رئیس مجلس با اشاره به اینكه شهید مدرس مجلس را نماد مشروطه و آزادی میدانست، گفت: تخریب مجلس تخریب كلیت ملت است.
لاریجانی در سخنانی به مناسبت روز مجلس:
تخریب مجلس، تخریب كلیت ملت است
رئیس مجلس با اشاره به اینكه شهید مدرس مجلس را نماد مشروطه و آزادی میدانست، گفت: تخریب مجلس تخریب كلیت ملت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری به مناسبت دهم آذر روز مجلس، با اشاره به خصوصیات برجسته شهید مدرس، گفت: میرزای شیرازی درباره شهید مدرس می گوید، او پاكدامنی اجدادش داشت و قاطبه سیاستمداران آن زمان هم نسبت به این شخصیت، نگاه اینگونه داشتند.
وی با اشاره به اینكه شهید مدرس هم مخالف داشت، افزود: مثلا در نوشته های یحیی دولت آبادی، مرحوم مدرس را به انگلیسی بودن متهم كردند؛ شیخ ابراهیم زنجانی هم در آثارش از این حرف ها زیاد دارد، اما اكثر مخالفان ایشان هم در اینكه شهید مدرس شخصیت مبرز در تاریخ ایران بود، اتفاق نظر دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یكی از ویژگی های شهید مدرس، گفت: قانون و قانون گرایی بسیار مورد تاكید شهید مدرس بود؛ او شاخصِ یك حكومت پیشرفته را قانونگرایی می دانست و یك عبارتی دارد كه می گوید، مملكت یعنی حكومت قانون. اگر در مملكت قانون نباشد مملكت نیست.
آقای لاریجانی افزود: این خیلی مهم است كه بدانیم اگر كشور می خواهد پیشرفت كند و اسم دولت به معنی واقعی را پیدا بكند، قانون باید حاكم باشد.
رئیس قوه مقننه با اشاره به یكی دیگر از ویژگی های شهید مدرس، گفت: او مجلس را نماد مشروطه و آزادی و محل اتكا ملت می دانست و عبارتی دارد كه می گوید، این مجلس را باید به منزله تمامی ایران بدانیم و باید تقدس مجلس را بر هر امری مقدم بشماریم؛ لذا وقتی استیضاح رضاخان را امضاء كرده بود، یكی از عناوین استیضاح رضاخان این بود كه او به مجلس شورای ملی توهین كرده بود، لذا برای شهید مدرس قطعی بود كه توهین به مجلس توهین به ملت است.
وی افزود: باید امروز بدانیم حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی ها و اراده ملت است؛ گاهی من می بینم در فضای كشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می شویم، كسانی كه هتك مجلس می كنند، باید بدانند این مخالف مرام مدرس و امام خمینی (ره) است.
آقای لاریجانی گفت: امام خمینی (ره) زمانی نمایندگان دوره اول مجلس خدمت ایشان رسیده بودند، گفته بود من خیلی از مجالس را یاد دارم، در برخی از مجالس هم به عنوان تماشاچی رفتم، اما یك نفر امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم؛ الا زمانی كه مرحوم مدرس در آن مجالس بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من فكر می كنم این بیان امام، یك آینده نگری در خودش داشت؛ مجلس نمایندگی از كل ملت دارد و تخریب آن تخریب كلیت ملت است. ممكن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا كند، اگر این هیجانات براساس صدق و مروت باشد خوب است، اما اگر نباشد دیوار كجی است كه به سر مردم فرود می آید.
وضع مطبوعات خوب نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وضع مطبوعات به لحاظ كاغذ و ... خوب نیست.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره كاهش بودجه نهادهای فرهنگی در سالهای اخیر، افزود: این نقص درستی است و باید به وضعیت مطبوعات و بخشهای فرهنگی توجه شود چرا كه وضعیت مطبوعات به لحاظ كاغذ و ... خوب نیست.
وی گفت: البته منابعی در اختیار وزارت فرهنگ قرار دادیم كه كفاف نداد لذا باید در زمان بررسی بودجه به این موضوع نیز فكر شود البته منابع محدودی داریم.
مجلس برای حق اعتراض مدلی طراحی كرده است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای حق اعتراض مدلی طراحی كرده كه صنوف مختلف زمانی كه اعتراضاتی دارند در جای مشخصی كه برای آنها در نظر گرفته شده حضور مییابند.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه به رسمیت شناختن حق اعتراضات در كشور باید چگونه اجرایی شود و پاسخ حاكمیت به این اعتراضات باید چگونه باشد، افزود: پس از تجمع، یكی از اعضای هیأت رئیسه و یا اعضای كمیسیونها در بین این افراد حضور مییابند و یا حتی چند نفر از این معترضان به مجلس میایند و مسائل خود را بیان میكنند كه بیشتر روزها در كنار پارلمان این افراد مشاهده میشوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه قانون اساسی حق اعتراض را به رسمیت شناخته است، گفت: صدای معترضان را باید شنید و سنجید و برای آن راهحل اندیشید، اما در اعتراضات اخیر عدّهای از سلاح سرد و گرم و حتی تیربار استفاده كردند و میخواستند از این اعتراضات سوء استفاده كنند.
