دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش : در سالهای اخیر روش تكیه بر قواعد و دستور زبان در آموزش زبان انگلیسی در مدارس، با روش مبتنی بر 4 مهارت جایگزین شده است
منعی برای آموزش زبانهای دیگر در آموزش و پرورش وجود نداردبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای مهدی نوید ادهم با اشاره به طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزشی همگانی كشور، گفت: این طرح به امضای 57 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است و یك فوریتی است كه هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است؛ بنابراین تا تصویب فاصله دارد و اگر در صحن علنی مجلس تصویب شود قانون خواهد بود و لازمالاجراست و البته نقدهای جدی بر این طرح از سوی متخصصان و صاحب نظران وارد شده است.
*به رغم آموزش سایر زبانها در كانون پرورش فكری از این كلاسها چندان استقبال نمیشود
وی افزود: در این طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی ذكر شده است به طوریكه گویا فقط زبان انگلیسی از سوی آموزش و پرورش مجاز شناخته شده است. شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه 678 مورخ 2 آبان 1381 مصوبهای دارد كه این انحصار را شكسته و تدریس زبانهای دیگر را هم در مدارس مجاز دانسته است و در آن طرح سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را موظف كردیم كه در زمینه تدوین مواد درسی و تأمین معلم برنامهریزی كند.
دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: بر طبق این مصوبه علاوه بر زبان انگلیسی، امكان تدریس زبانهای روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و فرانسوی توسط آموزش و پرورش وجود دارد.
آقای نوید ادهم با بیان اینكه از نظر شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع قانونگذار منعی برای آموزش زبانهای دیگر وجود ندارد، گفت: اگر تاكنون این اتفاق نیفتاده است باید بررسی شود. همانطور كه در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در بخش كانون زبان كه وابسته به آموزش و پرورش است، ظرفیت برای آموزش زبانهای دیگر وجود دارد و اگر در آنجا همكلاس زبانهای دیگر تكمیل نمیشود باید دلیل آن جستجو و بررسی شود.
* نبود تقاضای اجتماعی برای آموزش زبانهای دیگر
دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در بررسیهایی كه انجام دادیم، مشخص شده كه از اصلیترین دلایل، نبود تقاضای اجتماعی برای آموزش زبانهای دیگر است.
وی تصریح كرد: كودكان و نوجوانان با زبان یاد میگیرند كه زندگی كنند و امور زندگی خود را در مراودات فكری، علمی، تجاری و سیاحتی با آن زبان سپری كنند. زبان انگلیسی زبان غالب دنیا است و تنها كشورهای انگلیسی زبان نیستند كه زبان انگلیسی توانا هستند و هر شهروندی كه آشنا با این زبان است با دانستن زبان انگلیسی در هر كشوری میتواند به حل نیازهای خود بپردازد و در مراكز علمی و همایشها شركت كند و بهره بگیرد و بهره دهد.
آقای نوید ادهم با اشاره به تأكید مقام معظم رهبری بر اینكه انحصار وجود نداشته باشد، گفت: در آموزش و پرورش تلاش خود را كردهایم و مصوبه و قانون آن را داریم و باید بستر اجتماعی آن را فراهم كنیم، زیرا از نظر اجرا انحصار وجود دارد، اما از نظر قانونی و سیاستگذاری انحصاری وجود ندارد.
وی افزود: در بخشی از این طرح آمده است كه، چون آموزش زبان انگلیسی در آموزش و پرورش كارآمد نیست به آموزشگاههای آزاد واگذار شود. اگر كمی دقت كنیم متوجه میشویم كه در آموزش ریاضی، فیزیك و یا زبان عربی چالش اینچنینی داریم و باید دلیل را در عوامل دیگر مثل سن آموزش، روش آموزش، مهارتها و شایستگی معلمان برای آموزش محتوای آموزشی و... جستجو كرد و این موارد میتواند دلایل ناكارآمدی زبان انگلیسی شده باشد.
