زمان انتظار خانه دار شدن به 10 سال كاهش می یابد

وزیر راه و شهرسازی گفت: هدف وزارت راه و شهرسازی ساخت سالانه 700 هزار مسكن جدید است و با این كار امید به خانه دار شدن در شهرهای بزرگ به 10 سال و در شهرهای كوچك به سه سال كاهش می یابد.

1398/06/05
|
08:02
|



به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محمد اسلامی در برنامه نگاه یك شبكه یك سیما افزود: در این مسیر طرح اقدام ملی برای ساخت 400 هزار واحد ساختمانی هدف كمّی و تام هایی نظیر تأمین مسكن كاركنان دولت جزو الگوهای مختلف ساخت مسكن هستند.
وی گفت: طرح تام كاد (تأمین مسكن كاركنان دولت) منتظر تصویب در هیأت دولت است و شامل همه كاركنان دولت می شود كه بخشی از حقوقشان تا پنج سال به صندوق تام كاد واریز می شود و بعد به مدت 15 سال اقساط اعیانی مسكن و پس از آن اقساط زمین پرداخت خواهد شد تا بار مالی روی دوش كاركنان دولت كمتر شود.
اسلامی افزود: این طرح به خصوص برای كاركنان جوان و خانه اولی ها سیاست مناسبی است و دغدغه آنها را برای تأمین مسكن كمتر می كند.
وی در خصوص وجود مسكن مازاد در كشور گفت: وقتی شما منابعی در اختیار دارید حق انتخاب دارید كه وارد چه كسب و كاری شوید و كسب و كاری كه امروز ما وارث آن شده ایم به خاطر ارزش افزوده آن در سال های گذشته بوده و گرایش غالب؛ ساخت خانه های بزرگ و لوكس بوده و بیش از نیمی از دو میلیون خانه مازاد از این جنس هستند اما باید سیاست های ما به گونه ای باشد كه اولاً ساخت و ساز دست اهل فن باشد و ثانیاً این سیاست ها موجب تورم زایی نشود.
وزیر راه و شهرسازی درباره مالیات بر خانه های خالی و عایدی سرمایه نیز گفت: وزارت راه معتقد است جریانی این سیاست را فقط در حوزه مسكن دنبال می كند كه در صورت تصویب؛ سرمایه ها از بازار مسكن خارج می شوند و ما مخالف قانون عایدی بر سرمایه نیستیم اما ابزار آن را نداریم چرا كه آمار و اطلاعات آن نزد دستگاه های مختلف نظیر سازمان ثبت املاك، شهرداری ها و مركز آمار ایران است بنابراین ما با تشكیل سامانه جامع املاك و اسكان به دنبال آن بودیم كه دیتابیس دستگاه های مختلف به این سامانه متصل شود و معاملات انجام شده در ثبت اسناد و انشعابات وزارت نیرو و نفت نیز در این سامانه به صورت متمركز قابل شناسایی باشد و با ظرفیت ایجاد شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیتاماینینگ مناسبی تهیه شده كه امیدواریم تا آخر سال كار آن به سرانجام برسد.
اسلامی از ساخت صد هزار واحد مسكونی برای كاركنان نیروهای مسلح كه قرارداد آن چند وقت قبل به امضا رسید به عنوان یكی از طرح های ایجاد ساخت و ساز در كشور یاد كرد و گفت: همچنین با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) برای ساخت 50 هزار واحد مسكونی و با بنیاد مسكن هم كارهای مشابهی انجام شده و به دنبال آن هستیم كه همه ظرفیت های كشور را برای تولید پایدار مسكن در كشور بسیج كنیم.
وی در خصوص مناطق سیل زده نیز گفت: كار تعمیر خانه های مسكونی مناطق سیل زده به اتمام رسیده و واحدهای احداثی هم به طور كامل شناسایی شده اند و خانه هایی كه در بستر رودخانه ها قرار داشتند و باید جابجا می شدند اگر زمین داشتیم در اختیار مالكان قرار دادیم و در غیر این صورت زمین های مناسبی را خریده و در اختیار مالكان قرار داده ایم و امیدواریم تا قبل از زمستان امسال بخش عمده ای از این كار به ثمر برسد و بنیاد مسكن مقدمات ساخت و ساز را تهیه كرده و ساخت مسكن بر عهده مردم است.
اسلامی در خصوص بازسازی 12 هزار كیلومتر از راه های آسیب دیده در كشور گفت: بخش عمده ای از این راه ها بازسازی شده و قابل استفاده است اما تنها دو راه جاده شهداد و پلدختر به خرم آباد قطع است كه راه پلدختر به خرم آباد راه جایگزین دارد اما جاده شهداد شرایط خاصی داشته و قابل بازسازی نبوده و مركز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی متولی مطالعه این جاده و طراحی راه جایگزین شده بنابراین جاده شهداد تنها جاده آسیب دیده از سیل است كه هنوز قطع است و بازسازی آن جزو اولویت های یك وزارت راه و شهرسازی است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص صنعت ریلی نیز گفت: گرچه معتقدیم از ظرفیت های ریل به صورت مناسبی استفاده نكرده ایم اما حركت های خیلی خوبی در این بخش انجام شده و تغییرات چشمگیری داشته ایم به طوری كه از جابجایی 30 میلیون تن كالا در سال 94 به جا به جایی 52 میلیون تن كالا در سال گذشته رسیده ایم و هدف ما رسیدن به ظرفیت 100 میلیون تن جا به جایی در سال است.
وی افزود: برای توسعه ناوگان هزار واگن باری و بیش از صد لوكوموتیو به ناوگان ریلی اضافه شده است و خطوط ریلی را گسترش داده ایم و اخیراً با راه اندازی قطار تهران- آنكارا به دنبال افزایش سهم ترانزیت بوده ایم ضمن اینكه كار اجرایی اتصال محور رشت- آستارا آغاز شده و اتصال بندر چابهار به بیرجند نیز در دست انجام است.
اسلامی گفت: باید در 15 سال آینده در حوزه ناوگان ریلی و ریل به صد میلیارد دلار سرمایه گذاری برسیم.
وی در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای توسعه ترانزیت كالا از كشور گفت: یكی از برنامه های مهم ما كه در دولت با همكاری پنج وزیر و دو معاون رئیس جمهور پیگیری كرده ایم این است كه محور مبادی ورودی و خروجی كالاها؛ وزارت راه و شهرسازی باشد و هر كالا بتواند با یك پلمپ الكترونیكی از مبدأ تا مقصد بدون دست خوردن و بازرسی های متعدد حركت كند و خوشبختانه اكثر دستگاه ها پای این كار هستند و مقرر شده تا پایان سال 98 همه دستگاه ها باید به سامانه واحدی متصل شوند كه توقف و كنترل های متعدد و مجوزهای گوناگون و لایه به لایه را حذف كرده و همه كالاها با یك كد وارد و خارج شود و در اجلاس سوچی روسیه هم كه اخیراً برگزار شد با كشورهای دیگر توافق كردیم كه پلمپ الكترونیكی یكپارچه را در كشور پیاده سازی كنیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشرفت آزادراه تهران- شمال نیز گفت: عملیات اجرایی قطعه یك این آزادراه رو به اتمام است و تا پایان شهریور عملیات اجرای آن به پایان رسیده و نصب تجهیزات ایمنی، نقاشی، شستشو و نظارت و كابل كشی آن و همچنین استقرار سیستم مدیریت هوشمند اجرایی می شود و بلافاصله بعد از استقرار مدیریت هوشمند؛ عبور و مرور مردم فراهم خواهد شد كه امیدواریم قبل از پایان پاییز این امر اجرایی شود.

