مصوبات جلسه علنی مجلس تعیین كالا‌ها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده

نمایندگان مجلس كالا‌ها و خدمات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را مشخص كردند.

1398/10/24
|
15:04
|

مصوبات جلسه علنی مجلس
تعیین كالا‌ها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده
نمایندگان مجلس كالا‌ها و خدمات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را مشخص كردند.

بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهاربه گزارش رادیو پیام به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از خانه ملت نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با تصویب ماده 9 لایحه مذكور كه درباره معافیت كالا‌ها و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بود، موافقت كردند.
در ماده 9 آمده است:
عرضه كالا‌ها و ارائه خدمات زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف می‌باشد.
الف- كالا‌ها
1- كلیه محصولات كشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگل (از جمله چوب خام)، محصولات گلخانه (از جمله سبزی، صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ.)
تبصره- فعالیت‌های مربوط به مراحل بسته‌بندی، انبارداری و نگهداری محصول در دمای مناسب در سردخانه، انجماد محصول (شامل سردخانه)، پاك كردن، درجه بندی، بوجاری بذور، پوست‌گیری مانند شالی‌كوبی، شستشو، تمیزكاری، تفكیك، همگن‌سازی، خشك‌كردن انواع محصولات مانند چای، كشمش و خرما با روش‌های مختلف، تفت‌دادن مانند پخت نخود و پنبه‌پاك‌كنی، فرآوری محصولات كشاورزی محسوب نمی‌شود. ارائه خدمات مزبور به محصولات كشاورزی مشمول مالیات فروش نیست.
2- دام زنده و خوراك آن، كلیه مواد اصلی تولید مثل دام زنده مطابق پروانه صادره توسط وزارت جهاد كشاورزی، كمپوست، كشت بافت و بستر آماده كشت بافت.
تبصره- دام به حیواناتی (شامل چهارپایان، پرندگان، آبزیان و حشرات) اطلاق می‌گردد كه برای امور تغذیة انسان یا دام و فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی و آزمایشگاهی، تولید، نگهداری و پرورش داده می‌شوند.
3- بذر، نشاء، نهال، سم و كود؛
4- آب مصارف كشاورزی؛
5- كالا‌های زیر:
5-1- شیر، پنیر و ماست؛
5-2- تخم ماكیان؛
5-3- آرد و نان؛
5-4- انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی؛
5-5- برنج، حبوبات، سویا و پروتئین سویا؛
5-6- انواع روغن‌های خوراكی اعم از حیوانی و گیاهی؛
5-7- شیرخشك مخصوص تغذیه كودكان؛
6- انواع كالا‌های زیر:
6-1 - خمیر كاغذ و كاغذ باطله؛
6-2 - دفتر تحریر؛
3-6- كاغذ چاپ، تحریر و روزنامه؛
7- نسخه‌های كاغذی و الكترونیكی محصولات زیر:
7-1 -كتاب؛
7-2 - روزنامه؛
7-3- مجله و نشریه؛
8 كالا‌های وارده همراه مسافر برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق قانون مقررات ‏صادرات و واردات؛
10 دارائی‌های غیرمنقول و انواع حواله‌های كاغذی یا الكترونیكی مبتنی بر آنها.
تبصره- معافیت موضوع این جزء مانع وضع عوارض محلی توسط شورا‌های اسلامی شهر و بخش بر املاك، مستغلات، اراضی و فضا‌های شهری و روستایی نمیباشد.
11 هرگونه انتقال دارایی به/ از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه موضوع قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های ‏مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های كلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب 25/ 09/ 1388 یا شركت‌های فرعی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه، ‏به عنوان آورده غیر نقد شركاء در همان صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه.
تبصره- در صورتی كه مالكیت و مدیریت شركت‌های فرعی صندوق‌های سرمایهگذاری پروژه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه موضوع قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های ‏مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های كلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی باشد، هرگونه انتقال دارایی به/ از شركت‌های فرعی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه كه صرفاً در راستای اجرای پروژه و مرتبط با وظایف صندوق‌های مذكور باشد، مشمول مالیات نیست.
12- هرگونه انتقال دارایی از/ به نهاد واسط موضوع قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های كلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی
13- فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن؛
14- صنایع دستی تولید داخل موضوع ماده (1) قانون حمایت از هنرمندان، استادكاران و فعالان صنایع دستی مصوب 26/ 10/ 1396 مطابق فهرستی كه تا پایان دی ماه هر سال توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد میشود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد
15- انواع دارو و واكسن (انسانی و دامی)، لوازم مصرفی درمانی و توانبخشی؛
16- رادار و تجهیزات كمك ناوبری هوانوردی، تجهیزات نظامی و اطلاعاتی موضوع ‏بند‌های «پ»، «ت» و «ث» ماده (119) قانون امور گمركی مصوب 22/ 08/ 1390‏ با رعایت ترتیبات مقرر در بند‌های مذكور.
تبصره- معافیت این جزء در خصوص اقلام موضوع بند «پ» ماده (119) قانون امور گمركی در حوزه دفاعی با اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی قابل اعمال است.
17 - تجهیزات و اقلام با كاربرد صرفاً دفاعی، نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی.
تبصره 1- فهرست این تجهیزات و اقلام با پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و هماهنگی ستاد كل نیرو‌های مسلح به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
تبصره 2- واردات كالا‌های موضوع جزء‌های (2)، (6)، (9)، (16) و (17) بند «الف» این ماده معاف از پرداخت مالیات می‌باشد. واردات كالا‌های موضوع جزء‌های (1)، (3)، (5) و (13) بند «الف» این ماده مشمول معافیت نبوده و مالیات با نرخ استاندارد نه‌درصد (9%) در مبادی گمركی به آن تعلق می‌گیرد. عرضه این كالا‌ها در داخل كشور، مانند عرضه كالا‌های مشابه داخلی از پرداخت مالیات معاف است. در خصوص جزء (15) این بند، در صورتی كه با تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كالای مورد نظر مشابه داخلی نداشته باشد، واردات آن از پرداخت مالیات معاف می‌باشد و اگر واردات كالای موردنظر به دلیل كمبود تولید داخل نسبت به نیاز بازار، ضرورت داشته باشد، واردات كالای مزبور با رعایت قانون حداكثر استفاده از توان داخل، مشمول مالیات با نرخ سه‌درصد (3%) در مبادی گمركی می‌باشد. عرضه این كالا‌ها در داخل كشور، مانند عرضه كالا‌های مشابه داخلی از پرداخت مالیات معاف است.
