برنامه های آموزش و پرورش برای ارتقای كمی و كیفی اموزش

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه بیش از 14 میلیون و 650 هزار دانش آموز برای سال تحصیلی جدید در مدارس كشور نام نویسی كرده اند، گفت: در آموزش كلاس اول ابتدایی یك و هفت دهم درصد و در مجموع كلاس های ابتدایی، 2 درصد افزایش نام نویسی دانش آموز دا

1398/06/31
|
08:41
|



به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه « نگاه یك » با اشاره به اینكه پوشش تحصیلی به بیش از 98 و نیم درصد رسیده است، ادامه داد: از این تعداد، 86 و چهار دهم درصد در مدارس دولتی هستند و 48 و 8 دهم درصد آن ها دخترها هستند.
وی افزود: 480 هزار نفر از اتباع بیگانه در كلاس های آموزشی شركت می كنند كه سه و نیم درصد از كل دانش آموزان را شامل می شوند.
آقای حاجی میرزایی با تاكید بر اینكه آموزش، حق عمومی مردم است، گفت: تلاش كردیم كه این حق ادا شود.
وی افزود: 570 هزار كلاس در 110 هزار واحد آموزشی در سراسر كشور فعال هستند كه از این تعداد 45 هزار كلاس كمتر از 50 نفر دانش آموز دارد.

آقای حاجی میرزایی اضافه كرد: در حالی كه جمعیت دانش آموز روستایی ما 20 درصد است، 50 درصد مدارس ما در روستا وجود دارد و این نشان می دهد برای توسعه فرصت های آموزشی و دسترسی همگان حتی در مناطق دوردست و كم برخوردار تلاش بسیار زیادی در طول سال های گذشته شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای پوشش حداكثری دانش آموزان، تامین عدالت آموزشی و دسترسی به فرصت های آموزشی، گام های خوبی برداشته شده است.
وی ادامه داد: در سیاستی كه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پیش بینی شده است باید به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ، پیش برویم. این مدارس قابلیت ها و ظرفیت بیشتری دارند و هزینه های آن ها كمتر و دسترسی به معلمان و امكانات بیشتر است و از خیرین هم استدعا داریم به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ بروند.
آقای حاجی میرزایی گفت: 142 میلیون كتاب درسی در هزار عنوان توزیع شده است كه در پایه های ابتدایی و متوسطه دوم، كار و دانش و فنی و حرفه ای، با نام نویسی در سامانه از طریق مدرسه تحویل می گیرند اما دانش آموزان دوره اول متوسطه از طریق كتابفروشی، كتاب های خود را تهیه می كنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این كتاب ها با 70 درصد یارانه در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد و ارز دولتی به آن اختصاص داده شده است.
او افزود: 32 میلیارد تومان برای استان سیستان و بلوچستان و برخی مناطق كم برخوردار قرار دادیم تا كتاب ها كاملاً رایگان در اختیارشان قرار گیرد.
آقای حاجی میرزایی به مشكل انتخاب مدرسه مناسب اشاره و اضافه كرد: تلاش می كنیم تا افراد بتوانند مدرسه دلخواه خود را انتخاب كنند و جبر جغرافیایی را از بین ببریم.
وی افزود: برای مقابله با تخلفات احتمالی، شماره ای به مدارس اعلام شده است تا در معرض دید مراجعان قرار گیرد و بتوانند مشكلاتشان را گزارش كنند.
آقای حاجی میرزایی اضافه كرد: تاكنون 28 هزار و 500 بازدید از مدارس انجام شده است و در برخی موارد كه مدارس به ناحق پولی از اولیاء گرفتند، استرداد شده است و در برخی موارد، ابلاغ مدیر لغو شده است و در بعضی از مدارس غیردولتی به شورای نظارت معرفی شدند و مجازت هایی در نظر گرفته شده است.
او با اشاره به اینكه 110 هزار واحد آموزشی داریم، افزود: ممكن است در تعدادی از آن ها مشكلاتی بوجود بیاید اما تلاش می كنیم با نظارت بیشتر و ارسال بازرس، این موضوع را مدیریت كنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره سند تحول گفت: نیازمند آن هستیم تا محتوای سند را در آموزش و پرورش و جامعه تسری بدهیم.
آقای حاجی میرزایی با بیان اینكه برای استقرار هر سند نیازمند درك مشترك از مفاهیم آن هستیم، افزود: تا زمانی كه مفاهیم سند تحول به تقاضای عمومی تبدیل نشود اجرای آن دشوار است.
وی تاكید كرد: مفاهیم سند تحول بسیار راهگشا و مهم است و می تواند ماموریت آموزش و پرورش را به نحو مناسب تری محقق كند.
او با اشاره به اینكه سند تحول آموزش و پرورش، در قالب شش زیرنظام است، گفت: رسیدن به منابع پایدار، تغییر و تحول در مدیریت و كیفیت آموزش و تغییر نظام ارزشیابی و برنامه های درسی از جمله این زیرنظام هاست.

