وضعیت قرمز 827 مدرسه پایتخت

شهردار تهران گفت: 827 مدرسه تهران آسیب‌پذیری زیادی در مقابل حوادث دارند.

1398/10/28
|
13:59
|



وضعیت قرمز 827 مدرسه پایتخت
به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، پیروز حناچی شهردار تهران در همایش گام دوم طرح مدرسه آماده كه با حضور 1500 مدیر مدرسه تهران برگزار شد،‌اظهار داشت: شهرداری تهران اقداماتی را برای طرح مدرسه آماده از سال 94 تا كنون آغاز كرده كه در سه بخش عمده آموزش مدیران، تهیه سند مخاطره و آموزش اولیا و دانش‌آموزان در جریان بوده است.

وی افزود: نتایج این طرح مدتی پیش به من اعلام شد و ارزیابی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است. 2888 مدرسه تحت پوشش طرح مورد نظر بوده و بر اساس آن مشخص شده است 827 مدرسه بسیار زیاد در برابر حوادث آسیب‌پذیر بوده و وضعیت قرمز داشته‌اند همچنین 1235 مدرسه رده آسیب‌پذیری متوسط را به خود اختصاص داده و وضعیت زرد در آنها لحاظ شده است.

شهردار تهران گفت: سازان توسعه وظیفه پیگیری در این راستا را دارد و باید اقدامات لازم جهت ایمن‌سازی مدارس انجام شود همچنین بر اساس طرح مدرسه آماده هزاران نفر آموزش دیده‌اند و ابزارها و اقلام آموزشی نیز از سال 96 میان دانش‌آموزان توزیع شده است.

حناچی اعلام كرد: گام دوم طرح مدرسه آماده شامل برگزاری رویدادها و مسابقات بوده و ارائه هر هفته یك كانكس امداد و نجات برای مدارس در دستور كار است.

وی به تجربه جهانی در زمینه حوادث و زلزله كوبه ژاپن در سال 1995 اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: این زلزله 17 ژانویه در سال 1995 ساعت 5:46 صبح به وقوع پیوست كه 30 ثانیه به طول انجامید و نقطه عطفی در زمینه ثبت زلزله محسوب می‌شود حدود 14 كیلومتر سواحل دریا را این زلزله به خود اختصاص داد و 6400كشته بر جای گذاشت.

شهردار تهران گفت: زلزله كوبه ژاپن سبب بی‌خانمان شدن 300 هزار نفر و آسیب 250 هزار ساختمان شد و شهردار وقت ژاپن در آن زمان در اثر این حادثه خودكشی كرد. همچنین برآوردها ناشی از خسارت 100 میلیارد دلاری بود كه البته دولت ژاپن 16 میلیارد آن را جبران كرد.

حناچی گفت:‌ژاپنی‌ها اما از این حادثه درس گرفتند و این درس‌ها خلایی است كه كشور ما با آن مواجه است البته این مسأله را نیز باید مطرح كرد كه ما از حادثه پلاسكو نیز درس گرفتیم و تجهیزات قبل و بعد ما متفاوت شده است. ژاپنی‌ها از حادثه زلزله كوبه تقویت و ایمن‌سازی شبكه‌های حیاتی، امدادرسانی سخت، در اثر تخریب پل‌ها را درس گرفتند و پس از آن متوجه شدند كه آتش‌سوزی گسترده شكستن لوله آب و تخریب ساختمان‌های بلندمرتبه از معضلات پس از زلزله است كه با هماهنگی بین نیروها می‌توان آن را مرتفع ساخت مشكلات روانی پس از حادثه و قطع آب و برق و سوخت و تخریب پل‌ها از جمله موضوعات درس گرفته ژاپنی‌ها بود.

وی گفت: در پایتخت 700 پل اصلی داریم كه مدام باید این پل‌ها را مورد مانیتورینگ قرار دهیم تا در بحران دچار آسیب نشود چرا كه در صورت وقوع زمین‌لرزه تخریب این پل‌ها مشكلات را چندین برابر خواهد كرد.

وی گفت:‌ 10 درصد زلزله‌های زمین اطراف ژاپن رخ می‌دهد چرا كه 4 گسل اصلی محل تلاقی‌شان در كشور ژاپن است. در ایران باید نیز از این حوادث مشابه ژاپن درس بگیریم تا شاهد كاهش آسیب‌های ناشی از حوادث و بلایا باشیم.

شهردار تهران خاطرنشان كرد: هفته گذشته در بدیهی‌ترین موارد تلفات داشتیم به دلیل اینكه ساده با موضوعات برخورد كردیم در كرمان جمعیت زیادی برای تشییع سپهبد حاج قاسم سلیمانی حضور یافته بودند و اگر تمهیدات لازم در نظر گرفته می‌شد شاید شاهد چنین حوادثی نبودیم باید توجه داشت هر گرفتگی می‌تواند سكته ایجاد كند و هر مانعی حادثه به همراه داشته باشد وظیفه همه متخصصین است كه از وقایع درس بگیرم و اگر رعایت نكنیم حادثه خطرات بیشتری خواهد داشت.

وی به نقش آموزش به دانش‌آموزان اشاره كرد و گفت:‌به جای ترسیدن دانش‌آموزان باید اعتماد به نفس داشته باشند و یاد بگیرند چگونه با زلزله زندگی كنند ما در سرزمینی زندگی می‌كنیم كه زلزله به طور قطع به وقوع می‌پیوندد شهرری بارها در گذشته دچار زلزله شده و راهی جز آمادگی و تدوین سناریو در زمان كنونی نداریم.

وی خاطرنشان كرد:‌4 مسأله اساسی تهران در حال حاضر آلودگی، ترافیك، پسماند و حمل و نقل است كه با تشكیل شهرداران مدارس می‌توان نقش مهمی در زمینه آموزش به دانش‌آموزان داشته باشیم و باید توجه داشته كه هر ریالی كه قبل از حادثه خرج می‌شود پس از حادثه 40 ریال خواهد بود كه این مسأله نیز ضرورت آموزش و پیشگیری را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دسترسی سریع