وزارت صمت قول داد چالشهای مشكل سرمایه در گردش و پیش فروش تولیدكنندگان لوازم خانگی را حل كند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مدیركل تنظیم بازار وزارت صمت دربرنامه تیتر امشب شبكه خبر درباره تمهیدات وزارت صمت برای تنظیم بازار لوازم خانگی گفت: هزار و 564 واحد فعال تولیدی در زمینه لوزام خانگی داریم كه 65 هزار اشتغال مستقیم ایجاد كرده اند. بیش از 700 جواز تاسیس جدید صادر شده كه می تواند 28 هزار شغل جدید ایجاد كند.
محمد رضا كلامی افزود: در حمایت از تولید، اتكا را بر تولید داخل قرار داده ایم بنابراین به هرمیزان كه كشور نیاز داشته باشد ظرفیت تولید در داخل كشور فراهم است.
در سال 97 به دلیل تحریم ها برخی برندهایی كه در كشور عرضه می شد ما را ترك كردند بنابراین با سیاست گذاری های لازم اتكا را بر تولید قرار دادیم.
او گفت: با استفاده از شرایط تحریم به عنوان یك فرصت پیش آمده می توانیم به سمت تولید برویم و واردات را ممنوع كنیم. افزایش تولید موجب سرشكن شدن قیمت ها و رقابت بیشتر در زمینه كیفیت بهتر خواهد شد.
بزرگترین مشكل تولید ما تیراژ بالای محصولات خارجی بود كه با تعرفه حمایتی 36 درصدی در زمان آزاد بودن واردات تولید كننده مجبور بود از ارز بازار استفاده كند كه مهمترین دغدغه واحدهای تولیدی رقابت با واحدهای خارجی بود كه محصولاتشان بیشتر از راه قاچاق وارد كشور می شد.
كلامی در ادامه گفت: در سیاست جدید تمام هدف گذاری معطوف به ظرفیت تولید داخل شده است.
مدیركل تنظیم بازار وزارت صمت افزود: در شرایط فعلی اگر ممنوعیت واردات برداشته شود با ارز آزاد بازار كالا تامین می شود اما با توجه به اینكه تولید داخل پاسخگوی نیاز كشور را می دهد واردات انجام نمی شود.
او افزود: یكی از علت كاهش تولید سال 97 این بود كه واحدهای تولیدی امكان افزایش در تیراژ تولید نداشتند كه تصمیم بر این شد عطش و نیاز بازار با پیش فروش برطرف شود.
در بودجه سال 98 مجلس مصوب كرد تسهیلات حوزه وزارت صمت را برای زیرساخت ها و سرمایه درگردش در نظر گرفته شود كه بخشی پرداخت شده است بنابراین باید سهم وزارت صمت از منابع و تسهیلات نیز تامین باشد كه این یكی از مطالبات جدی وزارت صمت برای حمایت از واحدهای تولیدی است.
مكاتبات استفاده از ال سی های داخلی نیز در بانك ها انجام شده است. مجوز پیش فروش محصولات و استفاده از منابع سرگردان به نفع تولید نیز صادر شده است. همچنین برای خودكفایی در زمان تحریم نیز باید منابع و تسهیلات بیشتری اختصاص یابد.
همچنین در ساخت تولیدات داخلی برنامه ریزی تولید قطعه در داخل در دولت انجام شده است تا برای رقابت با محصول و قطعه خارجی شرایط فراهم باشد.
كلامی درباره تمهیدات و سیاست گذاری ها برای كسری در بازار لوازم خانگی گفت: در برنامه ریزی تولید وقتی برآورد نیاز می شود تقاضای بازار از ناحیه زوج های جوان و ازدواج ها نیز درنظر گرفته می شود.
او افزود: طرح های ما برای تحریك تقاضاست تا واحدهای تولیدی بتوانند امكان بیشتری برای فروش داشته باشند.
حمیدرضا غزنوی عضو هیئتمدیره انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی گفت: وضعیت تولیدات با برند ایرانی برای انجام كار تولید مناسب است اما با شوك اقتصادی كه در سال 97 وارد صنعت لوازم خانگی شد موجب كاهش تولید 23 درصدی یخچال و 41 درصدی ماشین لباسشویی و افت تولید نسبت به سال 96 شد.
او گفت: در تكانه های اقتصادی و شوك های اقتصادی اگر حمایت از قبل نباشد با كاهش تولید مواجه می شویم كه منجر به افزایش بی رویه قیمت ها می شود.
