شهردار تهران: در زمانی كه شهرداری، ضوابط برج باغها را اجرا میكرده متاسفانه بیش از 100 هكتار باغ در تهران از بین رفته است.
از بین رفتن بیش از 100 هكتار باغ در تهران
شهردار تهران: در زمانی كه شهرداری، ضوابط برج باغها را اجرا میكرده متاسفانه بیش از 100 هكتار باغ در تهران از بین رفته است.
آقای پیروز حناچی با حضور در برنامه «نگاه یك» شبكه یك سیما درباره مهمترین اقدامات شهرداری تهران در یك سال گذشته افزود: پس از دوران پرتلاطم كه پشت سر گذاشتیم ایجاد آرامش و انضباط در شهر تهران از اصلیترین برنامههای شهرداری تهران بود.
وی ادامه داد: پس از ایجاد آرامش، طرحهای اولویت بندی شده در دستور كار قرار گرفت و تلاش كردیم به قولهای خود عمل كنیم.
آقای حناچی، احیای فضای سبز و باغات شهر تهران را از دیگر برنامههای مهم شهرداری تهران بیان و اضافه كرد: از تخریب باغات و از ساخت برج باغ با همكاری شورای عالی شهرسازی و كمیسیون ماده 5 تهران جلوگیری كردیم و راهكارهای جدیدی ارائه شد.
وی ادامه داد: این باغات میتوانند كاربری جدیدی بگیرند برای مثال میتوانند خانه سالمندان و یا محل تولید و عرضه گل و گیاه و رستوران شوند، اما در هر صورت باید شكل باغ رعایت شود.
آقای حناچی افزود: این طرحها ابلاغ و دستور اجرای آن داده شده است.
وی، وجود باغات و توسعه فضای سبز را برای تنفس بهتر شهر تهران، الزامی دانست و افزود: در توسعه فضای سبز، اقدامات جدی انجام شده و بیش از هزار و 200 هكتار به فضای سبز تهران هم در پهنههای شمالی و هم در داخل محدوده افزوده شده است و چند باغ دیگر هم در محلات پرتراكم و جنوبی تهران افتتاح خواهد شد.
شهردار تهران با اشاره به اینكه كاهش آلودگی هوای تهران، راه حل دارد، گفت: راه حل آن كاهش آلاینده هاست و باید هر اقدام كاهش دهنده در محدوده شهری را انجام دهیم.
آقای حناچی با بیان اینكه آلودگی و ترافیك یكی از عارضههای كلان شهرهاست و ریشه آن در تمركز جمعیت و فعالیت در محدوده محدودی از مساحت شهر است، افزود: اكنون پهنه جنوبی البرز یعنی از قزوین تا فیروزكوه و حتی پشت كوههای البرز و مازندران تحت تاثیر تهران است.
وی گفت: یكی از تبعات استقرار جمعیت، فعالیت، اقتصاد و تمركز، آلودگی و به تبع آن ترافیك است.
شهردار تهران، استفاده نكردن از خودروهای تك سرنشین و كنترل وسایل نقلیه آلاینده و برقی كردن موتور خودروها را از اقدامات كوتاه مدت برای كاهش آلودگی هوا بیان و اضافه كرد: باید برای خودروهایی كه در طول روز پیمایش زیاد دارند مانند اتوبوسهای شهری از فیلترهای دوده استفاده كرد.
وی گفت: مدارس, 25 تا 30 درصد در كاهش ترافیك و آلایندهها تاثیر دارند.
آقای حناچی افزود: الگو و شیوه مدیریت شهری تهران به گونهای است كه شهرداری بخش از این مدیریت است و همه آن نیست برای مثال برای كنترل آلودگی هوای تهران, 14 دستگاه وظایفی را دارند كه باید انجام دهند.
وی افزود: میزان مونوكسید كربن در هوای شهر تهران در تابستان امسال نسبت به پیش از اجرای طرح ترافیك جدید، كاهش محسوس یافته است و در مدت سه ماه تابستان در مقایسه با سه ماه تابستان پارسال، سرعت متوسط خودروها 7 درصد و استفاده از مترو و وسایل نقلیه عمومی هشت و نیم درصد افزایش داشته است.