آقای حاجی میرزایی افزود: برای هر یك از این زیرنظام ها، مسؤل تعیین می كنیم تا زمینه های اجرایی آن ها فراهم شود و این یكی از اهداف اصلی در زمان مسؤلیتم است.
وی اضافه كرد: كسانی كه پایان دوره آموزش عمومی را می گذرانند باید حداقل به توانایی های پایه برسند.
آقای حاجی میرزایی گفت: با توجه به اینكه فاصله با اهداف سند تحول بنیادین، زیاد و مفاهیم آن بسیار عمیق و گسترده است، اجرایی كردن آن در نظام تعلیم و تربیت به زمان نیاز دارد اما حتماً تا چشم انداز 1404 توفیقات خوبی را در عرصه تعلیم و تربیت بدست خواهیم آورد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه بودجه وزارت خانه از مشكل ساختاری رنج می برد، گفت: این مشكل در طول سال های گذشته دائم از دوره ای به دوره دیگر منتقل شده است.
آقای حاجی میرزایی در ادامه سخنان خود در برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: بخشی از هزینه های آموزش و پرورش هزینه های مستمری است. ابتدا حقوق ها پرداخت و منابع مربوط به آن پیش بینی و این موجب می شود حقوق برخی از معلمانی كه بصورت حق التدریس كار كرده اند معوق شود كه تلاش می كنیم در آستانه آغاز سال تحصیلی پرداخت كنیم.
وی با بیان اینكه كمبود معلم داریم، اضافه كرد: امسال حدود 108 هزار معلم كم داریم زیرا حدود 45 هزار معلم در پایان شهریور بازنشسته شدند و همكاران سعی كردند این 108 هزار معلم را از روش های مختلف قانونی، تامین كنند.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: دستور پرداخت بخشی از حقوق معوق معلمان حق التدریس را در شروع سال تحصیلی گرفته ایم و بلافاصله پس از پرداخت حقوق ها، در دستور كار قرار خواهد گرفت.
او اضافه كرد: حدود 800 تا 900 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق معوق معلمان حق التدریس مورد نیاز است و به هر میزان كه تخصیص داده شود، این حقوق پرداخت می شود.