تبصره 3- تولیدكنندگان و یا عرضه كنندگان كالا‌های موضوع این بند مكلفند كه برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را بر روی بسته بندی كالا‌های مذكور درج نمایند. سازمان مكلف است فهرست كالا‌ها و خدمات معاف از مالیات را از طریق شیوه‌های مناسب از جمله درج در سامانه عملیات الكترونیكی سازمان به اطلاع عموم مردم برساند. سازمان مكلف است كه امكان دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر دریافت مالیات توسط عرضه كنندگان كالا‌ها و خدمات معاف از مالیات را از طریق سامانه عملیات الكترونیكی خود فراهم نماید. دریافت مالیات از كالا‌ها و خدمات معاف توسط عرضه كنندگان آن‌ها مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات دریافتی بوده و قابل بخشودگی نمی‌باشد.
تبصره 4- واردات كالا‌های اهدایی به صورت بلاعوض به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان اورژانس كشور، سازمان بهزیستی، آستان‌های مقدسه و كمیته امداد امام خمینی با تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی، حوزه‌های علمیه با تأیید مركز مدیریت حوزه علمیه استان مربوطه و مؤسسات خیریه با تأیید مراجع صادركننده مجوز آن‌ها از پرداخت مالیات معاف است.
ب- خدمات
1- خدمات درمانی، تشخیصی و پیشگیری، خدمات توانبخشی و حمایتی و خدمات آرامستان‌ها؛
2 خدمات درمانی و پیشگیری دامی و گیاهی، واحد‌های مكانیزاسیون آب كشاورزی، كشت بافت و تولید اندام‌های تكثیری گیاهان؛
3 خدمات چاپ و انتشار روزنامه اعم از كاغذی یا الكترونیكی، چاپ كتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها،
5- ارائه خدماتی كه مابه‌ازای آن به صورت حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود در صورتی‌كه مشمول فصل مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیات‌های مستقیم باشد.
تبصره- در ارائه خدمت توسط شركت‌های تأمین نیروی انسانی و شركت‌هایی كه از طریق قرارداد‌های حجمی خدمات خود را با در اختیار گذاشتن نیروی كار به متقاضی ارائه می‌كنند (مانند شركت‌های ارائه دهنده خدمات پرستاری و خدمات نظافتی)، بخشی از قرارداد كه مربوط به هزینه‌های حقوق و دستمزد است، معاف می‌باشد. حكم این بند مشروط به تأیید میزان حقوق و دستمزد و مزایا توسط سازمان بیمه گر است.
6 عملیات و خدمات بانكی شامل دریافت سپرده، اعطای تسهیلات و یا ایجاد اعتبار، ارائه ضمانت‌نامه و انتقال وجه در چارچوب قوانین مربوط و مصوبات شورای پول و اعتبار؛
7- خدمات اعتباری قرض‌الحسنه صندوق‌های قرض‌الحسنه دارای مجوز فعالیت از بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران یا سایر مراجع مورد تأیید بانك مذكور و همچنین صندوق‌های قرض‌الحسنه كه به موجب قانون تأسیس شده یا می‌شوند؛
8 اعطای تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه‌ها توسط صندوق‌های حمایتی، ضمانت صادرات، سرمایه‌گذاری كه به موجب قانون یا با مجوز قانون تأسیس شده یا میشوند در چارچوب اساسنامه آنها.
9 خدمات بیمه‌های زندگی، خدمات بیمه‌های محصولات كشاورزی، خدمات بیمه اجتماعی و درمان تكمیلی؛
10- خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و كالا در بورس‌ها و بازار‌های خارج از بورس به تشخیص شورای عالی بورس و اوراق بهادار.
11 انتشار و نقل و انتقال اوراق مبتنی بر دارایی توسط اشخاص دارای مجوز فعالیت از شورای عالی بورس یا سازمان بورس و اوراق بهادار؛
14- خدمات حمل و نقل (اعم از بار و مسافر) درون و برون شهری و بین‌المللی جاده‌ای، ریلی و ‏دریایی؛
15 خدمات آموزشی، پژوهشی و ورزشی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح طبق آیین‌نامه‌ای كه با پیشنهاد مشترك وزارتخانه‌های امور ‏اقتصادی و دارایی (سازمان)، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و ‏پرورش، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ورزش و جوانان و دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ظرف مدت ‏شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد؛
17- قدرالسهم هزینه مشترك (شارژ) دریافتی توسط شركت‌های خدماتی موضوع قانون نحوه واگذاری مالكیت و اداره امور شهرك‌های صنعتی مصوب 31/ 2/ 1387 از واحد‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی مستقر در شهرك‌های صنعتی بابت ارائه خدمات به آن‌ها
18- خدمات فنی، بازسازی، تعمیر و نگهداری كالا‌های موضوع جزء (17) بند «الف» این ماده كه توسط مركز وابسته به دستگاه‌های نظامی، انتظامی و امنیتی ارائه می‌شود، مطابق فهرستی كه با تصویب وزرای دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ می‌شود
تبصره- در مواردی كه دریافت وجه توسط یك مؤدی مستند به فروش كالا یا ارائه خدمت نیست، مانند دریافت هرگونه خسارت، درآمد‌های حاصل از تسعیر دارایی‌های ارزی، انواع سود، انواع جریمه (مادامی كه بخشی از بهای كالا و خدمات تلقی نگردد)، آورده نقدی یا غیر نقدی به عنوان سرمایه و انواع كمك‌های دولتی، عرضه خدمت محسوب نمی‌شود و مأخذ محاسبه مالیات نمی‌باشد.
مخالفت نمایندگان با معافیت نویسندگان و كارگردانان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
براساس این گزارش برخی از بند‌های ماده 9 لایحه مالیات بر ارزش افزوده خلاف برنامه ششم بود و تصویب آن به دو سوم رأی نمایندگان نیاز داشت كه برخی از آن‌ها در نشست امروز مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و برخی دیگر رأی نیاورد.
گفتنی است از آن جایی كه نمایندگان با معاف كردن برخی از كالا‌ها و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مخالفت كردند این بند‌ها برای اصلاح و تعیین تكلیف به كمیسیون اقتصادی ارجاع شد.
براساس این گزارش بند‌هایی از ماده 9 لایحه مالیات بر ارزش افزوده كه برای اصلاح به كمیسیون اقتصادی ارجاع شد به شرح زیر است:
جزء 9 بند الف- شمش طلا و انواع حواله‌های كاغذی یا الكترونیكی دارای پشتوانه صد درصد طلا.
جزء 3 بند ب - و هرگونه تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات.
جزء 4 بند ب- خدمات نویسندگی، كارگردانی و تهیه كنندگی فیلم (اعم از سینما و تلویزیون) و تئاتر، خدمات فیلمبرداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال.
جزء 8 بند ب- بیمه‌ای و پژوهش و فناوری
جزء 12 بند ب- صدور و ابطال، نقل و انتقال واحد‌های ‏‎سرمایه‌گذاری ‏صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز از بورس اوراق بهادار.
جزء 13 بند ب- خدمات واسپاری (لیزینگ) اشخاص دارای مجوز فعالیت از بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران.
جزء 16 بند ب- خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پائینتر و سایر مراكز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیه‌های ذی‌ربط

