نماینده مجلس: چند دستگاه از جمله وزارتخانه های نیرو، راه و كشور و شورای عالی شهرسازی باید پاسخگو باشند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس كمیسیون عمران مجلس در برنامه تیتر امشب گفت: همه دستگاه ها در امداد رسانی سیل اخیر تلاش كردند و درحال حاضر با همت همه باید به فكر بازسازی و كمك به مردم باشیم اما نتیجه تحقیقات نشان می دهد چند دستگاه از جمله وزارتخانه های نیرو، راه و شهرسازی و كشور و شورای عالی شهرسازی باید پاسخگو باشند.
رضایی درباره لای روبی رودخانه ها گفت: آسیب شناسی سیل اخیر در كمیسیون عمران درحال انجام و پیگیری است تا عملكرد دستگاه های مختلف مشخص شود.
او افزود: در بازدید میدانی از مناطق درگیر سیل كمیسیون ویژه تشكیل شده است و گزارش استان های مختلف درگیر سیل جداگانه رسیدگی می شود.
رضایی گفت: برخی وزارتخانهها تخلفات زیادی در ماجرای سیل داشتند و با وجود آنكه وزارت نیرو اختیارات زیادی در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز داشت با متجاوزان حریم رودخانهها برخورد جدی نكرده است.
وی تصریح میكند: وزارت نیرو می گوید دستگاه قضائی به مكاتبههای این وزارتخانه در مورد رفع تصرف از حریم رودخانهها پاسخ نداده است.
رئیس كمیسیون عمران مجلس، برخلاف اعلام وزارت نیرو در خصوص غیر قابل پیش بینی بودن سیل گفت: این وزارتخانه دارای سامانه پیش بینی سیلاب است و یك هفته قبل از بروز سیل و با استفاده از دادههای هواشناسی قادر به پیش بینی سیل بوده است.
رضایی گفت: نتایج اولیه حاكی از این است كه ظرفیت عبوری رودخانهها در زمان طراحی سدها با امروز متفاوت است اما وزارت نیرو دستورالعملهای بهره برداری و نگهداری سدها (منحنی های فرمان) را متناسب با این موضوع بازنگری نكرده است.
او با بیان اینكه مسیر رودخانهها مورد تصرف قرار گرفته و از سوی دیگر، سطح رودخانهها، لایروبی نشده است، حفاظت از رودخانهها را وظیفه وزارت نیرو دانست.
رئیس كمیسیون عمران مجلس تاكید كرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع تصویب طرحهای جامع و تفصیلی شهرها و كمیته موضوع ماده 26 برنامه ششم به عنوان مرجع تصویب محدوده روستاها مسئولیت اساسی داشته و شهرداریها، دهیاریها و بنیاد مسكن در خصوص ایمن سازی در حاشیه رودها باید پاسخگو باشند.
رضایی افزود: با توجه به اینكه در بسیاری از شهرها، رودخانهها تغییر كاربری پیدا كردهاند، شهرداریها، دهیاریها و بنیاد مسكن در خصوص ایمن سازی در حاشیه رودها باید پاسخگو باشند.
همچنین طبق بررسیها، به نظر میرسد یكپارچگی مدیریتی در مدیریت بحران كشور وجود ندارد بنابراین باید تابآوری پروژههای عمرانی در مقابل بحرانها مورد بررسی قرار گیرد.
رضایی گفت: تاكید می شود كه دستگاه ها به وظایف قانونی خود اشراف داشته باشند و از تكرار اینگونه حوادث تاحد امكان جلوگیری و از تجارب تلخ دیگر جلوگیری شود.
رئیس مركز مطالعات برنامهریزی شهری و روستایی با حضور در تیتر امشب شبكه خبر با تشكر از دستگاه های امدادی گفت: ما از مرحله مقابله عبور كرده و به بازسازی رسیده ایم.
عبدالهی گفت: یك سری عوامل مثل میزان و شدت بارندگی در وقوع سیل به عنوان عوامل طبیعی در سیل موثر هستند اما عوامل انسانی موجب تشدید اثرات بارندگی در منطقه درگیر سیل می شود.
او افزود: میزان بارندگی در حوزه های آبریز بالادست موجب می شود رسوبات به پایین دست رودخانه ها بیاید و در رودخانه جایگزین شود بنابراین لایروبی یكی از عواملی است كه می تواند در میزان اثرات مخرب سیلاب ها تاثیرگذار باشد.