آقای حاجی میرزایی گفت: باید در بودجه سال 99 چاره اندیشی شود تا دچار مشكل نشویم.
وی افزود: بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی كشور و وزارت آموزش و پرورش درمورد اینكه آموزش و پرورش چه تعداد نیرو در چه سالی و در كدام منطقه نیاز دارد اختلاف نظرهایی وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: در كشور 5 هزار مدرسه زیر 5 نفر و 14 هزار مدرسه زیر 10 نفر دانش آموز داریم بنابراین قرار شد نمایندگانی از این 3 دستگاه، موضوع نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را در دستور كار قرار دهند و به درك یكسانی از نیازهای واقعی آموزش و پرورش برسند.
آقای حاجی میرزایی گفت: رشد حقوق معلمان در دولت های یازده و دوازدهم در مقایسه با نرخ تورم و دیگر دستگاه های دولتی، بالاتر بوده است اما همچنان از این نظر مشكلاتی وجود دارد كه امیدواریم به تدریج گشایش ایجاد و شرایط، بهتر شود.
وی با اشاره به اینكه اجرای طرح رتبه بندی معلمان در قانون پیش بینی شده است، افزود: آئین نامه این طرح تدوین شده و در دستور كار كمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد و پس از تصمیم گیری دولت، اجرایی خواهد شد.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در نیمه دوم سال 1398 اختصاص داده است كه امیدواریم پس از تصویب آئین نامه طرح رتبه بندی معلمان در دولت انجام شود كه اعمال آن از مهر امسال خواهد بود.
وی با بیان اینكه موضوع بیمه فرهنگیان، مشكلاتی دارد، افزود: بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان های بیمه گر تفاهم لازم برقرار نشده است و اكنون از بیمه آتیه سازان حافظ استفاده می كنند كه حالت صندوقی دارد.
آقای حاجی میرزایی اضافه كرد: تلاش می كنیم با سازمان بیمه مركزی و بیمه ها وارد مذاكره شویم و برای بیمه تكمیلی فرهنگیان گامی را برداریم.
وزیر آموزش و پرورش درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان هم گفت: بازنشستگانی كه تا پایان سال 97 بازنشسته شدند تا پایان شهریور امسال 50 درصد پاداش خود را دریافت كردند و بقیه را نیز در مهر دریافت می كنند.
آقای حاجی میرزایی افزود: آموزش و پرورش تلاش كرد در همه كشور خدماتش را گسترش دهد اما این پهن شدن سفره آموزش و پرورش و نفوذ آن در همه كشور موجب شده است كه كیفیت آموزشی آسیب ببیند.
او تاكید كرد: اصرار بر روی توسعه كمی آموزش به ضرر توسعه كیفی آموزش شده است.
وی اضافه كرد: اكنون اولویت ما كیفیت بخشی به مدارس آموزش و پرورش است.
آقای حاجی میرزایی با اشاره به اینكه مدارس كپری و مدارس خشت و گلی هم در كشور وجود دارد،گفت: مدارس خشت و گلی تا ابتدای مهر در همه استان ها به جز استان سیستان و بلوچستان حذف شده است و در این استان هم تا پایان آبان حذف می شوند.
وی افزود: با تامین اعتباری كه انجام شده است همه مدارس كه علمك گاز به آن مدرسه رسیده است به بخاری گازی مطمئن، مجهز می شوند و برای دیگر مدارس هم برای استفاده از انرژی های جایگزین بخاری های نفتی اقدام شده است.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: برای ایمن سازی مدارسی كه هنوز از بخاری های نفتی استفاده می كنند تدابیری انجام شده است تا حوادث تلخ گذشته تكرار نشود و 400 میلیارد تومان اعتبار برای این منظور اختصاص داده شده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در مدارس دولتی كسی حق ندارد بابت ارائه خدمات آموزشی، از دانش آموزان وجهی را مطالبه كند و با تخلفات در این زمینه برخورد می شود.
آقای حاجی میرزایی افزود: با توجه به اینكه مدرسه، خانه دوم دانش آموزان است والدین می توانند به صورت اختیاری در تامین نیازهای مدرسه مشاركت داشته باشند و سعی می كنیم این كمك ها را سازمان دهی و كنترل كنیم.
وی گفت: سازمان مدارس غیر دولتی آئین نامه ای را تنظیم و میزان شهریه خدمات معین شده از سوی آموزش و پرورش را مشخص كرده است و موظف هستند بر روی تابلوی اعلانات مدارس نصب كنند و مدارس غیردولتی غیر از این مبلغ حق ندارند مبلغی را دریافت كنند و اگر مدرسه ای بیش از آن دریافت كند برخورد می شود.
آقای حاجی میرزایی ادامه داد: برخی از این مدارس خدمات اضافه ای از جمله تامین غذا، اردو و آموزش زبان خاص ارائه می كنند كه به صورت توافقی است و نمی توانند استفاده از آن را الزامی كنند.
او افزود: حدود 16 هزار مدرسه غیر دولتی داریم كه تعداد اندكی از آن ها یعنی حدود 100 مدرسه هزینه های اضافه نامتعارف دریافت و بقیه مدارس، استانداردها را رعایت می كنند.

