وزیر كشور: با صدور بخشنامهها و آئین نامهها نمیتوانیم جوانان سالمی داشته باشیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در یكصد و هجدهمین جلسه شورای اجتماعی كشور با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افزود: این سیاستها و اهداف تعیین شده در غالب وظایف و ماموریتهای دستگاههای اجرایی است، اما اگر این نگاه و تصور را داشته باشیم كه موضوع جوانان از طریق سیستم دولتی و دستگاههای اجرایی هدایت شود، حتما دچار خطا میشویم.
وی گفت: دولت در این خصوص میتواند به عنوان یك تسهیل گر در موضوع جوانان فعالیت و شرایط را به گونهای ترسیم كند كه بالندگی و شكوفایی جوانان در بستر اجتماعی بهتر شود.
وزیر كشور افزود: در شرایط كنونی امكان دسترسی جوانان و مردم به رسانههای جمعی فراوان شده است و قدرت انتشار در جامعه نیز به شدت افزایش یافته است و در همه حوزهها نیز قدرت انتشار به سرعت بالا میرود.
وی با بیان اینكه در روح بیانیه گام دوم انقلاب بر تربیت جوانان اشاره جدی شده است، گفت: تربیت جوانان باید به گونهای باشد كه در مراحل مختلف تربیتی اعم از خانواده، مدرسه، دانشگاه و جامعه فرایند تربیت به گونهای شكل بگیرد كه نه تنها جوانان مصون از خطا باشند بلكه با یك جوان با انگیزه، با نشاط و مستقل و قوی از نظر بینش سیاسی روبه رو شویم.
وزیر كشور با بیان اینكه همه باید تلاش كنیم در این حوزه رفع موانع صورت بگیرد، افزود: موضوع جوانان، تك بعدی نیست و ما صرفا با یك فعالیت مواجه نیستیم، بلكه با یك زندگی جوان مواجهیم، وقتی میگوییم جوان با زندگی و سبك زندگی جوانان رو برو هستیم كه سبك زندگی آنان ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد.
وی با بیان اینكه نگاه ما به جوانان باید با در نظر گرفتن همه این ابعاد باشد، گفت: باید كاری كنیم كه آن نگاه و ابعادش متناسب با سبك زندگی دینی باشد.
رحمانی فضلی افزود: بررسی این ساختار میتواند از موضوعاتی باشد كه هم در سازمان امور اداری و استخدامی و هم در شورای اجتماعی مورد بحث قرار گیرد تا نتیجه مطلوب به دست بیاید، اما آنچه كه مهم است و باید در همه ملاحظات مورد توجه قرار دهیم این است كه جوانان متدین، متفكر، فعال، مستقل، با انگیزه و با نشاط داشته باشیم.
وی با بیان اینكه باید چهار بعد ارتباطی انسان را به نوعی در نظام تربیتی و نظام اجتماعی و سبك زندگی ببینیم، گفت: یكی از این بعدهای ارتباطی رابطه انسان با خودش است و یكی از ضعفهای اساسی نظام تربیتی میزان توجه به مباحث خودشناسی، معرفت به نفس، ظرفیتها و توانمندیهای انسان در نظام تربیتی است.
رحمانی فضلی ادامه داد: یكی از ابعاد وجودی انسان تفكر و اندیشه است. تفكر و اندیشه مبنای همه فعل و انفعالات انسان است.
وزیر كشور گفت: موضوع دیگر ارتباط با جامعه است. در ارتباط فرد با جامعه چقدر كوشا بودیم و چقدر تكتك خودمان نسبت به صیانت، حفاظت، تقویت، ارتقا و تعالی اجتماع و جامعه احساس مسئولیت میكنیم، چقدر همه ما به قانون و به حقوق یكدیگر احترام میگذاریم؟ بهطور قطع جوانی كه از آن نام میبریم از میان همین شرایط بیرون میآید.
وی با بیان اینكه سومین نوع ارتباط، رابطه انسان با خدای خودش است، افزود: ما با یك جامعه باز مواجه هستیم، یعنی هیچ چیز در جامعه قابل كنترل به معنای مسدود كردن نیست، اما میتوان آن را مدیریت كرد، به این دلیل كه رسانهها پر قدرت شدهاند و ارتباطات بسیار شده و تعاملات علمی فرهنگی بالا رفته است.
وزیر كشور ادامه داد: بنابراین نمیتوانیم بر خلاف جامعه باز رفتار كنیم به گونهای كه گمان كنیم با عوامل انسداد كاری میتوان انجام داد. باید در حوزه مدیریتی و تربیتی و مسئولیت پذیری اعتقادات و باورهای این موضوع شكل بگیرد.
