تدوین سند راهبردی فناوری‌ نوین در خودروسازی

مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت را مكلف به تدوین سند راهبردی فناوری نوین در خودروسازی كرد

1398/02/29
|
13:14
|




به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ ماده 3 طرح ساماندهی صنعت خودرو دقایقی پیش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذشته شد كه با 184 رای موافق، 7 رای مخالف و 3 رای ممتنع به تصویب رسید.
بر اساس این ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است با همكاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به تدوین سند راهبردی فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی از جمله خودرو‌های تمام برقی، تمام هیبریدی و خودران و نیز امكان استفاده از سوخت‌های غیرفسیلی دیگر حداكثر در مدت یكسال پس از لازم الاجرا شدن این قانون اقدام كنند.

ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از شركت ملی صنایع مس ایران به قوه قضائیه
نایب رئیس مجلس پس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از شركت ملی صنایع مس ایران گفت: این گزارش جهت بررسی‌های بیشتر به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.
ولی ملكی در نشست علنی امروز (یكشنبه، 29 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش نهایی تحقیق و تفحص از عملكرد شركت ملی صنایع مس ایران را كه در كمیسیون صنایع و معادن مجلس به تصویب رسیده است قرائت كرد.

در این گزارش به فرآیند تحقیقات به عمل آمده و خرید و فروش در شركت ملی صنایع مس ایران پرداخته شده، همچنین وضعیت تسهیلات مالی و كمك‌های بلاعوض و پرداخت‌های نجومی نیز شفاف شده است. همچنین در بخش پیشنهادات گزارش به تخلفات قید شده اشاره و تاكید نیز شده كه تمام تصمیم گیری‌ها براساس نقشه راه معدن و استراتژی‌های مصوب باشد.

گفتنی است در بخش پیشنهادات؛ شركت ملی صنایع مس ملزم شده تا از شركت پارس اولنگ یا به عنوان مشاور در عملیات اجرایی اكتشاف یا به عنوان ناظر استفاده نماید.
همچنین پیشنهاد شده تا خصوصی سازی به معنی واقعی صورت پذیرد و پارامتر‌های زیست محیطی در تمامی واحد‌های فعلی رعایت شود.

مسعود پزشكیان نایب رئیس مجلس در ادامه و پس از قرائت گزارش گفت: گزارش نهایی تحقیق و تفحص از عملكرد شركت ملی صنایع مس ایران به قوه قضائیه ارجاع شد.

وزارت صمت مكلف به ساماندهی و ارتقاء كیفیت خودرو‌های سنگین وارداتی و داخلی شد

نمایندگان مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت را مكلف به ساماندهی و ارتقاء كیفیت خودرو‌های سنگین وارداتی و داخلی كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یك فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ماده (9) این طرح با 155 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
در ماده (9) آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است با همكاری سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان نظام مهندسی كشاورزی ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، نسبت به ساماندهی و ارتقای كیفیت سایر خودرو‌های سنگین وارداتی و تولید داخل از جمله ماشین‌های راهسازی، معدنی، كشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.
همچنین نمایندگان با ماده (10) این طرح با 153 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
ماده (10) بدین شرح است: با تصویب این قانون و با توجه به لازم الاجراء شدن قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب 4/9/1396 قانون ارتقاء كیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب 26/12/1389 نسخ و ملغی الاثر می‌گردد و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این قانون را هر شش ماه یكبار به كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تقدیم كند.

اعلام وصول لایحه اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم

عضو هیات رئیسه مجلس لایحه اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم را اعلام وصول كرد.
علیرضا رحیمی در نشست علنی امروز (یكشنبه 29 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت كرد.

- لایحه اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم

- لایحه اصلاح مواد 63 و 64 قانون دیوان محاسبات عمومی كشور به صورت عادی.

تعیین مسئولیت شركت‌های خودروسازی داخلی و خارجی در تصادفات

نمایندگان مجلس مسئولیت شركت‌های خودروسازی داخلی و خارجی را به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در میزان خسارت و تلفات حادثه مشخص كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یك فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ماده (7) این طرح با 169 رأی موافق، 5 رأی ممتنع و بدون رأی مخالف از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
در ماده (7) این طرح آمده است: در صورت وقوع تصادف در دوره تضمین (گارانتی) و ارجاع به كارشناسی، كارشناسان رسمی موظفند میزان عیب و نقص ناشی از تولید خودرو در ایجاد تصادف و عامل حادثه را ذكر نمایند. شركت سازنده داخلی یا نماینده رسمی شركت سازنده خارجی به میزان دخالت نقص خودرو در علت وقوع تصادف و نقش ایمنی خودرو در میزان خسارت و تلفات حادثه، دارای مسؤولیت مدنی است.
همچنین نمایندگان با ماده (8) این طرح با 165 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
ماده (8) بدین شرح است: منظور از خودرو در این قانون انواع خودروی سواری، وانت، مینی بوس، اتوبوس، كامیون، كامیونت، كشنده تریلر و موتورسیكلت است.

