلی باید این موضوع در جای دیگری آورده شود و جای آن در این ماده نیست.
در نهایت این پیشنهاد رای لازم را بدست نیاورد.
دیگر موضوع پیشنهاد شده در قالب این لایحه به پیشنهاد زهرا نژاد بهرام در خصوص مرجع تشخیص برای دریافت كارتهای خبرنگاری اختصاص داشت.
وی گفت: در سال گذشته این مرجع مشخص نشده بود كه ما را با ابهاماتی مواجه كرد لذا پیشنهاد میشود كه مرجع مشخص كننده معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد باشد.
محمد جواد حق شناس در مخالفت با این پیشنهاد گفت: ما تاكنون جلساتی را با وزارت ارشاد در این خصوص داشته ایم كه در نهایت معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد عنوان كرد كه تعداد سهمیههای طرح ترافیك كمتر از میزان تقاضا است از این روی این معاونت این مسئولیت را نمیپذیرد.
زهرا نژاد بهرام، اما اظهار داشت: هر موضوعی یك مرجع تشخیص دارد و مرجع تشخیص خبرنگاران معاون مطبوعاتی است و نباید از این وظیفه عدول كند.
در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران این پیشنهاد به تصویب نرسید.
محدوده زوج و فرد تبدیل به محدوده كنترل آلودگی هوا شد
محمد علیخانی رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض محدوده طرح ترافیك گفت: تفاوتی كه لایحه جدید با لایحه گذشته دارد این است كه عنوان محدوده زوج و فرد به عنوان محدوده كنترل آلودگی هوا تغییر كرده و تعیین نرخ عوارض آن بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیك شهر تهران كه به تازگی به دست شورا رسیده است انجام میشود.
وی تصریح كرد: در این مصوبه محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم محدوده كنترل آلودگی هواشناخته شده و هر خودرو در طول سال میتواند به مدت 80 روز در آن به صورت رایگان تردد داشته باشد.
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام كرد: هرچند خودروها در طول هر فصل 20 روز میتوانند در این محدوده به صورت رایگان وارد شوند، اما در كمیسیونها برای ساكنین این محدوده تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
وی در پایان تاكید كرد: با توجه به محدود بودن زمان بررسی این لایحه، نمیتوان انتظار داشت كه هیچ مشكلی در آن دیده نشود از این روی از اعضای شورای شهر تهران میخواهم كه نسبت به اصلاح این لایحه نظرات خود را ارائه كنند.
نرخ ورود به محدودههای كنترل آلودگی هوای شهر تهران تعیین شد
بررسی لایحه «تعیین نرخ عوارض تردد در محدودههای مركزی شهر تهران در سال 1398» یكی از موضوعات دستور جلسه امروز شورای شهر تهران بود كه با رای اعضای شورای شهر تهران كلیات آن به تصویب رسید.
محمد علیخانی كه به ارائه گزارش كمیسیون مشترك عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران میپرداخت با تاكید بر تائید كلیات این لایحه گفت: تفاوتی كه لایحه جدید با لایحه گذشته دارد این است كه عنوان محدوده زوج و فرد به عنوان محدوده كنترل آلودگی هوا تغییر كرده و تعیین نرخ عوارض آن بر اساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیك شهر تهران كه به تازگی به دست شورا رسیده است انجام میشود.
وی تصریح كرد: در این مصوبه محدوده زوج و فرد به عنوان حلقه دوم محدوده كنترل آلودگی هواشناخته شده و هر خودرو در طول سال میتواند به مدت 80 روز در آن به صورت رایگان تردد داشته باشد.
رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اعلام كرد: هرچند خودروها در طول هر فصل 20 روز میتوانند در این محدوده به صورت رایگان وارد شوند، اما در كمیسیونها برای ساكنین این محدوده تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
وی در پایان تاكید كرد: با توجه به محدود بودن زمان بررسی این لایحه، نمیتوان انتظار داشت كه هیچ مشكلی در آن دیده نشود از این روی از اعضای شورای شهر تهران میخواهم كه نسبت به اصلاح این لایحه نظرات خود را ارائه كنند.
احمد مسجد جامعی، اما در مخالفت با این لایحه گفت: مدیریت شهری در سال گذشته این موضوع را علی رغم وجود تردیدهایی به مرحله اجرا درآورد و قرار بود كه گزارش اجرای آن ارائه شود.