شهردار تهران با اشاره به اینكه جدی گرفتن معاینه فنی تاثیرگذار بوده است، اضافه كرد: همواره در آذر و دی به علت سكون هوا در ارتفاع زیر 10 متر مشكل آلودگی هوا داریم.
آقای حناچی گفت: ظرفیت خطوط مترو برای جابجایی هفت میلیون سفر روزانه طراحی شده است، اما در حال حاضر به كمتر از دو میلیون سفر روزانه خدمات داده میشود و برای اینكه به رقم هفت میلیون سفر روزانه دست یابیم علاوه بر اجرای سه خط باقیمانده 8، 9 و 10 مترو باید بهره وری از خطوط موجود را هم افزایش دهیم به این معنا كه فاصله سر خط قطارها را كاهش دهیم.
وی ادامه داد: در خطهای قدیمی مترو از این نظر وضع بهتری داریم، اما در خطهای جدید مترو كه راه اندازی شده اند هنوز به وضع ایده آل دست نیافتیم.
شهردار تهران گفت:: بر اساس آمار مهر امسال، فاصله زمانی خط یك، دو و خط چهار مترو از 4 به 3 و نیم دقیقه و خط سه از 9 به 7 و نیم دقیقه و سرفاصله زمانی خط شش از 25 به 15 دقیقه و خط هفت از 15 به 10 دقیقه كاهش داشته است و این ارتباط مستقیمی با تامین واگن در خطوط مترو دارد.
آقای حناچی ادامه داد: برخی از خطوط مترو به گونهای طراحی شدند كه به سرفاصله دو و نیم دقیقه هم میتوانند برسند البته به شرط اینكه بتوانیم واگن مترو را تامین كنیم.
وی افزود: هر واگن مترو حدود یك میلیون یورو هزینه دارد و معمولاً یك رام (قطار) كه 8 واگن دارد حدود 7 تا 8 میلیون یورو هزینه دارد و در شرایط تحریم، تامین این واگنها سخت است.
شهردار تهران با اشاره به اینكه بخش عمدهای از این واگنها در واگن سازی تهران ساخته میشوند، اضافه كرد: حدود 36 درصد قطعات آن داخلی است و بقیه به صورت سی كی دی وارد و در داخل مونتاژ میشود.
وی افزود: با موافقتنامهای كه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بستیم هدفمان این است كه یك قطار را به طور كامل در داخل بسازیم كه اقدامات آن آغاز شده است.
آقای حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران، دو دستگاه اصلی در طرح كاهش ترافیك و آلودگی هوا هستند، گفت: این دو اگر با هم هماهنگ كنند تا حدود زیادی میتوانند در مدیریت ترافیك و كاهش آلودگی هوا موثر باشند، اما در بخش كیفیت و استاندارد خودرو و كیفیت سوخت، این دو دستگاه مستقیماً تاثیرگذار نیستند.
شهردار تهران با اشاره به اینكه كیفیت سوخت فعلی در مقایسه با یك دهه قبل خیلی بهتر است، افزود: اكنون كیفیت در پمپ بنزینهای تهران یكسان نیست و میزان گوگرد بنزین در برخی از آنها بیشتر است كه علت آن در دست بررسی است.
آقای حناچی در پاسخ به انتقادات پلیس راهنمایی و رانندگی در موفق نبودن طرح كاهش ترافیك شهرداری تهران گفت: هدف از این طرح، بازدارندگی است و میزانی از خودروهای ورودی به طرح را توانسته كنترل كند.
وی افزود: به طور دائم آلایندههای سطح شهر تهران را پایش میكنیم.
آقای حناچی با اشاره به اینكه شهرداری با اجرای طرح جدید ترافیك در پی افزایش درآمد نیست، گفت: حتی با اجرای طرح جدید و با توجه به تخفیفهای پیش بینی شده، درآمدهای شهرداری كاهش داشته است.
