بهای بلیط اتوبوس و قطار در نوروز افزایش نمی یابد

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان: نوروز 96 بهای بلیط اتوبوس ها و قطارها افزایش نمی یابد

1395/12/10
|
09:36
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمود نوابی در برنامه تیتر امشب شبكه خبر افزود: در سالهای گذشته بهای بلیط های اتوبوس ها و قطارها برای تعطیلات نوروز 20 درصد گران می شد كه امسال این اتفاق نمی افتد.
نوابی درباره بهای بلیط هواپیماها نیز گفت: افزایش در مسیرهای پرتردد مانند ایام اربعین محاسبه می شود.
وی با بیان اینكه 800 هزار واحد صنفی بدون پروانه در كشور فعالند و 5 سال است طرح فروش الكترونیكی در واحدهای صنفی اجرا نشده است افزود: تنظیم بازار فقط با نظارت امكان پذیر نیست.
نوابی گفت: سهم ما در فروشگاه های زنجیره ای فقط 8 درصد است در حالیكه در كشورهای پیشرفته این سهم 85 درصد است.
وی افزود: گشت های مشترك سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان، سازمان تعزیرات حكومتی، دانشگاه ها و میراث فرهنگی برای نظارت بر بازار انجام می شود.
رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان گفت: در ده ماهه اخیر در حوزه قاچاق بازرسان سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در حوزه كالای قاچاق 10 درصد كشفیات و 11 درصد افزایش تشكیل پرونده داشته اند و ارزش كالاهای ضبط شده به وسیله آنها در مقایسه با گذشته 21 برابر شده است.
وی گفت: سامانه 124 و پایگاه اینترنتی این سازمان آماده دریافت شكایات و پیشنهادات مردم است.
نوابی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان و برنامه های آن حمایت می كند اما منابع برای تامین حقوق كاركنان و بازرسان این سازمان كافی نیست.
وی حركت سازمانهای مرتبط در تنظیم و نظارت بر بازار را نامطلوب اما رو به جلو دانست.
نوابی گفت: انجمن های حمایت از حقوق مصرف كنندگان در 30 انجمن استانی حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان و 290 انجمن شهرستانی در این زمینه و یك انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان در كشور وجود دارد.
وی افزود: این انجمن ها دولتی نیستند و از نظر ساختار مالی مشكل دارند.
رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان گفت: 3 هزار و 450 ناظر افتخاری برای سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان كار می كنند كه از این سازمان حقوق نمی گیرند.
نوابی درباره تخفیف های 50 درصدی برخی كالاها نیز گفت: این تخفیف ها تا 25 درصد منطقی اما تخفیف های 50 درصدی نشان می دهد قیمت گذاری از ابتدا اشتباه بوده است.وی گفت: اگر قیمت كالاها روی آنها نصب شود موجب رقابت در تولید خواهد شد.
نوابی افزود: قانون به فروشندگان تكلیف كرده است كه قیمت ها را روی كالاها نصب كنند.
وی گفت: در 63 كشور كه ما روند نظارت آنها بر بازار را بررسی كردیم مشخص شد در هیچ كدام از آنها بازار رها نشده بلكه نظارت به عرضه و تقاضا رسیده است.
فریدون احمدی نائب رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه افزود: سازكار حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان در سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان وجود ندارد.
وی گفت: پس از جنگ تحمیلی بحث قیمت گذاری در كشور رها شد در صورتی كه برخی كالاها بر اساس قانون باید قیمت گذاری شود.
وی افزود: پس از هدف مندی یارانه نیز ابزار قیمت گذاری از سازمان حمایت از مصرف كنندگان وتولید كنندگان گرفته شد.
احمدی گفت: نباید بازار رها شود كه هركس قیمتی بر كالا بگذارد و سپس 50 درصد تخفیف دهد.
نائب رئیس كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت بازار را رها كرده اند و اعتقادی به كنترل و نظارت بر آن ندارند.وی گفت: سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان 3 هزار و 100 بازرس دارد كه در برخی مواقع 3 ، 4 ماه حقوق نمی گیرند.
احمدی افزود: اگر برای وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بحث نظارت بر بازار مهم باشد اعتبار آنرا در بودجه پیش بینی می نماید اما عملكرد این وزارتخانه نشان می دهد سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان برای آن مهم نیست.
وی بر لزوم انسجام بیشتر میان سازمان حمایت از حقوق مصرف كنندگان و تولید كنندگان و سازمان تعزیرات تأكید كرد.
مسیح انصاری رئیس یكی از انجمن های مردم نهاد حامی مصرف كنندگان نیز در این برنامه گفت: تبلیغات اغوا كننده از مشخصات درج شده بر كالاها آغاز می شود.
وی افزود: این بازرسان این انجمن بر عرضه كالا نظارت دارند و گزارش های خود را به سازمان تعزیرات ارائه می دهند.

دسترسی سریع