وی ادامه داد: امروز پس از یك سال هنوز هیچ گزارشی از كاهش آلودگی هوا به شورا ارائه نشده است و همچنین هیچ گزارشی از كاهش تردد خودروها در این محدودهها به شورا نیامده است و این موضوعات در حالی است كه تنها بخشی از درآمدهای پیش بینی شده در این حوزه توسط شهرداری دریافت شده است.
مسجد جامعی تاكید كرد: چرا ما باید دست خود را در جیب مردم بكنیم. حال اگر شهرداری بدهكار است كه نباید به موضوعی كه مبنای آن قابل بررسی است، درصدهای دیگر نیز افزوده شود.
وی گفت: مردم زندگی عادی خود را دارند و ما نباید با اینگونه تصمیمات رفت و آمد عادی آنها را دچار مشكل بكنیم.
وی تاكید كرد: این لایحه شكلی و صوری است و این در حالی است كه در سال گذشته نیز این موضوع با عجله تصویب شد و در سالجاری نیز با توجه به محدودیت زمان وضعیت مشابهی را دارد.
آرش میلانی، اما با این لایحه موافق بود و در تائید آن اظهار داشت: سالیان سال است كه تعداد خودروهای شخصی در كلانشهر تهران رو به افزایش است. در سال 57، 100 هزار خودرو به شهر افزوده میشد، ولی هماكنون این رقم به 400 هزار خودرو شخصی رسیده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، روند خروج خودروهای فرسوده طی سال گذشته با مشكلاتی روبهرو شده است.
این عضو شورای شهر تهران با تاكید بر اینكه سهم حمل و نقل عمومی باید در شهر تهران افزایش یابد، اظهار داشت: برای مقابله با آلایندگی هوا خودروهای شخصی، باید عوارضی درخصوص تولید آلایندگی و تردد شخصی تعیین شود تا یك نوع بازدارندگی ایجاد شود.
حسینی میلانی با بیان اینكه برای مقابله با آلودگی هوا و رفع آلایندگی چارهای نداریم جز اینكه شهر تهران از شهری خودرومحور به شهری انسانمحور تغییر رویكرد بدهد، تصریح كرد: ما باید به سمتی برویم كه شهروندان تهرانی بجای استفاده از خودروهای شخصی امكان استفاده از حمل و نقل عمومی را داشته باشند. در این رابطه در لایحه تاكید شده كه منابع حاصله به توسعه حمل و نقل عمومی و راهكارهای كاهش آلودگی هوا اختصاص یابد.
وی با بیان اینكه در همه كلانشهرهای دنیا طرح كاهش آلودگی در زونهای مختلفی اعمال میشود، خاطرنشان كرد: براساس مطالعات متعددی كه توسط شركت كنترل كیفیت هوا در سالهای گذشته درباره اثربخشی این راهكار انجام شده و بحث مدیریت تردد مورد تایید قانون هوای پاك و كارگروه ملی كنترل آلودگی هوا است.
سخنگوی كمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیك درباره آلودگی هوا ابراز داشت: براساس گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیك درباره آلودگی هوای تهران در سال 97 نسبت به سال 96، میزان ذرات كمتر از 2.5 میكرون - كه تاثیرات مهمی بر سلامتی افراد دارند - 21 تا 41 درصد در ساعات صبحگاهی در ایستگاه معرف محدوده مركزی شهر كاهش یافته است.
حسینی میلانی افزود: براساس گزارش سازمان هواشناسی، اثرات هواشناسی بر كاهش آلودگی هوا حدود 50 درصد بوده و مابقی آن مرتبط به اقدامات شهرداری و از جمله طرح ترافیك، طرح كاهش و گسترش معاینه فنی است.
وی درباره اثرات ترافیكی طرح هم بیان كرد: بر اساس گزارش دریافتی در بحث ترافیكی هفت درصد به سرعت اتوبوسهای عادی و 12 درصد به سرعت اتوبوسهای تندرو افزوده شده است و میزان ورود به محدوده طرح ترافیك در ساعات اجرا 38 درصد كاهش یافته است و در كل شبانهروز نیز میزان ورود 22 درصد كمتر شده است.
در نهایت این دستور جلسه با 18 رای موافق و 2 رای مخالف به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.