وی با اشاره به تهیه طرحی از سوی برخی نمایندگان در خصوص در نظر گرفتن مكانی برای اعتراضات افزود: اگر در این بخش به قانونی نیاز باشد مصوب میشود، اما مشكلی در این باره وجود ندارد.
رئیس مجلس با تأكید بر اینكه به خواستههای مردم توجه میشود، گفت: در حادثه اخیر عدهای مجروح شدند و اموال برخی سوخت كه بخشهای امنیتی باید این موضوع را بررسی كنند.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینكه آیا تصمیم افزایش نرخ بنزین میتوانست در زمان و از راههای دیگری انجام شود، افزود: این موضوع میتوانست از راههای دیگری انجام شود، اما مجموعهای كه در دولت بود به این جمعبندی رسید و شاید این افراد فكر نمیكردند این موضوع اینقدر تبعات داشته باشد البته این موضوع فرصتی بود تا بازنگری شود كه در كدام بخشها نقص وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا در موضوع بهینه سازی مصرف سوخت كه در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح بود نمایندگان مورد مشورت قرار گرفتند، گفت: در جلسات مختلف مجلس، بحث یارانهها جدا از سران مطرح شد، 2 سال پیش جلسهای داشتیم، مهرماه امسال نیز نشستی با حضور نمایندگان برگزار كردیم و همچنین سازمان برنامه و بودجه و همچنین مركز پژوهشها گزارشاتی ارائه كردند.
وی افزود: از سوی دیگر سازوكاری طراحی شد تا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را بررسی كند در هر حال مجلس برای این روش بهینه سازی مصرف سوخت تصمیم نگرفته است. مجلس سال 88 قانونگذاری كرده بود هرچند كه اختلاف نظرهایی در خصوص زمان و روش وجود دارد، اما ما در قانون اختیار را به دولت داده ایم و دولت آن را اجرا كرد.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه نوروز امسال در مصاحبهای بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه، سیستم بانكی و ... تاكید كردید در شرایطی كه شاهد اعتراضات مردمی و اتفاقات تلخ در كشور هستیم آیا شرایط برای اصلاحات دیگر وجود دارد و ضرورت اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی امكان پذیر است، گفت: اصلاح ساختاری (مدیریت مصرف سوخت) از این جنس نخواهیم داشت برخی اصلاحات در دولت و نهادهای حكومتی انجام میشود به طور مثال اموال و امكانات بخشهای مختلف قوا و نهادها كه حجم گستردهای دارد باید مورد استفاده قرار گیرد این جنس اصلاحات ربطی به آحاد مردم ندارد بلكه استفاده بهینه از امكانات است.
وی ادامه داد: به طور مثال در صندوق بازنشستگی دچار مشكل هستیم این مسئله باید درون دولت اصلاح شود تا مردم از آن بهرهمند شوند.
رئیس مجلس تاكید كرد: اصلاح ساختار از این جنس كه مشكلات اجتماعی داشته باشد نخواهیم داشت بلكه لازم است اصلاح ساختاری اقتصادی داشته باشیم كه در شرایط تحریمی امكان اجرای تمام آن وجود ندارد، ولی باید برای سازوكار آن فكر شود چرا كه میتوانیم در ساختار بودجه وضع بهتری به وجود بیاوریم.
آقای لاریجانی در خصوص اصلاح ساختار سیاسی بیان كرد: اصلاح ساختار سیاسی بحث دیگری است، این سوال وجود دارد كه آیا باید قانون اساسی تغییر كند، خودم فكر میكنم تاكنون از همه ظرفیتهای قانون اساسی استفاده نكرده ایم هرچند كه قانون اساسی وحی منزل نیست.
وی تاكید كرد: در شرایط آرام و منطقی میتوان اصلاحات كشور را پیش برد و وضع سیاسی را بهتر كرد، قانون اساسی در این زمینه سازوكاری پیش بینی كرده است كه میتوان اصلاحات ساختار را رقم زد.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در خصوص خسارت قطعی اینترنت به كسب و كارهای نوپا افزود: بحث قطع اینترنت توسط شورای امنیت ملی كشور اخذ شده و تصمیمی موقتی بود البته این موضوع زود رفع شد و البته بخشی از قطعی اینترنت منطقهای بود.
اروپاییها بعد از خروج آمریكا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نكردند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اروپاییها بعد از خروج آمریكا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نكردند، حال چه نخواستند و چه نتوانستند.
