مردم به پویش گران نمی‌خریم بپیوندند

معاون وزیر صمت: افزایش 4 درصدی تورم بر اساس افزایش نرخ بنزین مطالعه شده و منطقی است.

1398/09/06
|
10:56
|

مردم به پویش گران نمی‌خریم بپیوندند
معاون وزیر صمت: افزایش 4 درصدی تورم بر اساس افزایش نرخ بنزین مطالعه شده و منطقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، عباس تابش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبكه دو سیما افزود: بررسی قیمت 100 صد قلم كالای اساسی در 10 روز بیش از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین تا 10 روز پس از اجرای این طرح نشان می‌دهد افزایش بهای بنزین تأثیر چندانی بر قیمت‌ها نداشته است.
وی گفت: بر اساس آنالیز قیمتی كه رانندگان تاكسی اعلام كرده اند سهم بنزین در كرایه آنان 9 درصد است و اكنون كه بنزین 50 درصد افزایش قیمت داشته است حدود 4 و نیم درصد در افزایش كرایه‌ها اثر می‌گذارد.


رئیس سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی اعمال نكردن اثر واقعی افزایش بهای بنزین بر قیمت‌ها نیست بلكه تلاش می‌كند از افزایش قیمت‌ها به دلیل اثر روانی افزایش بهای بنزین جلوگیری كند.
تابش گفت: اگر تورم 10 درصد بود تورم 4 درصدی افزایش بهای بنزین آن را به 40 درصد تبدیل می‌كرد، اما اكنون كه تورم جامعه بالاست تورم 4 درصدی اثر كمتری بر آن دارد.
وی افزود: كالا‌هایی كه در شبكه توزیع قرار دارد و با قیمت قبل حمل و نقل شده است نباید افزایش قیمتی داشته باشد، اما برای آینده پذیرفته ایم كه كالا‌ها 4 درصد افزایش قیمت داشته باشد و این اثر منطقی گرانی بنزین است.
تابش گفت: سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان 2 هزار و 350 بازرس در كل كشور دارد و هزار و 500 بازرس نیز مربوط به اصناف هستند كه قیمت‌ها را كنترل می‌كنند، اما با همكاری بسیج اصناف 500 هزار نفر بازار را رصد می‌كنند.
وی افزود: وزارت صمت منكر تغییرات قیمت كالا‌ها و خدمات نیست، اما همه تغییرات قیمت در بازار مربوط به افزایش قیمت بنزین نیست.
تابش در پاسخ به این سؤال كه چرا شركت پاك قیمت شیر را 500 تومان افزایش داده است گفت: مدیرعامل این شركت با من تماس گرفت و گفت: یك ریال قیمت محصولاتمان را افزایش نداده ایم.
وی افزود: اگر مصداق افزایش قیمت شیر وجود دارد اعلام شود تا با آن برخورد كنیم.
تابش گفت: تعداد پرونده‌های تخلف 57 درصد افزایش یافته كه بخشی از آن مربوط به سوء استفاده از افزایش قیمت بنزین است.
وی افزود: با افزایش نرخ بنزین باید قیمت خودرو‌ها كاهش یابد و اینكه قیمت خودرو‌ها در این مدت گران شده به دلایل دیگری است و ربطی به گرانی بنزین ندارد.
تابش گفت: هیچ تغییری در قیمت محصولات خودروسازان داخلی نداریم و گران فروشی لوازم یدكی خودرو‌ها نیز تخلف است.
وی افزود: اكنون به دلیل آغاز پیك تقاضای خرید خودرو برخی دلال‌ها به قیمت‌ها دامن می‌زنند و خودرو نیز از كالای مصرفی به سرمایه‌ای تغییر كرده است.
تابش گفت: در خراسان رضوی پویش مردمی با عنوان گران نمی‌خریم راه افتاده است كه تقاضا دارم همه به این پویش بپیوندند و هر جا افزایش قیمت دیدند به سامانه 124 اعلام و یا در اپلیكیشن آپ ارسال كنند.
وی افزود: مردم از خرید بدون فاكتور و كالای بدون برچسب قیمت خودداری كنند.
تابش گفت: مطالعاتی كه درباره سهمیه خودرو‌ها اعمال شد مطالعات اولیه بود و اكنون در حال جمع آوری نظرات اصناف برای تغییر احتمالی سهمیه‌ها هستیم.
وی افزود: موضوع گرانی گوجه فرنگی و افزایش 30 درصدی قیمت آن در بورس امروز در كمیسیون امنیت ملی مطرح شد البته پیش از این رب گوجه و گوجه فرنگی سه بار در بورس عرضه شد كه مشتری نداشت، اما امروز با افزایش 30 درصدی قیمت در بورس ارائه و پس از آن اصلاح شد البته بورس شرایط خودش را دارد.
تابش گفت: اكنون زمان خلأ توزیع گوجه فرنگی در بازار است، زیرا زمان برداشت آن تمام شده است و منتظر هستیم گوجه جنوب برای تعدیل قیمت‌ها وارد بازار شود.
وی افزود: قیمت تخم مرغ نیز مانند گوجه فرنگی است و در نیمه دوم سال به دلیل تغییر فصل و آغاز سرما هر سال قیمت تخم مرغ افزایش می‌یابد و ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.
هادی قوامی نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه از ملت ایران بابت شوكی كه از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و افزایش بسیار هزینه‌های آن‌ها شد عذرخواهی می‌كنیم گفت: افزایش قیمت بنزین اثر كاهشی در رفاه خانوار‌ها و افزایشی در شاخص هزینه‌های مصرف كنندگان به ویژه در بخش حمل و نقل داشته است.


