ضرورت نگاه كلان به اصلاح قیمت بنزین

یك اقتصاددان گفت: افزایش نرخ بنزین به كاهش قاچاق سوخت می‌انجامد.

1398/08/27
|
09:15
|

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی سرزعیم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما افزود: اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج كشور، انگیزه قاچاق بنزین را فراهم كرده است كه در نهایت به ایجاد رانت و فساد اقتصادی می‌انجامد.
او ادامه داد: بنزین به عنوان یكی از حامل‌های انرژی متعلق به همه مردم است، ولی عده‌ای به ناحق از آن بهره می‌برند افزایش نرخ بنزین سبب كاهش قاچاق سوخت می‌شود و فایده ان به جیب مردم بر می‌گردد.
محمدعلی دهقان دهنوی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد نیز گفت: به طور متوسط روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در كشور تولید می‌شود اگر بتوانیم بنا به اتفاق 10 میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بكاهیم و با نرخ 5 هزار تومان در خلیج فارس بفروشیم با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل كشور روزانه حدود 4 میلیارد تومان و در 10 روز 40 میلیارد تومان و سالانه 14 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم به گونه‌ای نیست كه بتوانند نرخ 5 هزار تومان بابت هزینه بنزین را تحمل كنند هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است كه توزیع سوخت با نرخی عادلانه‌تر صورت پذیرد.
دهقان تصریح كرد: نرخ هر لیتر بنزین در عربستان 6200 تومان، در امارات 6400 تومان، در افغانستان، 7 هزار تومان، پاكستان 8 هزار تومان، تركیه 13200 تومان و در كشور‌های پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد 20 هزار تومان، در تركمنستان حدود 5 هزار تومان به پول ما فروخته می‌شود.
سرزعیم در پاسخ به این سوال كه آیا قیمت دیگر كالا‌ها متاثر از اصلاح نرخ بنزین افزایش می‌یابد؟ گفت: این نوع تفكر درست نیست، زیرا در همه كشور‌های در حال توسعه، افزایش نرخ بنزین سبب تورم می‌شود، اما در كشور ما اینطور نیست این خود یك شاهد نقض بر این نوع تفكر است.
دهقان دهنوی سهم بنزین در سبد خانوار را بطور متوسط 2/5 درصد عنوان كرد و افزود:​ این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط 2/5 درصد اقتصاد یك خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
معاون وزیر اقتصاد گفت: افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی سایر خدمات نیست.
محمدعلی دهقان دهنوی افزود:​ اگر نرخ بنزین 50 درصد افزایش یابد به این معنا نیست كه نرخ خدمات حمل و نقل جاده هم 50 درصد افزایش می‌یابد باید بررسی كرد كه سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.
او تصریح كرد: كمی قبل تر، ​ بنزین 5 هزار تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌كردیم حال می‌خواهیم تفاوت 4 هزار تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم كنیم، روش عادلانه این است كه به قشر ضعیف‌تر یارانه‌ی بیشتری اختصاص یابد به این نوع تقسیم "سود باز توزیع درآمد" می‌گویند.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: طبق این روش، آن‌ها كه از سطح درآمد بالاتری برخوردارند باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند، ولی كم درآمد‌ها به درآمد می‌رسند، طبق الگوی ارائه شده دولت، ​ هر خانوار 4 نفره ماهانه 172 هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهد كرد البته 60 لیتر هم سهمیه بنزین برای یك خودرو دریافت می‌كند.
دهقان دهنوی اضافه كرد:​ وقتی سوخت گران شود مردم به خرید خودرو‌های ارزان ترغیب می‌شوند و خودرو ساز‌ها هم در صدد ارتقاء سطح خط تولید خود بر می‌آیند تا خودرو‌های كم مصرف تولید كنند به این ترتیب سوخت كمتری مصرف می‌شود و هوا كمتر آلوده خواهد شد.
سرزعیم استاد دانشگاه نیز گفت: با كنترل هزینه‌های دولت می‌توان از ایجاد كسری بودجه جلوگیری كرد تا دولت مجبور نشود كسری بودجه را به صورت تورم به مردم تحمیل كند یا به شكل هزینه‌های خدمات دولتی از مردم بگیرد.
او اصلاح نظام مالیاتی را راه دیگر اصلاح ساختار كلان اقتصادی عنوان كرد و ادامه داد: معافیت مالیاتی باید حذف و صورت‌های مالیاتی شفاف‌تر گردد وقتی همه مالیات دهند حق خواهند داشت كه حساب كشی كنند و متوقع باشند كه حكومت هم هزینه هایش را به صورت ریز بیان كند.
دهقان دهنوی گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌توانست 20 درصد از محل افزایش نرخ بنزین را برای جبران كسری بودجه خود بردارد، اما این كار صورت نگرفت پس دولت هیچ نفعی از این جریان نمی‌برد.

دسترسی سریع