آقای لاریجانی، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برجام و اظهارنظر 3 كشور اروپایی مبنی بر استفاده از مكانیزم ماشه علیه ایران همزمان با پیوستن 6 كشور اروپایی به اینستكس گفت: نمیتوان گفت كه اروپاییها نمیخواهند اقدامی به نفع ایران انجام دهند البته بعضیها معتقدند كه آنها نمیتوانند اقدامی را انجام دهند، برخی در داخل كشور نیز با این نظر موافق هستند، اما در هر حال نتیجه آن برای ما یكی است. اروپاییها بعد از خروج آمریكا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نكردند، حال چه نخواستند و چه نتوانستند. اروپا برای این معادله باید راهحل پیدا میكرد البته برخی از كشورهای اروپایی تكاپوهایی دارند كه نمیدانم چقدر منجر به نتیجه میشود.
آقای لاریجانی در توضیح اظهارنظر برخی از كشورها مبنی بر استفاده از مكانیزم ماشه علیه ایران افزود: اگر آنها از چنین مكانیزمی استفاده كنند ما در تعهدات برجامی تجدیدنظر میكنیم، این طورنیست كه آنها از هر ظرفیتی استفاده كنند و ما هیچ اقدامی انجام ندهیم. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بینالمللی مقررات را زیر پا بگذارد، سایر كشورها باید مانع از اقدامات او شوند نه آن كه به بیقانونیها دامن بزنند. جمهوری اسلامی ایران بیش از یك سال صبر كرد هرچند همچنان معتقدیم راه گفتگو و دیپلماسی باز است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم در خصوص عدم تعیین تكلیف قانون انتخابات مجلس و شفافیت منابع مالی كاندیداها و هزینههای نجومی تبلیغات انتخاباتی در مجلس دهم گفت: ما قانون تصویب كردیم و در آن به كیفیت انتخابات با استانی شدن و افزایش نگاه ملی به مجلس و تعیین چارچوب برای هزینه تبلیغات كاندیداها توجه كردیم، اما شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفت بنابراین مجلس كار خودش را انجام داد. استانی شدن در دورههای مختلف مطرح شده، ما نیز بیش از یك سال و نیم به این موضوع پرداختیم، من با آقای جنتی دبیر شورای نگهبان در این ارتباط صحبت كردم و به ایشان یادآور شدم كه مركز پژوهشهای مجلس به این نتیجه رسیده است.
آقای لاریجانی افزود: آقای دهقان نمایندهای كه از مجلس به شورای نگهبان رفت نیز پیگیر موضوع استانی شدن انتخابات بود، علاوه بر صحبت و جلسه با دبیر شورای نگهبان، از آقای كدخدایی و دهقان نیز دعوت كردیم و در كمیسیون امور داخلی كشور و شوراها در حضور رئیس كمیسیون به موضوع استانی شدن پرداختیم. در اصلاح قانون انتخابات مجلس علاوه بر استانی شدن به نقش احزاب و گروههای سیاسی نیز توجه شد.
وی گفت: شورای نگهبان به بخش استانی شدن و مواد دیگری از اصلاحات قانون انتخابات مجلس ایراد گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این خصوص نظری داده است. در مجموع مجلس بعد از گذشت یك سال و نیم تا دو سال و صرف زمان یك ماه برای بررسی این موضوع در صحن نظر خود مبنی بر تصویب قانون را اعلام كرد. نمایندگان در ادامه بررسیها با حذف بخش استانی شدن نیز موافقت نكردند و بر مصوبه خود اصرار داشتند.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه رضایت مردم تا چه میزان در تصمیم گیریهای كلان كشور نقش دارد و باید داشته باشد، افزود: حتما رضایت مردم یك اصل است، بر همین اساس است كه یارانههای غیرعادلانه به ضرر قاطبه مردم است، منتهی باید برای مردم توضیح داده شود.
وی با بیان اینكه كل سازوكار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد است، تاكید كرد: اما بعضی اوقات آنطور كه در نظر گرفته شده، منعكس نمیشود. در این زمینه رسانهها و اقتصاددانان و خود دولت باید توضیحات لازم را ارائه میكرد.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رایزنیها با شورای نگهبان در بحث تایید صلاحیتها و اینكه آیا این رایزنیها به نفع جریان خاصی بوده یا خیر؟ گفت: رایزنیها همیشه وجود داشته و بنده به عنوان رئیس مجلس در این سه دوره با خانمها و آقایانی روبرو میشدم كه میگفتند توجه كافی نشده و رد شده اند، كه ما هم پیگیری میكردیم. در این زمینه گاهی به مقام معظم رهبری نامه مینوشتم كه ایشان به شورای نگهبان ارجاع میدادند و گاهی تماسهایی میگرفتیم كه حقی ضایع نشود. البته برخی مواقع موثر واقع میشد و در برخی مواقع نمیشد.