آقای حاجی میرزایی درباره برخی مدارس غیر دولتی كه اردوهای پرهزینه نامتعارف برگزار می كنند، گفت: آموزش و پرورش مولد چنین وضعیتی نیست و امیدواریم شرایط به سمتی برود كه خدمات آموزشی با كیفیت در دسترس همه آحاد جامعه قرار گیرد.
وی با اشاره اینكه مافیای 10 هزار میلیارد تومانی كنكور شكل گرفته است، گفت: این كنكور نگرانی و اضطراب را به والدین و دانش آموزان تحمیل و همچنین مجموعه نظام آموزشی ما را متاثر می كند و به جریان تربیت آسیب می رساند.
او ادامه داد: از سوی دیگر این حجم عظیم اقتصادی هیچ ارزش افزوده ای جهت تعلیم و تربیت كشور ندارد و حاصل همه این تبادلات مالی، تربیت بیشتر و ارتقای واقعی دانش آموزان نیست و خانواده هایی كه تحت تاثیر چنین شرایطی قرار می گیرند، آسیب می بینند.
آقای حاجی میرزایی با تاكید بر لزوم اجرای سند تحول گفت: این موضوع نیازمند همكاری گسترده بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و مشاركت همه اندیشمندان جامعه است.
وی افزود: پدیده كنكور را باید به نحو سنجیده ای مدیریت و جایگزین مناسبی را برای آن پیدا كرد.
وزیر آموزش و پرورش با گلایه از سازمان صداوسیما خواستار حذف تبلیغات كتاب های كمك درسی شد.
وی افزود: كتاب های كمك درسی به گونه ای طراحی شده است كه همه محتوای آموزشی مورد نیاز دانش آموز در آن تامین شده است و به كتاب دیگری نیاز نیست.
آقای حاجی میرزایی با اشاره به اینكه موضوع واگذاری مدارس به بخش خصوصی صحت ندارد، گفت: برخی مدارس هیئت امنایی داریم اما در مورد اموال و املاك آموزش و پرورش قطعاً مراقبت خواهد شد و بنا نداریم به دارایی های آموزش و پرورش چوب حراج بزنیم و آن را به دیگران واگذار كنیم بلكه این اموال باید بهینه سازی شود.
وی افزود: آموزش وپرورش امر حاكمیتی است و به هیچ وجه قابل واگذاری به دیگران نیست بنابراین در مدارس دولتی و غیر دولتی استانداردهای محتوا و ارزش یابی معلمان به طور كامل رعایت و كنترل می شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تعدادی از مدارس متعلق به یكی از بنیادها بود و اصرار داشت كه باید بخرید و آموزش و پرورش هم قدرت خرید نداشت اما برای اجاره آن توافق كردیم و مشكل برطرف شد.
آقای حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه وزارت آموزش و پرورش برنامه های موثری برای پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان دارد، افزود: برای این منظور، دانش آموزان باید مصونیت پیدا كنند و مهارت های آنان از جمله گفتگو با والدین و صمیمیت در خانواده و قدرت «نه» گفتن افزایش یابد.
وی افزود: دانش آموزانی كه دچار مشكل اعتیاد شدند شناسایی و غربالگری می شوند و تحت درمان قرار می گیرند.
آقای حاجی میرزایی گفت: آموزش و پرورش آینده جامعه را می سازد و آن را باید جدی گرفت.
او افزود: آموزش و پرورش نیازمند مشاركت همه دستگاه های اجرایی است و ماموریت ها باید تركیب شود تا دانش آموزی در تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت كنیم كه بتواند در سازندگی جامعه مشاركت داشته باشد.

دسترسی سریع