وی افزود: در سال 89 مانند این طرح با تمهیداتی در كشور انجام شد كه اتفاقی نیفتاد در حالی كه در آن زمان قیمت بنزین 7 برابر افزایش یافت، اما بر اساس اصل غافلگیری نبود.
قوامی گفت: با بررسی رفاه سه دهك ثروتمند و هفت دهك پایینی جامعه مشخص شد با گرانی بنزین از سه دهك ثروتمند جامعه رفاه كمتری در مقایسه با هفت دهك پایین درآمدی جامعه گرفته شده است.
وی افزود: فرض كنیم دولت از گرانی بنزین 30 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و این درآمد را میان خانوار‌ها تقسیم كند، اما میزان رفاهی كه از جامعه كم شده دستكم 80 هزار میلیارد تومان است و مبالغی كه دولت به خانوار‌ها پرداخت می‌كند رفاه از دست رفته این خانوار‌ها را جبران نمی‌كند.
قوامی گفت: افزایش بهای بنزین حداقل چهار درصد شاخص قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، اما در گروه خدمات به ویژه حمل و نقل قیمت‌ها 40 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: اینكه اكنون در حال بررسی میزان سهمیه بنزین خودرو‌ها هستیم مانند تعمیر كردن هواپیما در حال پرواز است.
قوامی گفت: تورم سالیانه كشور حدود 60 درصد است و افزایش قیمت بنزین به روند این تورم شتاب بیشتری می‌دهد.
وی افزود: شاخص میانگین تورم حمل و نقل بر اساس گزارش بانك مركزی 40 درصد است.
قوامی گفت: از سال 84 تا سال 95 تعداد كارآفرینان جامعه از 1 میلیون و 230 هزار نفر به 816 هزار نفر كاهش یافته است و 400 هزار نفر بیكار شدند كه برخی از آنان در پی مسافركشی یا كار با وانت بار رفته اند.
وی افزود: سهمیه 60 لیتر برای این خودرو‌ها در دو سه روز استفاده می‌شود و باید بنزین 3 هزار تومانی استفاده كنند كه این موجب می‌شود قیمت خدمات آن‌ها برای تأمین زندگیشان افزایش یابد.
قوامی گفت: اگر در این سال‌ها شبكه حمل و نقل عمومی را گسترش می‌دادیم و فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد می‌كردیم امروز مردم حق انتخاب بیشتری داشتند و از محل افزایش قیمت بنزین آسیب این چنینی نمی‌دیدند.
وی افزود: برخی شركت‌ها مانند برق و گاز ممكن است اختیاراتی از هیأت وزیران برای اعمال تغییراتی در قیمت خدمات خود بگیرند كه در این شرایط به صلاح جامعه نیست و این موضوع باید كنترل شود.
قوامی گفت: دولت می‌تواند خود یا عامل اصلی گرانی باشد یا آن را كنترل كند، اما ایجاد درآمد با روش افزایش قیمت راه به ناكجاآباد است و باید با خلق ارزش درآمد ایجاد شود.
سید مهدی كاظمی سخنگوی اتحادیه لوازم یدكی خودرو تهران نیز گفت: تا این لحظه افزایش قیمت نداشته ایم و اگر كسی قیمت‌ها را افزایش داده متخلف است.
وی افزود: لوازم یدكی خودرو‌ها در بازار بسیار زیاد و قیمت آن‌ها رقابتی است و نیاز به نظارت بر قیمت‌ها وجود ندارد.
كاظمی گفت: این اتحادیه فقط در تهران فعال است و افزایش قیمت در شهرستان‌ها به این اتحادیه مربوط نیست.
وی افزود: مردم از كسانی خرید كنند كه جواز كسب فروش لوازم یدكی داشته باشند.


مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی‌های شهری كشور نیز در این برنامه گفت: در سامانه رسمی هیچگونه افزایش قیمتی وجود نداشته است، اما مسافربران شخصی كه سامانه غیررسمی هستند ممكن است كرایه‌های خود را افزایش داده باشند.
وی افزود: سرویس‌های مدرسه ساماندهی شده اند و سهمیه بنزین مشخصی دارند و افزایش قیمت نداشته اند.
ضامنی گفت: اگر سرویس‌های ساماندهی شده مدارس قیمت خود را افزایش داده باشند متخلف هستند.
ضامنی گفت: معمولاً تخلف‌ها در بخش غیر ساماندهی شده و سرویس‌هایی است كه خانواده‌ها شخصاً با آن‌ها توافق كرده اند و خودرو‌های شخصی هستند.


داوود محمدی رئیس اتحادیه صنف وانت بار و پیك موتوری تهران نیز گفت: از مسئولان انتظار داشتیم پیش از گرانی سوخت نظر اتحادیه‌ها نیز پرسیده می‌شد البته اكنون نیز نظر اتحادیه‌ها را نمی‌پرسند و سهمیه اختصاص یافته به وانت بار‌ها اصلاً​ كافی نیست.
وی افزود: از 200 لیتر بنزینی كه به وانت بار‌ها اختصاص یافته 60 لیتر متعلق به خانواده وی است و ما نمی‌توانیم بگوییم راننده وانت بار همه 200 لیتر را فقط برای كار استفاده كند.
محمدی گفت: مسئولان به جای ارائه شاخص از تاكسیرانی باید از اتحادیه‌های صنفی دیگر درباره تأثیر گرانی بنزین بر هزینه‌ها شاخص ارائه كنند.
وی افزود: برای پیك موتوری‌ها نیز هیچ سهمیه‌های دیده نشده و این مسئله آنان را با مشكل روبرو كرده است.
محمدی گفت: اگر تاكسی‌های اینترنتی افزایش قیمت ندارند به دلیل آگاهی آن‌ها پیش از اجرای طرح سهمیه بندی سوخت از این طرح بوده است.


رضا تركاشوند مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم گذار نیز گفت: وضع قیمت تخم مرغ به عرضه و تقاضا بستگی دارد و به دلیل افزایش تقاضا در نیمه دوم سال قیمت تخم مرغ نیز افزایش می‌یابد و این همیشه وجود داشته است.
وی افزود: اكنون قیمتی كه در بازار هست حدود قیمت درِ مرغداری هاست و قیمت 19 هزار تومان برای هر شانه تخم مرغ منطقی است.
تركاشوند گفت: اگر ماه گذشته قیمت هر شانه تخم مرغ 15 هزار تومان بود نشان دهنده زیان دادن مرغداران است.

دسترسی سریع