*روش تكیه بر قواعد و گرامر در آموزش زبان با روش مبتنی بر 4 مهارت جایگزین شده است
دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش تأكید كرد: خوشبختانه در سالهای اخیر بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی تغییرات خیلی خوبی در آموزش زبان انگلیسی دادهشده است و پیشنهاد میكنم تمام مخاطبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی كتابهای درسی جدید را ببینند و بازخورد آن را از صاحبنظران جویا شوند.
آقای نوید ادهم گفت: نگرانی نمایندگان مبنی بر اینكه آموزش زبان انگلیسی دانش آموزان را برای گفتگو آماده نمیكند و بر قواعد و دستور زبان تأكید میكند، سالها است كه روش سابق وجود ندارد و امروز آموزش زبان انگلیسی بر پایه 4 مهارت در مدارس آموزش داده میشود.
وی بابیان اینكه البته مشكلاتی و ابهاماتی وجود دارد، گفت: پیشنهاد میكنم اگر نمایندگان میخواهند طرحی را مانند رفع انحصار زبان انگلیسی تنظیم كنند در یك كار كارشناسی با مشاركت شورای عالی آموزش و پرورش چالشهای آموزش زبان را شناسایی و چارهاندیشی كنند.
دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش اذعان كرد: آموزش و پرورش همانطور كه موظف است فیزیك و شیمی و ریاضی را آموزش دهد، موظف است آموزش زبان انگلیسی را در سراسر كشور چه در سطح شهرها و چه در مناطق محروم و روستایی كه آموزشگاهها حضور ندارند، داشته باشد.
وی گفت: میتوان از ظرفیت سایر بخشهای غیردولتی مثل آموزشگاهها استفاده كرد، زیرا جزء سیاستهای آموزش و پرورش مشاركت پذیر كردن فرآیندهای تعلیم و تربیت است و آنجا كه آموزشگاهها با نگاه علمی و نه تجاری به میدان میآیند، آموزش و پرورش استقبال میكند و برخی از برنامهها را با كمك آنها انجام خواهد داد.
*طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی به صورت فعلی، مخالف عدالت آموزشی است
وی بابیان اینكه این طرح بهصورت فعلی مخالف عدالت آموزشی است، گفت: بستر اجرای این طرح آماده نیست. در كلانشهرها آموزشگاههای موفق و توانمند داریم، اما در شهرهای كوچك، روستاها و مناطق محروم بار سنگین آموزش اینگونه دروس بر عهده آموزشوپرورش است و درنتیجه نباید زحمات و خدمات معلمان و مدیران مدارس نادیده گرفته شود.
دبیركل شورای عالی آموزشوپرورش افزود: عملكرد آموزش و پرورش در این حوزه با آموزشگاهها مقایسه میشود كه این قیاس جامع و كاملی نیست چراكه دانش آموزان علاقهمند به یادگیری زبان به آموزشگاههای خارج از مدرسه میروند و همچنین مدت زمانی كه برای آموزش در آموزشگاهها وجود دارد از مدتزمان تخصیصی زبان در برنامه درسی مدارس بیشتر است.
آقای نوید ادهم افزود: در كشور ما به دلایل مختلف آموزش زبان از متوسطه دوره اول شروع میشود، اما بسیاری از دانش آموزان از دوران ابتدایی به آموزشگاههای خارج از مدارس میروند و باید برای سن آموزش زبان تصمیمگیری صورت بگیرد.
وی اضافه كرد: آموزش و پرورش برنامه مشخص برای آموزش زبان دارد و اگر تعداد درخواستكنندگان برای آموزش زبانهای دیگر به حدنصاب برسد، آموزش و پرورش موظف به تشكیل كلاس است.
آقای نوید ادهم در پایان گفت: پیشبینی میكنم این طرح در فرایند بررسی و تصویب، تغییرات جدی خواهد داشت.