مهلت ثبت درخواست كارتخوان تا 23 مرداد

صاحبان مشاغل پزشكی برای ثبت درخواست به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایند

1398/05/14
|
11:13
|


مهلت ثبت درخواست كارتخوان تا 23 مردادبه گزارش خبرگزاری صداو سیما، به موجب بند (ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 و تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم، كلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشكی، پیراپزشكی، داروسازی و دامپزشكی كه مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان نظام پزشكی ایران و یا سازمان نظام دامپزشكی و سازمان دامپزشكی ایران صادر می‌شود، مكلفند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال 1398 اقدام كنند.
بر این اساس كلیه صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مكلفند حداكثر تا تاریخ 23 مرداده ماه 98 برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (كارت‌خوان) به درگاه عملیات الكترونیكی سازمان امور مالیاتی كشور به نشانی الكترونیكی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه كارتخوان خود نموده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذكور از طریق پیامك تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام كنند.
سوالات متداول در خصوص فرآیند ثبت نام
برای ثبت نام در سامانه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی از كجا شروع كرد؟
برای شروع مودی ابتدا باید فرآیند ثبت نام كد اقتصادی خود را تكمیل نموده باشد و در وضعیت 45 قرار گرفته باشد.
برای مودیانی كه همه اطلاعاتشان از سمت سازمان تایید شده است می‌توانند از قسمت سایر خدمات در ثبت نام كد اقتصادی گزینه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را انتخاب و فرآیند ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را آغاز نمایند.تاریخ مشمولیت، مشمولین خدمات درمانی تاریخ 98/01/01 است.
نوع مشمولیت چیست؟
مودی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوان‌های مربوط به صندوق فروش تعیین و در لیست مورد نظر انتخاب می‌نماید. مشمولین خدمات درمانی، مشمول بندی تبصره 6 قانون بودجه 1398 می‌باشند.
تاریخ مشمولیت چیست؟
تاریخ مشمولیت برای مودیانی كه در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی كه بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نموده‌اند از تاریخ شروع فعالیت آن‌ها می‌باشد كه مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید.
شماره سریال صندوق چیست؟
شماره سریال صندوق همان شماره سریال كارتخوان می‌باشد كه توسط شركت‌های تامین كننده كه مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (كارتخوان) را از سازمان مالیاتی كشور دریافت نموده‌اند برای هر دستگاه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی (كارتخوان) در اختیار مودی قرار می‌گیرد.
مدل دستگاه چیست؟
مدل دستگاه كارتخوان كه توسط شركت ارائه شده (شركت‌های ارائه كننده خدمات پرداخت) اعلام می‌شود.
سریال حافظه مالیاتی چیست؟
شماره سریال حافظه مالیاتی توسط شركت‌های تأمین كننده كه مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (كارتخوان) را از سازمان مالیاتی كشور دریافت نموده‌اند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده می‌شود و در هنگام ارائه آن را در اختیار مودی قرار می‌دهند.
تاریخ شروع بهره برداری چه زمانی می‌باشد؟
دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامك سازمان و استفاده از دستگاه كارتخوان می‌باشد. این قلم اطلاعاتی پس از راه اندازی كارتخوان در سامانه ثبت می‌شود.
وضعیت سامانه و تاریخ آن به چه معناست؟
این امكان برای مودی در نظر گرفته شده كه در صورت تعطیلی موقت و یا دائم بنگاه اقتصادی قابلیت اعلام و غیرفعال شدن موقت یا دائم پایانه فروشگاهی (كارتخوان) و حافظه مالیاتی خود را در سامانه داشته باشد.
مودی چگونه می‌تواند شناسه حافظه را دریافت نماید؟
پس از تكمیل ثبت نام و تایید مشخصات ثبت شده توسط مودی، از طریق سازمان امور مالیاتی كشور بصورت پیامك برای مودی ارسال می‌گردد.
آیا مودی می‌تواند بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان مالیاتی صورتحساب صادر نماید؟
خیر، مودی بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان مالیاتی نمی‌تواند صورتحساب صادر نماید.
آیا می‌توانیم چند كارتخوان شركت‌های مختلف ارائه كننده خدمات پرداخت را در یك مكان استفاده كرد؟
بله امكان استفاده از چند كارتخوان از شركت‌های مختلف ارائه كننده خدمات پرداخت در یك مكان وجود دارد.
آیا می‌توانیم یك كارتخوان را برای چند محل فعالیت استفاده كرد؟
خیر، یك كارتخوان فقط می‌تواند برای یك مكان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آیا می‌توانیم یك حافظه را برای چند محل فعالیت استفاده كرد؟
خیر، یك حافظه فقط می‌تواند برای یك مكان مورد استفاده قرار گیرد.
در صورت انتقال پایانه فروشگاهی (كارتخوان) از یك محل فعالیت به محل فعالیت دیگر مودی باید چه اقدامی انجام دهد؟
ابتدا باید در این سامانه پایانه فروشگاهی (كارتخوان) قبلی را غیر فعال نماید سپس بعد از تایید و غیر فعال شدن توسط سازمان مودی می‌تواند اطلاعات پایانه فروشگاهی (كارتخوان) جدید را وارد نماید و فرآیند ثبت پایانه فروشگاهی (كارتخوان) را از اول شروع نماید.
آیا امكان ثبت مشخصات تمام دستگاه‌های كارتخوان بانكی به عنوان پایانه فروشگاهی در سامانه ثبت نام وجود دارد؟
تنها كارتخوان‌هایی كه استاندارد‌های پایانه فروشگاهی را دارا باشند، قابلیت ثبت نام را خواهند داشت. استاندارد‌ها به صورت سیستمی كنترل می‌شوند. اگر امكان ثبت دستگاه كارتخوانی در سامانه وجود ندارد، به این مفهوم است كه این دستگاه به علت عدم رعایت استاندارد‌های سامانه صندوق فروش فاقد تاییدیه سازمان امور مالیاتی كشور می‌باشد.
در حالت فوق تكلیف مشمولین چیست؟
مشمولین محترم (پزشكان) می‌بایستی در اسرع وقت برای رفع مشكل به بانك مربوط یا شركت ارائه كننده دستگاه كارتخوان خود مراجعه نمایند.

دسترسی سریع