دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور از ایجاد سامانه ملی اشتغال پذیری دانشجویان تا یك سال آینده خبر داد
منصور كبگانیان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: بعد از ظهر امروز یكصد و پانزدهمین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور با حضور اعضاتشكیل شد .
وی افزود: در این جلسه سه محور اصلی بررسی شد.
كبگانیان گفت: پیش از دستور اصلی و در ابتدای جلسه بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح و اهمیت آن مورد توجه اعضا قرار گرفت.
وی افزود: مقرر شد طراحی های لازم به منظور تبیین نحوه ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور در این موضوع تعیین شود كه بر این زمینه پیشنهادهای دستگاه های عضو در جلسه های بعدی بررسی خواهد شد.
دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور گفت: دستور اول جلسه در زمینه تحولات علم و فناوری در گزارش شماره 20 ارائه شد.
وی افزود: در این گزارش روند خروج و تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج كشور و مقایسه این آمار با دیگر كشورهای منطقه صورت گرفت كه به طور كلی می توان شرایط را نگران كننده ارزیابی كرد.
كبگانیان دومین دستور اصلی جلسه امروزستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور بررسی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها و آسیب های موجود در این زمینه اعلام كرد و گفت: همه دستگاه های مرتبط همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان برنامه و بودجه و مركز آمار اطلاعات خود را در این زمینه در جلساتگذشته ارائه كرده بودند و در این جلسه به منظور رفع آن تصمیم گیری شد.
دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور گفت: پیش نویس مصوبه ای در زمینه ای سیاست های اجرایی و ضوابط اشتغال دانش آموختگان در جلسه امروز پیشنهاد شد.
كبگانیان اضافه كرد: این سند دارای 9 ماده و چند تبصره است.
وی افزود: ماده یك این سند در جلسه امروز به تصویب رسید كه براساس آن دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی موظفند حداكثر در مدت 4 ماه برنامه های اجرایی و مالی خود را در زمینه سه محور مختلف اشتغال دانشجویان ارائه كنند.
وی افزود: پس از ارائه این برنامه ها باید در ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور به تصویب برسند.
كبگانیان گفت: محور نخست بازنگری تعداد و ظرفیت تمام رشته ها و گرایش های تحصیلی در همه بخش هاست تا این ظرفیت ها بر اساس نیاز بازار كار شرایط جنسیتی و همچنین برنامه های توسعه ای كشور باشد.
كبگانیان افزود: محور دوم طراحی سامانه ملی اشتغال پذیری دانشجویان در مدت یك سال است چرا كه این از اهمیت خاصی برخوردار است كه چه میزان از فارغ التحصیلان دانشگاه ها در رشته های مختلف اشتغال مناسب پیدا كرده اند تا اگر رشته و یا دانشگاهی اشتغال پذیری كمی داشت در زمینه آن تجدید نظر شود.
دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور افزود: محور سوم نیز ترغیب و هدایت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به منظور رصد سالانه وضعیت اشتغال دانش آموختگان شان و ارتقای آن است كه در سامانه ملی اشتغال پذیری دانشجویان قابل اجرا و پیگیری است.
دبیرستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور گفت: مواد دیگر این سند در جلسات بعدی ستاد راهبری نقشه جامع علمی كشور بررسی خواهد شد.