برنامهریزی دقیق برای پایان دادن به تولید پراید آغاز و افزایش تدریجی سایر محصولات سایپا، اجرایی شد.
خروج پرتیراژترین خودرو داخلی از خط تولیدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از سایپا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: از بهمنماه سال گذشته، برنامهریزی دقیق برای پایان دادن به تولید پراید آغاز و از ابتدای امسال با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا، این برنامه اجرایی شده است.
آقای سید جواد سلیمانی افزود: متاسفانه به دلیل تحریمهای بینالمللی، تولید خودروسازان كاهش یافت و این كاهش تولید، به همراه ایجاد تقاضای كاذب ناشی از كاهش ارزش پول ملی، بازار خودرو را با نابسامانی مواجه كرد. از این رو و برای جلوگیری از التهاب بیشتر، برنامه كاهش و توقف تولید پراید رسانهای نشد، اما فرآیند اجرایی آن را با جدیت دنبال كردیم.
وی با بیان اینكه تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخهای اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد گفـت: بنابراین هموطنانی كه در طرحهای پیشفروش و فروشفوری این محصول ثبتنام كرده اطمینان داشته باشند كه هیچ مشكلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آنها خواهد شد.
مدیرعامل سایپا اضافه كرد: برنامه توقف عرضه پراید به بازار داخلی را در ماههای گذشته و در جلسات مختلف غیرعلنی با مدیران ارشد كشور و اعضای كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام كردیم كه این اعضا نیز در گفتگو با رسانهها به آن اشاره داشتهاند، همین موضوع نشان میدهد كه سایپا برای توقف تولید این محصول برنامه داشته است.
آقای سلیمانی افزود: مهمترین نكته در اجرای برنامه كاهش و توقف تولید خودرو پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است كه این بخش از برنامه نیز به طور كامل در حال اجراست و محصولات تیبا، كوییك و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و میشود و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات بر روی پلت فرمهای جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد كه به زودی جزئیات آن را اعلام میكنیم.
وی زمان توقف تولید مدلهای سواری خانواده پراید در بازار داخلی را اعلام كرد و گفت: تولید پراید مدل 132 تا پایان دیماه 98، پراید مدل 111 تا پایان اردیبهشت 99 و پراید مدل 131 تا پایان تیرماه 99 به پایان خواهد رسید.
آقای سلیمانی با بیان اینكه یكی از شاخصهای تعیین این زمان بندی، تعداد خودروهای معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یك از مدلهای پراید است افزود: محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاك پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با محصولات سایر خودروسازان، در برخی بازارهای صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد كه به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودروها در ایران به فروش میرسد.
مدیرعامل سایپا با بیان اینكه محصول پراید به طور متوسط با قیمت حدود 7 هزار دلار در بازارهای صادراتی عرضه میشود، گفت: برنامهریزی شده است كه تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید در ایران به كشورهای مقصد صادراتی منتقل شود.