رئیس مركز مطالعات برنامهریزی شهری و روستایی گفت: در كشور 146 هزار كیلومتر آبراهه فصلی و دائمی داریم كه حدود 65 حوزه فصلی و بقیه دائمی هستند.
عبدالهی با بیان اینكه میزان حجم آبی كه از شهرها عبور می كند برای ما مهم است، افزود: اولویت اول برنامه های كاهش آسیب پذیری از نظرلایروبی به میزان عبور و مسیر عبوری رودخانه ها از میان شهرها برمی گردد بنابراین وقتی لایروبی انجام می گردد میزان حجم آب ها مدیریت می شود.
در حوزه رودخانه خشك شیراز حداكثر عبور سیلاب باتوجه به لایروبی شدن مسیل ها 80 متر مكعب در ثانیه است كه اگر لایروبی انجام نشود حجم خسارت ها متفاوت خواهد بود.
عبدالهی گفت: برای یك كیلومتر لایروبی حداقل باید یك میلیارد تومان هزینه شود كه لایروبی به عنوان یك عامل در میزان خسارت ها می تواند از هزینه ها كم كند.
او گفت: لایروبی باید سالانه انجام شود اما میزان حجم لایروبی ها در كشور بسیار كمتر از حجم مورد نیاز است.
وی با تاكید بر اقدامات قبل و بعد از وقوع سیل گفت: در قانون توزیع عادلانه آب دو مدیریت تعیین حریم و بستر كه مبنای بسیاری از فعالیت های عمرانی است و برخورد با تخلفات متوجه وزارت نیروست.
میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان هم گفت: مقدار بودجه اختصاص یافته برای عملیات لایروبی مسیل ها كافی نیست و برخی از رودخانه ها سال هاست كه لایروبی نشده است.
او بودجه سال گذشته برای لای روبی گرگان رود و بقیه مسیرها كه وظیفه تخلیه سیلاب را دارند 2 تا 3 میلیارد تومان اعلام كرد و افزود: با این مقدار تنها می توان 10 كیلومتر را لایه روبی كرد.
وی از مصوبات استانی و تاكید برای لای روبی گفت و افزود: بدلیل محقق نشدن درآمدهای دولت تنها 39 درصد از بودجه تخصیص داده شده را جذب كردیم.
سرپرست استانداری گلستان درباره ساخت و ساز واحد های مسكونی در مسیر و حریم رودخانه ها گفت: در محدوده بین شهرداری ها و دهیاری ها همه مسئول هستند.
وی افزود: در مسیر رودخانه زیارت دستور تخریب بنای ساخت و سازهای غیر مجاز داده شده اما هنوز اجرایی نشده است.
استاندار لرستان هم از تاثیر نسبی لای روبی رودخانه كشكان گفت و افزود: موضوع و عامل اصلی سیلاب های اخیر در حومه رودخانه كشكان تنها لای روبی نیست.
سیدموسی خادمی گفت: لای روبی، ایجاد دیواره های حفاظتی و رسوب برداری بدون شك تاثیر گذار است اما با حجم بالای سیل كارایی چندانی ندارد رسوب گذاری در مسیر رودخانه ها ابتدا در دریاچه سدها ته نشین می شود.
استاندار لرستان به ساخت و سازهای غیر فنی اشاره كرد و آنها را در برابر سیل غیر مقام دانست.
غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز با بیان اینكه رودخانه كارون نیز لای روبی نشده است، علت آنرا نداشتن اعتبار قابل توجه و مناسب اعلام كرد.
استاندار خوزستان با بیان اینكه فقط رودخانه بهمن شیر در سال های گذشته لای روبی شده است، گفت: سازمان آب و وزات نیرو منتظر اختصاص اعتبار قابل ملاحظه بودند.
شریعتی تاكید كرد: لای روبی مسیر رودخانه های كشور طرح ملی است و بر اساس نظر كارشناسان لایروبی رودخانه كارون با این حجم عظیم سیل و بارندگی چندان تاثیر گذار نیست.
او با تایید ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه هاگفت: مشخص نیست كه حفظ حریم رودخانه ها وظیفه شهرداری هاست یا وزارت نیرو.