افزایش وسعت منطقه آزاد چابهار به 67 هزار هكتار
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توسعه منطقه آزاد تجاری چابهار به میزان 67 هزار هكتار موافقت كردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری چابهار با كلیات این لایحه با 168 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن موافقت كردند.
آقای سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این لایحه گفت: لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری چابهار كه به كمیسیون به عنوان اصلی ارجاع شده بود، در جلسه مورخ 22 دی ماه 98 با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی ربط و كارشناسان مركز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نهایتاً به اتفاق آرا به تصویب رسید.
در ادامه آقای نادر قاضی پور به عنوان مخالف لایحه مذكور ضمن تشكر و قدردانی از نمایندگان سیستان و بلوچستان كه با همدلی و تلاش بسیار این لایحه را تصویب كردند، گفت: توسعه محدوده مناطق آزاد جز افزایش قیمت‌ها ثمره‌ای برای مردم ندارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه منطقه آزاد چابهار نیازی به افزایش وسعت ندارد، افزود: لزوماً افزایش وسعت این منطقه باعث افزایش امكانات نمی‌شود، این مناطق باید محل رشد و شكوفایی باشند نه اینكه برای افرادی محل واردات.
وی با درخواست از آقای مسعود پزشكیان كه ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، تصریح كرد: از شما می‌خواهم مناطق آزاد را مناطق صادرات اعلام كنید و نه محل واردات كالا.
در ادامه آقای سیدعلی ادیانی به عنوان موافق لایحه مذكور توسعه همه جانبه كشور را یكی از ضروریات توسعه كلی كشور دانست و گفت: تقویت منطقه آزاد چابهار، این منطقه را دروازه‌ای برای توسعه كشور و استان سیستان و بلوچستان تبدیل خواهد كرد.
نماینده مردم قائمشهر، سوادكوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: باید میدان رقابت را از كشور‌های رقیب برباییم، درحال حاضر كشور پاكستان با توسعه بنادر خود پیشرفت قابل توجهی داشته است، بنابراین منطقه آزاد چابهار یكی از مناطق كلیدی كشور بوده كه از آن به عنوان دروازه تجاری- اقتصادی یاد می‌شود و توسعه این منطقه به معنی توسعه كل كشور است.
همچنین آقای علیرضا سلیمی در مخالفت با لایحه فوق بابیان اینكه از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار با وسعت فعلی به طور كامل استفاده نشده است، بیان كرد: آیا شركت‌ها سرمایه گذاری لازم را در این منطقه داشته اند و در حال حاضر به لحاظ مكانی به اشباع رسیده اند كه به دنبال توسعه آن هستیم؟
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه مناطق آزاد به محل واردات كالا تبدیل شده اند، افزود: افزاشی مناطق آزاد تجاری در كشور باعث افزایش قاچاق كالا شده است، هر چند به صورت محدود با آن مبارزه می‌شود، بنابراین چرا باید مسیر را برای واردات بیشتر و قاچاق كالا هموار كنیم؟
در ادامه آقای سیدكاظم دلخوش اباتری در موافقت با لایحه مذكور با اشاره به اینكه در شرایط فعلی امكانات لازم برای توسعه اقتصادی كشور فراهم نیست، افزود: چابهار قلب تپنده توسعه اقتصادی كشور خواهد بود و مسئولان باید به آن توجه داشته باشند، چرا كه توسعه این منطقه باعث شرق كشور می‌شود.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه ترانزیت كالا یكی از مشكلات اساسی كشور است، افزود: به دلیل اتكای اقتصاد كشور به نفت، پس از تحریم‌ها بامشكلات زیادی روبرو شدیم و این خلأ را با افزایش مالیات جبران می‌كنیم كه فشار زیادی به مردم وارد می‌شود. بنده معتقدم با توسعه مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد چابهار درآمدی دوبرابر فروش نفت حاصل می‌شود.
وی با تاكید بر اینكه توسعه منطقه آزاد چابهار مشكلات ناشی از تحریم‌ها را تا حد زیادی كاهش می‌دهد، تصریح كرد: توسعه منطقه چابهار می‌تواند این بندر را جایگاهی بین المللی تبدیل كند.
براساس این گزارش نمایندگان با ماده واحده این لایحه با 155 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن موافقت كردند.
براساس ماده واحده این لایحه؛ محدوده‌ای به مساحت 67871 هكتار به شرح نقشه پیوست به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار الحاق می‌شود.

