مدیركل حمل و نقل عمومی وزارت كشور: پلیسراهور می تواند با آنلاین كردن سامانه خودروهای دیزلی به كاهش آلودگی هوا كمك كند.
كنترل آلودگی نیازمند همكاری بیشتر پلیس
مدیركل حمل و نقل عمومی وزارت كشور: پلیسراهور می تواند با آنلاین كردن سامانه خودروهای دیزلی به كاهش آلودگی هوا كمك كند.
كنترل آلودگی نیازمند همكاری بیشتر و جدی تر پلیسبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرضیه حصاری در برنامه تیتر امشب شبكه خبر گفت: طبق قانون هوای پاك معاینه فنی اجباری شده است و خودروهای عمومی هر شش ماه باید معاینه فنی خود را تمدید كنند و خودروهای شخصی نیز بر اساس سن كه بعد از سه سال باید معاینه فنی بگیرند.
وی افزود: برخورد با متخلفین و ناوگانی كه معاینه فنی ندارد یا دودزاست با توجه به مكانیزه شدن سیستمها نیاز به برخورد فیزیكی نیست و در ناوگان باری نیز باید نظارت بیشتر باشد.
وی گفت: فهرست انتشار آلاینده شهر تهران نشان میدهد؛ خودروی شخصی 12 درصد، كامیونها 31 درصد، اتوبوسهای غیر شركت واحد 15 درصد و موتورسیكلتها 19 درصد در آلودگی هوای شهر تهران سهم دارند كه بر این اساس از سال 93 طرحی به مجلس برده شد كه با تلاشهای محیط زیست تمام كلانشهرها فهرست انتشار آلاینده دارند.
حصاری افزود: حمل و نقل عمومی به عنوان وظایف شهری تعریف شده كه به دلیل مشكلات مالی نتیجه بخش نبوده است. عدد پیش بینی شده با توجه به فرسوده بودن 80 درصد ناوگان عمومی محقق نشده است.
وی گفت: دولت با پیش بینی منابع پایدار مترو را افزایش داده قرارداد واگن انجام داده، اما تا سطح 75 درصد پیش بینی شده در قوانین هنوز فاصله زیادی داریم. منابع اعتباری هم به حدی نیست كه بتوان تمام ناوگان عمومی را نو كرد.
حصاری گفت: اجرای پروژه پیمایش نیز با شناسایی 280 هزار خودروهای دیزلی انجام شد، اما تا وقتی كه جریمههای اجباری و برخورد برای خودروهای دیزلی اجرا نشود این كار عملی نخواهد بود.
وی افزود: با توجه به زیرساختهای موجود كه كامل شده است، برای این كار احتیاج به كمك پلیس راهور و كنترل دقیق معاینه فنی و آنلاین شدن خودروهای دیزلی با كددار كردن دوربین هاست.
محمدمهدی میرزایی قمی رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم گفت: وسایل نقلیه متحرك با محوریت دیزل و فرسوده جز آلایندههای اصلی هوای شهر هستند كه پلیس میتواند با جلوگیری از تردد و صدور معاینه فنی برای خودروهای فرسوده تا حدی از آلودگی هوا جلوگیری كند، چون خودروهای فرسوده 12 تا 15 برابر بیشتر از خودروهای معمولی آلودگی تولید میكند و مصرف سوخت این خودروها نیز یك و نیم تا دو برابر دیگر خودروهاست.
میرزایی گفت: پلیس راهور باید علاوه بر شهر تهران برای هفت كلانشهر دیگر نیز كد جریمه برای دوربینها درنظر بگیرد و با همكاری شهرداری دركاهش آلودگی كمك كند و اعمال قانون شود.
وی افزود: براساس آمار 29 نوامبر (روز جمعه) تهران چهارمین شهرآلوده جهان بعد از بیشكك، داكا، بمبئی قرار گرفت.
میرزایی گفت: برج سازیها و بلندمرتبه سازی تاثیر زیادی در كاهش وزش باد دارد. منطقه 22 به سمت باد است، اما برج سازیها یكی از علتهای آلودگی شدید در این منطقه میتواند باشد.
سرهنگ سیدابوالفضل موسویپور جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینكه بخشی از الودگی هوا مربوط به خودروهای دیزلی است، گفت: خودروهایی كه فاقد معاینه فنی هستند از طریق دوربین كنترل میشود.
وی افزود: براساس اعلام بخشنامه كمیته اضطرار آلودگی هوا تردد خودروهای دیزلی ممنوعت اعلام شد. در 50 نقطه پلیس راهور تردد خودروهای سنگین را و ورود به سطح شهر را كنترل كردند همچنین در 30 نقطه از شهر تهران نیز با خودروهای دیزلی كه توانستند وارد شهر شوند برخورد و اعمال قانون شد.
موسویپور گفت: خودروهایی كه در زمان ممنوعیت وارد شهر شوند فك پلاك و برای معاینه فنی به مراكز معاینه فنی معرفی میشوند.
سرهنگ موسوی پور گفت: 845 دستگاه خودروی دود زا در این چند روز در تهران فك پلاك شده اند. پلیس با موتورسیكلتها و خودروهای دودزا به صورت قانونی برخورد میكند.
وی افزود: افزایش دوربینها و كمك شهرداری برای تجهیز كمربندیها به دوربین، هوشمندسازی شهر میتواند به كاهش آلودگی كمك كرد.
حسین شهید زاده مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در ارتباط تلفنی گفت: تا ساعتی قبل شاخص كیفیت هوای تهران با توجه به وزش باد به 70 رسیده است. طبق پیش بینیها و وزش باد شاخص كیفیت هوا برای روز شنبه به زیر صد پیش بینی شده بود كه امروز به 70 رسید. با توجه به پیاده سازی طرحها در چندسال گذشته، ظرفیت تاب آوری تهران افزایش یافته كه در یك روز از زیر صد به اعداد بالا نخواهیم رسید، اما حداكثر تا 120 و 130 خواهیم رسید.
شهیدزاده گفت: سال گذشته از نظر بارندگی و وزش باد به مراتب از سالهای دیگر و امسال بیشتر بوده است.
كرامت ویس كرمی مدیر تامین و توزیع شركت ملی پخش در ارتباط تلفنی گفت: براساس دستورالعمل موظفیم بنزین و نفت گاز یورو 4 در هشت كلانشهر تهران، كرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز و اراك توزیع كنیم كه این كار به صورت مستمر و روزانه در جایگاههای شهر تهران و این كلانشهرها برای خودروهای سواری و دیزلی بنزین و نفت گاز یورو 4 توزیع و رصد میشود.