حدود 71 درصد از مردم بیننده حداقل یكی از مجموعههای تلویزیونی یا ویژه برنامههای این ایام از شبكههای مختلف ملی و استانی بوده اند
71 درصد مردم در محرم بیننده تلویزیون بودندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، براساس این نظر سنجی همچون نظرسنجیهای گذشته مركز تحقیقات، حدود 80 درصد مردم بیننده برنامههای مختلف سیمای جمهوری اسلامی اعم از مجموعه تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامههای ورزشی و اخبار بوده اند.
نظرسنجی مركز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد بعد از مراسم عزاداری، مداحی و نوحه سرایی كه با 52 و یك دهم درصد پربینندهتر از سایر برنامهها در ایام دهه اول محرم بوده است، مراسم دسته جمعی عزاداری در شهرهای مختلف با 47 و 7 دهم درصد، سخنرانیهای مذهبی با 35 و 7 دهم درصد و ارتباط مستقیم با عتبات عالیات با 35 درصد در رتبههای پربینندهترین برنامههای سیما در این ایام قرار گرفته اند.
از 71 درصدی كه بیننده حداقل یكی از برنامههای دهه اول محرم بوده اند نیز 46 درصد بیشتر از شبكه سه، 16 و 2 دهم درصد بیشتر از شبكه یك و 14 و 2 دهم درصد هم بیشتر از شبكه استانی مداحیها، سخنرانیها و مراسم عزاداری را تماشا كرده اند.
براساس نظرسنجی مركز تحقیقات، از میان بینندگان دهه اول محرم سیما، حدود 79 درصد تلویزیون را در نمایش همدلی و همكاری مردم در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در حد زیاد موفق دانسته اند.
براین اساس، 76 درصد از این بینندگان هم سیمای جمهوری اسلامی را در ایجاد شور در مردم برای شركت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) در حد زیاد موفق ارزیابی كرده اند.
حدود 65 درصد به موفقیت سیما درحد زیاد، در ترویج فرهنگ صحیح عزاداری برای امام حسین (ع) و بیش از 62 درصد هم در ایجاد معرفت و آگاهی درباره فلسفه و دلیل قیام امام حسین (ع) رای داده اند.
براساس نظرسنجی مركز تحقیقات همچنین برنامههای «سمت خدا» از شبكه سه، «شیرخوارگان حسینی»، «ازلاك جیغ تا خدا»، «كوی محبت» و «پیرغلامان عشق» از شبكه دو، «در آستان خورشید» از شبكه سه، «هزارداستان» و «با حسین حرف بزن» از شبكه نسیم، «این شب ها» از شبكه یك و «یاد خدا» از شبكه قرآن و معارف سیما پر بینندهترین برنامههای دهه اول تلویزیون بوده اند.
درمیان مجموعههای تلویزیونی هم تكرار «مختارنامه» از شبكه آی فیلم با بیش از 50 درصد مخاطب در صدر قرار دارد و بعد از آن تكرار «شب دهم» از شبكه افق و مجموعههای جدید «وقت صبح» از شبكه یك (تولید مركز سمنان) و «دریا نزدیك است» از شبكه سه (تولید مركز سیمافیلم) به ترتیب در رتبههای دوم تا چهارم قرار گرفته اند.
مهمترین محور انتقادی مخاطبان دهه اول برنامههای تلویزیون هم تكراری بودن مجموعههای تلویزیونی پخش شده است.
همچنین براساس نظرسنجی مركز تحقیقات سازمان صدا وسیما بیش از 19 درصد از مردم شنونده رادیو در دهه اول محرم بوده اند كه از میان آنها بیش از 29 درصد برنامههای شبكه رادیویی استانی و حدود 16 درصد هم رادیو محرم را گوش داده اند.