تصویب دو فوریت طرح استفساریه ماده 112 قانون برنامه ششم
نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح استفساریه بند ج ماده 112 قانون برنامه ششم مبنی بر برخورداری بازنشستگان كه در مناطق عملیاتی حضور داشتند از مزایا، موافقت كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با دو فوریت طرح استفساریه بند ج ماده 112 قانون برنامه ششم توسعه با 146 رأی موافق، 22 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت كردند.
آقای عبدالرضا مصری در توضیح درخواست بررسی طرح استفساریه بند ج ماده 112 قانون برنامه ششم به صورت دوفوریت، گفت: در این ماده قانونی آمده است برای جبران عقب ماندگی مناطق عملیاتی تمهیداتی در نظر گرفته شده است. برای جبران این عقب ماندگی برابر مصوبه سال 1376 ستاد كل نیرو‌های مسلح امتیازاتی به افرادی كه در مناطق عملیاتی خدمت كرده اند، داده می‌شود.
نماینده مردم كرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: تعداد زیادی كه در جنگ حضور داشته اند بازنشسته شده اند، در قانون مدیریت خدمات كشوری نیز آمده است كارمندان و بازنشستگانی كه در جنگ خدمت می‌كردند از مزایای حضور در مناطق عملیاتی برخوردار شوند، اما از این مواد قانونی دو برداشت شده است.
وی افزود: برخی معتقدند منظور قانون برنامه ششم توسعه شاغلین هستند و برخی تاكید دارند منظور مناطق عملیاتی است. این ابهام موجب شده تا بازنشستگان بیش از یك سال به دنبال حق خود و رسیدگی به آن باشند از این جهت طرح استفساریه‌ای را تهیه و پیشنهاد كردیم.
آقای مصری یادآور شد: استفساریه از این بابت كه اگر كسی در زمان جنگ در مناطق عملیاتی خدمت كرده بر فرض بازنشسته شدن آیا مزایای حضور در مناطق عملیاتی به وی تعلق می‌گیرد؟ جواب «بله» است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این افراد 8 سال در مناطق جنگی حضور داشتند و گرفتار مشكلات فراوانی هستند. رتبه یك تا 5 به لحاظ وضعیت معیشتی و مشكلات اقتصادی عمدتا مربوط به استان‌های درگیر جنگ مانند خوزستان و ایلام و ... است.

