موافقت با تحقیق و تفحص از عملكرد بانك مركزی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با تقاضای تحقیق و تفحص از عملكرد بانك مركزی در پنج سال گذشته موافقت كردند

1398/02/15
|
17:37
|


موافقت مجلس با اصلاحات لایحه حمایت از اطفال و نوجوانانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ​ بررسی نحوه تخصیص ارز و نحوه مدیریت بازار ارز و همچنین عدم نظارت صحیح بر بانك‌ها و موسسات مالی وا عتباری اعم از مجاز یا غیر مجاز كه موجب پرداخت نرخ‌های سود غیر متعارف به سپرده‌ها شد، عدم تصمیم گیری در خصوص عده كثیری از سپرده گذاران كه سپرده‌های آنان در موسسات بانكی بلاتكلیف مانده و موجب بدبینی به نظام جمهوری اسلامی ایران شده از جمله مهم‌ترین محور‌های این تحقیق و تفحص است.
تعاریف و اصطلاحات قانون حمایت ازمرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی مشخص شد
نمایندگان مردم در خانه ملت تعاریف و اصطلاحات قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی را مشخص كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (یكشنبه، 15 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و توانمندسازی مالكان و بهره برداران بنا‌های تاریخی- فرهنگی با ماده یك این طرح با 130 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
براساس ماده 1؛ اصطلاحات به كار رفته در این قانون دارای معانی مشروح ذیل است:
الف - حفاظت: به معنای كلیه فعالیت‌های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش‌های مادی است همچون بنا‌های تاریخی.
ب- مرمت: عملیات تخصصی و همه جانبه (كمی و كیفی است كه هدف آن حفظ، بیان و آشكار كردن ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی یك اثر با لحاظ اصالت و یكپارچگی آن است و مراحل گوناگونی اعم از تداوم، تثبیت و استحكام بخشی تا بازگردانی وضعیت موجود به وضعیت اصیل و پایدار را شامل می‌شود.)
پ - احیاء: فرآیندی هدفمند از مجموعه اقدامات را شامل می‌شود كه به منظور حفاظت و ارتقای كیفی با حفظ اصالت و یكپارچگی در بافت‌های تاریخی – فرهنگی انجام می‌شود.
ت - صیانت: به معنای كلیه فعالیت‌های پسینی و پیشینی در خصوص پاسداری از ارزش‌های معنوی است همچون ارزش‌های بنا‌های معنوی كه مربوط به تاریخ و فرهنگ یك كشور باشد.
ث - حریم بنا: نواحی اطراف یك اثر فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی كه همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آن اثر و حمایت‌های قانونی به عنوان لایه‌های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملكردی) بر روی نقشه، مشخص می‌شود.

ج- محدوده بافت: محدوده یك منطقه تاریخی و فرهنگی ثبت شده كه همراه با ضوابط و مقررات قانونی با هدف محافظت مؤثر از آثار فرهنگی، تاریخی، طبیعی ملی یا جهانی موجود در آن منطقه و حمایت‌های قانونی به عنوان لایه‌های حفاظتی (منظری، ساختاری، عملكردی) بر روی نقشه مشخص می‌شود.

