فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء: تلاش ما ایرانی كردن صددرصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فاز چهارم است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ سعید محمد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما با بیان اینكه در فازهای قبلی این پالایشگاه 30 درصد تجهیزات از جمله كمپرسورهای هیدروژنی را وارد كردیم افزود: ساخت این كمپرسورها كه فناوری بسیار پیچیده ای دارد به سازمان هوافضا سپاه برای مهندسی معكوس كمپرسورهای وارداتی واگذار كرده ایم.
وی گفت: ساخت فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس از مهر امسال آغاز شده است و با فراخوان شركت های ایرانی به نتایج بسیار خوبی رسیده ایم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: اكنون با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برداشت كشورمان از منابع پارس جنوبی بیشتر از قطر شده است .
محمد گفت: در گذشته نگهداشت میعانات گازی استخراج شده از پارس جنوبی مشكل بود اما با احداث 388 كیلومتر لوله و انتقال این میعانات به بندر عباس محدودیت استخراج میعانات گازی از پارس جنوبی رفع شد و اكنون محصولات بسیار با ارزش در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می شود.
وی با بیان اینكه بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان بندی مشخص انجام شد افزود: ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در ساخت این پالایشگاه برای پر كردن خلاء خروج شركت های خارجی به دلیل تحریم كشورمان بود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: در ساخت فازهای یك، دو و سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تامین كالا 70 درصد در مهندسی 67 درصد و در بخش اجرا 100 درصد كار ایرانی بوده است.
محمد افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگترین تولید كننده بنزین یورو 5 دنیاست.
وی گفت: با راه اندازی فاز چهار این پالایشگاه به ظرفیت 360 هزار بشكه ای آن 120 هزار بشكه دیگر اضافه می شود و این خود ركورد جهانی است .
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: میانگین سنی افرادی كه در ساخت این پالایشگاه كار كرده اند 32/5 سال است و این فقط مربوط به بخش كارگری نیست بلكه مدیران و كارشناسان ما نیز در این سن هستند.
محمد گفت: در اوج كار 12 هزار نفر مستقیم و 36 هزار نفر غیر مستقیم برای ساخت پالایشگاه كار كرده اند و در بهره برداری از آن نیز سه هزار نفر مستقیم و 10 هزار نفر غیر مستقیم مشغول شده اند.
وی افزود: با ایجاد پژوهشكده ، پژوهشكده های دیگر و مجموعه های دانش بنیان را به یكدیگر وصل كرده ایم و كارهای خوبی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به اینكه سهم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اجرای طرح های عمرانی به نسبت اعتبارات عمرانی كشور زیر چهار درصد است گفت: این قرارگاه تلاش می كند جای شركت های بزرگ خارجی را در كشورمان بگیرد و به جای اینكه شركت های بزرگ خارجی كارها را بین شركت های دیگر خارجی تقسیم كنند قرارگاه كارها را بین شركت های ایرانی تقسیم كند.
محمد افزود: ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء 200 هزار نفر است كه 50 هزار نفر آن نیروهای قرارگاه و 150 هزار نفر پیمانكارانی هستند كه با قرارگاه كار می كنند.
وی گفت: اگر تامین منابع مالی طرح های عمرانی به درستی انجام شود كارها پیچیده نیست.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء درفعالیت های عمرانی ركوردهایی را در كشور از جمله ساخت هزار و 125 متر تونل در یك ماه و احداث خط آهن اینچه برون به گرگان به طول 125 كیلومتر در یك ماه و نصب 8 هزار و 350 كانكس در 35 روز برای منابع زلزله زده كرمانشاه را به خود اختصاص داده است.
علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت نیز در این برنامه با بیان اینكه تا مهر امسال همیشه وارد كننده بنزین بوده ایم و بیشترین واردات در بازه سال های 84 تا 87 و حدود 20 میلیون لیتر در روز بوده است گفت: اكنون با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس واردات بنزین به صفر رسیده است.
وی افزود: میانگین مصرف بنزین در سال 97 ، 87 میلیون لیتر در روز بوده اما میزان تولید در بهمن به 103 میلیون لیتر رسیده است.
صادق آبادی گفت: تولید و ذخیره سازی بنزین در كشور مطلوب است و پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 800 میلیون دلار ارزش افزوده در سال ایجاد كرده است.
معاون وزیر نفت با بیان اینكه 70 درصد سبد مصرف سوخت كشور گاز است افزود: اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس نبود مجبور به واردات بنزین بودیم.
وی گفت: با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس محدودیتی در استخراج و تولید میعانات گازی نداریم و اگر این پالایشگاه راه اندازی نمی شد روزانه باید 18 میلیون دلار معادل 36 میلیون لیتر بنزین وارد می كردیم.
صادق آبادی افزود: در 6 ماهه دوم سال مصرف بنزین كاهش می یابد اما در سه ماه تابستان امسال 97 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین كشور بود.
معاون وزیر نفت گفت: مازاد مصرف بنزین كشور را برای تامین ذخایر راهبردی استفاده می كنیم.
وی با بیان اینكه ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد شده است افزود: افزایش ظرفیت ستاره خلیج فارس و خوراك این پالایشگاه با تعویض بخش كوچكی از تجهیزات آن برنامه های كوتاه مدت وزارت نفت است.
صادق آبادی گفت: تلاش می كنیم با رفع گلوگاه ها خوراك این پالایشگاه را به بیش از 500 هزار بشكه برسانیم.
معاون وزیر نفت با بیان اینكه نفت كوره پالایشگاه های كشور روزانه بین 63 تا 70 میلیون لیتر است افزود: كاهش این میزان نفت كوره برنامه بلند مدت این وزارتخانه است.
وی گفت: این موضوع نیاز به سرمایه گذاری بسیار است و می توانیم 20 میلیارد دلار برای آن طرح تعریف كنیم.
صادق آبادی افزود: اگر روند كنونی افزایش مصرف بنزین ادامه یابد كه سالی حدود 8 درصد است به زودی مزیت صادرات بنزین را از دست می دهیم.
معاون وزیر نفت گفت: چون تاكنون تصمیمی درباره نرخ دوم بنزین گرفته نشده است كارت سوخت معنی ندارد.
وی افزود: كارت سوخت به تنهایی از قاچاق بنزین جلوگیری نمی كند.