معاون امور صنایع وزارت صنعت: 15 درصد واحدهای قطعه سازی خودرو كمتر از ظرفیت كار میكنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، فرشاد مقیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما افزود: بیش از 1200 واحد قطعه سازی خودرو و 15 هزار كارگاه كوچك كه به این صنعت كمك می كنند در كشور وجود دارد.
وی گفت: بر اساس آمار پایان سال 97، 20 درصد این واحدها در این مدت غیرفعال بوده اند اما امروز برخی از آنها به چرخه تولید بازگشته اند و ظرفیت خوبی دارند.
مقیمی با بیان اینكه هدف اصلی تحریم ها در صنعت، حوزه خودرو است افزود: در نمایشگاه اخیر 32 قرارداد برای ساخت 35 قطعه خودرو با قطعه سازان داخلی بسته شد كه باید بر اساس زمان بندی، این قطعه ها را تحویل دهند.
وی گفت: ارزش قراردادهای بسته شده میان قطعه سازان و دو خودروساز بزرگ كشور 740 میلیارد تومان است.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این قراردادها تا پایان سال 98 موجب كاهش ارزبری 20 میلیون یورویی و در سال 99 موجب كاهش ارز بری 85 میلیون یورویی در صنعت خودرو خواهد شد.
مقیمی گفت: تلاش می كنیم توانمندی و ظرفیت های داخلی را به نیازهای خودروسازان مرتبط كنیم.
وی افزود: برای پیشرفت باید به ظرفیت های داخلی باور و اعتماد داشته باشیم و سیاست های تعرفه گذاری به گونه ای باشد كه از صنعت داخلی حمایت كنند.
مقیمی گفت: اصلاح رابطه بین خودروسازان با قطعه سازان در 11 برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت صمت وجود دارد و این وزارتخانه نه تنها در صنعت خودروسازی بلكه در دیگر صنایع، سیاست گذاری و نظارت می كند اما در حوزه اجرا ؛ قانون تجارت بر صنایع حاكم است.
وی افزود: برای نخستین بار در كشور یك شركت موفق به تولید مودم شد و امروز شركت ایرانسل قرارداد خرید 15 هزار مودم از این شركت را بست و در چند ماه آینده نیز 50 هزار مودم دیگر از این شركت خریداری می كند.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: كل نیاز شركت ایرانسل به مودم 300 هزار عدد است.
سید حسن خباز تولیدكننده و قطعه ساز خودرو نیز در این برنامه با بیان اینكه ماهیت ضد استكباری انقلاب اسلامی در بخش صنعتی و اقتصادی كشور نهادینه نشده است گفت: نباید هر گاه فشار بر كشور باشد از تولید داخلی استفاده كنیم و هر گاه تحریم ها كاهش یافت از شركت های خارجی دعوت و تولید كنندگان داخلی را فراموش كنیم.
وی افزود: در بسیاری از بخش های صنعت، سراغ تولید مواد اولیه و ساخت قطعاتی كه ارز بری دارند نرفته ایم.
خباز با بیان اینكه امیدواریم اتكا به قطعه سازان داخلی تداوم داشته باشد گفت: باید مشخص شود تا كنون برای ساخت هر خودروی داخلی چقدر ارز از كشور خارج شده است.
وی گفت: قهرمان ملی برای ما كسی است كه ارزبری را كاهش دهد و طراحی صنعتی را بداند.
این قطعه ساز گفت: بخش صنعت با بسیاری از بخشنامه های دستگاه های مختلف ازجمله وزارت صمت مشكل دارد.
خباز افزود: راهبردی كه چهار سال پیش برای تولید قطعات خودرو تدوین شد، وابستگی بسیاری به خارج از كشور داشت و قرار بود خارجی ها طرف های داخلی خود را انتخاب كنند.
وی گفت: این نگاه موجب شد شركت های مختلف خودروسازی كه وارد ایران شده بودند با یك نگاه ارباب خود كار را رها كنند و بروند.
خباز افزود: سیاست های ما در بخش صنعت همگن نیست و به عنوان نمونه برای تولید ای بی اس نخستین محموله پلی كربنات را با قیمت 20 تومان برای هر كیلو خریداری كرده ایم اما به دلیل عرضه آن در بورس برای خرید دومین محموله كیلویی 36 تومان پرداخت كردیم.
وی گفت: در قراردادها با شركت ساپكو و خودروسازان هیچ بندی برای جبران خسارت دیركرد پرداخت آنها به قطعه سازان دیده نشده است.
این قطعه ساز افزود: به كیفیت خودروها ایراد می گیریم اما به كیفیت اجرای دستورالعمل های فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی ایراد نمی گیریم.
خباز گفت: فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی دستور داد بازرسی از دفاتر واحدهای تولیدی مختلف نباید بیشتر از یك سال از آخرین لیست بیمه شان باشد اما سازمان تأمین اجتماعی به بهانه های مختلف همه خریدها را بررسی و آنها را مشمول بیمه می كند.
وی افزود: زمانی كه قطعه ساز نتوانسته به مدت 9 ماه پول خود را از خودروساز بگیرد، دیگر نمی تواند كالاهای خود را ترخیص كند.
خباز گفت: بانكی كه زیر نظر بانك مركزی است چرا برای خرید دین ساپكو شش تا هشت درصد كارمزد می گیرد یا 20 درصد پولی كه می خواهند به قطعه ساز بدهند، سپرده می كنند.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور نیز در این برنامه گفت: همه باید دست به دست هم دهیم و اتكا به قطعه سازان داخلی را به سیاست پایدار تبدیل كنیم.
وی افزود: اگر این اعتماد و اتكا به قطعه سازان خودروی داخلی به خودرو ادامه دار باشد دشمنان كشور مانند بنزین دیگر طمع تحریم صنعت خودروسازی را نمی كنند.
نجفی منش گفت: چهار سال پیش راهبردی برای تولید 25 میلیارد دلار قطعه برای خودروسازان داخلی و شش میلیارد دلار قطعه برای صادرات تدوین شد اما شرایط كشور موجب شد این راهبرد محقق نشود.
وی افزود: باید سیاست گذاری بخش صنعت به گونه ای باشد كه تولید خودرو با اتكا به ظرفیت داخلی انجام شود و برای تولید كننده داخلی نیز شرایطی فراهم كنیم كه تولید برای آن مقرون به صرفه باشد.
منصور منصوری مدیرعامل ساپكو نیز در این برنامه با بیان اینكه قراردادهای این شركت با قطعه سازان 120 روزه است گفت: اكنون رویكرد شركت ساپكو به سمت استفاده از دانش بومی و فناوری های داخلی و روز است.
وی افزود: اكنون خودروی 301 در زمان تولید 61 درصد خودكفایی داشته است و هنگامی كه بخواهد به بازار عرضه شود این میزان خودكفایی را به 81 درصد افزایش می دهیم.
معصوم نجفیان مدیرعامل شركت سازه گستر نیز در این برنامه گفت: تا جایی كه سازندگان داخلی تأمین قطعات خودرو را انجام داده اند قطعه ای را از خارج وارد نكرده ایم.
وی افزود: به عنوان نمونه درباره بلندگو، آینه برقی و رله همیشه در پی سازندگان داخلی بوده ایم