غزنوی با بیان اینكه شرایط بازار لوازم خانگی فعلا متعادل است گفت: باید تلاش كنیم با افزایش تولید برندهای داخلی به مقیاس اقتصادی برسیم.
او افزود: در شرایط تحریم باید به گونه ای برنامه ریزی كنیم كه برندهای تولیدی داخل توسعه پیدا كنند و با رسیدن به مقیاس اقتصادی بتوانیم قیمت ها را كاهش دهیم و به كیفیت جهانی برسیم.
عضو هیئتمدیره انجمن تولیدكنندگان لوازم خانگی درباره استفاده از توان تولید گفت: 37 درصد از ظرفیت ایجاد شده برای تولید یخچال در تولید لوازم خانگی و 45 درصد از ظرفیت برای تولید لباسشویی استفاده شده كه نشان دهنده این است كه از ظرفیت تولید داخل و سرمایه گذاران تولیدكنندگان ایرانی به دلیل دراختیار قرار دادن بازار به برندهای خارجی و تقویت تولید سرعت نگرفته بود.
مهمترین معضل لوازم خانگی استفاده از سرمایه در گردش، ال سی ریالی و خارجی است كه نسبت به سال96، 25 برابر نیاز به سرمایه درگردش داریم این نشان می دهد در سال 97 بیشتر با كاهش تولید مواجه بودیم.
عزنوی گفت: تولیدات برندهای خارجی به لحاظ وابستگی به قطعات خارجی كم شده است و نتوانستند در كشور تولیدی داشته باشند بنابراین بیشتر تولید داخل بوده كه عرضه شده است.
او گفت: از فرصت ایجاد شده باید از تولید داخل حمایت كرد تا برندهای داخل بیشتر تقویت شوند وبا تقویت برندهای داخلی باعث توسعه صادرات و افزایش سرمایه در گردش در كشور شویم.
غزنوی گفت: برای افزایش تولید و گرفتن سهم بازاری كه در اختیار برندهای خارجی بوده است نیاز به حمایت بیشتر وزارت صمت دارد. طرح هایی در زمینه پیش فروش و سرمایه درگردش داریم كه حمایت وزارت صمت و تنظیم بازار را می طلبد.
محمدحسین فرهنگی عضو كمیسیون ویژه حمایت از تولید داخل مجلس هم گفت: رقابت با موضوع كیفیت و قیمت در ارتباط است یعنی خریدار یا بضاعت ندارد كه به سراغ محصول بی كیفیت می رود یا امكان خرید دارد و به سراغ كیفیت می رود.
فرهنگی با بیان اینكه بیش از یك دهه است كه رهبر انقلاب برای حمایت از تولید داخل و قطع وابستگی به واردات تاكید كرده اند شوك در لوازم خانگی معنی ندارد.
او افزود: امروز قانون استفاده حداكثری از تولید داخل و خدمات داخلی با هدف استفاده از تولید داخل مصوب شد البته این قانون سال 91 است كه با اصلاحاتی در سال 98 مطرح شد.
عضو كمیسیون حمایت از تولید داخل مجلس گفت: ضمانت بیمه برای صنف لوازم خانگی از انواع ریسك ها حمایت می كند.
در قانون تنظیم نیز صندوقی برای تسهیلات درنظر گرفته شده كه با ضمانت بیمه ای از تولید كننده حمایت كند كه در آیین نامه اجرایی دولت باید لحاظ شود.
فرهنگی گفت: تجدید ارزیابی نیز كه معضلی برای تولید كنندگان بود طبق مصوبه دولت 5 ساله شد و بر اساس قانون جدید به روز كردن سرمایه تولیدكنندگان از مالیات معاف شده است.
او گفت: در شرایط كنونی آزادشدن واردات برای واردكننده توجیهی ندارد بنابراین حمایت از تولید باید با تاكید بر كیفیت باشد.
فرهنگی گفت: در قانون برنامه ششم توسعه بانك ها مكلف شدند 40 درصد منابع را به عنوان تسهیلات بخش صنعت و معدن انجام دهند كه در گزارش ها زیر 30 درصد تخصیص داشته شده بنابراین نیازمند بازنگری است.
همچنین حلقه های مفقوده صنعت باید شناسایی و برای حل آنها اقدام شود همچنین ارتباط با شركت های دانش بنیان و استفاده از كارهای علمی دانشگاه ها باید در دستور كار وزارت صمت قرار گیرد.