رحمانی فضلی گفت: در جلسه امروز وزارت ورزش پیشنهادی داشت كه كلیات آن را میپذیریم، اما اصلاحاتی باید در آن انجام شود. شش پیشنهاد نیز توسط شورای اجتماعی جمع بندی شد كه هر شش پیشنهاد محورش توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بود، اما بایستی زمانبندی صورت گیرد.
وی افزود: فرایند و روند تعریف و گزارش گیری نیز انجام شود علاوه بر این چند دستگاهی كه به عنوان متولیان اصلی این موضوع هستند و باقی دستگاهها نیز ذیل آنها بایستی اقدامات خود را انجام دهند. همه دستگاههای اجرایی حتما متناسب با ماموریتها و وظایف خود بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان سند بالادستی لحاظ كنند و برنامهریزی برای آن انجام دهند.
رحمانی فضلی گفت: در حوزه خانواده و ازدواج پیشنهادی مطرح شد كه براساس این طرح بتوانیم در تقویت موضوع ازدواج آسان در محیط دانشگاهی اقدام كنیم بدین گونه كه در مقطع فوق لیسانس و دكتری هنگام تحصیل هركس متاهل شد واحد 35متری یا 40متری در اختیارش قرار دهیم و با برخی از دانشگاهها نیز صحبت كردیم.
وی ادامه داد: آنها اعلام آمادگی كردند كه زمین در اختیار بگذارند؛ همچنین با وزیر راه و شهرسازی در این زمینه صحبت كردم و قبول كردند كه كمكهایی در این زمینه انجام دهند.
وزیر كشور گفت: باید جلسات مستقلی با دستگاههای متولی این مسئله و خیرین برگزار كنیم تا در صورت امكان در سال اول حدود 1000 واحد مسكونی در كل كشور بسازیم. انگیزه خوبی خواهد شد و هر كس در دوره فوق لیسانس و دكترا ازدواج میكند به مدت چهارسال واحدی را در اختیارش قرار میدهیم این موضوع تشویقگر خواهد بود، زیرا یكی از مشكلات ازدواج مسكن است.
وی افزود: اگر این طرح موفق شود شاید بتوان جریانی ایجاد كرد. مردم ما نیز آمادگی لازم برای كمك دارند بنابراین اگر متولیان تشكلها، خیرین و دستگاههای اجرایی كمك كنند تا نمونه و الگویی هزارتایی را امسال در كشور اجرا كنیم، به بركت ماه مبارك رمضان و شبهای قدر چشمه جاری از خیر و منفعت خواهد بود.
»» احتساب بیانیه گام دوم انقلاب بهعنوان سند بالادستی
عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه یكصد و هجدهمین نشست شورای اجتماعی كشور در جمع خبرنگاران افزود: شورای اجتماعی این جلسه را به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب كه مقام معظم رهبری بیان فرمودند، اختصاص دادند و دستگاهها نیز گزارشات خود را در حوزه جوانان ارائه كردند.
وی گفت: از روزی كه شورای اجتماعی تشكیل شده است محوریت جلسات شورا در خصوص جوانان، بررسی آسیبهای اجتماعی و مصونیتها بوده است و گزارشی كه دادند مناسب بود. در این جلسه نیز یك تقسیم كار متناسب با آن میان دستگاهها صورت گرفت و مصوب شد دستگاههای متولی بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان یك سند بالادستی برای خود قرار دهند و مورد توجه همه دستگاههای اجرایی باشد و دستگاه اجرایی متناسب با ان برنامههای خود را به صورت زمان بندی شده ارائه دهند.
وزیر كشور افزود: در بخش دیگری نیز نحوه فعال كردن جریانهای اجتماعی و خود مردم در این حوزهها بود و بحثی كه شد، مساجد، هیاتها، سازمانهای مردم نهاد و احزاب و گروهها به صورت نظاممند و پیوسته و مكمل در این خصوص مشاركت داشته باشند.
وی گفت: در این خصوص نیز طرحهایی از سوی دستگاههای مختلف ارائه شد و امیدواریم كه دستگاههای دولتی به عنوان زمینه ساز و تسهیل گر در رفع موانع عمل كنند.
معتقدیم كه تربیت صحیح جوانان فعال با نشاط و متفكر میبایست در بستر جامعه و حوزه اجتماعی شكل گیرد كه نقش خود مردم مهمتر از دستگاههای اجرایی است، چرا كه دستگاههای اجرایی در حوزه ایجابی و سلبی وظایفی دارند كه این موضوع امروز مورد بحث قرار گرفت و قرار شد تا چندین طرح در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای بهبود وضعیت جوانان در ابعاد مختلف مطرح و عملی شود.