كاهش مراجعات به دادگستری


حدود 70 درصد مردم از خدمات دفاتر الكترونیك قضایی رضایت داشته‌اند و بنا داریم كه تا پایان سال 98، میزان رضایت‌مندی را افزایش دهیم.

1398/08/08
|
12:26
|


كاهش مراجعات به دادگستری با راه‌اندازی «سرویس لایحه»به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی نیا افزود: كاهش سفر‌های غیرضروری، امنیت قضایی، شفافیت در رسیدگی به پرونده‎ ها، حمایت از خانواده زندانیان تنها بخشی از تحقق عدالت الكترونیكی است كه با راه اندازی دفاتر خدمات الكترونیك قضایی محقق شد.
به منظور رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاكم و پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از فناوری‌های جدید در روند دادرسی، آیین‌نامه ارائه خدمات الكترونیك قضایی در 22 خرداد 91 از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ و در اجرای ماده 2 آیین‌نامه ارایه خدمات الكترونیك قضایی دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الكترونیك قضایی مورد توجه قرار گرفت.
طرح و پیگیری الكترونیكی دعاوی مطالبه چك، طرح و پیگیری الكترونیكی شكایات صدور چك بلا محل، ارائه الكترونیكی لایحه و مدارك پرونده‌های قضایی مربوط به چك، دریافت الكترونیك اوراق قضایی پرونده‌های مربوط به چك، كسب اطلاع از وضعیت پرونده‌های مربوط به چك از طریق سامانه و پرداخت الكترونیكی هزینه‌های دادرسی در دفاتر ارایه خدمات الكترونیك قضایی قابل انجام است و این دفاتر كاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه‎جویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف سازی فرایند‌های رسیدگی، افزایش كارآمدی نظام قضایی كشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و كیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه را به ارمغان آورده است.
به گفته مدیر كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی در حال حاضر در كشور حدود 800 دفتر خدمات الكترونیك قضایی فعال و تعداد قابل توجهی نیز در آستانه راه‌اندازی است.
وی خدمات ارائه شده در این دفاتر را در حوزه‌های كیفری و حقوقی و ثبت اظهارنامه قابل تقسیم بندی دانست و با اشاره به انجام بیش از دویست خدمت قضایی در این دفاتر از انجام گواهی سوءپیشینه به عنوان خدمتی جدید یاد كرد، اقدامی كه قبلا از طریق دادسرا‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌شد.
روحانی نیاگفت:اكنون در مدت زمان كوتاهی از طریق دفاتر خدمات الكترونیك قضایی استعلام گواهی سوءپیشنیه صورت می‌گیرد.
مدیرعامل كانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی با اشاره به برنامه‌های این كانون برای خدمت رسانی بیشتر به مردم اضافه كرد: یكی از مواردی كه به زودی راه‌اندازی می‌شود برنامه لایحه است كه با راه‌اندازی این سرویس، حجم مراجعات مردم به دادگستری‌ها كاهش می‌یابد.
وی به انعقاد تفاهم نامه‌ای با نیروی انتظامی اشاره كرد كه بر اساس آن هر دفتری كه تمایل داشته باشد، یك مامور در آن دفتر مستقر می‌شود تا بر اساس آن سیستم‌های نظارتی و دوربین‌ها به نیروی انتظامی متصل شود.
روحانی نیاگفت: با تشكیل دفاتر خدمات الكترونیك قضایی، مردم از فضا‌های پر ازدحام دادگاه‌ها به سمت این دفاتر هدایت شدند، بنابراینتكریم ارباب رجوع سرلوحه كار دفاتر قرار دارد و آموزش‌های لازم به مدیران برای تكریم ارباب رجوع صورت می‌گیرد و تمام این موارد به خاطر این است كه شرایط برای حضور محترمانه مردم در دفاتر فراهم شود.
وی رایزنی با نهاد‌های مختلف دستگاه قضایی برای تعامل و فرهنگسازی نسبت به دفاتر خدمات الكترونیك قضایی را مورد توجه قرار داد و به برگزاری جلسه با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و رئیس مركز شورا‌های حل اختلاف در این زمینه اشاره كرد.
وی درباره لزوم وجود مشاور در دفاتر خدمات الكترونیك قضایی بیان كرد: هر دفتری كه تشكیل می‌شود، یك مدیر، یك كارشناس حقوقی و یك كارشناس فناوری دارد و خلاء حضور مشاور احساس می‌شودبه لحاظ حساسیت مشاوره در دفاتر، فعلا به دفاتر اجازه این كار داده نشده است، ولی برنامه داریم كهموضوع مشاوره را حل كنیم.
مدیركانون دفاتر خدمات الكترونیك قضایی افزود:مجموعه بازرسی در كانون خدمات الكترونیك قضایی وجود دارد كه به دنبال این هستیم كه با استفاده از ظرفیت استان‌ها، بازرسی را در كشور توسعه دهیم و شنوای تمام انتقادات هستیم. در دفاتر پوستر‌ها و اطلاعیه‌هایی نصب شده تا مردم بتوانند مطالب خود را به كانون انتقال دهند. برای معدود مواردی كه اتفاق می‌افتد، سیستم بازرسی و سیستم نظارت بر شكایات مردمی تصمیمات مورد نیاز را اتخاذ می‌كنند.

دسترسی سریع