وی در ادامه تاكید كرد: در این دوره هم اگر احساس كنیم حقی ضایع شد، طبق وظیفه پیگیریهای لازم را انجام خواهیم داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر حملات پارلمان اروپا به جمهوری اسلامی ایران افزود: پارلمان اروپا همواره در معرض لابی بوده و نظراتی را مطرح میكند كه از گذشته هم وجود داشته است. ما در این زمینه از طریق نمایندگان پارلمان مذاكرات انتقادی با آنها داشتیم و تاكید میكنم كه این اختلاف نظر وجود دارد.
وی با بیان اینكه اروپاییها در برخی زمینهها رفتار منصفانهای ندارند، تاكید كرد: ما با آنها اختلاف نظر داریم، ما هم كار آنها را نقد میكنیم، با این حال راه بسته نیست و امكان گفت و گو وجود دارد.
برنامهای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برنامهای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه با انصراف شما از كاندیداتوری مجلس، مخالفان شما خوشحال میشوند، اما تا چه اندازه این نیامدن را در تحولات مجلس آینده مهم میدانید و آیا قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید؟ گفت: همیشه امیدوارم هم موافقانم و هم مخالفانم خوشحال باشند؛ من فرزند كوچكی از مجلس هستم و از محضر نمایندگان استفاده میكردم، زیرا افراد خبره و كارشناسی هستند و كارهای اساسی انجام میدهند و این عرصه خالی نیست.
وی تاكید كرد: ما دشمن هم نیستیم، در یك نظام كار میكنیم؛ شاید نظرات سیاسی ما متفاوت باشد، اما انقلاب را بحق میدانیم و وظیفهای كه بر دوشمان باشد انجام میدهیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا اگر علما و مراجع و مردم قم از شما برای تداوم حضور در مجلس درخواست كنند، قبول میكنید؟ گفت: من حتی در مجلس دهم هم نظرم بر این بود كه ورود نكنم، اما آن زمان هم بزرگان و آقایان با من تماس داشتند كه به نحوی شد كه مرا قانع كردند. البته این بار هم برخی از بزرگان و علما نامه نوشتند یا شفاهی صحبت كردند؛ ولی من تلاش كردم آنها را قانع كنم، زیرا 12 سال برای حضور در این عرصه كافی است و به نظرم میآید این، یك تصمیم لحظهای نیست بلكه روی آن فكر كرده ام و امیدوارم همان مسیر ادامه پیدا كند.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و اینكه آیا اجرای این طرح بدون اقناع افكار عمومی مناسب بود؟ توضیح داد: همچنان كه پیش از این نیز گفتم این موضوع دو وجه داشت؛ یكی مشورتی و دیگری تصمیم گیری. اما آن چیزی كه رهبر معظم انقلاب در جلسه خارج فقه فرمودند حق مطلب را ادا كردند و اگر چه برخی حواشی پیرامون جلسه سران قوا مطرح میشود، اما من از زمان اجرای این طرح مطلع بودم و پنجشنبه نیز با آقای رحمانی فضلی درباره آن صحبت كردم؛ حتی چند روز پیش از آن، به نمایندگان در جلسه غیرعلنی درخصوص اجرای چنین طرحی خبر دادم و آقای مصری هم به مجلس گزارش داد.
وی تاكید كرد: توجه به این نكته لازم است كه دولت طبق قانون هدفمندی میتوانست این كار را انجام بدهد، اما به دلیل شرایط كشور و حساسیت ها، مشورتهایی را با ما انجام داد، با این حال این طرح پیشنهاد دولت بود، اما در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد كه تمامی منابع درآمدی به مردم داده شود.
آقای لاریجانی افزود: من هم معتقدم در مرحله اجرا، اقناع عمومی لازم بود، همچنان كه اكنون نیز لازم است و این كار را شما اصحاب رسانه باید انجام دهید، ضمن آنكه به من گفته بودند ستادی در وزارت كشور، مسئول برنامه رسانهای این امر بوده است.
ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و 47 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میكرد.
آقای لاریجانی، افزود: در مورد حاملهای انرژی ما در سال 88 قانونی به نام هدفمندی یارانهها با 16 ماده تصویب كردیم كه بسیار دقیق بود. این قانون به دولت اختیار داده بود و او را ملزم میكرد ظرف مدتی یارانه مربوط به انرژی و سایر مسائل از جمله آب را شفاف كند و در آن قانون آورده بودیم كه قیمتها به چه میزانی برسد حتی گفته شده بود چگونه مصرف شود، قرار بود 50 درصد به مردم، 20 درصد به بودجه و 30 درصد به تولید داده شود، قانون كاملی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه مجلس در این زمینه ریلگذاری كرده است، اظهار داشت: دولت به دقت موضوع را انجام نداد، در شرایط فعلی و از دو سال پیش موضوع مطرح بود چرا كه حجم زیادی یارانه اختصاص داده میشد و به شدت غیرعادلانه بود، بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و 47 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میكرد كه از جیب مردم بود و به شدت غیرعادلانه توزیع میشد.
