برنامه دو ساله برای اصلاح صنعت خودرو


وزیر صمت: برای اصلاح صنعت خودرو جدی هستیم؛ برنامه ما دو ساله است و صنعت خودرو را اصلاح خواهیم كرد.

1398/04/12
|
08:12
|







به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ رضا رحمانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبكه دو سیما با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیرات آن بر بازار افزود: ​اوایل تا اواسط پارسال، نابسامانی هایی در بازار پیش آمد و در ماه های اخیر هم در حوزه ارز، ثبات نسبی ایجاد و رشد قیمت ها هم متوقف و برخی كالاهای خاص هم به صورت موردی مدیریت شد.
وی با اشاره به اختصاص 14 میلیارد دلار برای تامین كالاهای اساسی در پارسال گفت: 70 درصد این میزان در حوزه كالاهای اساسی و به ویژه مواد غذایی بود كه با مسولیت وزارت جهاد كشاورزی تامین شد و در اختیار مردم قرار گرفت و 23 درصد آن هم در حوزه دارو و درمان بود كه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مدیریت شد و یك درصد هم در حوزه كاغذ بود كه وزارت ارشاد مسئول آن بود و 6 درصد هم برای لاستیك و خمیر كاغذ بود كه وزارت صنعت​،​معدن و تجارت مسئول آن بوده است.
رحمانی درباره انتظارات مطرح شده درباره اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی به برخی كالاها گفت: در زمانی كه دولت، این سیاست را اتخاذ كرد بحث ممنوعیت و محدودیت مطرح نبود اما در 16 مرداد 97 سیاست های جدید ابلاغ شد.
وی ادامه داد: واردات 1339كد تعرفه كالا ممنوع شد و دولت تصمیم گرفت ارز 4 هزار و 200 تومانی را فقط به كالاهای اساسی اختصاص دهد.
رحمانی اضافه كرد:​كالاهایی كه مشمول ارز 4 هزار و 200 تومانی نشدند حدود 2 برابر نسبت به كالاهایی كه این ارز را دریافت كردند رشد قیمت داشتند.
وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: اگر بخواهیم سیاست های اختصاص ارز 4 هزار و 200 تومانی به اهداف مورد نظر خود برسد باید شبكه توزیع هم در دست دولت باشد هر جا نرخ ها چند نرخی شد حتما فساد، رانت و نابسامانی پیش می آید.
رحمانی با اشاره به اینكه خصوصی سازی از سیاست های دولت است، افزود:​ مجلس و دولت برای پرداخت ارز 4 هزار و 200 تومانی اتفاق نظر دارند اما در مورد چگونگی و ساز و كار توزیع آن بحث وجود دارد.
وی درباره بازار خودرو و صنعت خودرو هم گفت: این صنعت مانند هر بخشی دیگر مشكلاتی دارد و همچنین وضعیت فعلی خودرو در شان ملت ایران نیست اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل كرد.
رحمانی ادامه داد: اینگونه نیست كه از صنعت خودرو حمایت ویژه ای داشته باشیم بلكه این صنعت هم مانند دیگر صنایع است و ما وظیفه داریم از همه صنایع حمایت كنیم تا تولید، رونق بگیرد.
وزیر صنعت،​ معدن و تجارت افزود: طرح ساماندهی خودرو در حال انجام و هدف از اقدامات ما این است كه از وضع موجود به وضعی برسیم كه در شان ملت ایران باشد و این موضوع به گذشت زمان نیاز دارد.
وی با اشاره به اینكه قیمت تمام شده خودرو یعنی قیمت محاسباتی و قیمت بازار داریم،​ اضافه كرد: فعلاً به علت نوسانات حوزه كلان اقتصادی مانند ارز و جنبه های روانی بازار،​ برخی تقاضاها برای حفظ ارزش پول به طور غیرواقعی ایجاد شد.
رحمانی افزود: از ابتدای امسال تا كنون 6 میلیون تقاضای خرید خودرو داشتیم در حالی كه كل تولید خودرو، در سال، یك میلیون دستگاه است.
وی درباره نتایج قیمت گذاری خودرو بر مبنای 5 درصد زیر حاشیه بازار گفت: خودرو از آبان تا اسفند پارسال تاكنون 5 تا 15 درصد كاهش قیمت داشت و از اسفند پارسال با موج دوم افزایش قیمت مواجه شدیم اما اكنون این روند كاهشی شده است.
رحمانی اضافه كرد: كاهش سود سپرده های بانكی از اسفند پارسال یكی از علل افزایش قیمت در موج دوم بوده و اكنون به علت كنترل نرخ ارز، قیمت ها كاهشی شده است.
وی با بیان اینكه خودرو پراید هزار و 660 دلار وابستگی ارزی دارد، گفت: داخلی سازی این قطعات را آغاز كردیم و هر قدر ارزبری كمتری شود تاثیر نرخ خودرو از نوسانات نرخ ارز كمتر می شود.
رحمانی تاكید كرد: ساخت داخل و اصلاح ساختار را جدی گرفتیم و از خودرو ساز خواستیم اموال غیر تولیدی نداشته باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاكید بر اینكه برای اصلاح صنعت خودرو جدی هستیم،​گفت: هر كدام از خودرو سازان بزرگ مكلف شدند اموال غیرتولیدی خود را بفروشند و از این محل، حداقل 1000 میلیارد تومان برای رونق تولید، تامین كنند.
وی اضافه كرد: نمایشگاه دائمی ساخت داخل برگزار كردیم.
رحمانی با اشاره به اینكه میانگین تولید روزانه خودرو، 4 هزار دستگاه است، گفت: همیشه تعدادی خودرو در پاركینگ های خودروسازان موجود است و اكنون هم به علت تحریم و كمبود برخی قطعات، تعدادی خودرو در پاركینگ ها موجود می باشد كه مشكل آن در حال حل شدن است.
وی ادامه داد: ​همزمان با تولید،​خودروهای پاركینگ تحویل مشتریان می شود.
رحمانی با بیان اینكه قیمت تمام شده پراید 111 حدود 35 تا 36 میلیون تومان است، افزود: قیمت بازاری آن اكنون حدود 50 تا 51 میلیون تومان است.
او ادامه داد: در پی آن هستیم تا شرایط عادی و كیفیت و تنوع و تیراژه خودرو، اصلاح شود.
رحمانی گفت: طرح ساماندهی و برنامه دو ساله داریم و خودرو سازی را به اهلش واگذار خواهیم كرد تا اصلاح شود.