چ- كاربری متناسب: به حفظ و ارتقای هویت و ارزش‌های اثر با بهره گیری از ظرفیت‌ها و مزیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و همچنین اجتماعی - اقتصادی آن برای پاسخگویی به نیاز‌های معاصر وفق ضوابط و مقررات و قوانین ناظر به موضوع اطلاق می‌شود.
ح- طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی: طرحی است كه با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی- فرهنگی شهر و روستا با هماهنگی و همكاری نزدیك كلیه دست اندركاران و ذینفعان در مقیاس كل تا جزء به همراه طرح مدیریتی مربوطه ارائه شده و تكالیف همه دست اندركاران در آن روشن باشد.
در این طرح علاوه بر تنظیم روابط این بخش از شهر و روستا با سایر تقسیمات شهری و روستایی، زمینه‌های توسعه هماهنگ شهری و روستایی مد نظر قرار گیرد.
خ- حمایت: بستر سازی مناسب برای توانمندسازی مالكان و بهره برداران و ارتقای كیفیت زندگی ساكنان بافت‌های تاریخی - فرهنگی
د- سازمان: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كشور.
كلیات طرح یك فوریتی حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی تصویب شد
نمایندگان مجلس كلیات طرح یك فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالكان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی - فرهنگی را تصویب كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با كلیات طرح یك فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی و توانمندسازی مالكان و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی - فرهنگی را با 138 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
حسن نوروزی نماینده رباط كریم در مجلس به عنوان نخستین مخالف این طرح گفت: مواد گوناگون در این طرح ذكر شده كه از جهت تأمین منابع مالی دستگاه‌های اجرایی مغایر با اصل (75) است؛ همچنین باید از ارائه طرح‌هایی كه منجر به قانون‌نویسی اضافه می‌شود جلوگیری كرد.
احمد بیگدلی نماینده خدابنده در مجلس به عنوان موافق این طرح با تأكید بر توانمندسازی بهره‌برداران بافت‌های تاریخی عنوان كرد: لازم است تمدن ایرانی و اسلامی حفظ شود كه در این زمینه بنا‌های مذهبی و تاریخی نیازمند حراست و حفاظت هستند كه قوانین موجود پاسخگوی آن نبوده لذا این طرح، سازمان میراث را با همكاری وزارتخانه‌های كشور و راه مكلف به ارتقاء كیفی ساكنین بافت‌های تاریخی نیز كرده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس به عنوان دومین مخالف این طرح اظهار داشت: این طرح باعث می‌شود به نظرات شورای شهر وقعی نهاده نشده و سازمان میراث به جای شهرداری و شورا برای بافت‌های تاریخی تصمیم‌گیری می‌كند كه در تعارض با منافع مردم است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس نیز با تأكید بر اهمیت این طرح برای توانمندسازی مالكان كه توانایی مرمت بافت‌های تاریخی تحت پوشش خود را ندارند، ابراز داشت: در این طرح سازمان میراث و سایر دستگاه‌ها برای حفاظت و مرمت بافت‌های تاریخی هماهنگ شده‌اند و دغدغه ما در شرایط اقتصادی كنونی این است كه نكات قانونی مبهم در حوزه حفاظت از بنا‌های تاریخی رفع ابهام شود.
علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان به عنوان مخالف این طرح بیان داشت: جمعیت ساكن بافت‌های تاریخی از افراد طبقه ضعیف جامعه هستند كه بانك‌ها برای مرمت این بافت‌ها به آن‌ها تسهیلاتی نمی‌دهد و همچنین به آثار منقول و غیرمنقول از سوی شهرداری‌ها اعتبار داده نمی‌شود و این طرح چندان كمكی نخواهد كرد.
تذكر حاجی دلیگانی درباره سند 2030 ؛
لاریجانی: كمیسیون آموزش تخلفات را پیگیری كند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكر نماینده شاهین شهر درباره اجرای سند 2030 گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری شده و قرار است كمیسیون آموزش مجلس تخلفات را پیگیری كند.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز در تذكر آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده (106) گفت: یكی از حوادث مهم و فوری كه این روز‌ها نیازمند بررسی است، سند 2030 بوده كه برخی به دنبال اجرای آن و تربیت سرباز برای غرب هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذكر گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصمیم گرفته شد و قرار است كمیسیون آموزش مجلس موضوع را پیگیری كرده و اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته است با آن برخورد شود.
راهكار‌های مركز پژوهش‌ها برای مدیریت موضوع افزایش قیمت بنزین
عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره افزایش قیمت بنزین، گفت: مركز پژوهش‌های مجلس راهكار‌های قابل قبولی برای مدیریت موضوع افزایش نرخ بنزین ارائه كرده كه می‌توان این مسائل را در نشست مشترك مجلس و دولت بررسی كرد.
حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تذكری با اشاره به موضوعات مطرح شده در یك هفته اخیر در رابطه با افزایش قیمت بنزین، گفت: در این مدت مردم نسبت به این مسئله و تبعات تورمی آن نگران بوده اند از این رو ضروری است كه نشست مجلس و دولت برای رسیدگی به این موضوع برگزار شود.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته مركز پژوهش‌های مجلس راهكار‌های مناسبی برای كنترل این موضوع و رفع دغدغه‌ها تهیه كرده است كه می‌توان این راهكار‌ها را در نشست‌های مشترك مجلس و دولت بررسی كرد بنابراین اگر دولت در این رابطه راهكاری دارد می‌تواند ارائه كند در غیر این صورت می‌توان از راهكار‌های مركز پژوهش‌ها استفاده كرد.
وی با اشاره به نگرانی مردم از گرانی‌ها و تنظیم نبودن بازار، تصریح كرد: قطعا باید با هم زبانی و با برنامه ریزی مسائل را پیش ببریم، در شرایط كنونی قیمت‌ها بسیار افزایش یافته به طور مثال قیمت محصولی مانند خرما سرسام آور شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذكر این نماینده، گفت: قطعا این موضوعات و مسائل را پیگیری و در این رابطه جلساتی برگزار خواهیم كرد.
موافقت مجلس با اصلاحات لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان
نمایندگان مجلس با اصلاحات تبصره 9 لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان برای تأمین نظر شورای نگهبان موافقت كردند
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اصلاحات تبصره 9 لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان با 150 رأی مثبت، 18 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
ماده 9- هرگاه در اثر بی‌توجهی و سهل انگاری اشخاص غیر از والدین نسبت به اطفال و نوجوانان نتایج زیر واقع شود، مقصر علاوه بر پرداخت دیه به شرح زیر مجازات می‌شود:
الف) فوت طفل یا نوجوان حسب مورد به مجازات حبس درجه پنج قانون مجازات اسلامی.
ب) فقدان یكی از حواس یا منافع، قطع، نقص یا از كارافتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایراد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر حسب مورد به مجازات حبس درجه شش قانون مجازات اسلامی.
پ) نقصان یكی از حواس یا منافع، شكستگی استخوان یا دیگر اعضاء و یا بروز بیماری روانی به مجازات حبس درجه 7 قانون مجازات اسلامی.
ت) جراحت سر و صورت و یا گردن در صورت عدم شمول هر یكی از بند‌های (ب) و (پ) به مجازات حبس درجه 8 قانون مجازات اسلامی.
ث) آزار جنسی یا عاطفی ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یكی از مجازات‌های درجه 8 قانون مجازات اسلامی.
تبصره ماده (9) به شرح زیر اصلاح شد:
تبصره- هرگاه بی‌توجهی و سهل‌انگاری والدین منجر به نتایج موضوع این ماده شود؛ حسب مورد به مجازات تا حداقل مندرج در بند‌های فوق محكوم می‌شوند به استثنای بند (ت) كه در این مورد فقط دیه پرداخت می‌شود.
موافقت مجلس با اصلاح طرح حداكثر استفاده از توان تولیدی وحمایت از كالای ایرانی
نمایندگان مجلس با اصلاحات برخی مواد طرح حداكثر استفاده از توان تولیدی و حمایت از كالای ایرانی جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (یكشنبه، 15 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد طرح حداكثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی كشور و حمایت از كالای ایرانی، جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح برخی از مواد این طرح موافقت كردند.
در تبصره الحاقی و اصلاح شده ماده (2) این طرح آمده است: شمول احكام این قانون به دستگاه‌های زیر نظر مقام معظم رهبری، منوط به اخذ استعلام رئیس هیات نظارت موضوع ماده (20) این قانون و با اذن مقام معظم رهبری می‌باشد.
براساس تبصره اصلاحی بند الف ماده 5؛ چنانچه دستگاه‌های موضوع ماده (2) این قانون پس از استعلام از شورای عالی امنیت ملی و تائید این شورا، ارجاع كار به شركت‌های ثبت شده در سامانه موضوع ماده (4) این قانون را مغایر مصالح امنیتی و دفاعی كشور بدانند، ارجاع كار به شركت‌های ثبت نشده در سامانه بلامانع است.
در ماده اصلاحی 15 آمده است: به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال از طریق اصلاح ساختار مالی شركت‌ها و كارآمدسازی افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی موضوع حكم مقرر در تبصره یك ماده 149 قانون مالیات مستقیم با اصلاحات و الحاقات بعدی، افزایش سرمایه از این محل مجاز و مشروط بر این است كه ظرف مدت یكسال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یك بار در هر 5 سال امكان پذیر است.

دسترسی سریع