وزیر آموزش و پرورش: حدود 1500 مدرسه در سیل دچار خسارت شدند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ سیدمحمد بطحایی گفت: حدود 1500 مدرسه در این حادثه دچار خسارت شدند كه از این تعداد حدود 212 مدرسه به علت عمر بالای ساختمان آن ها و صدمات وارده باید به طور كامل تخریب و بازسازی شوند و حدود 1300 مدرسه با تعمیر، قابل استفاده هستند.
سیدمحمد بطحایی با حضور در برنامه "نگاه یك" شبكه یك سیما افزود: مدارس استان گلستان از 19 فروردین راه اندازی شد و تاخیری در آغاز به كار مدارس نداشتیم و مدارس استان لرستان به ویژه در دو شهر پلدختر و معمولان حدود یك هفته تا 10 روز تعطیل شد.
وی ادامه داد: در استان خوزستان با تاكید رئیس جمهور و همكاری همكاران، مدارس با وقفه 2 هفته ای آغاز به كار كرد اما در تعداد محدودی از روستاها به علت اینكه مردم هنوز به آن جا بازنگشته اند مدارس آغاز به كار نكرده است البته امكان تحصیل در محل های اسكان آن ها فراهم است. برخی كلاس های آموزشی تكمیلی برای دو استان لرستان و خوزستان دایر كرده ایم و امكانات شبانه روزی را برای برخی از آنان و كلاس های تقویتی و دبیران پروازی فراهم كرده ایم.
بطحایی افزود: برای برخی از دانش آموزان سیل زده كه در كلاس دوازدهم و نگران كنكور هستند اردوی آموزشی پیش بینی كرده ایم. عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان سیل زده با روش ها و خدماتی كه پیش بینی شده است، جبران می شود و نگران نباشند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تخریب و بازسازی مدارس آسیب دیده را در طول تابستان، ا انجام خواهیم داد و برای مهر، مدارس را برای دانش آموزان آماده می كنیم.
بطحایی از خیران مدرسه ساز و نیكوكار قدردانی كرد و افزود: آن ها در هفته اخیر در جشن گلریزان برای مناطق سیل زده، اعتبارات بسیار خوبی را تعهد كرده اند.
وی اضافه كرد: دوشنبه شب به استان گلستان سفر می كنیم و نخستین كلنگ تخریب و بازسازی مدارس را بر زمین خواهیم زد.
بطحایی گفت: در پلدختر و معمولان محل اقامت جمعیتی تغییر می كند به همین علت باید منتظر بمانیم تا ابتدا، جانمایی سكونت آن ها انجام شود سپس جانمایی مدارس و ساخت آن را آغاز كنیم.
وی افزود: مدارسی كه فقط نیاز به تعمیر و مرمت دارند تابستان امسال انجام می شود و برای شروع تحصیلی جدید در مهر آماده می شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سازه های مدارس ما یكی از مستحكم ترین بناهایی است كه در بافت شهری داریم زیرا استاندارهای لازم در ساخت این مدارس رعایت می شود.
بطحایی افزود: تا آنجایی كه می توانیم در بازسازی منازل و فراهم كردن تسهیلات كم بهره یا بلاعوض برای معلمان آسیب دیده در مناطق سیل زده كمك و همكاری می كنیم .
وی با اشاره به اینكه سیلی كه اتفاق افتاد در 100 سال اخیر بی سابقه بود، اضافه كرد: دولت ها در چنین حوادثی نمی توانند همه خسارات آسیب دیدگان را در كوتاه مدت جبران كنند.
بطحایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه از شهریور لایحه رتبه بندی را آماده كردیم و برای دولت فرستادیم، گفت: هدف اصلی این لایحه، ارتقای شایستگی و توانمندی معلمان است و بر این اساس نظام پرداخت های معلمان هم متفاوت خواهد شد.
وی ادامه داد: این لایحه قرار است در دولت مطرح شود اما اوضاع اقتصادی فعلی بخشی از كار را به تاخیر انداخته است.
بطحایی با اشاره به اینكه بر اساس هدف گذاری، به نحوی حركت می كنیم كه این ربته بندی از مهر 98 آغاز شود، افزود: اعتباری در بودجه 98 برای این موضوع پیش بینی شده است .
وی اضافه كرد: اجرای این رتبه بندی در دوره 3 تا 4 ساله بخش عمده ای از مشكلات آموزش و پرورش كشور را كاهش می دهد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه سند تحول بنیادین، نقشه راه و مسیر حركتی ما را تعیین می كند، گفت: برای عملیاتی شدن این سند، مختصات آن یعنی زیرنظام های آن باید معلوم و اجرایی شود و اكنون 6 زیر نظام این سند تصویب و ابلاغ شده است.
