اگر بخواهیم صنعت خودرو دانش بنیان داشته باشیم باید طراحی ماشین سازی و بهینه سازی را خودمان انجام دهیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سورنا ستاری امروز در مراسم افتتاح خط تولید پژو 301 كه در ایران خودرو انجام شد افزود: باید به جای كارخانه و خط مونتاژ، صنعت داشته باشیم تا بتوانیم از نیروهای تحصیلكرده استفاده كنیم.
وی با تاكید بر ضرورت رابطه صنعت و دانشگاه گفت: در كشور نیروی متخصص جوان كم نداریم و باید بدانیم كه كار خانه داری و خام فروشی باعث ارزش افزوده نمیشود.
ستاری با اشاره به اتفاقات جدیدی كه در بستر فناوری در دنیا افتاده است افزود: این موضوع میتواند صنایع سنتی از جمله خودرو سازیهای سنتی را فلج كند.
وی گفت: صنعت خودرو باید با شركتهای دانش بنیان در ارتباط باشد و این تنها راه تزریق فناوری به صنعت خودرو است.
وی اضافه كرد: در بحث پژوهش و تحقیق باید حتماً از سرمایهگذاری بخش خصوصی استفاده شود.
ستاری با بیان اینكه ساختار اقتصاد نفتی كشور مبتنی بر خامفروشی و واردات است ادامه داد: تبدیل این موضوع به صادرات سخت است و خیلی از شركتها باید از بین برود.
وی گفت: امروز چهار هزار شركت دانش بنیان 90 هزار میلیارد تومان فروش دارند كه میتواند كمك خوبی به صنعت خودروسازی هم باشند.
معاون رئیس جمهور با قدردانی از اقداماتی كه برای استفاده از فناوریهای جدید در گروه ایران خودرو انجام شده است افزود: امیدواریم شاهد طراحی پلتفرمهای جدید ایرانی باشیم.
ستاری با بیان اینكه تقاضا برای قطعات داخلی چند برابر شده است گفت: امسال برنامه خاصی برای مقابله با تحریم داریم و شركتهایی كه بتوانند اقلام تحریمی را تهیه كنند حمایت خاص میكنیم.
داخلی سازی محصولات بدون اتكا به پژو
مدیرعامل ایران خودرو: نخستین محصول داخلی سازی محصولات، پژو 301 ایرانی است كه امروز خط تولید آزمایشی آن افتتاح شد
هاشم یكه زارع در مراسم رونمایی از خط تولید آزماشی پژو 301 ایرانی كه با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: خودروسازی پژو درحالی ایران را ترك كرد كه برای تولید سه خودروی 2008، 301 و 208 با ایران خودرو همكاری داشت، اما از آنجا كه 301 تیراژ بالایی دارد هدف گذاری كردیم كه بدون اتكا به پژو این خودرو را در داخل تولید كنیم كه هم اكنون با 60 درصد داخلی سازی، تولید آزمایشی آن آغاز شده و در شروع تحویل به مشتریان این میزان داخلی سازی به 80 درصد خواهد رسید.
وی اضافه كرد: بعد از تولید رسمی سالانه 100 هزار دستگاه خودرو پژو 301 ایرانی به مشتریان تحویل میشود كه در مدت چهار سال این میزان به 205 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت آنهم بدون اینكه در تولید این خودروی ایرانی به پژو اتكا كرده باشیم.
یكه زارع ادامه داد: علاوه بر طراحی و ساخت پژو 301، اقدامات خوبی در ایران خودرو آغاز كردیم كه شهریور امسال یكی دیگر از این محصولات را رونمایی خواهیم كرد البته خودرویی كه در شهریور رونمایی خواهد شد محصولی كاملا ایرانی و با پلت فورم ایرانی است.
وی در پاسخ به این پرسش كه باوجود ایرانی بودن درصد بالایی از قطعات پژو 301 چرا نام ایرانی بر روی آن گذاشته نشده، گفت: میتوانیم این محصول را بدون نشان پژو هم تولید كنیم، اما از آنجا كه ممكن است تبعات حقوقی داشته باشد فعلا به همین نام تولید میشود، زیرا این محصول پیرو همكاری دو خودروساز درحال تولید بود كه فرانسویها ایران را ترك كردند ضمن اینكه ما تولید انواع محصول را بدون اتكا به پژو پیش خواهیم برد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: مجموع سرمایه گذاری برای تولید پژو 301 ایرانی و خطهای مورد نیاز برای آن حدود 60 میلیون یورو بوده است.
یكه زارع درباره تكمیل خودروهای دارای نقص هم گفت: هدف این است خودروهای بركف مانده را جمع كنیم، هم اكنون هم سیل نزولی موجودی خودروها در كف كارخانه اتفاق افتاده است ضمن اینكه تولید به سمتی پیش میرود كه به صورت كامل باشد طوری كه در چند ماه آینده به نقطهای خواهیم رسید كه تعهدات بروز میشود.
آغاز تولید آزمایشی پژو 301 ایرانی
تولید آزمایشی خودروی پژو 301 ایرانی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ایران خودرو آغاز شد
با بدعهدی شركت پژوی فرانسه و ترك ایران، خودكفایی و ادامه تولید محصول پژوه 301 در دستور كار قرار گرفت كه تولید آزمایشی این محصول با داخلی سازی این محصول 60 درصد آغاز شده است. البته تا پایان سال این داخلی سازی به 80 درصد خواهد رسید و با همین میزان داخلی سازی سال آینده، تولید رسمی آن آغاز و روانه بازار خواهد شد.
بر این اساس، برای 3 ماه نخست سال 99 پیش بینی شده است كه 10 هزار دستگاه خودروی پژو 301 تولید شود البته توان تولید سالانه این محصول در مرحله نخست 100 هزار دستگاه خواهد بود كه در مرحله بعدی به 170 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
خودرو پژو 301 ایرانی، با استفاده از ظرفیت توان دانشگاهی، جوانان متخصص و ظرفیت زنجیره تأمین 300 قطعه ساز داخلی از هزار و 200 قطعه ساز موجود تولید، طراحی و به مرحله تولید رسیده است ضمن اینكه اكنون جزء نادرترین زمانهایی است كه طراحی و توسعه خودرو توسط جوانان ایرانی انجام میشود و با استفاده از همین توان، 5 خودروی امروزی با نام ایرانی طراحی شده كه در ماهها و سالهای آینده به ترتیب رونمایی شده و به مرحله تولید خواهد رسید. با تولیدات این محصولات جدید، محصولات قدیمی از خط تولید خارج خواهد شد.
موتور مورد استفاده برای خودروی پژو 301 ایرانی برای نخستین بار در ایران خودرو استفاده میشود. ضمن اینكه با طراحی و ساخت این خودرو علاوه بر اینكه یك خودروی امروزی و جدید طراحی شده بلكه صنعت خودروسازی ما صاحب پلتفرمی شده كه میتواند حداقل سه خودروی دیگر را نیز بر روی همین پلتفرم طراحی كند.