وی تاكید كرد: نگاه ما به سلامت شهروندان، مادی نیست.
شهردار تهران با تاكید بر اینكه این طرحها بر اساس دادههای كارشناسی اجرا میشوند، گفت: این طرحها دائم پایش و سنجش میشوند.
آقای حناچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه بر اساس قانون، یكی از وظایف شهرداریها جلوگیری از سد معبر است، افزود: تلاش میكنیم در این شرایط سخت اقتصادی تلاش به امرار معاش دستفروشان هم توجه و تا جای ممكن با آنها همكاری كنیم و جاهای دیگر و یا ساعات دیگر غیر از اوج ترافیك را به كار آنها اختصاص دهیم به گونهای كه كمترین سد معبر را داشته باشیم.
شهردار تهران گفت: حدود 30 درصد بودجه شهرداری را به حمل و نقل عمومی و مترو اختصاص دادیم.
آقای حناچی افزود: اكنون در دولت برای تامین منابع برای خرید سی كی دی واگنهای مترو، دو خط اعتباری را پیگیری میكنیم كه امیدواریم به نتیجه برسیم.
وی با تاكید بر شرایط سخت به علت تحریمها گفت: برای تامین اتوبوسهای شهر تهران هم در تلاشیم و مدت مدیدی است كه دولت اتوبوس شهری به تهران واگذار نكرده است.
آقای حناچی افزود: 70 واگن مترو كه در گمرك باقی مانده بود به قطارهایی تبدیل شد كه در خطوط متروی تهران در حال تردد است و فقط دو قطار باقی مانده است كه در تلاشیم آن دو را هم به مجموعه اضافه كنیم.
وی اضافه كرد: قول داده بودیم هر ماه یك ایستگاه مترو را افتتاح كنیم و این اتفاق خواهد افتاد و تا آخر امسال ادامه دارد.
آقای حناچی ادامه داد: خطوط شش و هفت مترو هم به تناسب پیشرفت كار و تامین تجهیزات، ایستگاههای آنها افتتاح میشود.
شهردار تهران گفت: بیش از دو سوم واگنهای موجود قطارهای شهری تهران در واگن سازی پارس ساخته شده است و تلاش میكنیم این ظرفیت، تقویت شود.
وی افزود: پس از تغییرات قیمت بنزین و فشاری كه به حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی وارد میشود در كوتاه مدت، خرید اتوبوس آماده میتواند تاثیرگذار باشد.
آقای حناچی اضافه كرد: در شرایط تحریم، اتوبوس سازهای داخلی در تامین برخی قطعات، مشكل دارند.
شهردار تهران گفت: اینكه با فروش فضاهای شهری، شهر را اداره كنیم یا روشهای دیگری را بخواهیم انتخاب كنیم نتایج متفاوتی دارد. اگر بدون محدودیت، تراكم مسكونی را افزایش دهیم جمعیت نفر، خانوار و تعداد واحدهای مسكونی در هكتار افزایش مییابد كه برای شهر تبعاتی دارد.
وی با بیان اینكه تلاش كردیم در این دوره شهرداری، این نگاه را تعدیل كنیم، ادامه داد: به طور آنی نمیتوانیم این كار را انجام دهیم، اما در دوره پنج ساله تلاش میكنیم آن را به حداقل برسانیم.
آقای حناچی ادامه داد: دو لایحه در مجلس در این باره وجود دارند كه یكی از آنها به عنوان لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداریها و دهیاریهای كشور امروز یكشنبه در دستور كار مجلس است كه وظیفه این لایحه تامین منابع مالی پایدار برای شرایط عادی شهرداریها و دهیاری هاست.
شهردار تهران با اشاره به اینكه شهرداریها هم باید هزینههای جاری خود را كاهش دهند، افزود: شهر را در دوره جدید ارزانتر اداره میكنیم و تا 50 درصد هزینههای اداره شهر را كاهش دادیم.