آقای لاریجانی ادامه داد: یارانه بنزین به دهك اول 1.2 اختصاص پیدا میكرد و به دهك دهم 25 درصد، به عبارتی دهك دهم 18 برابر استفاده میكرد و در مجموع مصرف بنزین و CNG در دهك اول 1.8، در دهك دهم 35 درصد كه 20 برابر بود، در مجموع 3 دهك اول 17 درصد و 3 دهك آخر بیشترین درصد، این آمار نشاندهنده عدم تعادل است.
وی همچنین گفت: قیمت بنزین یك نمونه بود كه طبقات بالا بیشتر استفاده میكردند و طبقات پایین كمتر از آن استفاده میكردند، این مشكل همیشه وجود داشت. در مجلس در خصوص یارانهها بحث داشتیم، قانون اختیار را به دولت داده بود و در شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد دولت مطرح شد، البته به این معنا نبود كه پیشنهادهای دیگری وجود نداشت. در سال 95 در مجلس به تفصیل جلساتی داشتیم، همچنین در تاریخ 15/7/98 جلسه داشتیم، در تاریخ مهرماه 98 هم آقای مصری از طرف هیأت رئیسه با مركز پژوهشها و سازمان برنامه و بودجه جلسهای داشت كه حاصل آن جلسه، كتابچهای بود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: حدود هزار و 300 هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع میشد كه سهم هر خانوار در سال 57 میلیون تومان میشود، برخی خانوارها سهم كمتر و برخی بیشتر، به طوری كه برخی خانوارها 10 میلیون تومان و برخی 300 میلیون تومان یارانه در سال دریافت میكردند.
آقای لاریجانی افزود: در شورای عالی هماهنگی اقتصاد پیشنهاد داده شد تا چطور شرایط متعادل شود؛ 3 سناریو وجود داشت، مركز پژوهشهای مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاداتی دادند در مجلس نیز 3 ساعت در این زمینه بحث شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: در این شورا از دو وجه مشورتی و تصمیمگیری مباحث مطرح شد، مشورتی از این جهت كه نرخها چگونه باشد، چرا كه آقا فرمودند مشورت كنید و تصمیمگیری آن چه شد كه دولت میخواست و در كل این چارچوب برای دولت است. در شورا تصمیمگیری شد كه طبق قانون تنها 50 درصد از اجرای هدفمندی به مردم داده نشود بلكه با توجه به شرایط تحریمی همه درآمد به مردم داده شود.
مسیر پیش از تغییر نرخ بنزین افزایش شكاف طبقاتی را به دنبال داشت
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر پیش از تغییر نرخ بنزین، اتلاف منابع و افزایش شكاف طبقاتی را به دنبال داشت.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه بندی بنزین، افزود: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نبوده و از سال 88 مطرح بود، همچنین این سوال همواره بیان میشد كه آیا یارانههای پنهان به اقتصاد كشور لطمه میزند یا خیر و آیا توزیع عادلانه است یا خیر.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینكه اقتصاددانان برجسته از طیفهای مختلف در زمینه افزایش نرخ بنزین اتفاق نظر داشتند، گفت: مسیری كه پیش از افزایش نرخ بنزین دنبال میشد، باعث اتلاف منابع و افزایش شكاف طبقاتی میشد لذا این اتفاق به صورت یك مرتبه رخ نداد.
وی افزود: در این خصوص بحث علاج مطرح بود و اینكه قانون هدفمندی قانون دقیقی است و دولت باید آن را درست اجرا كند به این معنا كه حمل و نقل عمومی، مترو و راه آهن باید تقویت شود از این رو نباید این قانون به صورت یك وجهی اجرا شود بلكه باید همه ابعاد آن مدنظر باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حضور نیافتن وی در انتخابات در حالی كه بسیاری از سیاسیون اعتقاد دارند حیات سیاسی لاریجانی فراز و فرود بسیاری داشت و اینكه به نظر شما لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از نظر سیاسی چه تفاوتی داشته است، گفت: این سوالات رمانتیك است و من وارد نیستم.
آقای لاریجانی افزود: انسانها در مسیر كارها از جمله مسائل سیاسی مانند باقی امور پیشرفت و در زمینههای مختلف تجربه میكنند.
وی گفت: در 12 سالی كه در خدمت نمایندگان بودم درس آموختم، تجربه كردم و از نظراتشان استفاده كردم. از جایگاه ریاست مجلس، مشكلات كشور را بهتر دیدم.