بطحایی همچنین با ابراز تاسف از اینكه بیشترین تیراژ كتاب هایی كه در نمایشگاه كتاب به فروش رفته به كتاب های كمك درسی مربوط بوده است، افزود: این رویه، غلط است و در عوض باید كتابهایی مانند رمان، شعر، و تاریخ تمدن ایران، بیشترین فروش را داشته باشند در آن زمان می توانیم بگوییم سند تحول اجرایی شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: بیشترین كتاب های به فروش رفته در نمایشگاه كتاب امسال مربوط به كتاب های كمك درسی است.
بطحایی ، با بیان اینكه مسئولیت پذیری و فداكاری از معانی سند تحول آموزش و پرورش است افزود: تا زمانی كه بیشترین فروش كتاب مربوط به كتاب های كمك درسی است سند تحول اجرای نشده است.
وی گفت: دلیل فروش بسیار كتاب كمك درسی خواست مردم است .
بطحایی اضافه كرد: دولت و دیگر دستگاه ها به تنهایی نمی توانند مهارتهای زندگی و مسئولیت پذیری را به دانش آموزان بیاموزند و خانواده ها باید مطالبه گر باشند تا برنامه ریزی مسئولان براساس این مطالبه باشد.
وی گفت: اصلاحات كتب درسی ادامه دارد و این كتاب ها باید به سرعت براساس نیازهای فرهنگی و اجتماعی به روز رسانی شود.
وزیر آموزش و پرورش شناخت هویت را از كاركرد آموزش و پرورش خواند و افزود: دوران جنگ نظامی برای استعمارگران گذشته است و جوامع یاد گرفته اندچگونه بر جنگ اقتصادی پیروز شوند اما آنچه كه موجب می شود استعمار گران در جامعه ای بمانند تغییر هویت آن جامعه است و این نوع استعمار دایمی خواهد شد.
وی ادامه داد: دلیل حساسیت ما به سند 2030 نفوذ این سند به هویت و روش زندگی ایرانی اسلامی ما است تا آن را از بین ببریم.
بطحایی گفت: در سند 2030 حرف های خوبی زده شده اما هدف آنها تغییر هویت و جایگزینی هویت جدید برای اهداف استعماری است.
وی افزود: مفاهیم بسیار متعالی تر از آنچه كه در سند 2030 آمده است در اسناد بالا دستی خودمان از جمله سند تحول آموزش و پرورش داریم.
وی ادامه داد: دلیل حساسیت رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به سند 2030 این است كه این سند می خواهد تیشه به ریشه ما بزند.
وی با بیان اینكه نیازی به سند 2030 برای اداره آموزش و پرورش مان نداریم گفت: به هیچ عنوان هیچ مجوزی برای اجرای این سند در مراكز مربوط به آموزش و پرورش وجود ندارد.
وی گفت: امكان دارد به طور مخفیانه در برخی مهدكودك ها كه زیر نظر آموزش و پرورش نیستند مفادی از این سند اجرا شود كه این مسئله برای هویت كشور خطرناك است.
بطحایی اضافه كرد: گاهی افرادی خواسته یا ناخواسته مفاد سند 2030 را در غالب دوره های آموزشی برای خانواده ها، دانش آموزان ، جوانان و نوجوانان اجرا می كند كه هشدار می دهم این كار برای هویت كشورمان بسیار خطرناك است و اگر مقابله ای با این سند داریم به این دلیل است.
وی درباره برگزاری همایشی از طرف سازمان فناوری اطلاعات كه در آن موضوع آسی تی برای دختران دانش آموز معرفی شد گفت: وزارت آموزش و پرورش هیچ گونه مشاركتی در این همایش نداشته است البته این همایش از سال های پیش از طرح سند 2030 برگزار می شده است اما چون در همایش اخیر به اهداف 2030 متصل شده است باید علامت سوال جدی روی آن گذاشت.
وی افزود: دانش آموزش برای شركت در این همایش بیشتر از مدارس غیر دولتی بوده اند كه در حال پیگیری هستیم و اگر سهل انگاری شده باشد تذكر جدی می دهیم و برخورد می كنیم.
وی گفت: گروه سه نفره ای ایجاد كرده ام كه به محض دریافت چنین اخباری روی آن متمركز می شود و مسئله را بررسی می كنم.
بطحایی افزود: در چند مورد نتایج بررسی این گروه موجب تذكر یا جابجایی افراد خاطی شده است.
وی با بیان اینكه كنكور به مسئله مشترك بخش های حاكمیتی تبدیل شده است گفت: برای حذف كنكور باید پیش زمینه های فراهم و نقش سوابق تحصیلی پیش از كنكور در آینده تحصیلی دانش آموزان برجسته شود.
وی ادامه داد: فضای مجازی فرصت ها و خطراتی دارد كه بر این اساس از مهر آینده برای پایه ابتدایی دوم و متوسط اول برنامه های دو ساعته در اختیار معلمان قرار می گیرد.
وی افزود: برای افزایش سواد رسانه ای و آشنایی دانش آموزان با فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی منابع ای آماده شده است.