آزادراه تهران-شمال؛ نمایش قدرت مهندسان ایرانی
روحانی بهره برداری رسمی از منطقه یك آزادراه تهران-شمال
آزادراه تهران-شمال؛ نمایش قدرت مهندسان ایرانی
رئیس جمهور هنگام بهره برداری رسمی از منطقه یك آزادراه تهران-شمال، گفت: منطقه یك آزادراه تهران-شمال، نمایشی از قدرت مهندسی مهندسان ایرانی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آقای حسن روحانی صبح امروز (سه شنبه) هنگام صدور دستور بهرهبرداری رسمی از منطقه یك آزادراه تهران-شمال و پردهبرداری از لوح یادمان افتتاح این پروژه، گفت: به میمنت و مباركی آغاز ماه مبارك رجب و روز میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) منطقه یك بسیار مهم شمال از تهران تا سه راه شهرستانك كه در واقع نمایشی از قدرت مهندسی مهندسان ایرانی است را افتتاح میكنیم.
رئیس جمهور همچنین از بخشی از مسیر این آزادراه و چگونگی حفر تونلها و احداث پلها در این طرح بازدید كرد.
منطقه یك آزادراه تهران-شمال به طول 32 كیلومتر و ارزش مالی 10 هزار میلیارد تومان به طور رسمی و با دستور رئیس جمهور مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
افتتاح قطعه یك آزادراه تهران – شمال
منطقه یك آزادراه تهران-شمال به طول 32 كیلومتر و ارزش مالی 10 هزار میلیارد تومان، با دستور رئیس جمهور مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
آقای روحانی صبح سه شنبه با حضور در محل احداث منطقه یك آزادراه تهران-شمال، ضمن صدور دستور بهرهبرداری رسمی از این طرح، با توضیح مسوولان و مهندسان اجرای این طرح در جریان روند مطالعات و ساخت آن و مزیتهای استفاده از آن در راستای رفاه بیشتر مردم، قرار گرفت.
به گفته مسئولان اجرای این طرح، این مسیر آزادراهی جزو محورهای دارای استاندارد و ایمنی بالا است كه نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد؛ وجود تونلهای طویل با استاندارد بالا، جتفنهای پیشرفته، تونلهای دسترسی، پلهای خاص و روكش بتنی از ویژگیهای خاص منطقه یك آزادراه تهران - شمال است كه همه به دست طراحان و شركتهای ایرانی اجرا شده است.
مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیر همسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت شروع و در امتداد دره كن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه كوهستانی توچال عبور كرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4970 متر رشته كوه البرز را قطع و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانك قرار میگیرد.
اجرای این قطعه از آزاد راه كه طول تقریبی آن 32 كیلومتر است، باعث میشود مسیر فعلی تهران-كرج-چالوس حدود 60 كیلومتر كوتاهتر شود.
این مسیر در ادامه به موازات جاده قدیم كرج - چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6400 متر شده و در پل زنگوله خارج شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود كرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یك تقاطع غیر همسطح به كمربندی چالوس-تنكابن متصل میگردد.
ایجاد بخشی از كریدور آزادراهی شمال-جنوب، توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی استانهای شمالی، بهبود شبكه حمل و نقل منطقه، احداث راهی سریع، كوتاه و ایمن بین پایتخت و شمال كشور، تسهیل و روان سازی ترافیك بین استانهای تهران و البرز و كریدور شرقی- غربی كشور از اهداف اجرای این طرح مهم در حوزه راهسازی كشور عنوان شده است.
همچنین حفاری بلندترین تونل جادهای كشور به طول 4970 متر، ركورد اجرای بیشترین حجم عملیات حفاری تونلها در زیرساختهای حمل و نقل كشور، ركورد اجرای بیشترین حجم لاینینگ تونلها به طور همزمان، اجرای دیوارهای شیت پایل (شمع پایه) به طول 2.5 كیلومتر، اجرای چند رشته تونل به صورت تركیبی دو قوسی و مجزا به طور همزمان، اجرای سقف دوم برای سیستم تهویه و اطفاء حریق در تونل تالون، طراحی معماری و منظرآرایی مسیر آزادراه با استفاده از تجربیات مشاورین داخلی و خارجی، بهرهگیری از سامانه تهویه نیمه عرضی در تونل تالون، بهرهگیری از فناوری پرداخت الكترونیكی عوارض ETC، بهرهمندی از سیستم SCADA برای كل مسیر (سامانه گردآوری، نظارت، پردازش و كنترل هوشمند اطلاعات) بهرهمندی از سیستم CMA یخ زدایی مسیر، بهرهمندی از سامانه هوشمند كنترل و نظارت ترافیكی و پوشش رینگ فیبر نوری در كل مسیر از موفقیتها و دستاوردهای اجرای طرح آزادراه تهران- شمال است.