آقای لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آمریكایی شبكه تلویزیونی cbs درباره راهكار پایان تنشها میان ایران و آمریكا، برای از بین بردن تنشها و رفع آن افزود: اراده سیاسی همیشه هست و افرادی هستند كه گفت: وگوهایی دارند، اما روش باید اصلاح شود چرا كه برخی كشورها تلاش دارند درها را ببندند، اما دیدند كه درها بسته نشد و روش گذشته نیز جواب نداد همچنین زمانی میخواستند ایران را از اقدامات خود منصرف كنند كه در نهایت اوباما نامهای نوشت و گفت: غنی سازی را قبول میكند و از ما برای مذاكره دعوت كرد لذا اگر مسئولان آمریكایی عقل داشته باشند میتوانند مسئله را حل كنند.
رئیس نهاد قانونگذاری كشورمان در ادامه در پاسخ به خبرنگار شبكه تلویزیونی الجزیره پیرامون اتفاقات اخیر در كشور عراق، گفت: حضور آیت الله سیستانی در عراق و راهبری جامع ایشان جای نگرانی نمیگذارد به خصوص كه ایشان به تمامی ابعاد وقوف دارند.
وی افزود: زمانی داعش در عراق فعال بود كه جای نگرانی داشت، اما اكنون درباره مسائل داخلی عراق با حضور مرجعیت این كشور جای نگرانی وجود ندارد و ایشان مسائل را حل میكنند و اگر كمكی بخواهند ما نیز به آنها كمك میكنیم و همواره متحد عراق خواهیم ماند و این كشور دارای رجال سیاسی است كه مسائل را در درون خودشان حل میكنند.
قانون رفع موانع تولید، یكی از قوانین مترقی كشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون رفع موانع تولید را یكی از قوانین مترقی كشور در دوران عملكرد مجلس دهم عنوان كرد.
آقای لاریجانی، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره موضوع تحقیق و تفحص چرا به سرانجام نمیرسد؟ گفت: اگر تلاش و ملاحظه كنید متوجه خواهید شد كه در بخش تحقیق و تفحص موضوعاتی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان و یا سازمان تأمین اجتماعی در مجلس مطرح و هم اكنون نیز قوه قضائیه در حال رسیدگی است.
وی با بیان اینكه در بخش تحقیق و تفحص به دو بخش تخلف و جرم میتوان اشاره كرد، افزود: در بخش تخلف از سوی كمیسیون ها، نمایندگان مجلس، دولت و دیوان محاسبات پروندهها مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و هم اكنون نیز پروندههای بسیاری از مسئولان قبل و حال در دیوان محاسبات موجود است.
رئیس مجلس گفت: در بخش جرم نیز موارد پس از تحقیق و تفحص به قوه قضائیه ارجاع میشود كه از سوی این دستگاه بررسی و رسیدگی میشود.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه قوانین رفع موانع تولید در مجلس به تصویب رسیده تاكنون در بُعد قانونگذاری و نظارت چه اقدامی در این 9 ماه انجام شده است؟ افزود: در بخش رفع موانع تولید كه در مجلس تصویب شد، این قانون یكی از قوانین مترقی كشور به شمار میرود.
وی همچنین درباره سوالی در خصوص اینكه بعد از اصلاح قیمت بنزین به عنوان رئیس مجلس به مردم اطمینان دادید كه قوه مقننه به كنترل قیمتها و نظارت بپردازد، تاكنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: كمیسیونهای تخصصی مجلس در همان روز به خصوص كمیسیون بودجه و اقتصادی با ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت تشكیل جلسه داد، كمیسیونها در این زمینه همچنان فعال هستند و صحن علنی مجلس نیز با حضور نمایندگان و مسئولان مربوطه در این زمینه جلساتی را تشكیل دادند و به بحث و بررسی پرداختند.
رئیس مجلس با بیان اینكه نظارت و كنترل قیمتها كار سادهای نیست، افزود: در سطح كلان باید رابطه عرضه و تقاضا را تنظیم كرد و در شرایط فعلی تحریم ها، نظارتهایی كه باید انجام شود در حال انجام است.
آقای لاریجانی به پیشنهاد فرمانده كل سپاه نیز اشاره كرد و گفت: با توجه به ظرفیت جامعه بسیج در كشور، میتوانیم در بخش نظارت از بسیجیان استفاده كنیم و توصیه كردیم با آموزشهایی كه به آنها داده میشود از این ظرفیتها بهره لازم را ببریم.
