لزوم تدوین نقشه راه صادراتی منطبق با بازار داخل

­كارشناسان معتقدند با توجه به اهمیت صادرات در اقتصاد ملی در شرایط تحریم، نقشه راه صادرات باید منطبق با نقشه تنظیم بازار داخل تدوین شود.

1398/07/22
|
08:34
|

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حمید زادبوم رئیس كل سازمان توسعه تجارت در تیتر امشب گفت: با داشتن راهبرد توسعه صادرات غیر نفتی كشور كه از برنامه سوم به بعد شكل گرفت و در سال 91 به صورت مصوبه از هیئت وزیران ابلاغ شد، راهبرد توسعه صادرات غیرنفتی داریم كه در برنامه چهارم ، پنجم و ششم نیز تكرار شده است.
او افزود: منظور از نقشه راه اگر برنامه عملیاتی اجرایی برای راهبردها باشد، نیاز به تدوین و تنظیم دارد اما در شرایط كنونی كه شرایط تحریم و جنگ اقتصادی است نیاز به نقشه راه جدید منطبق و متناسب با نقشه تنظیم بازار داریم.
رئیس كل سازمان توسعه تجارت گفت نقشه راه تنظیم بازار و نقشه راه توسعه صادرات باید به موازات هم شكل بگیرند كه یك ماه آینده این اتفاق خواهد افتاد و علاوه بر نقشه راه صادرات غیر نفتی، نقشه راه برای 15 كشور هدف نیز تدوین شده است.
او افزود: تنظیم بازار داخل یك تكلیف است به واسطه اینكه ما در برابر مردم مسئول هستیم اما با توجه به مشكلات ساختاری، توسعه صادرات غیرنفتی را باید با سیاست های تنظیم بازار منطبق كرد. برای تنظیم بازار داخل باید ممنوعیت و محدودیت های صادراتی را كم كرد به جای آن از عوارض استفاده كنیم. در صورت داشتن تولید صادراتی باید از حق صادركنندگان برای عدم ممنوعیت صادراتی دفاع كرد.
فرید موسوی عضو كمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره تدوین نقشه راه صادراتی برای 15 كشور هدف گفت: صادرات بیشتر آنكه خروجی واقعیت های اقتصادی باشد، نتیجه روابط سیاسی كشورهاست.
موسوی گفت با توجه به اینكه در شرایط تحریم پارامترهای كنترل نشده ای بر حوزه تجارت خارجی ما ناظر است، باید بیش از اینكه بخواهیم نقشه راه صادراتی بنویسیم ؛ بیشتر به فكر اصلاح و بهبود شرایط موجود و تقویت بنگاه ها برای نفوذ در بازارهای كنونی باشیم.
جمشید نفر رئیس كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گفت: نقش و اهمیت صادرات و صادركننده در اقتصاد ملی باید تبیین شود كه اكنون در ابتدای راه هستیم. هر اتفاقی كه در اقتصاد رخ می دهد اولین مقصر صادركننده شناخته شده در صورتیكه اصلاح نگاه به صادركننده لازم است و تبیین نقش صادرات و صادركننده مهم است.
او افزود امروز مهمترین مشكل جامعه اشتغال است كه نیاز به بازار باز دارد. در صنعت، كشاورزی و غیره تولیدكنندگان با ظرفیت زیر 50 درصد كار می كنند كه باید با افزایش ظرفیت به اشتغال و صادرات كمك كنیم.
جمشید نفر در ادامه گفت: ما هیچ وقت برای توسعه صادرات برنامه نداشتیم و ظرفیت ها را نشناختیم.
رئیس كمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گفت:به دلیل نبود نگاه صادراتی توسعه صادراتی شكل نمی گیرد چون بیشتر از واردات حمایت شده بنابراین اگر حمایت های دولتی از صادرات بیشتر بود شركت های صادراتی بزرگ نیز تشكیل میشد.

دسترسی سریع