تكلیف وزارت صنعت برای بسترسازی ورود فناوری‌های جدید در تولید خودرو

نمایندگان مجلس امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت را مكلف به بسترسازی برای ورود فناوری‌های جدید در تولید خودرو كرد.
نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به طرح ساماندهی صنعت خودرو ماده (5) این طرح را به رأی گذاشتند كه با 188 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع به تصویب رسید.
براساس این ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است در افق سند چشم انداز 20 ساله بستر‌های لازم را برای ورود فناوری‌های جدید و مستقل تولید خودرو با همكاری شركت‌های معتبر خودروسازی جهان و یا به صورت سرمایه گذاری مشترك با شركت‌های فعال موجود فراهم كند.

حضور تعدادی از قربانیان اسیدپاشی در مجلس

تعدادی از قربانیان اسیدپاشی هنگام بررسی طرح یك فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس در جایگاه تماشاگران خانه ملت حضور یافتند.

در زمان بررسی طرح یك فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی در نشست علنی خانه ملت، تعدادی از قربانیان اسیدپاشی به دعوت فاطمه حسینی نماینده مردم تهران با حضور در جایگاه تماشاگران چگونگی بررسی این طرح را نظاره می‌كنند.

تكلیف وزارت صنعت برای بسترسازی ورود فناوری‌های جدید در تولید خودرو

نمایندگان مجلس امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت را مكلف به بسترسازی برای ورود فناوری‌های جدید در تولید خودرو كرد.
نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به طرح ساماندهی صنعت خودرو ماده (5) این طرح را به رأی گذاشتند كه با 188 رأی موافق، 7 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع به تصویب رسید.
براساس این ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف است در افق سند چشم انداز 20 ساله بستر‌های لازم را برای ورود فناوری‌های جدید و مستقل تولید خودرو با همكاری شركت‌های معتبر خودروسازی جهان و یا به صورت سرمایه گذاری مشترك با شركت‌های فعال موجود فراهم كند.

مخالفت مجلس با تقاضای مسكوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو

زمان بررسی طرح یك فوریتی ساماندهی بازار خودرو در مجلس با تقاضای تعدادی از نمایندگان تقاضای مسكوت ماندن سه ماهه بررسی این طرح در مجلس مطرح شد.
در جریان بررسی این طرح در نشست علنی صبح امروز خانه ملت، با اعلام هیأت رئیسه تقاضای تعدادی از نمایندگان برای مسكوت ماندن سه ماهه این طرح، مطرح و نمایندگان وارد بررسی این تقاضا شدند.
بهرام پارسایی به عنوان نماینده طراحان این تقاضا گفت: این طرح 13 ماه در كمیسیون‌های مختلف مجلس به ویژه كمیسیون صنایع بدون هیچ دعوتی از طراحان اصلی آن بررسی شده است.
وی ضمن انتقاد از مشی اعضای كمیسیون صنایع مجلس افزود: تنها یك بار از بنده به عنوان طراح اصلی ساماندهی بازار خودرو در كمیسیون صنایع دعوت به عمل آمد كه عملاً با ترك جلسه از سوی رئیس كمیته، این نشست منحل شد.
پارسایی گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو اگر به نتیجه می‌رسید اكنون شاهد بی سر و سامانی و تلاطم در این بازار نبودیم، این طرح از راستای اهداف اصلی خارج شده لذا طراحان اصلی تقاضا دارند با مسكوت ماندن سه ماهه بررسی این طرح، این موضوع بار دیگر با حضور طراحان به بحث و بررسی گذاشته شود.
در ادامه نمایندگان با تقاضای مسكوت ماندن سه ماهه طرح ساماندهی بازار خودرو مخالفت كردند.

معافیت واردات خودرو‌های سواری تمام برقی از پرداخت حقوق ورودی

با موافقت نمایندگان مجلس واردات خودرو‌های سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آن‌ها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف شدند.
در ادامه رسیدگی به ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو این طرح دقایقی پیش به رای گذاشته شد كه با 193 رای موافق 3 مخالف و 2 ممتنع به تصویب رسید براساس این ماده دولت موظف است زمینه تولید خودرو‌های سواری تمام برقی و تمام هیبریدی را ظرف مدت 5 سال فراهم كند.
هزینه‌های مالی ناشی از اجرای ماده از محل درآمد‌های ناشی از اجرای حكم تبصره ذیل ماده 3 این قانون تامین می‌شود.