ارائه لایحه بودجه به صورت دوسالانه خلاف قانون اساسی است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه موضوع اصلاح ساختار بودجه كه رهبری بر آن تاكید داشتند باید از سوی دولت انجام شود، گفت: ارائه لایحه بودجه به صورت دوسالانه خلاف قانون اساسی است.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس در اجرای سیاستهای كلی قانونگذاری كه از سوی رهبری ابلاغ شده است، افزود: یك بخشهایی از این سیاستها كه رهبری فرمودند قبلا هم در ملاقاتهایی كه با نمایندگان داشتند مورد تاكید بود؛ از جمله تنقیح قوانین كه در حال انجام است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از قوانین نیاز است كه حد و مرزهایش مشخص و یا نظامهای ارزیابی برای قوانین تعیین شود؛ بعد از ابلاغ سیاستهای كلی من جلسهای با معاونت حقوقی دولت، قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشتم، در آنجا كمیتهای به وجود آمد و الان ما منتظر هستیم نتیجه این كمیته اعلام شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش مجلس در اصلاح ساختار بودجه افزود: اصلاح ساختار بودجه به بخشهای مختلف كشور مربوط است و اگر به خاطر داشته باشید سال قبل همین موقعها بود كه رهبری اصلاح ساختار بودجه را در دستور كار شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار دادند. تقریبا در این سه دورهای كه من در مجلس بودم تغییراتی كه در لایحه بودجه در مجلس رخ داده حدود 5 درصد بوده است، آیا این خیلی مهم است؟
رئیس مجلس گفت: برخی موارد هم بوده كه تغییرات كیفی بوده است مثلا در بخش كشاورزی در باره آبیاری تحت فشار چند سال روی آن مصر بودیم كه انجام شود، ولی اینكه در كلان كل لایحه تغییر عمده پیدا كند ما ندیدیم.
آقای لاریجانی با تاكید بر اینكه اصلاح ساختار بودجه كاری ضروری است، افزود: این كار باید در دولت انجام شود و لایحهای كه دولت میدهد باید به گونهای باشد كه ساختار بودجه با آن تطبیق پیدا كند در واقع سازمان برنامه و بودجه باید یك برنامه مدون در این حوزه آماده كند؛ مجلس هم حمایت خواهد كرد.
وی گفت: پیشهاد شده بود بودجه را دوسالانه بدهیم، این با نص قانون اساسی سازگار نیست بنابراین مطالعه دوساله قابل انجام است، اما لایحهای كه به مجلس میدهند باید یكساله باشد و یكسری نكات الزامات قانون اساسی است كه باید رعایت شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این كه لابی كردن لزوما امر مذمومی نیست، افزود: ممكن است برخی از دستگاهها مشكلاتشان در دولت حل نشود و برای رفع مشكل سراغ كمیسیونهای تخصصی مجلس بیایند، اما از این موضوع به عنوان لابی یاد میشود در صورتی كه طبیعی است دستگاهی كه مشكلش حل نشود به كمیسیون تخصصی اش مراجعه میكند و این عیب نیست.
در راس امور بودن، به معنای دخالت در همه امور نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: اینكه یك نهادی (مجلس) كه امام (ره) فرمودند در راس امور است، به این معنا نیست كه در همه امور دخالت كند.
آقای لاریجانی در پاسخ به این سوال كه آیا مجلس همچنان در راس امور است و چرا دیگر شوراها و نهادها، گاهی قانونگذاری میكنند؟ گفت: آیا رهبری كه بالاترین مقام اجرایی است در همه امور دخالت میكند؟ نه، بلكه ایشان جهتها را مشخص میكنند و در مرتبه بعدی مجلس، ریل گذاری را انجام میدهد.
وی همچنین افزود: در راس امور بودن به این معنا نیست كه مجلس كار دیگر قوا را انجام دهد.
آقای لاریجانی گفت: مجلس دهم، ظرفیتهای خیلی خوبی را در تنوع افكار و بیشتر از مجالس قبلی دارد.
وی با بیان اینكه برخی نهادها در زمان امام (ره) وجود داشتند مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی دیگر نیز مانند شورای عالی فضای مجازی بعدا تشكیل شدند، افزود: انصافا آقای روحانی از وقتی رئیس جمهور شدند دقت میكنند كه در اینگونه شوراها قانونگذاری نشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: البته قبلا اینطور نبود و گاهی قانونگذاری میكردند، مثلا درباره ازدواج و تشویق به آن، قانون تصویب میكردند كه سكه یا پول بدهند، كه بعدا جلوی آن گرفته شد.
آقای لاریجانی افزود: یك مشكلی درباره مجمع تشخیص مصلحت و هیئت نظارت آن وجود دارد.
وی با بیان اینكه در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی هیئت نظارت مجمع برای سیاستهای كلی تشكیل شد و ساز و كاری در نظر گرفتند كه بیشتر جنبه مشورتی داشت و خود مجمع تصمیم گیرنده بود، گفت: در یك سال اخیر در این زمینه مقداری تغییر بوجود آمده و البته این موضوع مشكل دارد و باید حل شود.
رئیس مجلس افزود: سیاستهای كلی را رهبری برای قانونگذاری قید كردند و قرار است كه مجلس مرزها را مشخص كند كه معاونت قوانین مجلس میخواهد كه مرزهای قانونگذاری را با مشورت دیگر نهادها مشخص كند.