اسلامی افزود: برای ساخت قطعات دوم و سوم این آزادراه به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه امیدواریم قطعه دوم نیز تا پایان دولت كنونی زیر بار ترافیكی برود و زمینه های كار در كشور فراهم شود.
وی همچنین درباره توسعه راه های روستایی فرعی و اصلی در كشور گفت: در این زمینه در سال های گذشته اقدامات خوبی انجام شده و نهضت راه سازی همچنان ادامه دارد به طوری كه طول راه های ما به بیش از 223 هزار كیلومتر می رسد اما با این وجود مثلاً در استان سیستان و بلوچستان برای ایجاد راه های مناسب به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی كه امسال فقط 400 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است اما مردم باید بدانند كه رعایت مقررات هم در كاهش تصادفات بسیار مناسب و ضروری است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: پلیس راه نیروی انتظامی 251 نقطه حادثه خیز را به ما معرفی كرده كه تا كنون 54 نقطه آن ایمن سازی شده و 151 مورد دیگر نیز قرارداد ایمن سازی آن بسته شده و بقیه در حال بررسی است و ایمن سازی و آشكارسازی این نقاط جزو اولویت های ما قرار دارد.
اسلامی با اشاره به اینكه دو هزار دوربین جدید به زودی در جاده های سراسر كشور نصب خواهد شد گفت: متأسفانه معادن بیشترین لطمه را به جاده های ما وارد می كنند چرا كه كامیون ها تمایل دارند از جاده های فرعی عبور كنند كه این امر موجب فرسایش جاده ها و كاهش سرعت حركت خودروها می شود.
وی افزود: از هفته دولت سال قبل تا كنون بیش از هزار و 100 كیلومتر اتوبان در كشور ایجاد شده است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره نرخ بالای عوارض در برخی راه ها ازجمله آزادراه خرم آباد- پل زال گفت: ساخت آزادراه ها توسط بخش خصوصی و با سرمایه آن انجام می شود و باید بازگشت سرمایه آن صورت پذیرد ضمن اینكه آزادراه ها هزینه بالایی برای نگهداری دارند با این وجود، ما تلاش كردیم فقط 21 درصد نرخ عوارض را افزایش دهیم و برای خودروهای با تردد بالا تخفیف 20 درصد و برای حمل و نقل عمومی تخفیف 30 درصدی لحاظ كرده ایم اما باید بدانیم كه بخش خصوصی كه برای ساخت این راه سرمایه گذاری كرده نیازمند بازگشت سرمایه خود است.
اسلامی همچنین در خصوص حمل و نقل دریایی گفت: صنعت دریایی و اقتصاد دریامحور بخش مهمی در اقتصاد و اشتغال است و بیش از 1400 نوع شغل در دریا وجود دارد و با این كه ظرفیت بنادر كشور به 240 میلیون تن كالا رسیده و جزو كشورهای بزرگ دریانوردی هستیم اما در زمینه مشاغل دریایی عقب هستیم و به همین دلیل شعار روز جهانی دریانوردی امسال «ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی» بود تا ناوگان دریایی ایران با كاركنان ایرانی ادامه كار بدهد.
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر؛ خداترس بودن، ساده زیستی، مردم محوری و دشمن ستیزی رجایی و باهنر را موجب ماندگاری یاد و خاطره آنها در ذهن مردم ایران دانست.

دسترسی سریع