آسیب‌دیدگان حوادث و بحران‌ها فداكار خدمت شناخته می‌شوند

نمایندگان مجلس مصوب كردند كه آسیب‌دیدگان حوادث و بحران‌ها كه تحت مدیریت سازمان مدیریت بحران كشور همكاری می‌كنند، فداكار خدمت شناخته شوند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی ماده (20) لایحه مدیریت بحران كشور با اصلاح این ماده جهت تأمین نظر شورای نگهبان با 188 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
ماده (20) به شرح زیر اصلاح می‌شود: كاركنان دستگاه‌های موضوع ماده (2) این قانون و اشخاصی كه داوطلبانه یا به درخواست سازمان مدیریت بحران كشور در پاسخ به حوادث و بحران‌ها، تحت مدیریت این سازمان به هر نحو همكاری می‌كنند، در صورت آسیب یا فوت ناشی از وظایف محوله به عنوان فداكار خدمت شناخته می‌شوند. هزینه‌های پزشكی و غرامت صدمه جسمی، نقص عضو، فوت یا مستمری خود یا خانواده ایشان به شرح زیر پرداخت می‌شود:
1- در مورد مشمولان قانون مدیریت خدمات كشوری مصوب 7/8/1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی، طبق احكام این قانون اقدام می‌شود.
2- در مورد آن دسته از كاركنان دستگاه‌های موضوع ماده (2) این قانون كه مشمول قانون مدیریت خدمات كشوری نیستند، مطابق قوانین و مقررات دستگاه متبوعشان اقدام می‌شود، به نحوی كه در پرداخت مستمری، به گونه‌ای اقدام شود كه میزان آن، بعد از همسان‌سازی با قانون مدیریت خدمات كشوری، از مبلغ پرداختی به مشمولین قانون مذكور كمتر نباشد. سازمان موظف است مابه‌التفاوت آن را از محل اعتبارات موضوع ماده (16) این قانون پرداخت كند.
3- در مورد اشخاصی كه تحت پوشش بیمه مسئولیت قرار دارند، طبق مقررات این بیمه اقدام می‌شود.
4- در مورد سایر اشخاص، سازمان مكلف است از محل اعتبارات موضوع ماد (16) این قانون، معادل دیه بیمه حوادث فراگیر، غرامت پرداخت كند و در پرداخت مستمری، به گونه‌ای عمل نماید كه میزان آن، بعد از همسان‌سازی با قانون مدیریت خدمات كشوری، از مبلغ پرداختی به مشمولین قانون مذكور كمتر نباشد.
تبصره 1- سازمان مكلف است با همكاری سازمان اداری و استخدامی كشور و بیمه مركزی ظرف مدت 6 ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، آیین‌نامه اجرایی این ماده را تهیه كند و برای تصویب به هیأت وزیران ارسال نماید.
تبصره 2- ساز و كار لازم در خصوص نحوه تكریم و خاكسپاری خانباختگان موضوع این ماده، توسط سازمان مدیریت بحران كشور با همكاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور پیش‌بینی می‌شود.

معافیت احیا و تعمیرات اساسی بنا‌های تاریخی از عوارض تغییر كاربری

نمایندگان مردم در مجلس مصوب كردند كه هرگونه مرمت، احیا و تغییر اساسی بنا‌های تاریخی از هزینه‌های مربوط به تغییر كاربری و بازسازی معاف می‌باشد.
نمایندگان در نشست علنی امروز (یكشنبه 29 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی با ماده 14 طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی ارجاعی از كمیسیون با 189 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن موافقت كردند.
براساس ماده 14 این طرح؛ هرگونه مرمت، احیا، تعمیرات اساسی و بهره برداری از املاك تاریخی- فرهنگی ثبت شده و یا املاك واجد ارزش‌های تاریخی – فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت‌های مطابق ضوابط میراث فرهنگی از هزینه‌های مربوط به تغییر كاربری، مرمت و بازسازی معاف می‌باشند.

بررسی ­طرح یك فوریتی ساماندهی بازار خودرو

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز شد

لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه كشور، طرح یك فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، طرح یك فوریتی ساماندهی بازار خودرو، طرح یك فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، طرح جامع مدیریت شهری، تحقیق و تفحص از عملكرد شركت صنایع مس ایران، گزارش كمیسیون انرژی پیرامون حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر دستور كار امروز مجلس را تشكیل می‌دهد.

دسترسی سریع