آقای لاریجانی گفت: ممكن است در زمینه ایجاد شورای هماهنگی سران قوا سوالاتی باشد كه باید گفت، مقام معظم رهبری برای شرایط فعلی فرمودند كه ساز و كاری در نظر گرفته شود كه در قالب شورای هماهنگی سران قوا متجلی شد.
وی افزود: مقید هستیم كه در این شورا قانونگذاری نشود، البته ممكن است ضرورتی در این زمینه بوجود آید، مانند بحران ارز كه باید مهار میشد.
آقای لاریجانی همچنین گفت: این شورا نمیتواند جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.
مجلس قانون برنامه ششم توسعه را از نو تدوین كرد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون برنامه ششم توسعه كه دارای نواقصی بود در مجلس دهم از نو تدوین شد.
آقای لاریجانی با مثبت ارزیابی كردن عملكرد مجلس دهم افزود: در این مجلس كارهای مهمی صورت گرفت و هر سال قانون بودجه تصویب شد و بسیاری از مشكلات هم كه دولت آن را در لایحه بودجه لحاظ نمیكرد مانند موضوع كشاورزان و روستائیان، بازنشستگان و بنیه دفاعی كشور، نمایندگان ملاحظات لازم را در آن انجام میدادند.
وی گفت: در این دوره 162 قانون تاكنون تصویب شده كه شامل 63 طرح و 99 لایحه است و گاهی لوایح ارائه شده دولت بیشتر بوده است.
آقای لاریجانی با اشاره به به برخی قوانین تصویب شده در این دوره افزود: قانون توسعه و اشتغال در روستا، صندوق توسعه و بانكها به منظور سرمایه گذاری، قوانین رفع موانع تولید (كه خوب اجرا نشده، اما نفس قانون خوب بوده است)، قانون ارزش افزوده، گازرسانی و آسفالت به روستاها، قانون حفاظت از خاك و هوای پاك هر چند اگر این قانون به خوبی اجرا میشد وضعیت بهتری در موضوع هوای پاك داشتیم از قوانینی است كه در این دوره به تصویب نمایندگان رسیده است.
وی گفت: قانون استفاده از منابع ژنتیك، قانون افزایش میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری، قانون حفاظت از محیط بانان و جنگل بانان، حمایت از هنرمندان و صنایع دستی، حمایت از بازنشستگان، قانون صدور چك و قانون تشدید مجازات و تدوین بانكداری كه هم اكنون در دستور كار نمایندگان است نیز از قوانین مهم این دوره است.
رئیس مجلس افزود: 165 بار از وزیران مختلف در صحن مجلس درباره موضوعات گوناگون دعوت شده كه آنها برای پاسخگویی در مجلس حاضر شدند همچنین یك بار سوال از رئیس جمهور و شش بار تحقیق و تفحص در موارد مختلفی همچون ذخیره فرهنگیان، موضوع تأمین اجتماعی، هدفمند سازی یارانهها انجام شده است.
آقای لاریجانی گفت: در 6 مورد نیز استیضاح دو وزیر در صحن مجلس كلید خورد كه دو مورد آن منجر به عدم رأی اعتماد شد.
وی در ادامه به ماده 234 قانون اساسی اشاره كرد و افزود: همچنین مواردی از تخلفات دستگاهها براساس این قانون در مجلس ارائه شد و كمیسیونهای مختلف مجلس نیز 31 مورد در مسائل گوناگون گزارشهایی در صحن از جمله سیل، پلاسكو، احیای دریاچه ارومیه، اصل 44 قانون اساسی و مؤسسات اعتباری غیر مجاز ارائه كردند.
رئیس مجلس به جلسات غیر علنی نمایندگان در این دوره اشاره كرد و یادآور شد: 64 جلسه غیر علنی در محورهایی چون آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر امور خارجه، ناآرامیهای اخیر با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی، حادثه تروریستی در مجلس و حرم مطهر، ناترازی بانك ها، فضای كسب و كار، بحران آب در كشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت كشاورزی و مواد غذایی، مسائل اقتصادی و تحریم ها، موضوع ارز و مؤسسات اعتباری مالی غیر مجاز، اف ای تی اف، چالشهای مجازی و هدفمندی یارانهها برگزار شد.
آغاز نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی
نشست خبری رئیس مجلس به مناسبت روز مجلس با حضور حدود 300 خبرنگار، عكاس و تصویربردار داخلی، منطقهای و بین المللی در محل مجلس شورای اسلامی آغاز شد. 97 نفر از نمایندگان رسانههای شركت كننده در این نشست خبری از شبكههای منطقهای و بین المللی هستند. رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست خبری ضمن تبیین جایگاه مجلس به سوالات خبرنگاران در خصوص مسائل مختلف داخلی، منطقهای و بین المللی پاسخ میدهد. این نشست خبری به صورت زنده و مستقیم از شبكه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال پخش است.