وی با اشاره به اینكه شهرداری تهران طرحهایی را در دست اجرا دارد و طرحهای نیمه تمام را به پایان میرساند، اضافه كرد: پل گیشا و زیرگذر استاد معین تا آخر امسال به بهره برداری میرسند.
آقای حناچی گفت: تاكنون حدود 600 هزار تن آسفالت در كف خیابانهای تهران توزیع شده و برنامه ما این است كه این رقم تا پایان امسال به حدود یك میلیون تن برسد.
شهردار تهران با اشاره به اینكه این اقدامات نشان میدهد طرحهای عمرانی متوقف نشده است، افزود: با توجه به منابع، طرحها را اولویت بندی كردیم.
وی افزود: طرح ال آر تی تهران (حمل و نقل ریلی روی سطح زمین) را در دستور كار داریم كه اكنون در شورای شهر مطرح كردیم و در حال مذاكره هستیم. این طرح با ظرفیت بخش خصوصی و در كمتر از دو سال میتواند به بهره برداری برسد.
آقای حناچی درباره شایعه فروش صندلیهای اتوبوس هم گفت: این موضوعی بود كه توسط یكی از خبرگزاریها به درستی منعكس نشد. در حاشیه نمایشگاه گذر نوآوری درباره شهر هوشمند، استارتاپها برای مسائل و مشكلات شهری راهكارهایی را ارائه كردند و به نمایش گذاشتند.
وی ادامه داد: در حاشیه یكی از این موضوعات، رئیس اتوبوسرانی اشاره كرد كه استارتاپی برای ما اپلیكیشنی را تولید كرده است برای ظرفیت مازاد اتوبوسرانی كه به صورت اینترنتی برای مسافر مشخص، درخواست ارائه شود، اما این خبر به گونهای دیگر منعكس شد.
آقای حناچی تاكید كرد: اساساً در شرایط اقتصادی، همه تلاش ما این است كه بار و فشار را از روی مردم برداریم.
وی اضافه كرد: تا پایان امسال افزایش قیمت بلیط نداریم و حتی در سال آینده هم باید دربار ان بحث شود و چنین افزایشی نداریم.
شهردار تهران ادامه داد: میادین میوه و تره بار شهرداری، حدود 40 درصد، میوه و سبزیجات را ارزانتر به مردم عرضه میكنند.
آقای حناچی افزود: حدود 246 مركز در سطح شهر تهران در حال ارائه این خدمات هستند كه بیش از 50 میدان میوه و تره بار را در دوره جدید شهرداری افتتاح كردیم و تا پایان امسال, 10 بازار دیگر هم افتتاح میشود.
وی گفت: حدود 40 درصد از كل میوه و تره بار تهران و حدود 25 درصد از محصولات پروتئینی مانند گوشت و مرغ و 70 درصد ماهی و آبزیان را به مردم عرضه میكنیم.
شهردار تهران افزود: مردم در نظر سنجیها از خدمات میادین میوه و تره بار، راضی هستند.
آقای حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این دوره، روزانه بیش از 7 هزار تن زباله به منطقه آرادكوه میبریم.
وی با بیان اینكه با تمهیداتی كه به كار رفته این میزان به حدود 6 هزار تن كاهش یافته است، افزود: این كار با ایستگاههایی كه در مناطق، ایجاد شده و بخشی از بازیافتی در سطح مناطق در حال انجام است.
آقای حناچی گفت: بحث تفكیك از مبدا توسط مردم موضوع محوری و اصلی پسماند است.
وی اضافه كرد: یك مركز تفكیك زبالههای ساختمانی را ایجاد كردیم كه خط پردازش با ظرفیت 7 هزار و 600 تن در روز را دارد.
شهردار تهران ادامه داد: تلاش میكنیم تولید كود كمپوست از زباله هایتر را به طور كامل داشته باشیم و این خط در آراد كوه، فعال شده است.