تاكید بر نهضت ساخت داخل؛ سیاست امسال

وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: شاه بیت سیاست ما در سال 97 حفظ وضع موجود تولید بود اما امسال علاوه بر آن،​نهضت ساخت داخل است.­
رضا رحمانی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری با اشاره اینكه نرخ رشد صنعت تا پایان امسال می تواند افزایش یابد و مثبت شود،​ افزود: پارسال نرخ رشد صنعت، منفی بود و حجم تولید كاهش یافت.
وی ادامه داد: پارسال 24 هزار و 414 مورد برای كارهای صنعتی جواز گرفتند كه در مقایسه با سال پیش از آن، 16 و هشت دهم درصد افزایش و از نظر اشتغال هم 15 و نیم درصد افزایش داشته است.
رحمانی گفت: پروانه بهره برداری در سال 97 نسبت به سال 96، هفت درصد افزایش داشت و در اشتغالزایی هم 2 و 2 دهم درصد مثبت بود.
وی افزود: این نشان می دهد مردم امیدوارند و برای كار تولیدی انگیزه دارند. اما حجم تولید كاهش یافت و به همین علت رشد صنعت، منفی شد.
وزیر صنعت،معدن و تجارت گفت: امسال بنا داریم در حوزه تولید قطعات، 400 میلیون دلار داخلی سازی كنیم. برای عملی كردن این سیاست به نقدینگی و سرمایه در گردش نیاز داریم.
رحمانی افزود: بر اساس قانون، حداقل 40 درصد تسهیلات بانكی باید به صنعت و معدن داده شود اما طبق آمار در سال 97، حدود 28 درصد عملی شد و بر اساس آمار ما، این رقم حتی كمتر بوده است.
وی گفت: تامین نقدینگی برای رونق تولید، حیاتی است اما بانك ها معمولا علاقمند هستند به دلالان و علاقمندان كار بازرگانی كه پولدار هستند تسهیلات دهند زیرا بازگشت این تسهیلات در آن ها بیشتر است.
رحمانی افزود: محور باید تولید باشد و بقیه سیاست ها باید با آن هماهنگ شود اما اكنون در برخی از بخش ها این گونه نیست.
وی در پایان سخنانش از سازمان صدا و سیما برای تدوین و ساخت برنامه هایی در جهت رونق تولید، تشكر كرد.


دسترسی سریع