مخالفت با درخواست اولویت الحاق دو تبصره به قانون آئین نامه داخلی مجلس
نمایندگان مجلس با در اولویت قرار گرفتن الحاق دو تبصره به قانون آئین نامه داخلی مجلس در زمینه اعلام اسامی نمایندگانی كه در رأی گیری‌ها شركت نمی‌كنند، مخالفت كردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با درخواست در اولویت دستور قرار گرفتن طرح الحاق دو تبصره به ماده 119 قانون آئین نامه داخلی مجلس با 58 رأی موافق، 106 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه مخالفت كردند.
آقای غلامرضا كاتب به عنوان نماینده درخواست كنندگان در اولویت قرار گرفتن الحاق دو تبصره به قانون آئین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: هركس بخواهد اقتدار و عزت مجلس را كاهش دهد در جهت منافع مردم حركت نمی‌كند.
رئیس كمیسیون آئین نامه داخلی مجلس با بیان اینكه انضباط مجلس با شفافیت افزایش پیدا می‌كند، بیان كرد: مجلس دهم هرگز طرحی كه مخالفت شفافیت بوده را رد نكرده است و اصل شفافیت مورد موافقت همه نمایندگان قرار دارد.
آقای محمدحسین فرهنگی در مخالفت با این درخواست اولویت، ضمن بیان تذكری اظهار داشت: ما در حال بررسی مالیات بر ارزش افزوده بودیم كه با تغییر دستور مورد بررسی قرار گرفت و اگر اكنون بررسی مالیات بر ارزش افزوده را به دلیل درخواست اولویتی كه اكنون مطرح شده كنار بگذاریم خلاف تبصره یك ماده 100 آئین نامه عمل كرده ایم.
آقای مسعود پزشكیان كه ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذكر، گفت: تذكر قابل تحمل است و مجددا این موضوع را در هیات رئیسه بررسی می‌كنیم تا به صورت صحیح تصمیم گیری شود.
آقای اسدالله عباسی در موافقت با اولویت الحاق دو تبصره به قانون آئین نامه داخلی مجلس، گفت: باید آراء نمایندگان شفاف باشد و مجلس هرگز مخالف شفافیت نبوده است، این موضوع اهمیت فراوانی دارد و بهتر است درخواست نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن این طرح به تصویب برسد.

الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری به منطقه آزاد چابهار
نمایندگان مجلس با الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید كلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار موافقت كردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری و توسعه مناطق آزاد چابهار به محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی با مفاد ماده واحده این لایحه با 139 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در صحن موافقت كردند.
براساس ماده واحده این لایحه؛ بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری به شرح نقشه پیوست به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار الحاق می‌گردد.

بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار به درخواست رئیس مجلس
نائب رئیس اول مجلس با تغییر دستور كار اول نمایندگان و بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار گفت: آقای لاریجانی امروز به استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار رفته اند و درخواست داشتند كه این لوایح بررسی شود.
در ابتدای نشست علنی صبح امروز و با توجه به قرائت دستور كار مجلس، ابتدا باید نمایندگان ادامه رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده را پی می‌گرفتند، اما امیرحسین قاضی زاده، عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: با توجه به اینكه رئیس مجلس سفری به مناطق آزاد چابهار دارند و بحث قرارداد بین المللی مطرح است، قبل از دستور اول، گزارش شور دوم كمیسیون اقتصادی درباره لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری به منطقه آزاد چابهار و همچنین لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار بررسی می‌شود.
در ادامه آقای مسعود پزشكیان كه ریاست جلسه امروز را بر عهده دارد و در واكنش به اعتراض نمایندگان نسبت به تغییر دستور جلسه علنی مجلس گفت: با توجه به سیل وحشتناكی كه در منطقه چابهار به وجود آمده و زندگی مردم عزیزمان را با مشكل مواجه كرده است آقای لاریجانی به این منطقه رفته اند و درخواست داشتند كه ما این لوایح را بررسی كنیم تا مشكلی بوجود نیاید.
لازم به ذكر است بررسی دو لایحه مذكور طبق اعلام دستور جلسه علنی امروز در ردیف 5 و 6 دستور كار جلسه علنی قرار داشت.

آغاز نشست علنی مجلس
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست آقای مسعود پزشكیان نایب رئیس اول مجلس آغاز شد.

نمایندگان مردم در نشست صبح امروز (سه شنبه) خانه ملت ابتدا ادامه رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده را پی گیری می‌كنند.
همچنین طرح یك فوریتی به الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان، طرح مستثنی شدن بانك رفاه كارگران از سقف مجاز تملك سهام بانك‌های تجاری غیر دولتی، لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری به بندر چابهار و همچنین لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در دستور كار نمایندگان قرار دارد.

گفتنی است؛ آقای عبدالرضا مصری با اعلام پایان نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس ساعت 8 صبح روز (یكشنبه)، 29 دی ماه با ادامه دستوركار هفتگی برگزار می‌شود.

دسترسی سریع