آقای حناچی گفت: حدود 50 درصد شیرابههای زبالهها در حال تصفیه شدن است و از آب آن استفاده میشود و 40 درصد هم فرآوری میشود و تلاش میشود به شكل دریاچههای شیرابه نباشد.
وی با بیان اینكه بخشی از زبالهها هم به برق تبدیل میشود، افزود: طرح كاهش پسماند را در دستور كار داریم.
شهردار تهران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: استفاده از تسهیلات با بهره كم، رانندههای تاكسیهای فرسوده را به نوسازی آن تشویق میكند.
وی ادامه داد: پس از تحریم و افزایش قیمت ارز و خودرو با مشكلاتی مواجه هستیم و تلاش میكنیم با كمك دولت و ایجاد منابع از روشهای دیگر، سود تسهیلات را كم كنیم تا میزان تاكسیهای نو ورودی را افزایش دهیم.
آقای حناچی درباره میزان آمادگی شهرداری تهران برای بارش برف اخیر گفت: آمادگی برای این منظور وجود داشت، اما ممكن است در بحثهای پیمانكاری دچار مشكلاتی باشیم و یا مناقصات، دیر برگزار شده باشد، اما این گونه نبود كه آمادگی برای بارش وجود نداشته باشد و حتی اعلام آماده باش شده بود، اما امكان عملیاتی شدن پیدا نكرد.
وی افزود: برفی كه در مناطق یك و دو و بخشهایی از منطقه 3 بارید، برف پاییزی بود و همچنین میزان بارش به شدت بالا بود و از ساعت 7 و نیم صبح تا 10 صبح در منطقه به طور متوسط حدود 20 سانتی متر برف بارید و از حالت عادی خارج شد و كارگران برف روب را با مترو منتقل كردیم و امكان كمكهای مكانیزه هم وجود نداشت.
آقای حناچی درباره انتشار بوی بد در تهران هم گفت: در ساعات نخست چهارشنبه هفته پیش مردم در مناطق 2، 4، 6، 9، 10، 11 و 13 استشمام بوی بد را به سامانه 137 اطلاع دادند.
وی با اشاره به اینكه فرضیههای مختلفی در باره منشاء این بو وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اینكه جهت بادهای غالب تهران از جنوب غرب به سمت شمال شرق است در آن روز باد جنوبی داشتیم و ممكن است بوی نامطبوع اطراف فرودگاه و منطقه آرادكوه توسط باد به مناطق شمالی آمده باشد.
آقای حناچی اضافه كرد: فرضیه دیگر، گاز مركاپتان میتواند باشد كه این ماده را برای بودار كردن گاز شهری استفاده میكنند.
وی افزود: این اطلاعات را به ستاد بحران استانداری دادیم و آنها در حال بررسی هستند.
شهردار تهران درباره حذف نام شهدا از روی كوچهها و خیابانها هم گفت: شهدا سرمایههای اجتماعی و ملی ما هستند و رشادتهای آنها برای حفظ ایران عزیز فراموش نمیشود.
وی ادامه داد: پیرو این اتفاق، شهرداری و شورای شهر تهران این موضوع را پیگیری كردند.
آقای حناچی گفت: حدود 15 هزار معبر بررسی شد و زیر دو دهم درصد، عمدی تلقی میشد كه اصلاح شده است و 8 درصد هم در تابلوها رعایت نشده بود یا رعایت شده و به مرور زمان فرسوده شده است، اما هیچكدام از آنها مربوط به دوره جدید شهرداری نبود و مربوط به سال 1394 و ماقبل آن بود.
وی ادامه داد: یكی از علتها این بود كه یكی از پیمانكاران از استاندارد رنگ كورهای استفاده نكرد و از برچست استفاده كرده است كه به طور طبیعی بر اثر تابش خورشید، سرما و گرما و بارش، ممكن است كنده شوند كه اصلاح شد.
آقای حناچی با تاكید بر اینكه وظیفه داریم به صورت دائمی نسبت به این موضوع، حساس باشیم، افزود: گزارش این اقدامات، هفته گذشته در شورای شهر، قرائت شد.