معاون سازمان ملی استاندارد گفت: حجم سوخت مصرفی خودروهای كشور از استاندارد جهانی بیشتر است.
بررسی تاثیر سوخت خودروها بر آلودگی هوا
معاون سازمان ملی استاندارد گفت: حجم سوخت مصرفی خودروهای كشور از استاندارد جهانی بیشتر است.
آقای وحید مرندی مقدم در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبكه دوم سیما افزود: نظارت بر استاندارد مصرف سوخت بر عهده سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و بررسی آلایندگی سوخت خودروها هم بر عهده سازمان محیط زیست است.
آقای امیرحسین كاكایی عضو هیات علمی دانشكده مهندسی خودرو نیز گفت: تقریباً بیشتر مشخصههای فناوری بنزین یورو 4 در ایران وجود دارد، اما آنچه سبب افزایش مصرف سوخت و بالا رفتن مصرف خودروها میشود را میتوان شرایط محیطی همچون ترافیك بالا و یا نوع رانندگی ایرانیها بیان كرد.
آقای مرندی مقدم با اشاره به ارتقاء مشخصههای كمی و كیفی استاندارد خودرویی از 55 به 85 مورد در سال 96 افزود: از همان سال، استانداردهای 85 گانه برای خودروهای وارداتی هم اعمال شد، اما برای خودروهای تولید داخل به علت نیازمندی به تولید و تامین قطعه، زمان بندی 3 مرحلهای در نظر گرفته شد و تا امروز هم 2 مرحله از این مسیر انجام شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر اعمال 3 استاندارد برای خودروهای سواری و 3 استاندارد برای خودروهای تجاری (اتوبوس و كامیون) امكان پذیر نیست بر این اساس تولید خودروی پراید باید تا تاریخ اول فروردین 99 متوقف و خودروی پژو هم به طور موقت بصورت گاز سوز تولید شود.
آقای تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در معاینات فنی ویژه كه برای خودروهای با عمر زیر 4 سال و سالانه انجام میشود بیش از 55 درصد خودروها به علت داشتن آلایندگی بالاتر از یورو 4 مردود میشوند.
آقای محمد رضایی مشاور مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بیش از 90 میلیون لیتر بنزین تولید روزانه كشور دارای شاخصهای در حد یورو 5 میباشد.
آقای حمید رضا فولادگر رئیس كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مشكل آلایندگی هوای كشور با رسیدگی به وضع كیفی خودروها و سوخت تولیدی در كشور برطرف میشود البته شكی نیست كه صنعت خودروسازی باید به سمت هیبریدی كردن خودروها حركت كند.
وی ادامه داد: وضع فعلی استانداردهای خودرویی و تولید سوخت در كشور قابل قبول نیست، اما نسبت به قبل میتوان حركت رو به جلویی را مشاهده كرد.
آقای تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت: ساختار بنزین یورو 4 و یورو 5 تفاوت چندانی با یكدیگر ندارند و در ارتباط با این موضوع كشورهای بسیاری هستند كه خودروی یور 5 دارند، ولی سوخت یورو 4 استفاده میكنند و مشكلی هم برای خوروهایشان پیش نمیآید لذا همه چیز را نباید به بخش خورو یا سوخت انداخت.
آقای كاكایی عضو هیات علمی دانشگاه و كارشناس حوزه خودرو گفت: با ارتقاء خودروها از یورو 4 به یورو 5 قطعا قیمت خودروها بالا میرود و ممكن است دولت بصورت دستوری، مدتی جلوی گران شدن خودروها را بگیرد، اما بالاخره قیمت این كالا بالا میرود.
وی بعنوان راهكار جلوگیری از آلایندگی در شرایط فعلی به افزایش عوارض خودروهای شخصی اشاره كرد و افزود: تقویت ناوگان عمومی میتواند راه مناسبی برای جایگزین سازی خودروهای شخصی باشد و این مهم بر عهده دولت است.
آقای تجریشی نیز گفت: وقتی دولت به برخی لابیها متصل میشود نمیتوانیم انتظار داشته باشیم كه اتقاق خاصی در روند بهبود شرایط رخ دهد. اما بعنوان نماینده سازمان محیط زیست اجازه نمیدهیم خودروی آلاینده وارد بازار مصرف شود لذا خودروسازها باید به سمت رعایت استانداردها بروند.